Parkeringsvakter = evneveike ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje de får en bonus for hvert gebyr de skriver ut? Da gjelder det å være utspekulert.

Jeg er forøvrig ikke helt sikker på om jeg hadde gitt livreddende førstehjelp til en parkeringsvakt, med mindre det var jeg selv som hadde rygget over ham i "vannvare".

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
De har sin misjon de også. Greit med litt orden på parkeringsplasser og at en får plass til bilen der.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.452
Torget vurderinger
18
He he, dette minner meg om et gebyr jeg fikk da jeg var student. Universitetet (i USA) hadde to parkeringssoner, en billig og en dyr. Jeg hadde gyldig bevis for billigsonen og det hang i speilen men dessverre feil vei. All informasjon inkl. gyldig dato stod på begge sider av parkeringsbeviset. Alt untatt hvilken parkeringssone det gjald for, det stod kun på en side og denne siden var skjult for parkeringsvakten. Dermed ble det gebyr, 'never mind' at jeg allerede stod i den billige sonen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Det er jo slike saker som gjør at Q-park tjener penger. De kommer ikke til å gi seg før Høyesterett har sagt at de er dumme!

For øvrig burde man IKKE handle på sentre som har outsourcet ansvaret for parkeringen. Gjør man det får man takke seg selv når man blir utsatt for slikt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.776
Sted
Østfold
Det er jo kjekt at de har en annen definisjon av motorvogn enn vegtraffikkloven. Dessuten er parkeringsplassen pr definisjon underlagt vegtraffikkloven og dermed gjelder den foran Q-park sine bestemmelser. Det betyr at hengeren ikke er "motorvogn" men "kjøretøy", og når de er koblet sammen er de "vogntog".

S

Stereo_Mono

Gjest
Det har vært en liggende sak oppe i parkering klagenemnden tidligere. P-Selskapet tapte selvfølgelig en så tåpelig sak.

Sak nr. 06/2926
Sted: Dyrmyr, Kongsberg
Saken gjelder: Parkering av bil og tilkoblet tilhenger med 1 billett

Beskrivelse av faktum:
Kontrollavgift ilagt grunnet parkering av tilhenger og bil uten gyldig billett for tilhengeren.
Parkeringen fant sted på et sted hvor det er gratis å parkere mot å trekke billett og gjeldende makstid på 1 time. Klager anfører at det etter hans oppfatning ikke må løses to gratisbilletter når man parkerer med en bil tilkoblet en tilhenger. Selskapet anfører at det må løses billett for det antall plasser man opptar.

Nemndas vedtak:
Saken ble behandlet på nemndsmøte 20. april 2007 uten særskilt saksfremlegg, da sakens dokumenter var tilstrekkelig opplysende. Nemnda fant at det var tilstrekkelig at klager løste 1 billett for parkering av bil og tilhenger. Dette da formålet bak reguleringen er oppfylt ved at det trekkes 1 billett. Dette vises når parkeringen ble påbegynt for både bil og tilhenger, siden disse er koblet sammen, og nemnda kan ikke se grunn til at det må trekkes 2 billetter i et slikt tilfelle. Klager fikk på denne bakgrunn medhold. Vedtaket var enstemmig.

V

vredensgnag

Gjest
Du skal være hjernedød, eller sleip parkeringsvakt som mottar bonus*, for ikke å skjønne hva som er rett her.
Betaler jeg dobbelt avgift i bompengeringen når jeg kjører gjennom med en tilhenger (eller båtvogn)?

Nei.

* Parkeringsselskapene påstår de ikke gir bonus i henhold til antall bøter som skrives ut, men det er blitt gitt motstridende opplysninger fra parkeringsvaktene selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
Anonym skrev:
De har sin misjon de også. Greit med litt orden på parkeringsplasser og at en får plass til bilen der.
Joda, de har jo det. Greit at noen holder styr på soneparkering og generell parkering i byene. Men representanter for de selskapene som utelukkende skriver ut gebyrer for å tjene penger fortjener ikke mye sympati.

