Bil, båt og motorsykkel Passat 3BG. Problem med lys.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Antall liker
110
Naboen (som er bussmekaniker) bruker å fikse småting på bilene våre, og nå for litt siden skulle han bytte pære på Passaten vår. Dette har han gjort før, men denne gang var det ikke selve pæren som var problemet. Han er usikker, men mente det kunne være en transformator(?) som var problemet. Han var også usikker på om denne kunne byttes alene (trangt..?), eller om hele lyktehuset måtte byttes. Noen som har en formening om hva jeg bør gjøre her? Noen som har vært ute for dette selv?

Eventuelle merkeligheter rent teknisk i innlegget over skyldes nok mer meg som ikke helt skjønte alt han sa, enn at det er han som ikke vet hva han gjør. ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.067
Siden du nevner transformator, er det xenonlys det er snakk om?

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Det er en såkalt Ballast, som kjører opp spenningen til Xenon-pæren.

Denne kan byttes dersom den er defekt.
Den sitter montert under lykta, og man må demontere grillen og frontfangeren for å få tatt ut lykta, slik at du kommer til den.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Antall liker
110
Takker yosh81. :) "Mekanikeren min" har byttet pærer noen ganger, og har heldigvis kontroll på demontering av frontfanger. Ubegripelig tungvindt for å si det mild. Du skulle ikke tilfeldigvis ha en link til meg hvor denne delen er å få kjøpt..?

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
De fleste verksteder og utsalgssteder får tak i slike til deg. Få mekanikeren din til å skru ut lampa og se etter delenummer på ballasten eller spør pent på ditt lokale VW-verksted om de kan finne frem delenummer til deg.

På nett, er Bildeler.no gode på VAG-deler, skruvat.no kan være verdt å sjekke ut i fohold til pris om dem har.
Billigst vil være å handle på nett via ebay eller spesialbutikker i utlandet på nett, men da med lenger leveringstid og vanskelig å få returnert produkt hvis det skulle være feil osv.

Alternativt: http://www.24autoparts.se/category.php?id_category=38

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Et tips til først. Få mekanikeren din til å måle på inngangen til ballasten dersom han ikke har gjort det, slik at han er 100 prosent sikker på at det kommer strøm dit.
Det kan jo være ledningsbrudd, defekt rele eller dårlig kontakt også.
:)

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Antall liker
110
He he. Satt akkurat å leste i en tråd et annet sted at en ble anbefalt å skifte ledningssettet.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Jeg er uendelig langt i fra å være mekaniker, men er ikke symptomet på gåen ballast at lyset blinker? Kan kanskje være begge deler.
Sliter med blink på A4en min, og da sa ihvertfall min lokale mekaniker at det var symptomet på at man måtte bytte ballast.
Dyrt var det også :(

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Du kan ha flere symtom på defekt balast. Helt dødt, blinkende lys, feil farge i lyset, svakt lys.
Den kan være gåen på flere måter.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.067
Ballasten skal gi startspenning på rundt 15000 Volt og driftspenning på 85 Volt. Slet litt med dette på en E46 jeg hadde og det viste seg at det var lysbryteren. Den gav 3 Volt til den ene ballasten og riktige 12 Volt til den andre.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Antall liker
110
*kremt* ASAP var å ta i.... Denne bilen har ikke blitt brukt så mye siden jeg ytret de ordene, men skal snart på EU. Det er rimelig mye som må fikses, så pris er viktig. Ser på et dansk forum at de diskuterer (tilbake i 2012 riktignok) at de kjøpte ballast til 350,- og en såkalt D2 overgang... Noen som har sett slikt i Norge, og kan linke til det jeg trenger?

Når jeg først "har dere her". Av og til lyser ABS og noen lys til opp i displayet. Når det skjer, så mister vi ABS-en (merkes på glatt føre), men så kan det funke noen dager før det skjer igjen. Noen som har en ide om hva som er galt, og hva som må byttes/fikses? Legger ut bilde av display i neste innlegg.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.222
Få lest av feilkodene. Skal en tippe så er lampa til høyre ledningsbrudd til en airbag. De to lampene til høyre kan skyldes utslitte bremseklosser, feil på ABS følere eller pumpe.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.981
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nå vet ikke jeg eksakt hvordan dette er på VW, men på en KIA vi har så sitter det en "blikktannhjul" på akslingen og en induktiv føler som holder track på om hjulet beveger seg eller ikke. Hvis denne sensoren ikke funker så skal dette gi feilmelding til ABS.

En avlesning av feilkode vil fortelle deg hvilket hjul som er problemet.

Mvh
OMF

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Antall liker
110
Takker for alle innspill karer. Håpte å slippe å stikke innom Møller/Berge & Co da jeg har de langt oppi halsen, men det spørs om jeg må innom for å få lest av feilkodene. :(

Vi har hatt litt problemer med håndbrekket på denne, men det ble smørt og strammet opp på Lillehammer i sommer. Måtte innom for å skifte skiver og klosser på ferie, og de var greie nok at de kikket på det også. Problemet med de lysene til høyre (og påfølgende tap av ABS) har vart lengre enn det, men veldig sporadisk. Ser ut som om det dukker opp litt oftere nå. Skal hente en pakke med deler fra Skruvat i dag (olje/filter/luftfilter/bakre viskermotor) så mekanikeren har nok å gjøre til helgen. Forhørte meg angående uoriginal ballast hos en leverandør i går, men fikk bare link til original til 1800,-.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.222
Trøst deg med at dette er kjempebillig. Hadde du hatt en ny bil, ville det ha kostet deg 30-50000 i året bare i ren avskrivning. Du bruker neppe slike summer i året på Passaten uansett hvor galt det blir.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.281
Sted
Laksevåg - Bergen
Verditapet på en ny bil er ca 15% pr. år. Verditapet flater ut når bilen blir eldre. Om bilen bruker 0,7 liter pr. mil, eller 0,9 liter pr. mil er en så liten kostnadsforskjell at det er helt uvesentlig. Du kan ha det like greit i en eldre bil, og i de fleste tilfeller kan du reparere for 10-talls tusen i året, og likevel ha et rimeligere bilhold.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Prøv å finne ut om noen i nærheten har en såkalt VAG-COM kabel, så kan du få hjelp til å skanne for feilkoder. Søkinga tar bare et par minutter og da dukker det opp alle feilkodene som er aktive i bilen, og det er nok flere enn du tror, da det ikke er alle som har varsellampe. Lista over feilkoder kan du få oversendt av den som utfører søke på en txt-fil, og så kan du studere den i ro og mak hjemme. Trenger du hjelp til tyding, kan du poste hele/deler av den her.

Topp Bunn