De fleste hifi interessert holder seg langt unna pa høytalere og med god grunn. Pa høytalere som du får kjøpt på musikk butikkene til en skapelig pris, er plastikk og enkel teknologi. Sitter du på noe Pavarotti, så vedder jeg på at selv han svære fyren greier å snu seg i graven (RIP)
Men hvis du har ett stort rom eller liker Live lyden så har man faktisk noen alternativer. PA anlegg grupperer seg i
Consumer segmentet (gatemusikanter, bryllup, bedhus og band) med Alto og Behringer ++ alle innstegsmodeller,
Pro segmentet for bedre band og større saler, hoteller etc. Ikke så mye bedre lyd men høyere og dyrere, les Yamaha, QSC, Bose, ElectroVoice etc..
Så kommer man over i de segmentene vi ikke hører så mye om Broadcast eller T&T (theatre and touring). Broadcast kan jeg ikke så mye om, men typisk radio og tv stasjoner, lydstudio monitorer Genelec, Neumann etc. Her koster det flesk og låter deretter.
T&T er gjerne store rigger man bruker på konserter, scener og konsertsaler. Her er det mange produsenter og man selger gjerne en Line Array rigg til utleie selskaper eller større selskaper for millioner av kroner. I dette segmentet er det ett par selskaper som har skaffet seg ett navn med å lage state of the art høytalere, de 3 mest kjente er d&b Audiotechnick fra Tyskland, l'Acoustic fra Frankrike og Meyer Sound fra Usa. Martin Audio i England er sikkert pissed nå, men det er mange av de store selskapene hvor de største riggene JBL f.eks. er topp utstyr. Men det hjelper vel ikke oss noe, ingen har plass til en line array i stuen, ikke som jeg vet om ihvertfall. d&b selger bare store systemer og det gjør nesten l'Acoustics også. Det de har som passer for mindre rom er det de kaller konvensjonelle høytalere som er beregnet for side-fill og lign. dette er da høytalere som dekker en balkong f.eks, eller brukes i mindre tilstøtende områder. Og disse må da låte like bra som hovedhøytalerne. l'Acoustics har noen og det har Meyer Sound også. Jeg har noen brukte Meyer Sound UPA-1P. Disse merkene henger der de bruker mest penger på lyd, nemlig Las Vegas, Broadway, West End og konsertsaler rundt i verden, og sef på scenen til store kjent band..... (Dette markedet er mye større enn consumer High-End markedet, og det er hard konkurranse, det betyr at det er mer penger til forskning og utvikling enn hos de mange små high-end produsentene). Det er konkurranse i verden heldigvis, og det er flere selskaper som har utviklet høytalere for å konkurrere med disse store for mindre ensembler og konsertlokaler, disse er konvensjonelle høytalere som kan spille i en store stue, KV2 fra Tsjekkia og Adamson fra Canada er blant de fremste. Alle disse er høytalere er utviklet for å gjengi alle typer musikk, og har ikke tonale tilpasninger for å passe merket (les B&W). De er utviklet for lav forvrengning, jevn spredning, høye lydtrykk, minimale fase feil, de er aktive og har elektriske eller digitale delefiltre. De koster mindre enn du tror... Profesjonelle scene kunstnere og musikere som har hørt det meste, sier disse låter sjokkerende bra...
Men hvis du har ett stort rom eller liker Live lyden så har man faktisk noen alternativer. PA anlegg grupperer seg i
Consumer segmentet (gatemusikanter, bryllup, bedhus og band) med Alto og Behringer ++ alle innstegsmodeller,
Pro segmentet for bedre band og større saler, hoteller etc. Ikke så mye bedre lyd men høyere og dyrere, les Yamaha, QSC, Bose, ElectroVoice etc..
Så kommer man over i de segmentene vi ikke hører så mye om Broadcast eller T&T (theatre and touring). Broadcast kan jeg ikke så mye om, men typisk radio og tv stasjoner, lydstudio monitorer Genelec, Neumann etc. Her koster det flesk og låter deretter.
T&T er gjerne store rigger man bruker på konserter, scener og konsertsaler. Her er det mange produsenter og man selger gjerne en Line Array rigg til utleie selskaper eller større selskaper for millioner av kroner. I dette segmentet er det ett par selskaper som har skaffet seg ett navn med å lage state of the art høytalere, de 3 mest kjente er d&b Audiotechnick fra Tyskland, l'Acoustic fra Frankrike og Meyer Sound fra Usa. Martin Audio i England er sikkert pissed nå, men det er mange av de store selskapene hvor de største riggene JBL f.eks. er topp utstyr. Men det hjelper vel ikke oss noe, ingen har plass til en line array i stuen, ikke som jeg vet om ihvertfall. d&b selger bare store systemer og det gjør nesten l'Acoustics også. Det de har som passer for mindre rom er det de kaller konvensjonelle høytalere som er beregnet for side-fill og lign. dette er da høytalere som dekker en balkong f.eks, eller brukes i mindre tilstøtende områder. Og disse må da låte like bra som hovedhøytalerne. l'Acoustics har noen og det har Meyer Sound også. Jeg har noen brukte Meyer Sound UPA-1P. Disse merkene henger der de bruker mest penger på lyd, nemlig Las Vegas, Broadway, West End og konsertsaler rundt i verden, og sef på scenen til store kjent band..... (Dette markedet er mye større enn consumer High-End markedet, og det er hard konkurranse, det betyr at det er mer penger til forskning og utvikling enn hos de mange små high-end produsentene). Det er konkurranse i verden heldigvis, og det er flere selskaper som har utviklet høytalere for å konkurrere med disse store for mindre ensembler og konsertlokaler, disse er konvensjonelle høytalere som kan spille i en store stue, KV2 fra Tsjekkia og Adamson fra Canada er blant de fremste. Alle disse er høytalere er utviklet for å gjengi alle typer musikk, og har ikke tonale tilpasninger for å passe merket (les B&W). De er utviklet for lav forvrengning, jevn spredning, høye lydtrykk, minimale fase feil, de er aktive og har elektriske eller digitale delefiltre. De koster mindre enn du tror... Profesjonelle scene kunstnere og musikere som har hørt det meste, sier disse låter sjokkerende bra...
Sist redigert: