Politikk, religion og samfunn Pant på flasker og slikt, hvorfor?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Noe mer å tenke på? En gjennomsnitts norsk kjernefamilie med mamma, pappa og tre barn har et forbruk av drikke på returflaske tilsvarende 1500-2000 returkroner i året. Femten- tjue sekker. Bare det bør være nok til å lære seg å returnere, slik Infinitum ber om. Eller er du blant dem som ikke greier å se helheten? De som heller brenner tusenlapper- bokstavlig talt? Da er det på tide å kontakte TV3 for din del..Forsøk å ta vare på alle panteflasker gjennom et helt år- alle dets 365 dager. Så, på nyåret året etter leverer du dem. Da ser du hvorfor det er så mange som faktisk bruker hodet mht denne ordningen. Det har jeg også fått min far til å gjøre- en mann av den gamle skole, med gammel, tørst , noxy 4WD dieselbil, industrijobb og vedpeis i stua. En gang i året fyller han bilen og kommer hjem med tusenlappene..Eller ber meg om å levere.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hardingfele: Exactly my point!!!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.758
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Denne gikk runden i Sverige for rundt 10 år siden...

Om du for tre år siden kjøpte Ericsson-aksjer for 100 000, har du i dag 4 600 kr tilbake.
Om du for tre år siden kjøpte Song Networks-aksjer for 100 000, har du i dag 790 kr tilbake.
Om du for tre år siden kjøpte sterkøl for 100 000, har drukket jevnt i tre år og nå pantet flaskene, har du i dag 6 740 kr tilbake.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.622
Sted
Trondheim
Beste måten å tjene billige penger på:

Pant en og en storflaske (pant 2,50) og få penger i kassa for pantelappen. Da får du 3 kr siden 50-øren ikke finnes. 20% gevinst hver gang :)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.074
Torget vurderinger
4

Pant en og en storflaske (pant 2,50) og få penger i kassa for pantelappen. Da får du 3 kr siden 50-øren ikke finnes. 20% gevinst hver gang :)
Hvor mye er tiden din verdt ?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.622
Sted
Trondheim
En flaske om gangen hver gang du går og handler, hvor mye tid tar det (men da må man jo ikke bare gi dem pantelappen og la dem trekke beløpet fra regningen :) )? Eller rettere sagt pante flaskene etter hvert og ikke vente til du har flere sekker fulle. Det er få ting som irriterer meg mer enn slike som kommer på butikken med 2 søppelsekker fulle av flasker og okkuperer panteautomaten i 30 min. Sikkert praktisk for dem, men rimelig lite hensynsfullt overfor andre.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Det er folk som gjør dette, har vært skrevet om det på nettet og folk som gjør det har vært intervjuet. Antar det er der du har fanget opp tipset?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og betal med cash hvis regningen er et antall kroner og opp til +49 øre, og med kort hvis den er +51 øre og oppover.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.074
Torget vurderinger
4
For voksne mennesker er dette omtrent like smart som å kjøre 2 mil for å fylle bensin 10 øre billigere.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Poenget for den som vil se effekten av det , er altså å ta EN kjemperunde med levering i året. Det ville vært relativt risky å hente svensk sterkøl for 100 000 også- det kan føre til helseproblemer større enn overskuelig er. Men jeg ser pointet der..hehe.. "Voksne mennesker" tar godt vare på ALLE de penger de har, Trane. Selv tenåringer helt uten økonomisk sans ellers har skjønt såpass. Kontakter du butikken dagen i forveien, med det beløpet som kommer inn skrevet ned, lemper du inn sekkene på annet sted, slik at automaten ikke brukes. Det du burde irritere deg på, Otare, er at de som okkuperer automaten går ut derfra med gevinsten, og ikke du.Det gjør jeg- såfremt jeg ikke okkuperer den selv, da..hehe... Det, sammen med et lite, lurt smil. Det er ikke alle som viser miljøengasjement på grasrotplan, men den som gjør det skal belønnes.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.074
Torget vurderinger
4
"Voksne mennesker" tar godt vare på ALLE de penger de har, Trane. Selv tenåringer helt uten økonomisk sans ellers har skjønt såpass.
Bevare, vi er ikke uenige der, jeg panter hver flaske, jeg. Det er at folk overhodet gidder tenke tanken om 49øre / 51øre jeg ikke forstår. Og siden det faktisk er folk som gjør slikt er det ikke engang særlig humor i det.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Trane: Det kan misoppfattes. Vil du se ovennevnte Auditor poeng i praksis? Se Teenage Boss:rolleyes: Økonomisk sans i stort er helt fraværende der, men returen klarer de å få inn..Og Luksusfella er det eneste vettige programmet TV3 har på plakaten.

