PA-effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Mulelid

    Gjest
    Har ikke forhandler av NAD her jeg bor, men kunne selvsagt hørt på 208 hvis det ble aktuelt. :)
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Jeg vil skryte litt av min NAD 3020.

    Etter 25 glade og problemfrie år fortjener den såpass. Jeg lar andre stå for skrytet, her er det sakset litt fra gamle hifblader:

    Finn M. Jensen og Holter Bak – High Fidelity(DK) - Januar 1981

    Om NAD 3020 koplet via ”normal” inngangen – altså slik den ble solgt.
    ”Her fremstilles lydbilledet mer elegant og lækkert med en finkornethet, der sikrer en til stadighet bevaret musikalsk renhet og harmoni. Toneområderne hænger sammen på næsten perfekt måde, idet intet område får utpræget særbehandling, en særbehandling der ville kunne spolere helhetsindtrykket. Er der nemlig noget, som forsterkeren er god til, er det lige presis at gengive musikk som en sammenhængende og harmonisk helhet, og det sker ved at mærke på en måde, så svaghedspunkter aldrig opptræder dominerende eller ødeleggende. Tages de enkelte toneområder op til nærmere analyse, vil man let kunne finde forstærkere med mer præcis ekspansionsevne, mer impulsfast gengivelse i bassen, mer krystalklar gengivelse af detaljer osv., men disse forstærkere vil oftest ikke bevirke samme indtryk af ro og harmoni som NAD 3020”

    Radio och Television(S) – nr. 11, 1980

    “Det bestående intrycket är av ett rent, “rakt” och ofärgat ljud och ett slutsteg som skapats för unikt andvändbara effektressurser, trots de modesta, nominella watt – talen”

    Julian Hirch – Stereo Review - U.S – juli 1979

    ”…one of the fine amplifiers of our time.”
    “…sounded as loud and as clean as amplifiers of several times its power rating and price.”
    “…we deliberately created the most severe load condition we could devise. All four sets of speakers on our comparator hookup were connected in parallel to the output of the 3020. One of them had an impedance of only 3 ohms at the highest audio frequencies, and the parallel combination of the four would have an impedance as low as 1 ohm at many frequencies and rarely higher than 2 ohms. We could expect any amplifier, no matter how rugged, to distort severely, blow a fuse, or othervise indicate its displeasure at this callous abuse.
    Evev when we drove the NAD 3020 to its maximum (lighting the 35 watt LED) there was no evidence of malfunction. The sound quality was not significantly degraded as compared with the sound with one pair of the speakers alone. Nothing blew out, although the amplifier became quite warm after a few minutes of this treatment (Abuot as warm as during the precondition period).”
    “Unlikely as it may seem that an inexpensive, low-power amplifier can be a notable contribution to the audio art, the NAD 3020 can probably claim that honor. Its manufacturer set out to make an inexpensive amplifier that sounded as good and as clean as amplifiers of several times its power rating and price, and the 3020 certainly achieves that goal. In addition, as our test indicated, this little amplifier may actuakky be “more powerful” with certain severe speaker loads than some of the heavyweights on the market. So far as we are concerned, it it one of the best values in audio. It makes us wonder what a high-power NAD amplifier might be like.

    Så kan dere fortsette her:
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&PN=1&TPN=1
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Ikke vet jeg, men jeg tror jeg vet at debattantene har glemt hva forsterkeren skulle brukes til: Nemlig å drive 2 stk. 10" SEAS basser fra 2-300Hz og nedover. Hjelper fint lite med nøytral klang, oppløst mellomtone og glatt diskant da.

    Mvh. Johan
     

    Vedlegg

    M

    Mulelid

    Gjest
    Ikke annet det som vanlig er i visse forum; Deltakere som på død og liv skal omdanne en seriøs diskusjon til en kverrulantsamtale der man blir fratatt meninger straks man mener noe som er i strid med flertallet....... Bruk en subwooferforsterker til subwooferbruk til de SEAS'ene. ;)
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Ikke vet jeg, men jeg tror jeg vet at debattantene har glemt hva forsterkeren skulle brukes til: Nemlig å drive 2 stk. 10" SEAS basser fra 2-300Hz og nedover. Hjelper fint lite med nøytral klang, oppløst mellomtone og glatt diskant da.  

    Mvh. Johan
    Det er korrekt; men kanskje skulle han sjekke vekta på forsterkerne? Strømforsyningen er Alfa og Omega i akkurat denne sammenhengen!
    For å få virkelig trøkk og kontroll nedover (helt nederst) finnes gode alternativer til PA.

    Honkey
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Det finnes som du sier, gode alternativer blant vanlige effekttrinn. Her blir det vel en avveiing mellom pris og ytelse. 2 stk. nye Hypex DS 4.0 (200w/8ohm) koster i underkant av 7000. Finnes også rimeligere varianter + at de skulle være å få tak i på bruktbørsen. ICE-power får gode tilbakemeldinger for kontroll i bassområdet. Litt dyrere. Begge disse løsningene er mono, noe som muliggjør plassering nært bassmodul.

    Hvordan andre stereoeffekttrinn vil fungere til oppgaven, er vanskelig å si. Aragon har jeg prøvd uten det helt store hakeslippet. Mulig at en Rotel vil funke relativt greit. Thule har smekk i bassen, men blir veldig varm. Mulig at det kan bli et problem ved drift av 4 ohms basskasser. NAD effekttrinn har jeg ikke vært borti.

    En Crown K1 (350wpc/8ohm) vifteløs effektforsterker ligger vel på rundt 16-17kkr. Verdt å legge merke til at SVS anbefaler Crown hvis man skal gå for ekstern forsterkning.


    Storheter i navn og (tyngde): Krell/Mark Levinson/Bryston blir litt dyrt ift. oppgaven imho.

    Mvh. Johan
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Må vel inn med noen filtre her og der i tillegg til internt delefiter i kassen/kassene? Hifi er jo helt klart hele båndbredden, men å yte topp alle steder er jo vrient nok for de fleste poweramp's.. Rotel er bra greier som ikke er for høyt profilert i all reklamemengden, da. :)
     

    Vedlegg

    R

    Rojoh

    Gjest
    Kjøper han en Rotel, eller noe annet kurant; så får han iallefall solgt det videre hvis dette prosjektet ikke tar helt av.

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Nå vet jeg ikke hvordan "Audiodidakt" har tenkt å løse delefilter-problematikken. Dette høres jo ut som et 3-veis prosjekt. Personlig synes dette med aktivt delefilter er minst like vanskelig som å velge riktig forsterker, og minst like viktig rent lydmessig.

    Mvh. Johan
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Normal driftseffekt på SEAS'ene er vel sånn ca 4 - 6 Watt og dermed ikke krevende på det området, men full kontroll vil nok uansett kreve 120 - 150 effektive Watt skulle man anta. :) Enkelte monoblokker er ikke verre bygget enn at man i "verste fall" kan montere dem i kassen sammen med elementet?
     

    Vedlegg

    Joe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Innlegg
    243
    Antall liker
    53
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Kanskje noe dyrere enn trådstarter hadde tenkt seg, men det står en DP PA1 på bruktbørsen.

    Den burde vel holde kustus på basselementene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn