PA-effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kan en god PA-effektforsterker være et godt alternativ til typisk NAD 218 for å drive basselementene i et aktivt oppsett? Ser at PA-forsterkerne er meget rimelige, vurdert opp mot effekt.

    (Jeg vet at de fleste har vifter, som kan være forstyrrende)

    Noen med erfaring? :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sikkert, men ICEpower (Midgard, Embla) med SMPS er nok enda kjekkere. Mye smekk for penga og minimal varmeutvikling.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Behringer EuroPower-trinnene (EP1500 og EP2500) har blitt ganske populære. Jeg mener de koster hhv. i underkant og overkant av 3000 kroner. Masse effekt og lite forvrengning! Ulempen er viftekjøling, men dette kan alltids modifiseres...
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Behringer har en amp uten vifter også. Behringer A500. Den yter 2x230w i 4ohm. En fordel er at det er både RCA, XLR og jack innganger. Koster veil 1995,-

     
    B

    brand-x

    Gjest
    det er bare å kjøre i vei, som regel har pa-forsterkere en sinnsyk dempefaktor.. gjerne opp i tre tusen, som igjen betyr steinkontroll på elementene og her må jeg si att nad kommer til kort. har ingen ting å melde egentlig... minus er støy, hvor mye avhenger av type leverandør.. behringer er sikkert meget bra... crown er best men også meget dyrt nytt..
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Crown er i en helt annnen divisjon...


    Langt over ice... helt på mars kontra gauldal...
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Behringer har slitt en del med driftssikkerhet. Du finner få større, proffe aktører som bruker Behringer, men det har også littegrann å gjøre med at det ikke er dette segmentet Behringer nødvendigvis sikter seg inn mot.

    Behringer har et ganske frynsete rykte på seg i pro-audio verdenen.

    Crown og Crest Audio er, som TweakMan sier, i en helt annen divisjon.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    En NAD er i prinsippet bygget som en PA forsterker. Den har dessuten gode hifi-egenskaper. NAD har blitt brukt på kinoen her jeg bor, og de var THX godkjent og leverte veldig bra ifølge maskinisten.
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Det med att NAD er bygget som en pa forsterker må du forklare litt, for såvidt meg bekjent har NAdèn betydelig dårligere dempefaktor. Og den er essensiell på en pa-forsterker...
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takker for mange innspill, og usedvanlig unisone meninger :D

    Da tror jeg at jeg lar en PA-forsterker styre basselementene i mitt fremtidige oppsett. Får bare velge merke da... :)
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Det med att NAD er bygget som en pa forsterker må du forklare litt, for såvidt meg bekjent har NAdèn betydelig dårligere dempefaktor. Og den er essensiell på en pa-forsterker...
    NAD har høy dempingsfaktor. De andre viktige likhetene ligger i "høy headroom" design, evne til å trekke lave og vanskelige belastninger og en godt dimensjonert strømforsyning.
    Ulikheter er mangel på xlr og speakon-koplinger som brukes i PA, men lite i hifi.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Kan en god PA-effektforsterker være et godt alternativ til typisk NAD 218 for å drive basselementene i et aktivt oppsett? Ser at PA-forsterkerne er meget rimelige, vurdert opp mot effekt.

    (Jeg vet at de fleste har vifter, som kan være forstyrrende)

    Noen med erfaring? :)
    Hva (element/frekvens) er det du skal drive?

    Mvh. Johan
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Rojoh:
    PA-forsterkeren skal drive bass-elementen(e).
    Planen er 1-2 Seas 10" pr. side, delt ett sted mellom 200-300.
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    PA har et litt annet fokus, da...
    De skal tåle mye og hard håndtering
    De skal kunne jobbe under særs subotimale forhold
    De skal helst ikke være for tunge, ettersom de skal flyttes på titt og ofte
    De skal kunne spille høyt hele tiden

    I forhold til hifi er de fleste (så langt jeg har hørt på dem) mye grovere i lydstruktur, har subjektivt mindre mengder bass (går ikke like dypt på en typisk hifi-høyttaler), og de har vifte som ikke er så himla gøy inne i ei stue.
    Men de tåler kontinuerlig party, og jaggu svelger de en halvlliter uten å tryne også!

    Honkey
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Stemmer med min erfaring. Jeg bruker PA jevnlig på øving, og det er ikke detaljer og finkornethet vi snakker om her...

    Jeg hadde definitivt valgt en NAD 218 foran en PA amp.
     

    Vedlegg

    M

    Mulelid

    Gjest
    NAD er bare noe oppskrytte greier som hadde flaks i markedsføring for litt over 20 år siden og har fint lite i HIFI-sammenheng å gjøre. Kan like gjerne sette større trafo i en Sølvsuper 11 eller en Philips og bløffe på noen Watt her og der. Dempingfaktor på under 100 er ikke noe å koble opp på moderne høyttalere. Yamaha er og blir mye bedre på dempingsfaktor og lyd enn NAD får til. Skjønner liksom ikke greia med NAD som kjempebra greier..........
     
    K

    kbwh

    Gjest
    NAD har noen gode og noen mindre gode konstruksjoner.

    Er dempningsfaktor viktigere i PA enn i haifai?
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    NAD har fremdeles noen sterke kort. Sjekk ut EISA-vinneren C 352, og testene på den. En kompis har den og den er ikke til å nedvurdere nei...
    Selv har jeg 3020 og 3120 (Fidele-oppgradert). Den første spiller behagelig og musikalsk, og den andre venter i eska si til jeg får pakket den ut.

    Dempingsfaktor er viktig i både hifi og Pa. Den er et mål på hvordan forsterkeren har kontroll på høyttalerene. NAD er kjent for å ha god kontroll, så hvor Mulelid har sin info fra skjønner ikke jeg. Den er iallefall feil mht NAD. Yamaha er jo et godt merke, men de har en lydfilosofi som ikke er for mine ører. Mest for de som spiller litt klassisk på lørdagskvelden, mens de nipper til en bedre vin - spør du meg.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det går ganske bra å spille klassisk på lørdagskvelden mens man nipper til litt vin helt uten Yamahakomponenter i anlegget, eller NADkomponenter for den saks skyld  ;). Det går også an glise av Bon Scott spilt over samme anlegg uten nevnte elektronikk.

    Dempningsfaktor forteller mest om forsterkerens evne til ikke å la høyttalerens impedanskurve påvirke frekvensgangen. Til det holder 100 i mengder.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Klart nok, men poenget var at Yamaha ikke spiller spesielt dynamisk. Det virker som om de har et "borgerlig" lydideal, -ingen må støtes, om du forstår.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Klassisk musikk gjengitt på det viset er dørgende kjedelig. Som Vivaldi dirigert av Karajan.
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Ja, men noen vil vel ha slikt også. Rart med Yamaha, de lager gode instrumenter og MC. Mye godt å si om hifi også selv om lydidealet er heller sedat.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På den annen side har jeg notert meg at noen mennesker forveksler forvrengningsfrihet med manglende fart og moro, men jeg ønsker ikke å tillegge Yamahaprodukter spesielt "fargeløse" egenskaper. Det er 18 år siden jeg hadde/hørte Yamahaanlegg, og det var ikke haifaiSOTA.
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Rart med Yamaha, de lager gode instrumenter og MC. Mye godt å si om hifi også selv om lydidealet er heller sedat.
    Tror Yamaha bruker samme dempestoffet i forsterkerne som de bruker i lydpottene sine. Det låter ull i hifi sammenheng.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Du skal se at det er årsaken, Thomas1! Anyway, la topic overta, hva?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Dempingfaktor på under 100 er ikke noe å koble opp på moderne høyttalere.
    Tok akkurat en kikk i nien "Owners Manuals" og det ser for meg ut som de fleste Nad effekttrinn har 150 eller mer i dampingfactor.

    Når det er sagt så nevner jeg at f.eks Adcom GFA 5500 har 700!

    However, så har jeg et eller annet sted lest at denne dempefaktoren har heller mindre å si på moderne hifi-høyttalere.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Dempningsfaktor er omtalt inder begrepsforklaringstråden under Tech.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg kjøpte meg et par Hypex DS 4.0 subforsterkere ment for innfelling. Mener å vite at delefilteret kan kobles ut, og dermed brukes som ren effektforsterker. Du har jo planer om litt høyere delefrekvens, men jeg vil da tro at Hypexene låter like bra som f.eks. PA i nevnte frekvensområde. Hypex-modulen kan du jo lage en kjekk liten kasse til.

    Bare et alternativt forslag fra min side.

    Mvh. Johan
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Ikke nøye med hvor jeg har erfaringen fra, men at NAD er søppel fra Østen og laget for at enkelte skal tro de har kjempebra greier i stua. Se inni, så ser dere mer.. :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Grunnen til at dere hører Yamaha som kjedelig og lite HIFI, er at det er så nøytral lyd som overhode mulig i dem og at vi mennesker stort sett liker litt "sminke" her og der? Gå litt etter i sømmene og prøve noen andre høyttalere, kanskje? Tandberg sliter med det samme i sine 3000- og 4000-serier.. :)
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Jeg begynte å skru på hif for omtrent 34 år siden og har sett mye siden. Jeg har sett inni NAD, og jeg har sett inni mye annet. Hadde det vært innvendig utseende som teller så hadde det vært enkelt. Slik er det ikke, det som teller er det som kommer ut. Jeg har hørt endel annet også...

    Ingen produsent kan vel vise til flere fornøyde testere og kunder enn NAD. Søk på nettet og se!
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Fordi de fleste er normale folk uten kjennskap til HIFI fra annet enn lærdom på ulike gutterom der antall Watt på en høyttaler er mal på hvor godt anlegg man har.... Golf er en mye solgt bil, men jeg ville aldri kjøpt den bare fordi noen mener det er en veldig bra bil utfra diverse tester. Man får mye for pengene i både en Golf og en NAD, ja, men ikke dermed sagt at det er noe hvis man søker etter kvalitet man selv skal bruke og være fornøyd med over tid. NAD og VW er "kompromissprodukter" for det store flertall og ikke høykvalitet for det sære mindretall. Vi kjøper AUDI og Thule etc.. ;)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Grunnen til at dere hører Yamaha som kjedelig og lite HIFI, er at det er så nøytral lyd som overhode mulig i dem og at vi mennesker stort sett liker litt "sminke" her og der?
    Hva kommer det av at de fleste Yamaha forsterkere leverer 3-4 ganger så mye effekt ut som de trekker fra nettet?

    Er det magi? Eller er det konstruktørene hos Yamaha som fått til noe som ingen av de andre konstruktørene har skjønt?
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Fordi de fleste er normale folk uten kjennskap til HIFI fra annet enn lærdom på ulike gutterom der antall Watt på en høyttaler er mal på hvor godt anlegg man har.... Golf er en mye solgt bil, men jeg ville aldri kjøpt den bare fordi noen mener det er en veldig bra bil utfra diverse tester. Man får mye for pengene i både en Golf og en NAD, ja, men ikke dermed sagt at det er noe hvis man søker etter kvalitet man selv skal bruke og være fornøyd med over tid. NAD og VW er "kompromissprodukter" for det store flertall og ikke høykvalitet for det sære mindretall. Vi kjøper AUDI og Thule etc.. ;)
    Har du hørt 208? :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Ser det er noen som bare må henge ut visse som mener ting her, så kommenterer ikke mer nå. Enten er dere lobotomerte til å gro fast i egne spor eller dumme.... Det finnes et vell av ulike merker som er bedre enn både Yamaha og Nad der ute i den store verden. Nad er et budsjettmerke som lager masse rart av både det ene og det andre, og sånn er Yamaha også. Man kan snuble over en veldig bra Marantz eller Philipsforsterker bare man gidder. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn