Alt til hus og bolig Panellakk for å lysne panel - erfaringer?

C

Cyber

Gjest
Jeg har et lytterom med litt smågul panel i brystningshøyde og i hele taket. Jeg har nå rundet tresifret antall kvadrat tak som er sirlig hvitmalt og jeg vurderer å prøve ut panellakk her ende. Jeg leser at det er mulig å få litt hvitt oppi den slik at den lysner ekstra mye, men er dette noe noen her har erfaringer med?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Har brukt dette med stor suksess: Tak- og Panelhvitt En beholder litt av panelutseende men det blir vesentlig lysere og personlig synes jeg det blir finere enn vanlig hvitmalt.

Skal sies at det kan være litt vanskelig å få pent resultat da det tørker helt vanvittig fort slik at en i praksis knapt kan male mer enn ett bord av gangen.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har prøvd Jotuns variant, med ulike hvithetsgrader, både til tak og panel. Jeg ble lei - og sjekket opp andre alternativ, fordi Jotuns variant enten ga nesten nada forskjell - eller med flere strøk fremstod nesten rosa.

Herdins varianter koster mer, men DEKKER godt og det blir HVITT. Anbefales på det sterkeste. :)

Tak- og Panelhvitt

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ha, ha. Så kult. To anbefalinger av samme Herdins med 1 min mellomrom. :) Skulle vel si sitt.

Jeg benyttet den hvite som grunning (for å få et jevnt resultat på sugende underlag) - og helhvitt som tynt toppstrøk. Perfekt.

C

Cyber

Gjest
Kjører man hvitmalte lister til skilt, eller samme stoff på alt?
i vinduer?

Må finne en butikk som selger.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Skyggelistene i de rom jeg brukte Herdins var i samme furuutførelse, så jeg valgte å male dem med det samme som taket. Ble ryddig.

Velger du å ha taket ekstra hvitt, så vil også et par nye lister i hvitt passe bra.

C

Cyber

Gjest
Er så mye trefarget der nede at det er vanskelig å hvite, men vurderer hvite lister, vindu og dører med maling.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Vi har Herdins ekstra hvit i tak og taklister mens vindu og vindulister er hvitmalt, synes selv det ble ganske bra:
P1090807.jpg

C

Cyber

Gjest
Status per idag. Jeg er veldig usikker på om jeg skal bare male eller gå for en lysning. De tre utsøkte grønne rutene i døren gjør at det heller mot maling for da kan jeg ta døra et tak også...

Gulv har jeg fundert på et nytt teppe selv om jeg er glad i parkett, men akustikken ligger i bakhodet... Og også litt lunere gulv mtp kjeller uten kunstig oppvarming.
DSC_7854.JPG

Vedlegg

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Hadde det vært meg... så hadde jeg lysnet taket, revet panelene på veggen og fått opp ferdigmalte MDF plater på veggen istedet. Dører og vindu hadde jeg malt :)

C

Cyber

Gjest
Ja, men det er mer arbeid og dyrt. Har mange andre prosjekter i køen.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Min erfaring er at det går mye raskere enn å male (og er mye kjekkere arbeid) og heller ikke blir så veldig mye dyrere, men litt dyrere blir det nok :)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Herdins ble gul og ujevn (tross nøye påførsel) på min gamle og veldig brune panel. Fungerer nok bedre på nyere panel med mindre farging.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Jeg har god erfaring med Møretyri interiør olje med hvit pigment i taket. Det er litt jobb, men blir utrolig fint. Etter min mening er det mye penere enn panellakk.
Kjenner ikke til den men Herdins er ikke panellakk men snarere en tyntflytende lassur.

Herdins ble gul og ujevn (tross nøye påførsel) på min gamle og veldig brune panel. Fungerer nok bedre på nyere panel med mindre farging.
Det kan være vanskelig å få det jevnt ja men er fullt mulig. SOm nevnt lenger oppe så må en f.eks. maks ta ett bord om gangen og en må også flytte seg kjapt for å male vått i vått. Jeg er absolutt ingen ekspert men synes resultatet ble rimelig greit hos oss, men har også kjentfolk som har fått det svært ujevnt. Men uansett så må en ha to eller tre strøk for å få noenlunde resultat.

