På tur og reise Pass og schengen

S

svk

Gjest
Passa til meg og kona har nettop gått ut.
Har også fått 3 unger siden passa ble ervervet.
Lurer på å reise utenlands innen schengen noen dager! Polen eller tjekkia. Orker ikke spania og varme.
Trenger jeg nye pass?eller er bankort ok id?
Ungene har ingen id med bilde.

Hva trenger jeg?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.107
Strengt tatt trenger du ingen ting, men i en situasjon der ID virkelig er påkrevet er det pass som duger. Jeg er for tiden i Sveits og har ennå ikke vist passet mitt til noen. De krever ID på hotellet, men der holdt førerkort. Ditto for å kjøpe heiskort.

Bankkort er ikke Ok - det er strengt tatt ikke gyldig ID i Norge en gang, langt mindre inutlandet - men førerkort funker stort sett alltid i Europa. Innen den siviliserte verden skjønner de uansett at du ikke har tenkt å søke om asyl eller bosette deg eller finne på veldig mye snusk.

C

cruiser

Gjest
Var på langtur til Italia i fjor sommer med bil. Eneste ganga jeg ble avkrevd å vise pass var på kaia i Fredrikshavn på vei hjem. Ellers holdt det med førerkort alle andre plasser.

S

svk

Gjest
Ser ut som pass er eneste gyldige id for oss nordmenn.
Hva skjer om Polen vil sjekke id, og mor og far har bankkort og ungene ingenting? Retur til Norge?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.865
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg ville utvilsomt skaffet pass for alle.

Mvh
OMF

S

svk

Gjest
Tror nok det er tryggeste løsning. Evt ferie innen Skandinavia. Evt nord norge. Norge er jo et veldig langt land

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.665
Sted
Ytterst i havgapet...
Kommer litt an på alder på unga, men dersom de er små kunne man i alle fall før få de ført inn i foreldrenes pass. I prinsippet skal likevel alle, også barn ha egne pass, - passgebyret for barn under 16 er 270 kr. En eller annen form for legitimasjon for barn bør definitivt medbringes.
Jeg reiser en del på Svalbard, og hadde glemt passet en gang... Det ble litt ubehagelig, ettersom Svalbard er utenfor Schengen, men det ordnet seg. Nå får du ikke engan borde flyet til Svalbard uten pass. Better safe than sorry.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Ser ut som pass er eneste gyldige id for oss nordmenn.
Hva skjer om Polen vil sjekke id, og mor og far har bankkort og ungene ingenting? Retur til Norge?
Umiddelbar innlosjering på nærmeste asylmottak og så express utsendelse til Somalia eller Eritrea! Er det ikke det som er så populært for tiden?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Det er vel "lavsesong" for pass nå så det er vel et greit tidspunkt å fikse det på, tar vel en eller to uker skulle jeg tro!

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Antall liker
6.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
9
Vil absolutt anbefale å få pass til samtlige. Pass er det eneste gyldige reisedokumentet for nordmenn utenfor Norden frem til nasjonale ID-kort blir innført i Norge. Enkelte flyselskap KREVER gyldig pass eller nasjonal ID-kort for å få reise med dem, bla Wizzair, KLM osv.
Går gjerne greit å reise ut av Norge uten pass, men kjipt å ikke få sjekket inn på tilbaketuren......

Og det går ikke an å få ungene skrevet inn i foreldrenes pass lengre, den muligheten forsvant da det ble innført biometriske pass.

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Antall liker
6.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
9
Då blir det evt å stresse med pass.
For alle 5
Kan fort lønne seg ja, og redusere stresset før evt hjemreise. Jobber med grensekontroll, og har fått noen telefoner fra fortvilte nordmenn som trenger råd fordi de har blitt stanset i innsjekk og ikke kom med flyet til Norge. I verste fall har de måttet få seg nødpass på ambassade eller konsulat i landet de besøker.

Topp Bunn