Så en ansatt i Bergen Parkeringsselskap får således en høyere anseelse enn en fra Qpark, Europark etc. Sistnevnte driver i mange tilfeller bare med utpressing og ran som den episoden i tråden her viser til. Når fotfolket får bonuser etter inntjening, så er det ikke lenger allmenne parkeringshensyn som kommer først, da er det egen vinning i form av kreativ bandittvirksomhet. De bør ha en status omtrent som en bande bulgarske lommetyver.

S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
Du skal være hjernedød, eller sleip parkeringsvakt som mottar bonus, for ikke å skjønne hva som er rett her.
Betaler jeg dobbelt avgift i bompengeringen når jeg kjører gjennom med en tilhenger (eller båtvogn)?
Det er en litt søkt sammenligning. Det er vel ingen tvil om at en tilhenger opptar parkeringsplass og at denne plassen er avgiftsbelagt uansett hva slags doning som står der. Parker gjerne en olabil der, avgift skal betales uansett.

I dette tilfelle - to billetter á kr 0,-
Men parkeringsvaktene har lov til å bruke hodet.... saken er tåpelig håndtert.

S

Supertramp

Gjest
Nåvel - jeg erfarer at parkeringsvaktene gjør en fantastisk jobb. Alle kan gjøre feil og det er vel bare yrkesgruppene: parkeringsvakter og leger, hvor feil på jobben til de grader det slåes på stortrommene for.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Poenget her er vel også at boten ble gitt på en plass der det er gratis å stå en viss tid. Og poenget med billetten er at du ikke skal stå der lenger enn gratistiden uten å betale. Det kan være opplagt at tilhengeren forsvinner samtidig med bilen når den kjører og således holder det med en billett for å påvise hvor lenge den har stått der. Men man kan selvsagt se for seg at bilen kjører mens tilhengeren står igjen, og at sistnevnte således burde hatt egen billett... ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Apropos gratis inntil en viss tid, var på plantesenteret her om dagen, parkerte rett utenfor inngangen på den første oppmerkede plassen. Tok så en runde med handlevogn, valgte ut det jeg skulle ha og det ble såpass mye ay jeg måtte kjøre flere (3) omganger med handlevogna, og følgelig tre opplastinger og tre turer innom kassa for betaling. Etter siste opplasting så satt bota der.....

Så til det festlige: På skiltet står det tydelig GRATIS KUNDEPARKERING - INNTIL 2 TIMER

Det er ikke betalingsplasser vi snakker om, ingen automat etc. etc. kun tidsbegrensningen på to timer som gjelder.

Jeg kom rett fra et handlesenter på den andre siden av gaten, hadde et kort ærend og løste bilett som viste 13.05 på ankomsten.

På de tre kassalappene fra plantesenteret står det h.h.vis 14.03 - 14.08 og 14.15

Tid tilbrakt på plantesenterets parkering var ca. 1 time og 10 min. , langt unna 2-timers grensen SAMTIDIG som jeg gikk inn og ut tre ganger og lastet opp bilen, en pick-up med planteinnkjøp lett synlig på lasteplanet.

Parkeringsvakta så jeg ikke snurten av, men bota på kr. 800,- (!!!) ble sporenstreks forelagt butikksjefen, sammen med hele historien.
Det er for jævlig blitt med sånn spekulasjon... og dette er REN spekulasjon uten unnskyldning.

S

Supertramp

Gjest
du pengesluk: hvor ble det av livskvaliteten din? Hvorfor irritere seg og bruke så mye energi på det ;)

Fleip selvfølgelig - slikt noe er tullete av butikk/parkeringsvakt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Supertramp skrev:
du pengesluk: hvor ble det av livskvaliteten din? Hvorfor irritere seg og bruke så mye energi på det ;)
Fordi visse sider av livet gir det faktisk mening å irritere seg over.
Når hodeløse parkeringsvakter og andre "neofacister" får lov til å herje med folk er det faktisk lov til å bli forbannet.