Ingeniøren: Hadde jeg fått inn penga etter den resirkuleringsjobben kunne jeg kjøpt hus i Kollen for dem..hehe. Eller iallefall en pen, ny leilighet.
Såpass store glassmengder, både retur, pol-++ får man greit betalt for på returpunktene. Men her hjemme bruker jeg glasscontainer til det som ikke kan pantes. Smil til returglasset-det varmer huset ditt.,

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.876
Sted
Sølvbyen
Pant understøtter min hang til hasardspill. Jeg pleier å trykke på pantelotteriknappen til Røde Kors, og hittil har jeg vunnet 50 kroner to ganger.

G

Gjestemedlem

Gjest

Enda bedre. Ta en runde på byen og romster i søppelkorgene så finner du sikkert noen panteflasker. 1000 sigøynere og psykisk utviklingshemmede kan vel ikke ta feil?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Forsiktig nå, Deph...Den der kan tas som personangrep. Jeg har fysisk funksjonshemming, men har flere meget gode venner med psykiske sådane. Bedre mennesker finnes omtrent ikke. De har et syn på verden så åpent og logisk at det er en fryd. Sånn en ovenfra-og ned-holdning skal du holde deg for god til. Det er direkte respektløst. Men jeg ser det daglig, dessverre. Fra folk som ikke vet bedre, forhåndsdømmer og tror verden dreier seg kun om dem selv. Et trekk som jeg rimelig fort legger merke til, og plukker av dem som møter meg. Hadde ikke ventet den fra deg, iallefall- i en tråd hvor det ikke engang er tema:mad::mad:

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Det har vært presentert påstander om at vanlig plastgjenvinning bare går til forbrenning og dermed ikke til gjenvinning av råstoffene, og at dette er et solid argument for flaskepanten på plastflasker. Jeg vet ikke så mye om dette, men hvis det virkelig er slik at alt hva jeg tar meg bryet med å sortere og legge i plastgjenvinningen ender opp sammen med alt restavfallet så skal jeg slutte med det. Da er jeg holdt for narr.

Men hvis det ikke er slik ser jeg fremdeles ikke noen vektige argumenter for hvorfor brusflasken ikke kan plasseres sammen med resten av plasten som sendes til gjenvinning, men må reise på en strafferunde i TOMRAsystemet før den ender opp akkurat på samme sted. (Med alle ekstrakostnadene det medfører)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Som sagt, du gjør som du vil, og taper tydeligvis pengene på det men jeg ser helst at du legger av deg den anti-HC--holdningen . De som er annerledes skapt enn deg er akkurat like mye verd. De har faktisk en hel del å lære hele landet- og verden. Legg merke til det neste gang du går ut., og ser feks en rullestol:mad: Jeg er ikke den som flyr opp i taket for den minste ting, men det der tåler jeg dessverre ikke.. Ellers har du jo såpass mye bra på hjertet, så..mildt sagt overraskende. Ellers: No hard Fellings!

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Som sagt, du gjør som du vil, og taper tydeligvis pengene på det men jeg ser helst at du legger av deg den anti-HC--holdningen . De som er annerledes skapt enn deg er akkurat like mye verd. De har faktisk en hel del å lære hele landet- og verden. Legg merke til det neste gang du går ut.:mad: Jeg er ikke den som flyr opp i taket for den minste ting, men det der tåler jeg dessverre ikke.. Ellers har du jo såpass mye bra på hjertet, så..mildt sagt overraskende.
Jeg forstår ikke helt hva du sikter til.

"anti-HC--holdning" vet jeg ikke engang hva betyr.

Jeg panter alle flasker og bokser, men jeg ser likevel ikke noen hensikt med ordningen all den tid jeg ivrig kildesorterer plast, glass/metall, papir og matavfall i bokashi.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Så la meg forklare: HC = forkortelse for HANDICAP. Du viser ei ovenfra-og-ned-holdning til psykisk utviklingshemmede lenger oppi her som jeg absolutt ikke liker. Det er et personangrep på ei gruppe mennesker som er annerledes skapt, og det ser jeg helst at du holder deg for god til. Jeg tåler det iallefall ikke. Ellers virker du såpass reflektert her inne, så jeg venta ikke den fra deg, altså. Noen mer løsningsorienterte folk enn de som må se verden på deres helt egne HC- vis finnes ikke..Det er problemet med resten av verden: Flesteparten ser handicapet før de ser personen. Og vi- både fysisk-, psykisk og multihandicappede dømmes deretter. Spesielt gjelder dette rullestolbrukere og psykisk utviklingshemmede, og jeg ser altså den respektløse uvitenheten daglig. Og plukker den effektivt vekk:mad:

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Så la meg forklare: HC = forkortelse for HANDICAP. Du viser ei ovenfra-og-ned-holdning til psykisk utviklingshemmede lenger oppi her som jeg absolutt ikke liker. Det er et personangrep på ei gruppe mennesker som er annerledes skapt, og det ser jeg helst at du holder deg for god til. Jeg tåler det iallefall ikke:mad:
Ok, tar den til meg. Det var et unødvendig sleivspark.

