Parasound JC1 vs Mcintosh MC-601

Ramstein

Medlem
Ble medlem
04.11.2012
Antall liker
9
Det er på tide med nye efektforsterkere til hjemmekinoen.
Jeg har kokt ned alternativene til enten, Parasound JC1 eller Mcintosh MC-601.
Er det noen som kan komme med noen konstruktive anbefalinger på disse to alternativene?

Hilsen Dogger

T

tce-teams

Gjest
Hvilken høyttalere skal effektforsterkerene brukes på.

Ramstein

Medlem
Ble medlem
04.11.2012
Antall liker
9
Høytalerene blir JBL 4365.
Hornbaserte studiemonitorer med horn og 15" basselement

T

tce-teams

Gjest
Både micontosh og parasound er kjent på horn , men liker du den amrikanske varme klangen har jeg ville gått for parasound , disse monoblokkene har fått topp på tester runt om. Men micontosh er heller ingen små gutter.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Både micontosh og parasound er kjent på horn , men liker du den amrikanske varme klangen har jeg ville gått for parasound , disse monoblokkene har fått topp på tester runt om. Men micontosh er heller ingen små gutter.
Trodde nesten det var litt motsatt, men nå har jeg bare hørt de mindre av begge merker.
Personlig hadde jeg helt klart valgt McIntosh, basert på det jeg har hørt fra de mindre modellene.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Musicman her på sentralen har samme høyttalere som deg jeg mener å huske at han testet Mcintosh MC-601. Søker du og finner tråden hans tror jeg du finner hans omtale om testen også.

Mvh
Jan

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Ut fra mine erfaringer vil jeg tro Mc601 vil gi litt mere fylde varme i lyden, samtidig som man har forholdsvis bra dynamikk.

Jc1... Litt mere gjennomsiktighet, oppløsning, bedre punktplassering, strammere og mere punch i bassen.

Hva som blir best spørs på hva du er ute etter, personlig ville jeg kanskje gått for Mc på JBL, men det spørs også hvilken kilde og pre du bruker.

Jc1 har jeg hørt i flere oppsett inkl hjemme,601 har jeg hørt på demo, samt eid forgjengeren 501.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.746
Sted
Sølvbyen
Ville aldri vært i tvil om jeg skulle velge mellom de to. McIntosh all day, every day of the week.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det er riktig Janly.

Mc 601 ble litt voldsomme i bassen for min smak. Har også eid JC-1,men ikke testet de på 4365. Basert på mine erfaringer med disse to gode ampene tror jeg at JC-1 hadde vært best mtp at den er strammere i bassen. Men dette er i mitt rom på 25 kvm.

Er forøvrig begeistret for MC generellt da de har denne behagelige og vanedannede signaturen, men når bassen ikke satt som den skulle på 4365, ble 601 valgt bort denne gang.

Spiller på på EC- AW 400, og der sitter bassen som ei kule. Tight og definert. Det er jeg ganske sikker på den ville gjort med JC-1
også, men de var allerede solgt før 4365 kom i hus.

Mvh

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ville aldri vært i tvil om jeg skulle velge mellom de to. McIntosh all day, every day of the week.
Det kommer vel helt an på hvilke høytt en bruker. Og i dette tilfelle er det klart at det er snakk om JBL 4365. Hvis du har testet disse høytt hjemme hos deg selv med MC 601 er din uttalelse grei, hvis ikke blir det bare synsing og da er det ikke så mye verdt for trådstarter.

Mulig det blir litt synsing fra min side også siden jeg ikke har testet JC-1 på 4365, men har til gjengjeld prøvd div andre høytt og signaturen til JC-1 går igjen med stram og kontrollert bass og god oppløsning.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.746
Sted
Sølvbyen
Det kommer vel helt an på hvilke høytt en bruker. Og i dette tilfelle er det klart at det er snakk om JBL 4365. Hvis du har testet disse høytt hjemme hos deg selv med MC 601 er din uttalelse grei, hvis ikke blir det bare synsing og da er det ikke så mye verdt for trådstarter.

Mulig det blir litt synsing fra min side også siden jeg ikke har testet JC-1 på 4365, men har til gjengjeld prøvd div andre høytt og signaturen til JC-1 går igjen med stram og kontrollert bass og god oppløsning.
Da ville jeg heller byttet høyttalere, hvis Parasound hadde vært en bedre match enn McIntosh.

McIntosh er kulere/tøffere/barskere enn Parasound. Det er iallfall hva jeg syns.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er klart at JC 1 og MC 601 er to ulike dyr. Alt etter om du skal ri eller køyre....
MC er veldig karakteristisk, og har denne fantastisk engasjerande lyden som varemerke. Men JC 1, trass i ein viss amerikansk fylde, er meir nøytral og i bås med det vi normalt tenkjer oss som hiend. Så valet kjem litt an på kva lyd du føretrekk, og korleis du lyttar. Personleg ville eg nok gått for MC saman med JBLane. 4365 er kanskje rasedyr, men av det bøllete slaget, og eg vil vel tru at JC 1 og dei ikkje får fram det beste i kvarandre. Om du derimot går for MC, er dette ei løysing som det er klare forventningar til når det gjeld lydresultat, og det skal mykje gale til for at desse ikkje passar saman.
Men hugs no at forforsterkar og signalkjelde også må stå i (fyrst og framst lydleg) stil.

Topp Bunn