Parkeringsvakter = evneveike ?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Gjest du må løsne snippen og ikke ta alting alt for alvorlig. ;)

Spørsmål 1 Svar: Jo, men ikke med glede. futen ønsker fortsatt kontanter. :p

Spørsmål 2 Svar: Nei ! Slik vil vi ( du og jeg i allefall :D ) IKKE ha det !

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
937
Neida, debatter på internett bør ikke tas for aøvorlig. :)

Litt vanskelig med humor på nettet da...

S

Supertramp

Gjest
Gjest skrev:
Parkerte på en gratis ettkvartersparkering i Oslo sentrum tidligere i sommer. Jeg ble 5 min forsinket og måtte ut med 700 kroner. Smart forretningsmetode. En parkeringsvakt som loker rundt og sjekker hvor lenge bilene har stått på den fristende gratisparkeringen, og når de blir litt heftet så er det fram med blokka! Blir penger av sånt. Skal vedde på at vakten går på bonuslønn.

Nei, disse folka er ikke evneveike. De praktiserer bare grådighetens moral slik de har lært den av markedets yppersteprester.

Klart det er effektivt! Men vil vi ha det slik?
Du innrømmer å ha stått over gratisperioden
Du hevder du var 5 minutter over; la oss si det var slik
Hvor går grensen for hvor lenge du kan stå over tiden uten straffegebyr? 5 min, 7 min, 10 min, 15min.....

Neste gang blir du tatt i fartskontroll og får bot; hvor går grensen for hvor mye over fartsgrensen du kan kjøre (ser bort fra den "vanlige" slingringsmonn som vel er 5km/t) uten å få bot?
7 km/t, 10km/t, 15 km/t ?

Er ikke en regel en regel?

Vi som handler CD/DVD fra utlandet, vi har også en regel - 200kr toll/mva grense.
Synes du det skal være slingringsmonn? Ei plate til 205 skal fritas, mens en på 212 må betale.....

For ordens skyld: du sier 5 min over en 15 minutters gratisparkering - det er ganske mye over grensen, 33% faktisk.
Parallellt vil det si at du skal slippe unna fartsbot om du kjører i ca 107km/t i en 80 sone.....
Eller at min plate til kr 266 skal slippe gjennom 200-kroners toll/mva grensa.....

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
937
Jeg synes konseptet med gratis parkering i et kvarter og en vakt som loker rundt, og bøtelegger 700 kroner pr 5 min. er kynisk. Ville heller betalt normal avgift og vært spart utryggheten. Men det er nok ikke så mye penger i et slikt mere normalt konsept.

Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor vi har grenser, lover og sanksjoner. Men det er mange måter å lage en praksis for dette på.

S

Supertramp

Gjest
"Jeg synes konseptet med gratis parkering i et kvarter og en vakt som loker rundt, og bøtelegger 700 kroner er kynisk."

Har du prøvd å konfrontere UP som ligger og lurer i buskene - argumnetere når du blir tatt i 70 km/t i en 60 sone ......

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
937
Synes det er greiere. Har du prøvd å parkere i Oslo? Du har avtale om 5 min, og leter febrilsk etter parkering, finner en gratis (i et kvarter!) og det er eneste mulighet. Så må du lete opp avtalt person, ordne det som skal, og returnere til bilen.

Når det er 60-sone kan jeg kjøre i 60. Ikke noe problem. Ingen tvangsfølelse i det. Respekterer at det er folk og unger i 60-sonene.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Supertramp skrev:
Har du prøvd å konfrontere UP som ligger og lurer i buskene - argumnetere når du blir tatt i 70 km/t i en 60 sone ......
Jeg innbiller meg at UP trekker fra en feilmargin i målingen sin. Hvis de sier 70 har du sikkert kjørt nesten 75, så da er det lite å klage over. Dessuten er (heldigvis) UP offentlige tjenestemenn som er satt til å håndheve et lovverk bestemt av myndighetene. De er vel ikke kynisk opptatt av å bøtlegge flest mulig, selv om enkelte synes å tro det.

Er enig med Gjest i at dette handler litt hvor kynisk man skal håndheve regler. I et samfunn bør en godta at folk kommer 2 minutter for sent. Synes det er en forskjell der på de kommunale parkeringsvaktene og de private her i Trondheim. De kommunale tar seg typisk litt tid når de skriver ut ei bot. De går rundt bilen, ser inn i vinduene, ser seg om på gata, før de begynner å skrive bot. Alle skjønner jo at de gjør dette for å gi bileieren en liten sjanse til å springe ut på gata og beklage seg. De private har en helt annen agenda virker det som - kan nesten få følelsen at de står klar med stoppeklokke! Tiden går i alle fall ikke i kundens favør.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Supertramp skrev:
Ikke 70 i 60 sone men derimot 105 i 90 sone. Bruker GPS som speedometer så at jeg hadde 105 er ganske sikkert. Ble stoppet, da var det bare å si at jeg visste hvorfor han stoppet meg. Jeg fikk en moralpreken og beskjed om at farten var under den grensen de bøtela på den dagen så jeg kunne kjøre videre uten å ta med innbetalingsblankett eller prikker. Kjørte jeg innenfor grensen resten av dagen? Jo gjorde nok det ja. :eek:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Supertramp skrev:
Ikke 70 i 60 sone men derimot 105 i 90 sone. Bruker GPS som speedometer så at jeg hadde 105 er ganske sikkert. Ble stoppet, da var det bare å si at jeg visste hvorfor han stoppet meg. Jeg fikk en moralpreken og beskjed om at farten var under den grensen de bøtela på den dagen så jeg kunne kjøre videre uten å ta med innbetalingsblankett eller prikker. Kjørte jeg innenfor grensen resten av dagen? Jo gjorde nok det ja. :eek:
Forskjellen på UP og City Park er at UP faktisk bruker skjønn iblant. De har loven på sin side, men er likevel ikke like rigide i tvilstilfeller/grenseland. Sett bort fra hvis de ønsker å ta deg for noe de ikke får på deg, eller av en annen grunn har noe i mot deg. Jeg har bare gode erfaringer med politiet i slike sammenhenger, sett bort fra den gangen vi fikk bot for å kjøre noen få hundre meter med to mann på 50cc (før vi parkerte).