Det jeg mente å si var at jeg har observert en god del mennesker som roter rundt i søppelkorger etter flasker de kan pante som ikke gjør dette utifra økonomi. Et eksempel jeg kjenner godt til er en tidligere arbeidskollega som fremdeles er i full jobb med grei inntekt, bruker timesvis hver dag før jobb (som starter 0:7.00) til å samle flasker i Bergenbys søppelkorger. Da er det noe som ikke stemmer med psyken.

Det var feil å kalle dette PU, det er nok mye bedre betegnelser for slikt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Så la meg forklare: HC = forkortelse for HANDICAP. Du viser ei ovenfra-og-ned-holdning til psykisk utviklingshemmede lenger oppi her som jeg absolutt ikke liker. Det er et personangrep på ei gruppe mennesker som er annerledes skapt, og det ser jeg helst at du holder deg for god til. Jeg tåler det iallefall ikke:mad:
Ok, tar den til meg. Det var et unødvendig sleivspark.

Det jeg mente å si var at jeg har observert en god del mennesker som roter rundt i søppelkorger etter flasker de kan pante som ikke gjør dette utifra økonomi. Et eksempel jeg kjenner godt til er en tidligere arbeidskollega som fremdeles er i full jobb med grei inntekt, bruker timesvis hver dag før jobb (som starter 0:7.00) til å samle flasker i Bergenbys søppelkorger. Da er det noe som ikke stemmer med psyken.

Det var feil å kalle dette PU, det er nok mye bedre betegnelser for slikt.
Det kan jo være at han, tidligere kollega'n din, er miljø aktivst...

Vet ikke om du har fått det med deg men plastflasker som pantes resirkuleres. Plastflaskes som retureres med annen plast energigjennvinnes - fint ord for å brennes. Forbrenningsanlegget for søppel på Klemetsrud ved Oslo slipper ut like mye CO2 som all biltrafikk i Oslo området....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
C

cruiser

Gjest
Det har vært presentert påstander om at vanlig plastgjenvinning bare går til forbrenning og dermed ikke til gjenvinning av råstoffene, og at dette er et solid argument for flaskepanten på plastflasker. Jeg vet ikke så mye om dette, men hvis det virkelig er slik at alt hva jeg tar meg bryet med å sortere og legge i plastgjenvinningen ender opp sammen med alt restavfallet så skal jeg slutte med det. Da er jeg holdt for narr.

Men hvis det ikke er slik ser jeg fremdeles ikke noen vektige argumenter for hvorfor brusflasken ikke kan plasseres sammen med resten av plasten som sendes til gjenvinning, men må reise på en strafferunde i TOMRAsystemet før den ender opp akkurat på samme sted. (Med alle ekstrakostnadene det medfører)
Plast er ikke plast. Når du leverer kildesortert plast til BIR så må dette igjen sorteres, noe brennes og noe gjenvinnes til nye plastprodukter. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være så mye dyrere å finsortere ut flaskene selv enn å sende de sammen med all ennen plast til et sorteringsanlegg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
For voksne mennesker er dette omtrent like smart som å kjøre 2 mil for å fylle bensin 10 øre billigere.
Hvor mye billigere må bensinen være for at det skal lønne seg å kjøre 4 mil hver vei for å fylle?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.074
Torget vurderinger
4
Hvor mye billigere må bensinen være for at det skal lønne seg å kjøre 4 mil hver vei for å fylle?
Tja, det kommer jo an på forbruket, hvor mye du fyller og hvor mye du synes tiden det tar er verdt. Eller kanskje du er en skikkelig smarting og kjører hybridSUV'en på batteri og fyller fra tom tank. :p

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
4 mil. det vil si 2 liter bensin ved pen langkjøring (0.5 liter mila). dvs 30kr på en søndag med bonuskort. En tank er kanskje 60 liter. dvs 50 øre literen for å gå i null.

Og siden du økte det til 4 mil hver vei så blir det 1 krone literen.

Og da tar vi ikke hensyn til slitasje, forsikring osv osv osv. eller den drøye timen du bruker på å kjøre. Drivstoffutgifter er forsvinnende liten del av utgiftene ved bilhold.

Topp Bunn