På hytta fra 50 tallet ble dette også brukt på panelet og har aldri tenkt på at det ble gult der. Men dersom en f.eks. har brukt kvistlakk først så vil det nok bli gult igjennom, men litt av poenget med å bruke slik lassur er at en ikke skal bruke kvistlakk.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Det ble påført jevnt, men har trekt inn i variabel grad. Det er et meget tydelig gult skjær i laget. Det er påført to strøk, i "ekstra hvit". Ingen kvistlakk.

C

Cyber

Gjest
Da har jeg vært på handletur og endte opp med noe som het "Faxe". Ikke vet jeg, men de skrøt veldig av den. Vi får teste i ettermiddag. Tak først.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg ville helt klart ha malt. De ulike transparente lasurene og panellakkene jeg har sett på nært hold har hatt et ujevnt utseende. Jeg vet dog ikke hvilke produkter som har vært brukt, og mistenker slurv i gjennomføringen.

Jeg synes uansett ikke "hvitet" panel er noe godt alternativ til malt eller naturell, men det er nå en smakssak*.

*Altså et spørsmål om god eller dårlig smak.

N

nb

Gjest
Det som funker best på furupanel er vel stregt tatt brekkjern eller lignende?

Men om det skal stå vill jeg absolutt malt. De lærde strides om det er nødvendig med kvistlakk eller ikke eller om sperrgrunning gjør saken.

C

Cyber

Gjest
Brekkjern? Jeg synes malt panel som vi har i stuetaket er utrolig mye penere enn gips og annet flatt tak, men nå er jeg litt landsens menneske da...

Men jeg har kommet til konklusjonen at det blir maling. Jeg fant ut at jeg hadde en feilblandet 10-liter med "bomull" stående som måtte brukes, samt at jeg hadde endel grunning med kvistlakk liggende. Bomull er littegrann "gul" for min smak, men kan ikke kaste bort så mye maling av beste kvalitet.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
Om en skal male panel må en vel være ekstra nøye med å tørke det helt ut først?
Har sett noen eksempler på at treet tørker ut og krymper etterpå, for så å etterlate stygge sprekker i skjøtene.

C

Cyber

Gjest
Om en skal male panel må en vel være ekstra nøye med å tørke det helt ut først?
Har sett noen eksempler på at treet tørker ut og krymper etterpå, for så å etterlate stygge sprekker i skjøtene.
Det gjør det nesten uansett. Er et Sodoma.

Det har tørket i stabil temperatur siden 1994 så vi får håpe det er nok. Det ble ikke noe i dag, jeg måtte fullføre et annet rom jeg holder på med i huset først...

C

Cyber

Gjest
Leifen, jo, det er jeg enig i, men akkurat nå er jeg ute etter litt enklere overflatebehandling - og den er i gang. Brystningspanelet har fått første strøk grunning (trenger jeg to på 18 år gammelt panel?) og det hjalp godt bare det. Taket grunnes i morgen, muligens også dørkarmer og vinduer - må se hastigheten an og tiden til rådighet.

Jeg har generelt sett nesten ikke et tak i hus som ikke er furupanel. Nå nærmer jeg meg halvveis med å få malt dem, har unnagjort ca 120 kvm. 45% ved et kjapt overslag.

C

Cyber

Gjest
Vel, lysningen er ferdig.

Tak og vegger: 12 (!) patroner akryl (Akryl mellom hvert eneste bord i tak og vegger. Trodde jeg skulle få anfall på slutten.), 2 strøk grunning/kvistlakk, 2 toppstøk med Jotun Supreme 40 glans. Samme på vinduer.

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
Du verden, det ble jo svært pent! 12 tuber akryl altså!
Ja, har vært hos andre som har malt paneltak og som har skygge mellom bordene der falsen går inn. Lite pent. Da kjører jeg heller på med akryl noen timer og får forhåpentligvis fred noen år. Håper treet har vandret seg ferdig nå.

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
57
Torget vurderinger
4
vandre seg aldrig ferdig :)

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem