Passende forforsterker til Bryston 14b sst2?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.345
Torget vurderinger
2
Vet du forresten om andre enn Hifisentralen selger kabel for 12v trigger-funksjon? Frakta er jo like dyr som kabelen.. Kanskje Biltema eller lignende har sånt?
Det er vel i utgangspunktet en mono 3,5 mm? Litt usikker på hvor man får tak i sånne, eller om standard 3,5 mm stereokabel kan benyttes i stedet...?

Eirik44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
73
Sted
Kristiansund
Sånt skjer.
Vil anta at det er et ganske generisk RIAA-trinn, men uansett på høyde med rimelige, innebygde i forsterkere. Det finnes alltid mulighet for oppgraderinger av både pickup og RIAA med tiden, om man får slike lyster.
Innganger merket "Phono" eller "RIAA" skal alltid mates med lavsignal direkte fra pickup, mens alle de andre inngangene mates med et såkalt linjesignal, som vanligvis ligger i området 2 Volt ved full utstyring (give or take a little...).
Nevnte Bryston forforsterker har kun linjeinnganger, så den må altså mates fra din spillers RIAA-trinn for å låte fornuftig, og det samme gjelder nevnte Musical Innovation forforsterkere. Wiim Ultra har så vidt jeg forstår innebygget RIAA, men igjen, her er jeg ukjent med kvaliteten, antar det er noen andre her som har prøvd det ut ,og kan si noe om den er bedre eller semre enn den du har i platespilleren.
Takk, utrolig hvor mye kunnskap bla du og mange andre her besitter ☺👌🏻 Tror jeg har mange timer med både analog og digital musikk-utprøving framover 😎

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en stereo 3,5 mm som triggerkabel. Det går aldeles utmerket.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.109
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Vis du vil ha en god no bullshit forforsterker så kan det være en ide å se etter en Musical Innovation MI11 eller MI12.
Norskprodusert og låter bra. Du kan finne dem til ok priser brukt.

Ellers er det vel bare å saumfare finn og se hva som er der ute av forforsterkere. Tror det meste vil gå greit overens med Bryston. Kan ikke se at Bryston har noe spesielt ved seg som gjør at man må bli for teknisk :)

Eirik44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
73
Sted
Kristiansund
Vis du vil ha en god no bullshit forforsterker så kan det være en ide å se etter en Musical Innovation MI11 eller MI12.
Norskprodusert og låter bra. Du kan finne dem til ok priser brukt.

Ellers er det vel bare å saumfare finn og se hva som er der ute av forforsterkere. Tror det meste vil gå greit overens med Bryston. Kan ikke se at Bryston har noe spesielt ved seg som gjør at man må bli for teknisk :)
Takk for svar😊 «Problemet» mitt er at jeg aldri har hørt en Bryston forsterker i ett oppsett. Så er evig takknemlig når jeg får svar fra noen med erfaring☺
Om jeg har lov til å skryte, så er jeg meget godt fornøyd med oppfølgingen jeg har fått av importøren av Bryston👌🏻

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor får man kjøpt det? Har dessverre ingen hi-fi-butikker her jeg bor.. Altså, Elkjøp og Power teller vel ikke som det?😅
Power og Elkjøp har, men sjekk beholdning i din lokale butikk før du gakker hen.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.109
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Takk for svar😊 «Problemet» mitt er at jeg aldri har hørt en Bryston forsterker i ett oppsett. Så er evig takknemlig når jeg får svar fra noen med erfaring☺
Om jeg har lov til å skryte, så er jeg meget godt fornøyd med oppfølgingen jeg har fått av importøren av Bryston👌🏻
Ståle er en flott fyr ja :)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.218
Sted
Horten
Bra du ble fornøyd.(y)
Å spille høyt er nå en ting, men jeg verdsetter mere kontroll og tyngde i mellomtone/bass selv på moderate volum-settinger. Og et kraftverk av en amp bidrar stor der.:cool:

Eirik44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
73
Sted
Kristiansund
Har ikke rukket å teste så mye ennå, men forsterkeren har nok meget god kontroll på høyttalerne generelt. Skal bruke litt tid og finne ut hva som er best plassering osv. Morsomt dette😊 Passende navn på kablene syns jeg også 😅
image.jpg

Topp Bunn