Har fått ett parkeringsgebyr i mitt liv, og det var ærlig fortjent da jeg "tok en sjanse" og ikke la penger på parkometeret. Surt selvagt, men ikke parkeringsvaktes feil at jeg ikke hadde betalt så jeg ble ikke sur på ham/henne. På samme måte har jeg "hentet inn" to fartsbøter. Fortsatt ikke politimannens feil at jeg kjørte for fort så vi skiltes som siviliserte mennesker, men om politimannen løy om målingen og ga meg bot for en overtredelse jeg IKKE hadde gjort ( ref sak i papir VG nå i helga ) da ville jeg bli forbannet. Og om en dust fra Q-park eller annet firma ga meg parkeringsgebyr på feilaktig grunnlag ville jeg også bli lynende forbannet. Kjeltringstreker er og forblir kjeltringstreker! Om du kjøpte en forsterker her på HFS og det som kom i postpakken bare var 2 stk murstein, ville ikke du også la det irritere deg i så stor grad at det gikk ut over livskvaliteten din?

Det er nemlig to sider av samme sak dette!

S

Supertramp

Gjest
Spiralis skrev:
Om du kjøpte en forsterker her på HFS og det som kom i postpakken bare var 2 stk murstein, ville ikke du også la det irritere deg i så stor grad at det gikk ut over livskvaliteten din?
Konemor hadde vel sagt, litt tørt: "javel, så ble det ikke forsterker men du får sette i gang å mure en peis!" - haha

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Supertramp skrev:
Spiralis skrev:
Om du kjøpte en forsterker her på HFS og det som kom i postpakken bare var 2 stk murstein, ville ikke du også la det irritere deg i så stor grad at det gikk ut over livskvaliteten din?
Konemor hadde vel sagt, litt tørt: "javel, så ble det ikke forsterker men du får sette i gang å mure en peis!" - haha
Nå bør man ikke overse det faktum at det er konemor som burde gjøre denne jobben da kvinner er de beste murerne!

En kvinne behøver ikke mer enn å røre steinene før peisen står ! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Supertramp skrev:
Spiralis skrev:
For øvrig tyder en slik holdning på at du har "litt" lett tilgang til "litt" for mye penger! Driver du parkeringsselskap??

S

Supertramp

Gjest
Nei nei - jeg hadde selvfølgelig reagert dersom noen hadde lurt meg med murstein istedetfor en RX-V2065....

Jeg tar ikke så lett på det og jeg har ikke overflod av penger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Supertramp skrev:

Fleip selvfølgelig - slikt noe er tullete av butikk/parkeringsvakt.
Ikke bare tullete men borderline kjeltringstrek og slike ting reagerer jeg spontant på.

Brukte vel ca. 20 skritt og ca. 3 min. på å få tak i butikksjefen (som jeg forøvrig kjenner godt) og få saken ut av verden.

Kr. 800,- spart på mindre enn 5 minutter = 9.600,-/timen!! DET kaller jeg livskvalitet!!

Ta i tak med all dritten vi blir utsatt for, ikke la seg by hva som helst, si ifra når ting er "på trynet" - gjennomføre aksjoner og ikke bare syte/snakke om det, det er en del av det JEG opplever som livskvalitet.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
871
Private parkeringsplasser holder jeg meg unna så langt det er mulig. Hvis et kjøpesenter i Trondheim skulle finne på å innføre noe slikt, får de klare seg uten meg som kunde.

Untaket er når jeg er på bilferie. Da må jeg ofte gi etter siden jeg er dårlig kjent. Var innom Bergen en tur forrige uke. På dagtid må jo det være en av de dyreste plassene å parkere i verden! Er det ikke Q-park som driver parkeringskjelleren under Grieghallen? Jeg måtte ut med 165 kr. for noen formiddagstimer der!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kort svar: Nei. De er ikke evneveike.