S

Supertramp

Gjest
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3755723.ece

BRA!

Og så er det da endelig avklart:

Må ha to billetter på betalt parkering
Men parkeringsselskapet presierer at det er andre regler som gjelder på parkeringsplasser der man betaler avgift for å stå:

"På parkeringsplasser med parkering mot billett som er gratis, så skal det kun trekkes èn billett hvis man står med henger festet til kjøretøyet. På parkeringsplasser med avgift så må man betale for det antall plasser man opptar."

Altså: Er det gratis parkering i den tiden du skal stå med bil og henger koblet på: Trekk èn billett.

Skal du stå utover den gratis perioden, eller på plasser hvor det kun er avgiftsbetalt, må du betale for både bilen og tilhengeren - og sørge for at begge billettene ligger godt synlig i bilens frontrunte.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.734
Torget vurderinger
12
Det er da helt rimelig at man betaler for to plasser når man benytter 2 plasser. På gratisplasser er det den vanskelige 0-gangen som har lurt parkeringsselskapene tidligere.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
De verste er de som ikke snakker norsk en gang... Som setter seg i bilen og kjører av gårde etter å ha ilagt en feil bot...

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Mange år siden nå, men traff en av de virkelig kjipe parkeringsvaktene som trodde han var skikkelig høy på pæra. Dro bot-blokka ut av hendene hans, tok den med og satt meg i bilen og kjørte :D Han stod som et spørsmålstegn på fortauet, hehe. Merkelig nok fikk jeg ingen reaksjon på det i ettertid.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Litt ettertanke når det gjelder tittelen på denne tråden. Enkelte yrker krever mindre av folk enn andre. Parkometervakt er et yrke som har lite krav til evner, og da ville det vært litt merkelig om det var folk med solide evner som bekledde denne typen yrker. Da er det kanskje ikke så rart om det dukker opp noen slike saker innimellom. Jeg synes ikke det er noen grunn til å henge ut denne yrkesgruppen. Det skulle blitt bra texas i byene våre om vi ikke hadde parkeringsvakter.

S

Supertramp

Gjest
BT skrev:
Jeg synes ikke det er noen grunn til å henge ut denne yrkesgruppen. Det skulle blitt bra texas i byene våre om vi ikke hadde parkeringsvakter.
+1

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Men av en eller annen grunn kom det en motgående bil denne gangen. Den var i tillegg grønn, og derfor vanskelig å se, forteller han til Romerikes Blad.
Hæ? Er dette et problem med grønne biler?

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Det skulle blitt bra texas i byene våre om vi ikke hadde parkeringsvakter.
De offentlige vaktene som patruljerer gatene er stort sett en gode. Det ville vært rimelig umulig å bo i sentrum og ha bil hvis det ikke var restriksjoner på parkering, og plasser forbeholdt dem som bor der. Men private selskaper som kun har som misjon å griske til seg penger, gebyrer og ta betalt til alle døgnet tider burde vært gjellet og sendt som utvekslingsstudenter til Afghanistan.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Det skulle blitt bra texas i byene våre om vi ikke hadde parkeringsvakter.
De offentlige vaktene som patruljerer gatene er stort sett en gode. Det ville vært rimelig umulig å bo i sentrum og ha bil hvis det ikke var restriksjoner på parkering, og plasser forbeholdt dem som bor der. Men private selskaper som kun har som misjon å griske til seg penger, gebyrer og ta betalt til alle døgnet tider burde vært gjellet og sendt som utvekslingsstudenter til Afghanistan.
Det er hevet over enhver tvil. Kanskje det er en litt urettferdig tittel på denne tråden, for de utfører jobben på den måten arbeidsgiveren ønsker at de skal gjøre det. Det er litt Stutum å klage på p-vaktene som enkeltpersoner. Litt som vitsesidene i Vi Menn. Rett skytset der det bør treffe, firmaenes strategier. Ikke fotfolket, de jobber for penger som trengs til overlevelsen. Vi har ikke høy arbeidsledighet, men det kan likevel være vanskelig. Det gjør det de må for å beholde jobben utover prøvetiden, og etterpå gjør de det av lojalitet til arbeidsgiver. Men de har neppe funnet på å være så lite fleksible av seg selv.

Topp Bunn