Panasonic varmepumpe

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.554
Torget vurderinger
11
Har en Panasonic E12DKEW varmepumpe fra 2006 som nå da er litt over 5 år som har fått feilkode F99, og i følge reperatør så er dette feil på styringskort eller kompressor...
Dette blir så dyrt å både feilsøke på og skifte ut at det ikke lønner seg....

Saken er at denne pumpa har vert et mareritt fra dag en. Den har fungert men lagre på innedel røk etter vel 2år. Da ble også komplett utedel skiftet p.g.a at denne modellen hadde feil. Greitt nok, men saken er at den nye utedelen bare varte i 3år før den også røk, og selvfølgelig er garantien gått ut..... Har brukt seriøs forhandler, service avtale og pumpa var av dei dyreste den gang! Er det mulig at en varmepumpe bare skal vare i 3-5år før den konker? Eller er det bare at Panasonic bare er noe dritt som ikke burde vert solgt på det norske markedet?

Leverandøren min skal ta saken opp med importør, men slik jeg forstod saken så er det mest sannsynlige utfallet at jeg må kjøpe et helt nytt anlegg.....

Da blir det IKKE Panasonic, den saken er grei.......

Noen som har samme erfaringer? Og tips til hvilken pume jeg bør gå for nå?
Har blitt anbefalt Toshiba som skal være en mye bedre pumpe?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg gjorde meget grundige undersøkelser når jeg kjøpte pumpe for 8 år siden.
Det ble en dyr Daikin som ble biillig takket være Enovasponsing og spesialtilbud..
. den har gått prikkfritt. Men holder ikke spesifikasjonen mht minimumseffekt og går ikke så langt ned i turtall som den skal. Mangler også varmeelement for anti-ising av drensvannet..

Pumpen hadde spesiell korrosjonsbeskyttelse. et viktig poeng da den ble installert 75m fra vestlandets strender. Det har beskyttet radiatoren, men deler av innmaten av chassis var dårlig forsinket og ruster. om 5-6 år en den ferdig tenker jeg.

Hadde jeg kjøpt på nytt ville jeg kjøpt Toshiba som var nr 2 på min liste. God kvalitet, og bra effektfaktor COP. Eller Daikin igjen hvis den har frostsikring og minimumseffekt som lovet

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Har en Panasonic E12DKEW varmepumpe fra 2006 som nå da er litt over 5 år som har fått feilkode F99, og i følge reperatør så er dette feil på styringskort eller kompressor...

Saken er at denne pumpa har vert et mareritt fra dag en. Den har fungert men lagre på innedel røk etter vel 2år. Da ble også komplett utedel skiftet p.g.a at denne modellen hadde feil. Greitt nok, men saken er at den nye utedelen bare varte i 3år før den også røk, og selvfølgelig er garantien gått ut..... Har brukt seriøs forhandler, service avtale og pumpa var av dei dyreste den gang! Er det mulig at en varmepumpe bare skal vare i 3-5år før den konker? Eller er det bare at Panasonic bare er noe dritt som ikke burde vert solgt på det norske markedet?

Leverandøren min skal ta saken opp med importør, men slik jeg forstod saken så er det mest sannsynlige utfallet at jeg må kjøpe et helt nytt anlegg.....

Rundt 2006 ble det levert Panasonic vp av den typen du sier som hadde produksjonsfeil og eller dårlige deler bl.a. en kjent feil i kompressor og en kjent feil i motor på innedel. Gi meg serienr. på vp så skal jeg sjekke om det er de med feil.
Panasonic-pumpene av i dag er en helt annen sak! Helt andre deler brukt bl.a. helt ny scroll-kompressor og en helt annen kvalitetskontroll. Ingen grunn til å la være å kjørpe Panasonic nå. LG sine er også gode.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.554
Torget vurderinger
11
Kabeldragern skrev:
JK skrev:

Rundt 2006 ble det levert Panasonic vp av den typen du sier som hadde produksjonsfeil og eller dårlige deler bl.a. en kjent feil i kompressor og en kjent feil i motor på innedel. Gi meg serienr. på vp så skal jeg sjekke om det er de med feil.
Panasonic-pumpene av i dag er en helt annen sak! Helt andre deler brukt bl.a. helt ny scroll-kompressor og en helt annen kvalitetskontroll. Ingen grunn til å la være å kjørpe Panasonic nå. LG sine er også gode.

Det er Panasonic pumpa med feil jeg har, den er grei nok. Innedel og utedel ble skiftet på garanti, dog med en del ventetid på deler. Men det store problemet er jo at den "nye" utedelen som ble montert i 2009 bare har fungert i 3 år før denne også røk.....
Det vil jo også si at Panasonic "bare" hadde problemet i 2006 ikke er troverdig... Om Panasonic pumpene nå er blitt feilfri vil en jo først se om noen år, om en tør å gamble på det....

Jeg kommer IKKE til å kjøpe denne dritten. Det kan virke som det ikke er noen vilje å rydde opp heller....

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.659
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Mitsubishi Kirigamine er mitt tips. Utrolig fornøyd med min, har dog hatt den kun i 1 år. Min far i Nord-Norge har hatt sin i mange år, god virkningsgrad ned til mye lavere temperaturer vi er vant til i Bergen.

Mulig det er bedre og dyrere på markedet, jeg har ikke oversikt. Men Mitsubishi er god nok.

Peter

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.554
Torget vurderinger
11
Peter skrev:
Mitsubishi Kirigamine er mitt tips. Utrolig fornøyd med min, har dog hatt den kun i 1 år. Min far i Nord-Norge har hatt sin i mange år, god virkningsgrad ned til mye lavere temperaturer vi er vant til i Bergen.

Mulig det er bedre og dyrere på markedet, jeg har ikke oversikt. Men Mitsubishi er god nok.

Peter
En varmepumpe bør vare 10-15år uten store problemer. Er pumpa satt opp med dårlige lager og simple kompressorer og feil vil dette vise seg etter 3-5år. Derfor er det viktig med erfaring fra eiere som har hatt sine pumper noen år...

Mitsubishi er sikkert gode pumper så får vel ta den med på listen sammen med Toshiba.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.083
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hva er det som tilsier at Misubishi, Toshiba og Panasonic varmepumper i samme prisklasse skulle være veldig forskjellige i teknisk kvalitet og holdbarhet?
Er de veldig forskjellige konstruksjoner, eller stor forskjell på disse firmaene?
Jeg trodde ikke det, men vil gjerne lære.

Her står det en Panasonic pumpe, visstnok installert i 2008, og den har fungert knirkefritt så langt. Bare den vanlige irriterende viftestøyen som de lager alle sammen, både ute og inne.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.554
Torget vurderinger
11
ottone skrev:
Hva er det som tilsier at Misubishi, Toshiba og Panasonic varmepumper i samme prisklasse skulle være veldig forskjellige i teknisk kvalitet og holdbarhet?
Er de veldig forskjellige konstruksjoner, eller stor forskjell på disse firmaene?
Jeg trodde ikke det, men vil gjerne lære.

Her står det en Panasonic pumpe, visstnok installert i 2008, og den har fungert knirkefritt så langt. Bare den vanlige irriterende viftestøyen som de lager alle sammen, både ute og inne.
Kvalitetsforskjeller vil der alltid bli der det finnes en blåruss p.g.a det skal spares i produksjonen slik at det blir brukt billige lagre og komponenter. I tillegg så finner en tidvis konstruksjonfeiler som en ofte ikke finner ut av før en viss driftserfaring med produktet.
Dette forekommer ofte med f.eks biler der en på generelt grunnlag aldri bør kjøpe første årsklasse av en helt ny modell.....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vi har også ei Panasonic varmepumpe. tror modellen heter CS-E9EKEB. Den ble installert i 2008 eller 2009, og har fungert prikkfritt. Jeg har hatt en sørvis på denne, og blitt anbefalt at man bør få foretatt ettersyn og skikkelig reingjøring hvert 2. år. De løse filterene tar jeg ned og støvsuger ikke skjeldnere enn hver 14. dag.

Naboen har en Mitsubishi, og har vært en del plaget, byttet innerdel og div. lager samt kompressor - på garanti. Jeg har hørt at det er mye avsamme delene inni disse, uansett hva som står utenpå boksene..??

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.554
Torget vurderinger
11
VilhelmW skrev:
Vi har også ei Panasonic varmepumpe. tror modellen heter CS-E9EKEB. Den ble installert i 2008 eller 2009, og har fungert prikkfritt. Jeg har hatt en sørvis på denne, og blitt anbefalt at man bør få foretatt ettersyn og skikkelig reingjøring hvert 2. år. De løse filterene tar jeg ned og støvsuger ikke skjeldnere enn hver 14. dag.

Naboen har en Mitsubishi, og har vært en del plaget, byttet innerdel og div. lager samt kompressor - på garanti. Jeg har hørt at det er mye avsamme delene inni disse, uansett hva som står utenpå boksene..??
Ja tror det er mye "felles" deler i disse varmepumpene! Bl.a så leverte Panasonic viftemotorer til dei fleste av merkene, slik at nesten alle hadde problemer med dette...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.357
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har selv en to år gammel Panasonic HE9LKE som har fungert prikkfritt og som fortsatt varmet i -26, meget fornøyd med denne... Stillegående er den også...

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
11
Torget vurderinger
1
Til høsten kommer det en helt ny modell som heter VE.

Se opp for den, den varmer selv om den går i avriming!!! Da begynner vi å snakke!

Og en COP verdi på 6.09 for de som bryr seg om den biten.

