Partering av hjort

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.703
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Har en kvart hjort liggende bak i bilen, fikk den i kveld. Har rikelig erfaring med partering av gris og lam, men har aldri vært borte i hjort før.
Det er en halv bakpart, ca 15 kg.
Er det noen som vet hvordan man parterer for å få best mulig utbytte?
Regner f. eks. med at et hjortelår er for stort for en søndagsstek for 2 personer. Hvordan deler man det opp?
mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, det er jo rette fyren som spør :)

Jeg har vært med i noen år nå på dette, men det er stort sett halve dyr. Vel hele også. Kona (eks kona) jakter selv.
Litt vanskelig å ta dette teksmessig, men vi valgte å minimere bruken av koteletter og slikt. Mye steker, mørbrad, entrecote (det beste på hjorten er min mening), ytre og indre, flatbiff. Rundbiff er jo ingen biff men en stek. Ellers så er lårtunga fin til å bruke som f.eks. pålegg.

Anbefaler uansett en god sag, helst en båndsag for oppskjæring av bein og slikt. Avskjær maler du opp til kjøttdeig. Noe eksen kaller for "boblestoff" kastet vi. Endel dårlig avskjær ga vi til bikkja rått. Det samme med alle smuler etter beinskjæring (marg) som vi tilførte litt til tørrforet til hunden.

Sjekk denne pdf filen her for mer inspirasjon

http://www.media.allerinternett.no/km_fil/9/2151039.pdf

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.703
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Takker, Bambadoo!!
Har ikke tilgang på båndsag, men har greid meg med håndsag og elektrisk stikksag i snart 15 år.
Pleier å kjøpe 2-3 hele lammeslakt hver høst. Koser meg med å partere og få dem i frysen. Et høstrituale, om du vil.
Sist uke kom Torleif Toft ramlende inn på kontoret. Han hadde 3 dyr igjen på løyvet sitt, og en nevø som skulle opp til Sogn og skyte hjort. Klagde fælt over krypskyttere. Påsto at de hadde sluttet å bruke gevær og hadde gått over til armbrøst. Da jeg ba om å få kjøpt noe av ham, var han lutter velvilje. Slik kom jeg til min kvarte hjort.
mvh

Edit: Den linken var helt topp! Forstår jeg den rett, skal man skjære ut musklene i låret enkeltvis?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.703
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har vært en tur på gårdsplassen med kniver og sag. Er det slikt resultatet skal se ut?

På venstre side i bakgrunnen ligger ryggstykkene. Resten er lår og bekken. Hva gjør man med svange og avskjær fra låret under kneet, maler det opp?
mvh

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Avskjer fra låret under kneet lager du spekemat av, eller så beiner du det ut og skjærer det opp i små skiver, evt biter og steker det som biff mens det er ferskt. Nydelig. Spesielt på små dyr. Evt la det surre en stund med løk. Har gjort dette noen ganger siste par år - fantastisk. Alternativt frys det og sving det på grillen til sommeren. Hjortekjøtt er fantastisk grillmat, MEN det må ikke grilles for mye - da blir det tørt og rart (ja rart - smaker helt snodig).

TJ

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
ASAK Herregårdstein?

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Ingen grunn til å gå sulten hjem fra neste laugstreff etter å ha sett dette!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.703
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
TJ skrev:
Avskjer fra låret under kneet lager du spekemat av, eller så beiner du det ut og skjærer det opp i små skiver, evt biter og steker det som biff mens det er ferskt. Nydelig.

TJ
Takker!
Tror jeg er blitt klarsynt....var nede og spiste lunsj mens jeg ventet på at noen skulle svare på tråden. Lunsjen min ;D:

Grovskårne hjorteterninger, hardstekt for å lukke porene, deretter surret et par minutter i litt rømme...Krydret med bare grovmalt pepper + salt. Garnert med en klasetomat og persille. For syns skyld en skive grovbrød. ;D

@ BT : Hakke peiling. Fulgte med huset. Praktisk og greit med belegningsstein, forresten.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.703
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Aubi skrev:
Ingen grunn til å gå sulten hjem fra neste laugstreff etter å ha sett dette!
Hei,
Ikke hold pusten.... Anlegget er fremdeles pakket ned i kjelleren..... Hovedmusikkilde er et Denon kompaktanlegg!

mvh

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
tkr skrev:
TJ skrev:
Avskjer fra låret under kneet lager du spekemat av, eller så beiner du det ut og skjærer det opp i små skiver, evt biter og steker det som biff mens det er ferskt. Nydelig.

TJ
Takker!
Tror jeg er blitt klarsynt....var nede og spiste lunsj mens jeg ventet på at noen skulle svare på tråden. Lunsjen min ;D:

Grovskårne hjorteterninger, hardstekt for å lukke porene, deretter surret et par minutter i litt rømme...Krydret med bare grovmalt pepper + salt. Garnert med en klasetomat og persille. For syns skyld en skive grovbrød. ;D

@ BT : Hakke peiling. Fulgte med huset. Praktisk og greit med belegningsstein, forresten.

mvh
He, he - Artig. Og hva syntes du om resultatet (venter i spenning)..
TJ

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.703
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@ TJ: Fantastisk godt. Møørt!

Hadde lagt igjen noen hjortebein ute, tenkte at fuglene kunne få noe å ete på nå når kulda setter inn:

Og der satt den, hauken, og pikket. Ikke mer enn 7 m fra tkr. Goes to show, man vet aldri hvordan en tråd utvikler seg! ;D
mvh

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
tkr skrev:
@ TJ: Fantastisk godt. Møørt!

Hadde lagt igjen noen hjortebein ute, tenkte at fuglene kunne få noe å ete på nå når kulda setter inn:

Og der satt den, hauken, og pikket. Ikke mer enn 7 m fra tkr. Goes to show, man vet aldri hvordan en tråd utvikler seg! ;D
mvh
Blei sjølv litt overraska over at det var mørt, men det var det jo virkelig!!!
For et bilde, -det er jaggu ikkje ofte man opplever en hauk på så nært hold, og i hvertfall ikkje i sin egen hage!
Cool!

Topp Bunn