Litt lengre svar: De er derimot rasjonelle aktører med en egeninteresse som avviker fra oppdragsgiverens. Oppdragsgiverens interesse er som regel at parkeringsplassene er tilgjengelige for sitt tiltenkte bruk (gjester i et borettslag, kunder på et kjøpesenter osv.). Parkeringsselskapene derimot, har som regel en kontrakt med grunneier som innebærer kostnadsfri avpatruljering mot at de beholder ilagte kontrollgebyrer. Det er altså i parkeringsselskapenes interesse å skrive ut og kreve inn bebyrer. Enkelt og greit. Det er også i parkeringsselskapenes interesse å opptre truende overfor de som klager, fordi disse ofte gir opp og betaler. Jeg gjetter til og med at de uheldige ofte bebreider grunneier/kjøpesenteret i stedet for parkeringsselskapet, og straffer dem med å handle andre steder. Galskapen er med andre ord direkte skadelig for alle utenom PARKERINGSVAKTENE.

At grunneiere går med på sånne kontraktsbetingelser er et mysterium av de helt store.

Som jusstudenten jeg jobbet sammen med i går sa: Derfor er jeg mot at kommersielle private aktører skal utøve makt på statens vegne.

Og selvfølgelig er jeg hjertelig enig. Vern om Weberstaten!

S

Supertramp

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Parkeringsselskapene derimot, har som regel en kontrakt med grunneier som innebærer kostnadsfri avpatruljering mot at de beholder ilagte kontrollgebyrer. Det er altså i parkeringsselskapenes interesse å skrive ut og kreve inn bebyrer. Enkelt og greit. Det er også i parkeringsselskapenes interesse å opptre truende overfor de som klager, fordi disse ofte gir opp og betaler.

At grunneiere går med på sånne kontraktsbetingelser er et mysterium av de helt store.
Jeg håper for din del at dette kan dokumenteres...
- At parkeringsselskap har en avtale med grunneier om å regulere parkeringen under gitte retningslinjer fra etater/departement, det er helt sikkert.
- At parkeringsselskap skal tjene penger, er profittører, er også helt sikkert. Derav parkeringsavgifter som til tider er overprisede. Men det er ingen tvang å parkere der!
- At parkeringsselskap utsteder bøter, er også helt sikkert. De har jo en grunn.....

Men at det er i parkeringsselskapenes interesse at de har ansatte som opptrer truende, det er tullball.
Et straffegebyr begynner alltid med en feilparkering/underbetalt avgift og den som opptrer truende er alltid føreren av bilen/kjøretøyet. For i bilen gjør Ola Nordmann aldri feil! Og en og annen unnskyldning: "jeg skulle bare". Du skulle ikke bare, du gjorde det! Period!

Jeg er ikke ansatt, jeg er bilist - som deg og meg. Jeg synes parkeringsselskapene og deres ansatte gjør en kjempejobb!. Og skulle jeg få en bot - det har hendt - ja så betaler jeg den. Kun én gang har jeg klaget - parkeringsautomaten var ute av drift, den eneste på plassen, jeg tok bilde av den, med klokkeslett. Da bota lå på vinduet 1 time senere (da virket maskinen igjen), så sendte jeg en hyggelig epost til selskapet og la ved bilde. Et hyggelig svar tilbake: "Vi ser at du ikke kunne gjøre annet da maskinen ikke virket, og du kan makulere straffegebyret".

S

Supertramp

Gjest
Oslo har vel dyrest, nest dyrest eller tredje dyrest av det meste.... ingen nyhet i så måte.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Supertramp skrev:
"Vi ser at du ikke kunne gjøre annet da maskinen ikke virket, og du kan makulere straffegebyret".
Den historien kommer aldri i avisen. Ikke om du truet med pistol en gang.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Etter at parkering ble privatisert i Norge har noe gjort seg styrtrike på oss.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Ja vi bør nok gjøre med parkering som med barnehager, beslagelegge et evt overskudd!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Supertramp skrev:
Zomby_Woof skrev:
Parkeringsselskapene derimot, har som regel en kontrakt med grunneier som innebærer kostnadsfri avpatruljering mot at de beholder ilagte kontrollgebyrer. Det er altså i parkeringsselskapenes interesse å skrive ut og kreve inn bebyrer. Enkelt og greit. Det er også i parkeringsselskapenes interesse å opptre truende overfor de som klager, fordi disse ofte gir opp og betaler.

Jeg håper for din del at dette kan dokumenteres...
- At parkeringsselskap har en avtale med grunneier om å regulere parkeringen under gitte retningslinjer fra etater/departement, det er helt sikkert.
- At parkeringsselskap skal tjene penger, er profittører, er også helt sikkert. Derav parkeringsavgifter som til tider er overprisede. Men det er ingen tvang å parkere der!
- At parkeringsselskap utsteder bøter, er også helt sikkert. De har jo en grunn.....

Men at det er i parkeringsselskapenes interesse at de har ansatte som opptrer truende, det er tullball.
Et straffegebyr begynner alltid med en feilparkering/underbetalt avgift og den som opptrer truende er alltid føreren av bilen/kjøretøyet. For i bilen gjør Ola Nordmann aldri feil! Og en og annen unnskyldning: "jeg skulle bare". Du skulle ikke bare, du gjorde det! Period!
Min påstand kan dokumenteres som et enkelttilfelle om ikke annet. Glem ikke at truende opptreden kan omfatte mer enn trusler om fysisk vold.

Jeg har selv hatt en lengre disputt med et parkeringsselskap. Jeg var ulykkeligvis på besøk hos min mor fem dager på rad en gang (noen få timer hver gang). Parkeringsvakten mente da at jeg hadde ''stått parkert på gjesteparkeringen mer enn tre døgn, men brukt bilen i mellomtiden''. Jeg var altså hjemme hos meg selv og parkerte bilen på min egen parkeringsplass over natta, pluss mesteparten av dagen (mellom hvert besøk). Parkeringsvakta så jeg aldri, men brevvekslingen med selskapet opplevde jeg i aller høyeste grad som truende. For meg som setter min ære i å betale alle regninger i tide (kanskje et par tre purringer totalt hele livet), er gjentatte trusler om oversendelse til inkasso- akkurat- en trussel.

Denne trusselen ble gjentatt i hvert svar fra parkeringsselskapet, selv om krav som bestrides ikke skal til inkasso. En annen ting er det 'formelle' og kvasijuridiske språket som brukes. Her ligger også en trussel, selv om den knapt biter på meg.

Jeg varslet etter flere brev fram og tilbake at jeg villle klage saken inn for (parkerings?)klagenemnda. De svarte da at de ikke var medlemmer av denne. Samtidig krevde de at jeg skulle melde saken for forliksrådet. Javel, tenkte jeg, og ringte dit. Forliksrådet kunne fortelle at jeg bare trengte å bestride kravet. Den som mener å ha et krav mot en annen, må selv melde det inn dit. Altså, et forsøk på å skremme meg til å betale gjennom å la meg tro at jeg måtte ta dette arbeidet.

Når jeg vel hadde kjørt meg fast med selskapet, kontaktet jeg styreformannen i borettslaget. Først når han hadde kontaktet parkeringsselskapet slettet de kravet. Han måtte vel true med å si opp kontrakten. I tillegg kunne han fortelle at det var vanskelig å få noen til å gå inn på en kontrakt om fast pris for avpatruljering. Alle tilbudene han hadde fått var gratis mot at gebyrene tilfalt parkeringsselskapet.

PS. Jeg har også fått gebyr som var min egen feil. Da betalte jeg uten å mukke.

S

Supertramp

Gjest
Jeg betviler ikke at det finnes saker (som din) hvor selskapene opptrer klønete og at det er saker med påstand-mot-påstand. Slikt er ikke unikt for parkeringsselskap.

Men det blir litt feil å hevnde at hele bransjen har i interesse å opptre truende for å få kundene til å betale uten å klage.

Hvis man tenker igjennom hvor mange parkeringer som foregår daglig, ukentlig, månelig, årlig - ja da synes jeg faktisk at antall uheldige saker, saker hvor selskap har "forgrepet seg" og som kommer i media, er forsvinnende få - men til gjengjeld kommer de gjerne med store bokstaver.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er strengt tatt ikke så veldig uenig med deg. Det er tross alt få saker som er verd pressens oppmerksomhet. Jeg er mer ute etter prinsippet. Det er galt at de baserer seg på kontrakter som gir dem et incentiv til å skrive ut gebyrer når de kan. Det burde gå an å påby kontrakter som gjør det formålstjenlig for dem å skrive ut gebyrer når det bidrar til å ivareta grunneiers interesser/ parkeringsplassens tiltenkte bruk. Sånn det er nå tjener de på å skrive ut gebyrer når de kan.

