PA eller "HiFi"

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.534
Sted
Holmestrand
Skal ha ny forsterker til bygdehuset. Står en gammel NAD pre/powerløsning der i dag. CV AT-100 høytalere.

Lurer litt på om ikke en forsterker mere av PA-typ hadde vært et bedre alternativer. Kjøper antagelig en liten mikser for kunne bruke mik. Ellers går det i CD-spiller eller MP3 fra laptop.Noen synspunkter?
Ja, Tor Arne, det er Fjellhall.

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Det er nok lurt å bytte ut til en mer PA type,, den focalman viser til er ikke egnet til det formålet du vil ha,, og vil i alle fall få problemer med å drive CV AT-100. Vist jeg skulle anbefale noe så måtte det bli Peavey sin PV serie. Forsterkerne er enormt strømsterke og er så driftsikre at du må nesten skyte den med hagle og deretter hive den i badekaret for at den mulig skal slutte å virke (en spøk da,, men med et snev av sannhet).. mvh geir arne.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Re: PA eller "HiFi"

Tja, etter specs og det jeg har hørt om disse billige ampene fra Behringer, tror jeg nok både EP1500 og definitivt EP2500 er mer enn bra nok til å dra AT-100. Behringer EP2500 er marginalt mindre strømsterk enn Peavey PV2600, men koster betydelig mindre. Driftssikkerheten på disse ser ogås ut til å være bra etter det jeg har lest (har sett på disse ifb et sub-prosjekt). Mulig at Peavey er bedre, men jeg regner med at du har et relativt stramt budsjett?

PS! Alle tre nevnte kjører ringer rundt NADen du bruker nå - så holder den holder disse!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.767
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Re: PA eller "HiFi&am

Kanskje også en idè å vurdere studio-forsterkere som f.eks. Alesis
http://www.procom.no
    ->  "Studio produkter"
          ->  "Diverse produkter"
                ->  "Alesis"

F.eks. 2x150W for kr. 3150,- :eek:

Har ikke hørt dem selv, men de har godt rykte, og gir mye for pengene pga. helt andre kalkyler i den bransjen enn i HiFi-bransjen.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.534
Sted
Holmestrand
Takker for innspill.
Hvem selger disse sakene? F eks Behringer?

Hva NAD-en angår så har den ikke holdt. Det er derfor det må kjøpes nytt. :)

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0

Tja, etter specs og det jeg har hørt om disse billige ampene fra Behringer, tror jeg nok både EP1500 og definitivt EP2500 er mer enn bra nok til å dra AT-100. Behringer EP2500 er marginalt mindre strømsterk enn Peavey PV2600, men koster betydelig mindre. Driftssikkerheten på disse ser ogås ut til å være bra etter det jeg har lest (har sett på disse ifb et sub-prosjekt). Mulig at Peavey er bedre, men jeg regner med at du har et relativt stramt budsjett?

PS! Alle tre nevnte kjører ringer rundt NADen du bruker nå - så holder den holder disse!
Peavey PV 1500 spiller ringer rundt Behringer EP2500.. Jeg har både EP2500 og PV2600.. og ikke en gang 2 EP2500 greier det 1 PV2600 klarer å drive uten å gløde og vrenge.. mens PV2600 bare pumper ut uten å bli antrengt og glødende varm.. Så marginalene er meget store,, spesifikasjonene er greie de.. men i praksis så holder de overhoder de ikke,, EP2500 har stor problemer vist faseforsyvingene blir for store, tåler ikke lange kablerstrekk.

mvh..

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Den NAD'en - er den tilfeldigvis en 2030, og til salgs for en billig penge?

;D ;D

mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.534
Sted
Holmestrand
Den NAD'en - er den tilfeldigvis en 2030, og til salgs for en billig penge?

;D ;D

mvh
Sikkert - en kanal død, den andre pill råtten.
Husker ikke typen. Tror den er oppgitt til rundt 2x100 W. Den er ikke verdt en lodding spør du meg! ;)

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Åja, er det 2 x 100, er det ikke 2030.
Og er den i tillegg både død og råtten, er det jo ikke stort mer å snakke om.

