Paradigms venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Så gøy å lese at du er fornøyd JFR :D Jeg kan dog med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd Personaene som skarpe i lyden, og jeg er allergisk mot skarp lyd ;)

    Jeg hadde middagsbesøk forrige uke, de la selvsagt merke til at jeg hadde fått nye høyttalere og ville gjerne høre dem. Det skal sies at de ikke er noen hifi-fantaster, men har hatt noen anlegg og hørt på en del forskjellige anlegg opp gjennom tidene. Uansett, jeg satt på litt musikk og etter kort tid utbryter begge at dette må være de beste høyttalerne de noen gang har hørt. Aldri har de hørt en så klar vokal hvor instrumentene samtidig kommer så godt frem, og med en bass de syntes var svært behagelig.

    Etterpå ble det nevnt noe om å kikke etter nytt anlegg ;)
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Ny mann med Paradigm. Jeg har satt opp Persona Sub i stereo. Det er fortsatt en del tuning igjen, men førsteinntrykket meget bra. Tidligere hadde jeg DD12+ som er en god referanse. Persona Sub integreres bedre/lettere med hovedhøyttalerne- De spiller svært detataljert og med masser av kraft. ARC romkorreksjon er et "must" i en stua med kraftige stående bølger på 60 Hz. Kjempefornøyd.

    Vis vedlegget 467265 Vis vedlegget 467266


    / Frode
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Ny mann med Paradigm. Jeg har satt opp Persona Sub i stereo. Det er fortsatt en del tuning igjen, men førsteinntrykket meget bra. Tidligere hadde jeg DD12+ som er en god referanse. Persona Sub integreres bedre/lettere med hovedhøyttalerne- De spiller svært detataljert og med masser av kraft. ARC romkorreksjon er et "must" i en stua med kraftige stående bølger på 60 Hz. Kjempefornøyd.

    Vis vedlegget 467265 Vis vedlegget 467266


    / Frode
    Gratulerer så mye 👍

    Disse står på ønskelista 😁
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Hvorfor får jeg ikke åpnet vedleggene frodm?
    Uansett! jeg har to sub1 i oppsettet og er strålende fornøyd jeg og. Deler faktisk på 160hz nå.
    Deler du så høyt? Hva vil du si er forskjellen i lydkvalitet på å dele såvidt høyt kontra å dele lavere. Selv deler jeg jeg på 50 Hz. Kanksje verdt å prøve høyere.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hvorfor får jeg ikke åpnet vedleggene frodm?
    Uansett! jeg har to sub1 i oppsettet og er strålende fornøyd jeg og. Deler faktisk på 160hz nå.
    Deler du så høyt? Hva vil du si er forskjellen i lydkvalitet på å dele såvidt høyt kontra å dele lavere. Selv deler jeg jeg på 50 Hz. Kanksje verdt å prøve høyere.
    Ville nok delt høyere ja med så gode subber :) Da får du mer og bedre bass / dynamikk i et større frekvensområde.

    Elementene i Persona Sub er ganske like de som sitter i 7F og 9H som deler på 400 Hz (litt enklere magnetsystem).

    Regner med Mr. Alpha kommer med sine erfaringer her også :)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Jeg skal prøve med høyere deling. Blir interessant å høre hvordan det virker i et relativt trangt lydhjørne (3x3) i stua med få plasseringsmuligheter for subbene. Den ene står i hjørnet ca. 2,5 meter unna, mens den andre er 1/2 meter unna.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Ja, Har Meridian i et 5.1-oppsett med 7200 foran og 5200 bak.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Blir spennende å høre hva du synes etter å ha justert mer og fått spilt litt mer på dem. Bare å pøse på med bilder, får aldri nok av det :)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Da har jeg prøvd deling på 80 og 120 Hz. 120 fungerte ikke noe særlig. 80 Hz derimot fungerte som ei kule. Veldig fast, detaljert og dyp bass. Krefter i massevis. Veldig fornøyd, synes hele lydbildet kom opp et hakk. Et par bilder også, med den litt uortodokse plasseringen av venstre sub.


    IMG_1046.jpg
    IMG_1047.jpg
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ser du bruker 2 subber med med veldig forskjellig avstand fra lyttepossisjon, hvordan har du kalibrert dette til og funke, regner med att du bruker en Meridian prosessor med bare en subb utgang.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Ja, noe uvanlig oppsett. Mest pga. lite alternative plasseringsmuligheter. Jeg var veldig i tvil om det ville fungere. Bruker ingen fasejustering på subbene, kun avstandsjustering på kontrolleren. Kalibrerte subben + 2-3db høyere enn resten av høyttalerne. Ved lytting var da venstre sub noe dominerende. Justerte volumet ned til subben "forsvant". Justerte så høyre sub opp tilsvarende. Mye romkorreksjon inne i bildet. Har et vanskelig rom med stor kul på 60Hz. Kjørte først romkorreksjon ARC på subbene, så den på kontrolleren. Deretter endel manuell tweaking. Da er det manuell måling og lytting som gjelder.