Takk og lov at de utøver makt (det er akkurat det de gjør) på et såpass harmløst område. Ville du hatt private arméer? Sandline, Executive outcomes, Blackwater, Torgeir Friksen? Aktører som tjener på at det finnes krig? Ville du hatt private fengsler, som i USA? Hvor selskaper tjener penger på at det sones? Aktører som mottar betaling pr. soningsdøgn? Hva tror du disse taper på å innvilge prøveløslatelse? Hva med å skrape politiet inn til beinet, så de bare klarer å etterforske den mest alvorlige volden? Skal vekterselskapene være alene om å beskytte eiendomsretten? Vil de i så fall tjene på at det naskes? Det er en del sammenhenger som er synlige, men også en del som ikke er synlige. Kanskje noen ikke viser seg før det er for sent.

Det er dette som er fortsettelsen.... Og takke meg til trafikksjefens etat, forresten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
For øvrig tyder en slik holdning på at du har "litt" lett tilgang til "litt" for mye penger! Driver du parkeringsselskap??
Hei Supertramp, du svarte at du ikkehadde"for mye penger". Greit!

Du svarte ikke på det andre spørsmålet. På sett og vis har du vel gjort det gjennom et iherdig forsvar av bransjen, men jeg spør nå igjen: Er du eller noen i din familie involvert i "parkeringsbransjen"? Har vi vår egen Tony Soprano blandt oss på HFS??
( og ja jeg vet at TS drev i søppelbransjen men akkurat det går nå ut på det samme! )

S

Supertramp

Gjest
Nei og det har jeg svart på.

Jeg er normalt bilist/parkerer som deg og mange andre - og jeg synes systemet fungerer utmerket - jeg får som oftest parkert og betalt min avgift.

edit: det nærmeste jeg kommer i å drive/jobbe i et parkeringsselskap er på mine egne private eiendommer, men der finner man verken automater eller uniformskledde - bare en gedigen velkomst og "takk for besøk" ;) :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har mer eller mindre sluttet å bruke bil i Bergen, men når jeg gjør det besøker jeg ofte Møhlenpris. Der var det tidligere kommunen som regulerte parkeringen. Det var ikke spesielt dyrt i forhold til like over høyden, og det var gratis etter klokken 17 på hverdager, 13 på lørdager. Søndager gratis som seg hør og bør.

Mens jeg oppholdt meg i utlandighet skiftet de til privat aktør. Jeg var sikkert en hårsbredd fra bot da de jeg besøkte spurte om jeg hadde lagt penger på parkometeret. Klokken var jo 20, så hvorfor? Etter det nye selskapets regler er det ikke gratis før klokken 23, og ikke engang søndagen er helt gratis. Det er rett og slett rått! :mad: :mad: :mad:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Spiralis skrev:
Gjest skrev:
Ja vi bør nok gjøre med parkering som med barnehager, beslagelegge et evt overskudd!
Det er ikke snakk om å beslaglegge et overskudd, bare å beskatte det.

Betaler ikke du skatt?

Parkerte på en gratis ettkvartersparkering i Oslo sentrum tidligere i sommer. Jeg ble 5 min forsinket og måtte ut med 700 kroner. Smart forretningsmetode. En parkeringsvakt som loker rundt og sjekker hvor lenge bilene har stått på den fristende gratisparkeringen, og når de blir litt heftet så er det fram med blokka! Blir penger av sånt. Skal vedde på at vakten går på bonuslønn.

Nei, disse folka er ikke evneveike. De praktiserer bare grådighetens moral slik de har lært den av markedets yppersteprester.

Klart det er effektivt! Men vil vi ha det slik?

Topp Bunn