Parasound Halo C1 og C2 brukt mot MA og B&W 802D

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0
Vurderer å kjøpe enten C1 eller C2, C1-32k eller C2-25k
Er dette verdt prisen for såppass utdatert(?) surround prossessorer ??
Får snart B&W 802D i hus
Tenker å bruke 5 stk midgard oberon 6.1 blokker på disse/denne siden blokkene har balanserte innganger. Planlegger å ha monoblokkene stående nærmest mulig høyttalerne.
Eller finnes det bedre alternativer til preamp surround processor ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Re: Parasound Halo C1 og C2 brukt mot MA og B&

Jeg ville valgt C2 da C1 visstnok bare har "verdens dyreste LCD-skjerm" å skilte med i tillegg. (om det er feil så får noen fengsle meg på det, jeg siterer bare hva jeg har hørt folk si).

Meridian, Linn og Arcam er også greie alternativer. Jeg er også veldig usikker på om Parasound M7100 til 30k egentlig står noe tilbake for C2.

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Jeg ville valgt C2 da C1 visstnok bare har "verdens dyreste LCD-skjerm" å skilte med i tillegg. (om det er feil så får noen fengsle meg på det, jeg siterer bare hva jeg har hørt folk si).

Meridian, Linn og Arcam er også greie alternativer.  Jeg er også veldig usikker på om Parasound M7100 til 30k egentlig står noe tilbake for C2.
M7100 mangler jo balanserte utganger da...

T

timc

Gjest

M7100 har jeg samenlignet med Rotel RSP1098. Jeg foretrakk Rotelen med stor margin. Da hadde jeg 5x125watteren til Parasound og 5x200w til rotel å kombinere med. Jeg endte opp med Rotel prosessor og Parasound effektrinn.

Til de prisene du nevner hadde jeg selv gått for C1. Jeg opplever ganske stor forskjell fra Classic serien til Halo serien når det gjelder effektrinn. Vil bli overrasket om dette ikke også gjelder for prosessorene.

C1/C2 Oppdateres via PC så de henger nok med en god stund til.

Mvh

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0

Selv om de har balanserte utganger, er ikke Parasound C1 og C2 ekte balanserte prosessorer, dvs. de kjører ikke balansert fra inngang til utgang, hvis du skjønner. Signalet går gjennom prosessoren i single-ended form, og blir konvertert til balansert ved utgangen. Så du går nok glipp av noen av de typiske lydmessige fordelene ved balansert.

Mvh.

O

omholt

Gjest

Selv om de har balanserte utganger, er ikke Parasound C1 og C2 ekte balanserte prosessorer, dvs. de kjører ikke balansert fra inngang til utgang, hvis du skjønner. Signalet går gjennom prosessoren i single-ended form, og blir konvertert til balansert ved utgangen. Så du går nok glipp av noen av de typiske lydmessige fordelene ved balansert.

Mvh.
Ifølge Fidelity er det ofte best å bruke RCA utgangene når produktet er såkalt semibalansert (ikke fullbalansert, men med XLR utganger). Tror ikke det finnes mange surround prosessorer som er fullbalanserte. Thule PR350BV kan fungere som en fullbalansert stereoforforsterker, men tror ikke den har balanserte utganger på alle kanaler. Classè eller Meridian har kanskje noe?
Er forresten Midgard blokkene fullbalanserte?

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Mvh.
Var kanskje parasound sin preamp processor som hadde dårligere signal/støyforhold over balansert signal enn på rca ...
har lest det et sted, men husker ikke.

O

omholt

Gjest

Personlig hadde jeg fokusert mer på lydkvalitet og hva som matcher B&W høyttalerne best fremfor HDMI 1.3 og fullbalansert kretsløp hele veien. Det må vel holde med balansert i stereo? Tror ikke det er så mye å hente på å kjøre senter og bakkanaler balansert også, men arrester meg om jeg tar feil.
Og som sagt; hvis ikke produktet har fullbalansert kretsløp, er det sansynligvis ingen fordeler med å bruke XLR utgangene.

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Personlig hadde jeg fokusert mer på lydkvalitet og hva som matcher B&W høyttalerne best fremfor HDMI 1.3 og fullbalansert kretsløp hele veien. Det må vel holde med balansert i stereo? Tror ikke det er så mye å hente på å kjøre senter og bakkanaler balansert også, men arrester meg om jeg tar feil.
Og som sagt; hvis ikke produktet har fullbalansert kretsløp, er det sansynligvis ingen fordeler med å bruke XLR utgangene.
Blir vel gjerne mere enn 3 meter kabelstrekk i et hjemmekinoanlegg, og med icepower basserte effektblokker kan disse plasseres så nærme høyttalere som mulig = fordel med balansert utgang/xlr. Er iallefall slik jeg ser det for meg

O

omholt

Gjest

Bruk heller litt lengre høyttaler kabler. Bruker du 2*2,5kvmm eller tykkere ht kabler, taper du ikke noe.

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Bruk heller litt lengre høyttaler kabler. Bruker du 2*2,5kvmm eller tykkere ht kabler, taper du ikke noe.
I et hjemmekino rom 5x6 meter f.eks. blir det gjerne 8-10 meter vil jeg tro om ledningene skal skjules og det blir jo litt mye og alle kabler til høyttalere skal jo være like lange slik at lyden blir helt synkron...

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Har selv monoblokkene plassert 50cm fra hver HT hele veien rundt. Mye bedre lyd enn lange HT kabler! Bruker XLR fra pros. til blokkene. Ville valgt C1 fremfor C2 da den har en mye bedre og mere paakostet stroemforsyning enn C2. Ellers er det primaert skjermen som er forskjellen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold

M7100 har jeg samenlignet med Rotel RSP1098. Jeg foretrakk Rotelen med stor margin. Da hadde jeg 5x125watteren til Parasound og 5x200w til rotel å kombinere med. Jeg endte opp med Rotel prosessor og Parasound effektrinn.

Til de prisene du nevner hadde jeg selv gått for C1. Jeg opplever ganske stor forskjell fra Classic serien til Halo serien når det gjelder effektrinn. Vil bli overrasket om dette ikke også gjelder for prosessorene.

C1/C2 Oppdateres via PC så de henger nok med en god stund til.

Mvh
Jeg har litt vanskelig for å forholde meg til "bedre". Kan du beskrive hvordan du opplevde forskjellen rent lydmessig?

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Jeg har litt vanskelig for å forholde meg til "bedre". Kan du beskrive hvordan du opplevde forskjellen rent lydmessig?
Eneste forskjell på C1 og C2 i strømforsyningsdelen er at C1 har en ekstra strømforyningsdel som forsyner lcd displayet med strøm såvidt jeg husker. Både C1 og C2 bruke switchmode strømforsyning

T

timc

Gjest

Aye.

Jeg synes at M7100 ble litt pågående og slitsom. Rett og slet litt lys. Med effektrinn som dro i samme retning (parasounden) så ble det for mye av det gode, selv med litt sedate høyttalere. Rotel/Rotel komboen ble på den andre siden litt daff nedover, men mer oppløst og naturlig fra midten og oppover.

1098/Parasound effekt. plukket det beste fra begge. God punch nedover samtidig som det det ikke ble for spisst i toppen.

Mvh

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Aye.

Jeg synes at M7100 ble litt pågående og slitsom. Rett og slet litt lys. Med effektrinn som dro i samme retning (parasounden) så ble det for mye av det gode, selv med litt sedate høyttalere. Rotel/Rotel komboen ble på den andre siden litt daff nedover, men mer oppløst og naturlig fra midten og oppover.

1098/Parasound effekt. plukket det beste fra begge. God punch nedover samtidig som det det ikke ble for spisst  i toppen.

Mvh
Etter å ha snakka med snickers'is så har jeg kommet til at jeg utsetter innkjøp av surround processor til høsten/vinter 2007/og vår 2008. Har balansert pre-amp fra før og har ikke planer om å handle senter høyttaler/subwoofer før til sommeren-høsten så da kan jeg avvente fremtidige processorer, og/eller handle noe billig receiver om det blir nødvendig. Kjedelig å vente på B&W 802D kommer vel ikke før i slutten av januar tenker jeg. gleder meg :)

T

timc

Gjest

Da ville jeg holdt meg til ren stereo. Billig receiver på 802D vil jeg fraråde.

Mvh

Topp Bunn