S

Sjur T

Gjest
Visste ikke at du hadde greie på diverse lager,pakninger,kompressorer og slike maskingreier JK... ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.047
Sted
Holmestrand
Styringskort eller kompressor?
Det må vel kunne kalles en temmelig romslig diagnose?
En seriøs forhandler må da kunne bestemme om det er styringskort eller kompressor uten at det skal koste en formue!
Kan ikke se at det skal være noe problem å tvangskjøre kompressoren. Hvis den fungerer da vet man at det er styring. Fungerer den ikke så er det styring. Det burde en lærling kunne gjøre uten å bli bedt om det.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.554
Torget vurderinger
11
xerxes skrev:
Styringskort eller kompressor?
Det må vel kunne kalles en temmelig romslig diagnose?
En seriøs forhandler må da kunne bestemme om det er styringskort eller kompressor uten at det skal koste en formue!
Kan ikke se at det skal være noe problem å tvangskjøre kompressoren. Hvis den fungerer da vet man at det er styring. Fungerer den ikke så er det styring. Det burde en lærling kunne gjøre uten å bli bedt om det.
Var ikke mye vilje til å feilsøke nei! Lurte bare på om jeg ville bestille ny med en gang da det uansett ikke ville lønne seg å reparere den gamle..... Dette er Bergens største leverandør på varmepumper, og med til saken hører det med at dei skulle sjekke opp med Panasonic om det var noen vilje til å ordne opp da dette var noe spesielt. Og dei skulle sjekke opp om det var en utedel som kunne passe rett inn uten å bytte hele anlegget. Har ikke hørt et pip.....
Men har en kollega som driver med varmepumper som stakk innom i går for å sjekke opp hva som var galt. Etter noe testing fant vi ut at kompressoren var gåen, igjen....
Hele utedelen ble som nevnt tidligere skiftet i 2009!!! P.g.a feil på kompressorene på anlegg levert i 2006/2007 ble alle utedeler skiftet på garanti, da skulle enhetene ha ny kompressor uten feil.....
Panasonic skal være håpløs med å skaffe deler også ifølge reperatørene som jobber med varmepumper...
Denne Panasonic drittpumpa har vert et tapsprosjekt så det monner, så nå er det sannsynlivis en Mitsubishi-pumpe på vei inn....

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
11
Torget vurderinger
1
Hvis du fikk ny utedel på garantien i 2008, så har du vel fremdeles garanti på denne utedelen eller?

Jeg vet også at mange av disse feilene kunne vært unngått hvis montering hadde vært gjort mer grundig i forhold til skikkelig trykktesting, skikkelig vakuumering med måling, skikkelig gjennomgang av funksjoner og virkemåte.

Kompressorfeilen som mange har slitt med er det også delte meninger om. Ja, det var en fjær i kompressoren på enkelte som røyk, særlig på pumper hentet i Sverige. Men hvorfor ryker den? Er det riktig at det bare er fjæra som er dårlig?
Kan det være slik at r410a som strømmer igjennom utedelen på bikkjekalde dager blir så kald at oljen blir "seig", ikke dras med videre i systemet og at denne fjæra ryker på grunn av for dårlig smøring? Kan det være en konstruksjonsfeil på spesifikke pumpe tro?

En seriøs forhandler bør kunne måle seg frem til om det er kompressor eller styringskort. Trenger ikke være rakettforsker for å mple om en kompressor er defekt. Litt ohming kommer man langt med. Og er man usikker så står det i servicemanualen til pumpa hvor mange ohm som skal måles på en frisk kompressor.

Desverre så er det altfor mange seriøse forhandlere som brått ikke er veldig seriøs når det kommer til problemer og løsninger. Grunnen til dette er at veldig veldig mange har tatt et monteringskurs for å få lov til å montere varmepumper.
Men når det oppstår et problem så er man helt blank. Forhandlerene/importørene bør ta på seg mye av skylda her, de settes jo ikke krav og kompetanse utover noen timers kurs for å lære seg å montere pumpa. Hvordan prosessen virker, hvordan man skal feilsøke utover det å ha 230 volt i stikkontakten er ikke så viktig virker det som.
Jeg sier IKKE at dette gjelder firmaet du har brukt til oppdraget. Jeg aner ikke hvem du har brukt, og det er ikke viktig heller. Mine betraktninger er på generelt grunnlag. Det er altfor mange som selger disse pumpene som ikke aner noenting når det stopper. Og da blir man som forbruker frustrert og arg, man har tross alt brukt endel penger på dette.

Jeg kjenner en som i snitt monterte 4 pumper på samme dagen uten overtid en stund. Javel sa jeg, det hørtes fagmessig ut. Vakuumert lenge og trykktestet godt da sa jeg? Nei, han trykktestet ikke og vakuumerte ikke stort heller. Dette er en forhandler som har montert tusenvis, et eksempel på å suge ut mest mulig penger uten å ta ansvar og gjøre det skikkelig.

Det bunner vel ut i økonomi som alt annet. Har man levert pumpa og fått betalt, så er markedet så dårlig på varmepumper at man ikke har råd til å reise til kunden igjen for å hjelpe eller feilsøke. Da har man allerede tapt penger på det prosjektet.

Topp Bunn