parabol

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Jeg har ett merkelig problem med min parabol. Jeg har nye boksen fra canal digital og ett dobbelt hode på parabolen med 4 uttak. Men lokal pakken nrk1,2 tv2 tvnorge og tv2zebra driver og faller ut og inn med ujevne mellomrom. Kan det tenkes å være kabelen som er kaputt for de 3 andre som er på parabol hodet har ingen problemer i det hele tatt. Har spurt om dette 2 ganger på av forum og ikke fått noe fornuftig svar derfor spør jeg her i tilfelle det er noen som kan elektronikk her. Jeg har familie pakken så discovery og resten er på plass.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Nå er det endel år siden jeg tok ned suppeskåla her, men har du flere tunere koblet til lnb hodene ??? Det høres sånn ut, om jeg ikke husker helt feil så er det noe med at man ikke kan se horisontale og vertikale signaler samtidig så om du har 2 tunere og en ser horisontale og nrk1, 2 og tv2 ligger på vertikale så vil de (kanskje?) forsvinne ?? Som sagt endel årsiden jeg syslet med dette, mulig det har kommet nytt utstyr som hindrer dette.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
har ett dobbelt hode med 4 disec svitcher innebygget så det med 4 tunere går veldig bra. hodet er av flerbruker modellen siden jeg bor på ett hybelhus så vil mange paraboler gjøre utleier meget pissed så derfor har vi en på 4.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
okay det er kabelen jeg mistenker. Den har vel gjort jobben sin i 3 år ute i allslags drittvær vi har her på vestlandet..
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Kritisk punkt er alle overganger ute, sjelden at kabelen i seg selv er dårlig.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
ok det vil da si koblingen mellom antenne og ledningen? for switcher er inne i hodet så dem kommer jeg ikke til. Virkelig plugg and play system dette. Men får bytte plugger samtidig med kabel da. For det står intet signal på tv'n når jeg skrur på de kanalene men ser mye discovery nå da. hehe. takker for enkle svar hmm hvorfor la ikke jeg denne tråden her første gang jeg fikk problemer? for etter en stund kommer ofte kanalene tilbake men kjedelig da.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hællæ Raven8

Har du fått ordnet problemet med parabolen? Ellers så kan jeg sikkert komme med noen tips. Driver med sånt, så bare spør..


Mvh.....
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Vist du har en LNB på antennen med 4 uttak, så er det ikke innebygd Diseq. Men en quasi LNB som tar inn 1 grad vest. Hadde alle hatt samme problem, ville det mest sansynelig vært selve antennen som var litt ute av stilling. for da kan kanaler tilfeldig falle ut. Du har vel ikke tilfeldigvis det lengste kabelstrekket til din tuner vel?

Mvh...
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Sikkert pluggen ute på kablen din. (F-connector) Den har sikkert fått seg en knekk i vinden som har vært i det siste. Når du setter på en ny, eller trekker en ny kabel bør du forsegle pluggen skikkelig. Det kan gjøres med vulktape, eller trekker en hylse utenpå pluggen. Hylsen kan være en hette fra en CRC boks som du har tatt ett hull i toppen for kabelen. Tre den først på kabelen. Fyll den med silicon og tre den utenpå pluggen. Da holder det evig :)

Mvh
Bjørn
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
halla folkens. Nei pluggen er det ikke for den har jeg byttet ikveld så da er det kabelen igjen. Jeg har nest kortest strekk faktisk bare xn min som har kortere. det er hode for 1 vest og 5 øst støpt i samme dings med svitcher innebygget vi har. Betalte 3000 for parabolhuet for 2 år siden. Og det er bare jeg som har problemer visst nok så jeg tipper kabelen. Har dere noen andre ideer så bare lufte dem jeg er åpen for å lære litt om slikt her.
 
Topp Bunn