    Jeg synes det låter veldig bra nå, men jeg har ikke testet på andre ennå. Det ble et hakk opp med nye subber og 80Hz deling. Både dyp og rapp med tydelig gjengivelse. Samtidig med stor morofaktor på film.
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Veldig off-topic, men hvorfor vinkler du ikke bakhøyttalerne inn mot lyttestolen? Med elementene så langt unna sprednings-karakteristikken kna du umulig få korrekt frekvensrespons og perspektiv.. En annen ting jeg lurer på er hvorfor du har plassert fronthøyttalerne så snevert. Vil det ikke lønne seg å bytte plass på fronter og sub foran? I beste mening.

    Mathias
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ja, noe uvanlig oppsett. Mest pga. lite alternative plasseringsmuligheter. Jeg var veldig i tvil om det ville fungere. Bruker ingen fasejustering på subbene, kun avstandsjustering på kontrolleren. Kalibrerte subben + 2-3db høyere enn resten av høyttalerne. Ved lytting var da venstre sub noe dominerende. Justerte volumet ned til subben "forsvant". Justerte så høyre sub opp tilsvarende. Mye romkorreksjon inne i bildet. Har et vanskelig rom med stor kul på 60Hz. Kjørte først romkorreksjon ARC på subbene, så den på kontrolleren. Deretter endel manuell tweaking. Da er det manuell måling og lytting som gjelder.

    Jeg synes det låter veldig bra nå, men jeg har ikke testet på andre ennå. Det ble et hakk opp med nye subber og 80Hz deling. Både dyp og rapp med tydelig gjengivelse. Samtidig med stor morofaktor på film.
    Skjønner ikke helt hvordan du får subbene til og treffe lyttepossisjon på likt med den plaseringen du har valgt, Meridian har vel bare en subb utgang. Ett problem med en utgang er att subbene må stå noenlunde på samme avstand fra lytter.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Ja, noe uvanlig oppsett. Mest pga. lite alternative plasseringsmuligheter. Jeg var veldig i tvil om det ville fungere. Bruker ingen fasejustering på subbene, kun avstandsjustering på kontrolleren. Kalibrerte subben + 2-3db høyere enn resten av høyttalerne. Ved lytting var da venstre sub noe dominerende. Justerte volumet ned til subben "forsvant". Justerte så høyre sub opp tilsvarende. Mye romkorreksjon inne i bildet. Har et vanskelig rom med stor kul på 60Hz. Kjørte først romkorreksjon ARC på subbene, så den på kontrolleren. Deretter endel manuell tweaking. Da er det manuell måling og lytting som gjelder.

    Jeg synes det låter veldig bra nå, men jeg har ikke testet på andre ennå. Det ble et hakk opp med nye subber og 80Hz deling. Både dyp og rapp med tydelig gjengivelse. Samtidig med stor morofaktor på film.
    Skjønner ikke helt hvordan du får subbene til og treffe lyttepossisjon på likt med den plaseringen du har valgt, Meridian har vel bare en subb utgang. Ett problem med en utgang er att subbene må stå noenlunde på samme avstand fra lytter.
    ARC i hver sub fikser vel dette?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ja, noe uvanlig oppsett. Mest pga. lite alternative plasseringsmuligheter. Jeg var veldig i tvil om det ville fungere. Bruker ingen fasejustering på subbene, kun avstandsjustering på kontrolleren. Kalibrerte subben + 2-3db høyere enn resten av høyttalerne. Ved lytting var da venstre sub noe dominerende. Justerte volumet ned til subben "forsvant". Justerte så høyre sub opp tilsvarende. Mye romkorreksjon inne i bildet. Har et vanskelig rom med stor kul på 60Hz. Kjørte først romkorreksjon ARC på subbene, så den på kontrolleren. Deretter endel manuell tweaking. Da er det manuell måling og lytting som gjelder.

    Jeg synes det låter veldig bra nå, men jeg har ikke testet på andre ennå. Det ble et hakk opp med nye subber og 80Hz deling. Både dyp og rapp med tydelig gjengivelse. Samtidig med stor morofaktor på film.
    Skjønner ikke helt hvordan du får subbene til og treffe lyttepossisjon på likt med den plaseringen du har valgt, Meridian har vel bare en subb utgang. Ett problem med en utgang er att subbene må stå noenlunde på samme avstand fra lytter.
    ARC i hver sub fikser vel dette?
    Min Paradigm sub 2 kan ikke ordne opp i avstands problemer, kun justere opp og ned på lyd nivå. Mulig dagens Paradigm subber kan mere, jeg tviler.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Veldig off-topic, men hvorfor vinkler du ikke bakhøyttalerne inn mot lyttestolen? Med elementene så langt unna sprednings-karakteristikken kna du umulig få korrekt frekvensrespons og perspektiv.. En annen ting jeg lurer på er hvorfor du har plassert fronthøyttalerne så snevert. Vil det ikke lønne seg å bytte plass på fronter og sub foran? I beste mening.

    Mathias
    Bare fint med spørsmål og råd.

    Bakhøyttalerne ble satt sånn på anbefaling fra M-importør, men jeg ser poenget ditt. Ville du vridd dem 45 grader? Avstanden mellom frontene er 1,8m, jeg sitter 2m unna. Jeg tror hovedhøyttaleren hadde "slitt" i hjørnet, mens subben klarer seg fint. Om jeg skulle flyttet bakhøyttalerne tilsvarende ved et slikt oppsett hadde dørea til stua kommet i veien, også med noen hyller. Det er er trangt i hjørnet, ingen tvil om det.

    Persepektivet synes jeg likevel er bra. Vokalen kommer veldig tydelig fra midt mellom høytalerne med en følelse av luft bak.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Arc justerer vel ikke delay? Ikke min PBK hvertfall
    ARC gjør ikke det, jeg har den muligheten i programvaren til M-kontrolleren. Jeg brukte en del tid på å finne riktig distanse, vel verdt innsatsen. Hørte forskjell på 20cm endring.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Ja, noe uvanlig oppsett. Mest pga. lite alternative plasseringsmuligheter. Jeg var veldig i tvil om det ville fungere. Bruker ingen fasejustering på subbene, kun avstandsjustering på kontrolleren. Kalibrerte subben + 2-3db høyere enn resten av høyttalerne. Ved lytting var da venstre sub noe dominerende. Justerte volumet ned til subben "forsvant". Justerte så høyre sub opp tilsvarende. Mye romkorreksjon inne i bildet. Har et vanskelig rom med stor kul på 60Hz. Kjørte først romkorreksjon ARC på subbene, så den på kontrolleren. Deretter endel manuell tweaking. Da er det manuell måling og lytting som gjelder.

    Jeg synes det låter veldig bra nå, men jeg har ikke testet på andre ennå. Det ble et hakk opp med nye subber og 80Hz deling. Både dyp og rapp med tydelig gjengivelse. Samtidig med stor morofaktor på film.
    Skjønner ikke helt hvordan du får subbene til og treffe lyttepossisjon på likt med den plaseringen du har valgt, Meridian har vel bare en subb utgang. Ett problem med en utgang er att subbene må stå noenlunde på samme avstand fra lytter.
    G65 har faktisk 3 subutganger. Mitt oppsett er i stereo med mulighet til avstandsjustering på hver sub.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    259
    Antall liker
    208
    Riktig ja!
    Du vil aldri inne dele noe særlig høyere en 80 før du får problemer med den plasseringen.
    Kan jeg få se front fra lytteposisjonen din? Det andre bildet ditt er det der du sitter?
    Bilde(r) fra lytteposisjonen. Ikke så på div. løse kabler og hull i veggene. Jeg har snurret rundt på alt etter leting etter beste plassering.

    IMG_1054.jpg

    IMG_1055.jpg
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Veldig off-topic, men hvorfor vinkler du ikke bakhøyttalerne inn mot lyttestolen? Med elementene så langt unna sprednings-karakteristikken kna du umulig få korrekt frekvensrespons og perspektiv.. En annen ting jeg lurer på er hvorfor du har plassert fronthøyttalerne så snevert. Vil det ikke lønne seg å bytte plass på fronter og sub foran? I beste mening.

    Mathias
    Bare fint med spørsmål og råd.

    Bakhøyttalerne ble satt sånn på anbefaling fra M-importør, men jeg ser poenget ditt. Ville du vridd dem 45 grader? Avstanden mellom frontene er 1,8m, jeg sitter 2m unna. Jeg tror hovedhøyttaleren hadde "slitt" i hjørnet, mens subben klarer seg fint. Om jeg skulle flyttet bakhøyttalerne tilsvarende ved et slikt oppsett hadde dørea til stua kommet i veien, også med noen hyller. Det er er trangt i hjørnet, ingen tvil om det.

