Passende forsterker til b&w matrix 805 (den første)

rotor

Medlem
Ble medlem
04.11.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei folkens, første post for meg.

Jeg tok en tur i boden i går, og fant frem utstyret fra 90-tallet, det består av følgende:
B&W matrix 805,
Electrocompaniet EC1 forforsterker
Electrocompaniet AW65 effektforsterker
Cambride Audio Trac 1.

Det viser seg at den ene kanalen på forforsterkeren er død. Jeg skal se om jeg får den i gang igjen, men jeg skjønte med en gang at her har jeg en fin anledning til å oppgradere litt, så jeg surfet rundt på nettet etter forsterkere med tilsynelatende god pris/ytelse , og fant følgende forsterkere jeg gjerne kunne tenke meg å prøve.

Lyngdorf SDAI2175
Tilsynelatende en alternativ implementasjon med vellykket lyd, jeg tiltrekkes av slikt.

Xindak XA6950
Mye lyd for pengene.

Music Angel XDSE KT88
Mye lyd for pengene. Rørforsterker. Jeg er litt bekymret for at denne kanskje er i svakeste laget (87db høyttalere).

Er det noen her som har erfaringer med disse forsterkerene mot høyttalerene mine ? Er det flere forsterkere som burde inn på listen ?
 
R

Rojoh

Gjest
Flott høyttaler. Hadde disse to ganger - det var liksom noe ved dem... Mener å huske at EC fungerte bra på dem. Kunne bli litt lyse og tynne i lyden ved feil matching. Mulig at en Creek forsterker kunne være en god match?

Mvh. Johan
 

zippo

Medlem
Ble medlem
04.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
doxa 70 i en eller annen versjon.

men du må også gjøre noe med kilden din.

805 er så bra at den må ha bedre cdspiller.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg ble vel aldri helt komfortabel med Doxa (70 Signature) på 805M. Mulig at det kan fungere bra hvis kilde/preamp "drar" i riktig retning.

Mvh. Johan
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.488
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Matrix 805 er vel relativt lettdreven. Kanskje en Audiolab 8000A kan passe? En Naim Nait 3 eller 5.

Bedre kilde er anbefalt. Ellers kan det fort bli livløst og blodfattig.
 

zippo

Medlem
Ble medlem
04.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
har hørt doxa 70se,doxa012,micromega stage 6 på 805m og det var virkelig bra.

har ikke hørt naim og bowers, men innbiller meg at det kan bli for innpåslitent og pågående. 805 trenger strømsterke watt.

men først må tråstarter trå til med bedre avspiller. ellers blir det kjedelig.
 

rotor

Medlem
Ble medlem
04.11.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Flott, da legger jeg til Creek, Audiolab og dobbel anbefaling av Doxa til listen.
Jeg må imidlertid innrømme at jeg hadde forventet nyere modeller på listen. Er det virkelig slik at Audiolab/Doxa rævkjører AW65 ?

Så til kilden;
Jeg ser for meg å anskaffe moderne DVD-spiller og kanskje en Squeezebox etter hvert.
I så måte er det jo besnærende å tenke DAC fremfor CD-spiller.
Ville dette kunne være en mulig veg å gå mht akseptable kompromisser ?
 
O

OldBoy

Gjest
rotor skrev:
....og fant følgende forsterkere jeg gjerne kunne tenke meg å prøve.

Lyngdorf SDAI2175
Tilsynelatende en alternativ implementasjon med vellykket lyd, jeg tiltrekkes av slikt.

......

Er det noen her som har erfaringer med disse forsterkerene mot høyttalerene mine ? Er det flere forsterkere som burde inn på listen ?
Jeg har hørt SDAI2175 sammen med B&W's nye DM684. Som jeg sa i en annen tråd: dette er en lyd jeg kunne leve med. Kanskje en anelse skarp, men det kan like gjerne være signalkildens skyld. Ikke alltid lett å få det optimalt på demoer på Hi-Fi-Klubben. Men hvis jeg husker riktig med hensyn til Matrix 805, lenge siden jeg har hørt dem nå, kan de godt trenge en detaljert og stram forsterker. Kommer litt an på hvordan du liker lyden.

Jeg har forøvrig også hørt effekttrinnet SDA2175 sammen med en god forforsterker og det er greier som holder orden på høyttalermembraner. Ikke noe slinger i valsen der. Glatt, fin og detaljert lyd ellers også, ingen antydninger til "digital" lyd. Billig godlyd, spør du meg.

Det spørs litt hvordan du liker klangen og hvor mye penger du har tenkt å investere.
 
O

omholt

Gjest
Jeg hadde en annen opplevelse med LYNGDORF SDAI2175 da jeg hørte den til B&W 703. Likte godt stramheten i bunn, men ellers låt den dørgende kjedelig og tørt på disse B&W høyttalerne. De i butikken ga også uttrykk for at de ikke syntes noe særlig om denne forsterkeren.

Har selv brukt Thule med godt resultat på B&W 703, men det finnes sikkert mange gode alternativer og det handler mye om hva du foretrekker. Primare er det mange som bruker med hell til B&W.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hatt Matrix 805 i flere år. En glitrende høyttaler. Prøvde mange forsterkere til denne. En modifisert/modernisert QUAD 405-2 var super til denne. Jeg gikk i baret og hørte på hifi-skribentene som påsto at Doxa var bra. Kjøpte derfor en brukt Doxa 70 signature mk2 til den. Det er den forsterkeren jeg har hatt som har hatt kortest levetid i mitt hus. Var ikke bra i det hele tatt.
Audiolab kjenner jeg ikke til, men det er sikkert en mulighet. Kanskje en parasound parret med en bra preamp kan være interessant.


EDIT: SKulle ikke forundre meg om denne er bra.
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,8041.msg8821.html#msg8821
 
Topp Bunn