Forsterkere Pass ACA klasse A

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
1.879
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hei, har ett par pass aca klasse A forsterkere som jeg har solgt, men fikk han som kjøpte dem fikk problemer med at de skrudde seg av etter litt spilling. Han kobler mellomtone/sub og en supertweeter i parallell til dem. De er 16ohm mener han. Disse har ikke hatt noen problemer før da jeg har brukt dem på jbl horn. Så jeg lurer på om det kan være hans høyttalere som lager krøll.
Hva tenker dere?

mvh Aleksander
God jul

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.449
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Vel, 16 ohm er ikke bare 16 ohm, de vil variere over frekvensområdet. Det er dessuten impedans, ikke resistans.
Hva ACA'n faktisk ser er ikke godt å si uten tilgang på frekvensplottene.
Men kobler han de 3 direkte på utgangene uten et filter (?)
Eller kobler han et element på hver sin kanal, og da sitter igjen med 1 ubrukt kanal (?)
Eller kobler han 2 bassdrivere på 1 kanal, 2 mellomtone på 1 og til sist 2 tweetere på 1 som ville kunne være et typisk stereo oppsett (?)

Uansett, algoritmen for paralell kobling av motstander:
Rtot=1/(1/R1+1/R2+1/R3) som for 2 stk 16 ohm gir 8 ohm, mens 3 stk 16 ohm i parallell gir drøye 5 ohm.
La oss si at han har parallellkoblet 2 elementer pr kanal og de er 16 ohm. Da vil den kanalen se 8 ohm. I et bestemt frekvensområde så dykker de ned mot 8 ohm, da vil den kanalen se 4 ohm.

Hvis 2 elementer ikke er 16 ohm, men 8, så ser den kanalen 4 ohm. Hvis de nå dykker ned mot 4 ohm, så ser den kanalen plutselig 2 ohm.
Osv.
Så det trengs litt mer informasjon om hvordan han faktisk har koblet dette, og hvordan impedans plottene ser ut.
Det siste er at ACA'ene gir uansett ikke allverdens effekt ut, 5-8 watt pr kanal eller så.

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
1.879
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Vel, 16 ohm er ikke bare 16 ohm, de vil variere over frekvensområdet. Det er dessuten impedans, ikke resistans.
Hva ACA'n faktisk ser er ikke godt å si uten tilgang på frekvensplottene.
Men kobler han de 3 direkte på utgangene uten et filter (?)
Eller kobler han et element på hver sin kanal, og da sitter igjen med 1 ubrukt kanal (?)
Eller kobler han 2 bassdrivere på 1 kanal, 2 mellomtone på 1 og til sist 2 tweetere på 1 som ville kunne være et typisk stereo oppsett (?)

Uansett, algoritmen for paralell kobling av motstander:
Rtot=1/(1/R1+1/R2+1/R3) som for 2 stk 16 ohm gir 8 ohm, mens 3 stk 16 ohm i parallell gir drøye 5 ohm.
La oss si at han har parallellkoblet 2 elementer pr kanal og de er 16 ohm. Da vil den kanalen se 8 ohm. I et bestemt frekvensområde så dykker de ned mot 8 ohm, da vil den kanalen se 4 ohm.

Hvis 2 elementer ikke er 16 ohm, men 8, så ser den kanalen 4 ohm. Hvis de nå dykker ned mot 4 ohm, så ser den kanalen plutselig 2 ohm.
Osv.
Så det trengs litt mer informasjon om hvordan han faktisk har koblet dette, og hvordan impedans plottene ser ut.
Det siste er at ACA'ene gir uansett ikke allverdens effekt ut, 5-8 watt pr kanal eller så.
Forsterkerne er brukt i mono og ble testet som stereo da de begynte å fuske for å se om det var en av de som hadde problemene men begge begynte å skru seg av da. Jeg vet ikke så mye mer, prøvde å få han til å bare koble til en type last til forsterkerne for å se om det løste problemet, fikk da beskjed om at sånn skulle det ikke være å han har sendt de tilbake.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.449
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Ok, siden han ha sendt de tilbake så er jo problemet løst.
ACA'ene skrur seg vel aldrig av, de har ikke noen funksjon for det. Men hvis du bruker switch mode psu'ene, så har de helt sikkert beskyttelsesktetsløp mot overbelastning.
Siden begge forsterkerne oppfører seg likt, så tviler jeg litt på at det er noe galt med de.

Som du sikkert vet, så er det et par muligheter for mono på de. Parallell koblet og brokoblet, den siste krever balansert signal inn.
Hvis du ikke har sett den, så ligger det en tabell på diyaudio, ACA tråden som viser de forskjellige og hvilken effekt en kan få i hvilken impedans ved de forskjellige variantene. Det ligger også tegninger / skjema av hvordan en skal koble signalet inn og utgangene til høytalerne ved de forskjellige.
Har brukt mine mono brokoblet på Lowther + jmlc200 med T90A i toppen, da delt med et passivt filter på 10 kHz. Var aldri noen problemer med det...

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
1.879
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ok, siden han ha sendt de tilbake så er jo problemet løst.
ACA'ene skrur seg vel aldrig av, de har ikke noen funksjon for det. Men hvis du bruker switch mode psu'ene, så har de helt sikkert beskyttelsesktetsløp mot overbelastning.
Siden begge forsterkerne oppfører seg likt, så tviler jeg litt på at det er noe galt med de.

Som du sikkert vet, så er det et par muligheter for mono på de. Parallell koblet og brokoblet, den siste krever balansert signal inn.
Hvis du ikke har sett den, så ligger det en tabell på diyaudio, ACA tråden som viser de forskjellige og hvilken effekt en kan få i hvilken impedans ved de forskjellige variantene. Det ligger også tegninger / skjema av hvordan en skal koble signalet inn og utgangene til høytalerne ved de forskjellige.
Har brukt mine mono brokoblet på Lowther + jmlc200 med T90A i toppen, da delt med et passivt filter på 10 kHz. Var aldri noen problemer med det...
Takk for svar, jo det hele ble bare litt klønete da han ville ha meg til å betale frakt tilbake og jeg mente det ikke var feil på forsterkerne.
God jul 🎄

Topp Bunn