    Persepektivet synes jeg likevel er bra. Vokalen kommer veldig tydelig fra midt mellom høytalerne med en følelse av luft bak.
    Jeg ville vridd bakhøyttalerne inn så mye at elementene peker rett foran nesetuppen din når du sitter i lyttestolen. Kom gjerne med respons om hva du synes om lyden etter dette tiltaket.

    Skjønner nå at det er trangt og få løsninger på hvordan du kan ha oppsettet i rommet. Eventuelt om du fjerner hyller og andre ting som ikke har noe med hifi å gjøre, vil det bli bedre plass da? Eventuelt å snu døren, dersom dette lar seg gjøre.

    Tror det ikke hadde vært noe problem å bytte plass på høyre front og sub foran, men jeg ser nå problematikken mtp. døren bak, da det blir vanskelig å la høyre bakhøyttaler "følge med" ut til siden dersom man gjør en switch foran.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ja, noe uvanlig oppsett. Mest pga. lite alternative plasseringsmuligheter. Jeg var veldig i tvil om det ville fungere. Bruker ingen fasejustering på subbene, kun avstandsjustering på kontrolleren. Kalibrerte subben + 2-3db høyere enn resten av høyttalerne. Ved lytting var da venstre sub noe dominerende. Justerte volumet ned til subben "forsvant". Justerte så høyre sub opp tilsvarende. Mye romkorreksjon inne i bildet. Har et vanskelig rom med stor kul på 60Hz. Kjørte først romkorreksjon ARC på subbene, så den på kontrolleren. Deretter endel manuell tweaking. Da er det manuell måling og lytting som gjelder.

    Jeg synes det låter veldig bra nå, men jeg har ikke testet på andre ennå. Det ble et hakk opp med nye subber og 80Hz deling. Både dyp og rapp med tydelig gjengivelse. Samtidig med stor morofaktor på film.
    Skjønner ikke helt hvordan du får subbene til og treffe lyttepossisjon på likt med den plaseringen du har valgt, Meridian har vel bare en subb utgang. Ett problem med en utgang er att subbene må stå noenlunde på samme avstand fra lytter.
    H
    G65 har faktisk 3 subutganger. Mitt oppsett er i stereo med mulighet til avstandsjustering på hver sub.
    Det var jeg ikke klar over, skulle gjerne hatt den muligheten selv.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Da har det vel vært test av alle høyttalerne i Personaserien (med unntak av Center) og her er minstemann Persona B, se link nederst.

    Helt enig med denne skribenten her også, vedr mellomtone og diskant ;)

    "If the Persona B’s bass response was excellent, its midrange and upper frequencies bordered on perfection. The mids and highs were as good as or better than any other speaker that I’ve ever heard anywhere. Their lucidity and neutrality were ultradetailed but completely natural at the same time -- they never sounded etched or harsh, but neither did they soften or obscure the sound in any way. This gave voices an unfettered quality that freed them not only from the speakers, but from all other elements of recordings."

    SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com - Paradigm Persona B Loudspeakers

    Persona B.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Artig :)


    The Persona 9H has been named an editors’ choice for Dealerscope's 2018 IMPACT! Awards! http://bit.ly/2z8QNOC
    "Sometimes, music can feel like magic. Hearing a familiar song can send chills up your spine, change your entire mood, or even take you to the same place you first heard it. Of course, music is only as good as the tools used to play it. Enter the Paradigm Persona 9H. Acoustically, the Persona 9H can out-muscle heavyweights twice its price. The 1-inch tweeter, 7-inch mid/bass driver, and four 8.5-inch woofers are calibrated with Anthem Room Correction, powered by separate DSP-controlled 700W amps, and wrapped in a housing that oozes audiophile distinction." —Patrick McCarthy, Sr. Content Editor


    Dealerscope 2018 IMPACT Awards Editors’ Picks - Dealerscope

    impact.jpg
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan går det med kalibrering og bass hos deg nå liengen?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hvordan går det med kalibrering og bass hos deg nå liengen?

    Flyttet på hele anlegget (inkl. sittegruppe) en smule for en stund siden så får ta en ny runde med kalibrering på hver taler. Det var dette med tiden da, roer seg vel i jula og blir vel mer tid til musikklytting da. Oppdatering kommer :)
     
    Sist redigert:

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Da har det kommet noen søte små saker fra Paradigm i hus. Poster litt i egen tråd og skal legge ut litt info her også. Får se om det havner under treet ettersom vi er så nærme jul, eller om jeg skal få det klart litt før. Får se hvor tålmodig jeg er ;) Kommer bilder når eskene er åpnet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn