Gjest skrev:
Parkerte på en gratis ettkvartersparkering i Oslo sentrum tidligere i sommer. Jeg ble 5 min forsinket og måtte ut med 700 kroner. Smart forretningsmetode. En parkeringsvakt som loker rundt og sjekker hvor lenge bilene har stått på den fristende gratisparkeringen, og når de blir litt heftet så er det fram med blokka! Blir penger av sånt. Skal vedde på at vakten går på bonuslønn.
Nei, disse folka er ikke evneveike. De praktiserer bare grådighetens moral slik de har lært den av markedets yppersteprester.
Klart det er effektivt! Men vil vi ha det slik?
Du innrømmer å ha stått over gratisperioden
Du hevder du var 5 minutter over; la oss si det var slik
Hvor går grensen for hvor lenge du kan stå over tiden uten straffegebyr? 5 min, 7 min, 10 min, 15min.....
Neste gang blir du tatt i fartskontroll og får bot; hvor går grensen for hvor mye over fartsgrensen du kan kjøre (ser bort fra den "vanlige" slingringsmonn som vel er 5km/t) uten å få bot?
7 km/t, 10km/t, 15 km/t ?
Er ikke en regel en regel?
Vi som handler CD/DVD fra utlandet, vi har også en regel - 200kr toll/mva grense.
Synes du det skal være slingringsmonn? Ei plate til 205 skal fritas, mens en på 212 må betale.....
For ordens skyld: du sier 5 min over en 15 minutters gratisparkering - det er ganske mye over grensen, 33% faktisk.
Parallellt vil det si at du skal slippe unna fartsbot om du kjører i ca 107km/t i en 80 sone.....
Eller at min plate til kr 266 skal slippe gjennom 200-kroners toll/mva grensa.....