;D ;D

mvh

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
491

PA i stua, er det et alternativ?
Trenger ny forsterker og har et budsjett på 4-5000. Vurderer XTZ Class A-100, men kanskje en PA-sak gir mer for penga?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1

Takker for innspill.
Hvem selger disse sakene? F eks Behringer?

Hva NAD-en angår så har den ikke holdt. Det er derfor det må kjøpes nytt. :)
Behringer selges i hvertfall av Norsk musikk distribusjon (http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/default.asp?wwwalias=nmd ) og http://www.djbutikken.no/ NMD er en del billigere på Behringer ser jeg, men djbutikken har noen forsterkere fra Alto som kan være verdt å sjekke ut- har fått greie tilbakemeldinger på en del fora og ligger i samme pris-kategori.

Usikker på hvem som forhandler Peavey forsterkere i Norge - noen som vet?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.534
Sted
Holmestrand

Trenger ny forsterker og har et budsjett på 4-5000. Vurderer XTZ Class A-100, men kanskje en PA-sak gir mer for penga?
Jeg har som du ser en XTZ A-100.
Tviler sterkt på at en PA-forsterker i heimen er et alternativ.

L

Lydtekniker

Gjest

Jevnt over låter hifi bedre enn PA-utstyr, da PA bygges etter andre ytelseskrav innen portabilitet og robusthet, og følgelig innehar lydmessige kompromisser som følge av at man fokuserer på andre egenskaper enn kun det lydmessige. Jeg tror ikke jeg ville hatt et PA-anlegg i stua.

Behringer har forøvrig et noget frynset rykte når det kommer til pålitelighet. De lager en del gode produkter (deres ADA8000 preamp/AD-DA har blant annet fått mye skryt), og en del ganske dårlige.

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Antall liker
0

Jevnt over låter hifi bedre enn PA-utstyr, da PA bygges etter andre ytelseskrav innen portabilitet og robusthet, og følgelig innehar lydmessige kompromisser som følge av at man fokuserer på andre egenskaper enn kun det lydmessige. Jeg tror ikke jeg ville hatt et PA-anlegg i stua.  

Behringer har forøvrig et noget frynset rykte når det kommer til pålitelighet. De lager en del gode produkter (deres ADA8000 preamp/AD-DA har blant annet fått mye skryt), og en del ganske dårlige.

Behringer lager slett ikke verst filtre heller.. :)

mvh

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kjøp en brukt Lab forsterker, f eks Lab 1000. Går latterlig billig for tiden. Se www.labgruppen.se eller no sånnt for specs

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg hadde restauret NADèn. NAD`s forsterkere er jo hjemmehifi bygd som PA. Skjønner ikke vitsen med å bytte ut dette om det funker greit. Har ingen tro på at Behringerene vil gjøre en interessant forskjell. Forsterkere har jo omtrent ikke utviklet seg de siste 30 år. Dessuten har NADèn soft clipping, noe som sikrer den mot uhell. Bra i en slik klubb der den blir brukt av mange. Har den noen år på baken kan du skifte ladelyttene i NADèn slik at du får tilbake kontrollen i bassen. Don`t change a vinning team!

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Må si meg enig med Karl der..
tror du får mer ut av NAD settet.

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Re: PA eller "HiFi&am

Kanskje også en idè å vurdere studio-forsterkere som f.eks. Alesis
http://www.procom.no
-> "Studio produkter"
-> "Diverse produkter"
-> "Alesis"

F.eks. 2x150W for kr. 3150,- :eek:

Har ikke hørt dem selv, men de har godt rykte, og gir mye for pengene pga. helt andre kalkyler i den bransjen enn i HiFi-bransjen.
Denne alesis saken er identisk med behringer a500 som koster ca 2000,-

A500 er et røverkjøp, fantastik god lyd for pengene. Hvis man sammenligner med dyrere saker, forsterkere fra 10k og oppover så låter behringer kanskje litt hardt ift, tror dette er fordi den har svært liten tomgangsstrøm. Tomgangsstrømmen kan man selv stille opp hvis man er litt kyndig og da mykner lyden litt opp.

Topp Bunn