Digitale avspillere Påslått hele tiden eller på og av ved bruk?

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
688
Antall liker
624
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Hei

Sånn for sikkerhets skyld:

Hvordan er det å ha transistorbasert strømmer og DAC (hhv Lumin U 1 og Bryston BDA 2) påslått hele tiden? Det blir vel neppe store strømforbruket, men kan det være snakk om «slitasje»? Pfh takk for råd.

Ole G
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Olisn: Såpass solide ting har man på hele tida. Annet er det med rørbasert- der sparer man helst på rør. Men sikre gjerne investeringen din, da holder den lenger.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har no kjøpt nokre transistogreier frå Topping. Desse kan slåast av med fjernkontroll, og går då i kvilemodus. Men dei har også straumbrytar, for å så heilt av. Såleis tenkjer eg at straumbrytaren brukast når det er torever eller eg skal reise vekk nokre dagar. Så får kvilemodus klare seg til kvardags/om natta. Effektforsterkaren har same fasilitetar, og same prosedyre fylgjast. Den vert nemleg varm om han står på ei stund, så då er det eit poeng å redusere slitasje og straumforbruk. Tenkjer eg.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Slitasjen på specielt powersupply i nevnte ting er mange gange større ved at slå av og på, i stedet
for at være påslått 24/7 :)
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
688
Antall liker
624
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Fint, - takk, alle. Da blir det som nå, - på det meste av tiden, og av ved lengre fravær/ventet torden.

Ole G
 
P

parafinoksen

Gjest
Hos meg står forsterker og DAC på om dagen og avslått om natten.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.080
Antall liker
2.502
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har opplevd ødelagt forsterker og HT som står på 24/7 , der utilsiktet nett bort fall og ukontrollert" til bake kobling har sjedd uten at jeg var til stede .Ikke allt utstyr er sikret for slike kjedelige events "
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg hadde engang en varmepumpe som stod på hele tiden og den tok kvelden til slutt grunnet en kombinasjon av jordfeil til begge faser fra nabo og inn/ut kopling av nettet som skyldes trafo på samme nett. Ble fikset kjapt da jeg ringte nettselskap. Noe sånt kan vel også skje med Hifi (?)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Slå av og på ved bruk. Da varer utstyret "evig".
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg skrur det alltid av, mye pga. jeg ikke vet når jeg skal bruke det neste gang. I helgene kan det nok hende "HIFI-anlegget" står på ifra fredag-søndags kveld :).
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Jeg slår av og på, og trekker ut støpselet til padden alt er koplet på. Har lært av livets skole og andre skoler. Tror bare litt på dette med levetidsforkortelse ved påslag, men tror veldig på lynnedslag, etter erfaring! Thunderbolt and lightning, very very frightening ...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Absolutely NOT.
"Inrush current" igennem ensretter-dioder oppladning af elektrolytter ved startup tærer mange gange mere
end at la´ dem være påslått 24/7.

Kun hvis de er dårlig konstruert. Varmen tar knekken på komponentene over tid.....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ikke nødvendig hvis en sanhet det der,mine amper har kun av og på knapp bak og skal helst stå på 24/7. skrur de kun av ved behov..

O

Kjøper aldri produkter med av/på bryter på baksiden.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Har noen røring som skrues av og på, men mye rørutstyr skal heller ikke skrues helt av. Joule Electra f.eks har ikke engang avogpåbryter. Skal stå med glød på smårørene og variac i bunnoosisjon. Audio Valve anbefaler påslått konstant om man spiller hver dag. Audio Aero Capitole, på hele tiden.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
På og av her ved bruk. Hvis det står på hele tiden, og det blir tordenvær , så er det vel neppe et overspenningsvern som klarer å kutte strømmen slik at overspenningspulsen ikke havner inne i utstyret og tar kverken på det. Landet er fullt av åpne strekk som onkel Tor kan slå ned i. :unsure:
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
688
Antall liker
624
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
For min del var det først og fremst DAC`en jeg lurte på, og som jeg skjønner ikke behøver å være spesielt utsatt med strøm på. Når det gjelder Lumin U 1, har den en ekstern strømforsyning, i likhet med min forforsterker, MI 23,5. Begge disse strømforsyningene lar jeg stå på kontinuerlig. Malmin har gitt beskjed om at psu`en til 23,5 ikke skal slås av annet enn unntaksvis (langvarig fravær/torden o.l). Effektforsterkeren min, som er kl A, slår jeg av etter bruk.

Ole G
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hadde en effektamp som tok fyr, flammene sto til værs. Etter denne hendelsen er alle hifi komponenter avslått når senga kaller.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Har noen røring som skrues av og på, men mye rørutstyr skal heller ikke skrues helt av. Joule Electra f.eks har ikke engang avogpåbryter. Skal stå med glød på smårørene og variac i bunnoosisjon. Audio Valve anbefaler påslått konstant om man spiller hver dag. Audio Aero Capitole, på hele tiden.

De ønsker vel å selge rør?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Saklig svar,bedre og holde mulen igjen noen ganger🤔

Det er da særdeles saklig. Jeg kjøper aldri produkter med av/bryter på baksiden. Jeg vil kunne slå av produktene når jeg vil uten å måtte fomle på baksiden av et apparat som kanskje til og med står i et rack.
Det finnes ingen grunner for å plassere noe så sentralt som en av/på kapp bak på et apparat. Ergonomisk er det galskap og vitner om intellektuell latskap eller det som værre er....

Når det gjelder rør har de begrenset levetid. Å ha en rørforterker på kontinuerlig er i beste fall særdeles dårlig økonomi.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Sikker mange måter å gjøre det på.
Preamp/RIAA/DAC og 2 monosluttrinn står i standby. Slåes av og på med et tastetrykk på fjernkontrollen. Ingen av/på på baksida.
Nucleus+ og streamer står på hele tida.
Hele sulamitten slåes av i skringsskapet når man reiser bort.
Er ikke plaget nevneverdig med lyn
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.932
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Tidligere hadde jeg alt stående på hele døgnet men nå skrur jeg av etter bruk :)

mvh
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.243
Antall liker
5.964
Slår kun på når det skal brukes - i tillegg kobles strømmen fra på natten.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Har en kjenning med en Tandberg integrert forsterker fra 1978. Den har han slått av og på nå flere ganger daglig i 43 år. Funker fremdeles. Litt skurring fra volumpotmeteret under bruk.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Leste meg litt opp på dette i går kveld...
Det med levetid har med konstruksjonen å gjøre, spesielt kondensatorer.
Det var en formel for utregning angående driftstemperatur, spenning og temperatur kondensatorer var beregnet for.
Kort sagt, var det brukt kondensatorer «beregnet for» 105 grader Celsius, så var produktet beregnet å vare i flere ti-tusener av timer...
Produkter med kondensatorer beregnet for 65 eller 85 grader får levetid deretter...

De produktene som har av/på-knapp bak, har gjort det med tanke på at produkter skal være påslått.
Slitasje får en ved av og på-slåing, bl.a har led-pærer merking av dette nå.
Philips led med spesifikasjoner.
50 000 sykluser har denne.

Men viktigst av alt, dette er en lyspære, altså ikke et produkt bestående av mange forskjellige komponenter der en må ta stort hensyn til utsalgspris.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
På og av her ved bruk. Hvis det står på hele tiden, og det blir tordenvær , så er det vel neppe et overspenningsvern som klarer å kutte strømmen slik at overspenningspulsen ikke havner inne i utstyret og tar kverken på det. Landet er fullt av åpne strekk som onkel Tor kan slå ned i. :unsure:
Det har man forsikring g som dekker.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg var mer nøye på dette når jeg hadde glovarme Sugden klasse A. Da tror jeg det kan være en viss slitasje når temperaturen er veldig høy og art den ofte endres. Særlig på kondesantorer. Da passet jeg på å ikke slå den av for ofte slik at jeg reduserte temperaturskifter, men nøye på å slå den av på natta og på jobb.

Med Deviealt tenker jeg at det ikke er så nøye, men slår den av på natta og jobb da også. Tror det er best for levetiden. Ellers kan den bare stå på.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Slitasje får en ved av og på-slåing, bl.a har led-pærer merking av dette nå.
Philips led med spesifikasjoner.
50 000 sykluser har denne.

Men viktigst av alt, dette er en lyspære, altså ikke et produkt bestående av mange forskjellige komponenter der en må ta stort hensyn til utsalgspris.
Velkonstruerte dingser har soft start så dette er ikke et problem. Levetiden på elektronikk er temperaturavhengig. Tommelfingerregelen er halvering av levetiden for hver 10 grad. Dette er selvfølgelig en grov forenkling men likevel......
"The fundamental enemy of electronics is heat". Siemens
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Slår alltid av kompentene dvs til standby. TV har kun det ,ikke noen 100% avknapp. :men hat nå begynt å slå av bryteren på strømskinna så TV,tv streo,ruter og video og dvd er helt av. Gjør nå det samme på Hifi komponetene tilknyttet strømskinne. Har solid proff overspenningsvern håper det reddet noe av de som står i kontakten.
Sover bedre å, Sonosen som stod på i 10 år ble ganske varm
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
For min del var det først og fremst DAC`en jeg lurte på, og som jeg skjønner ikke behøver å være spesielt utsatt med strøm på. Når det gjelder Lumin U 1, har den en ekstern strømforsyning, i likhet med min forforsterker, MI 23,5. Begge disse strømforsyningene lar jeg stå på kontinuerlig. Malmin har gitt beskjed om at psu`en til 23,5 ikke skal slås av annet enn unntaksvis (langvarig fravær/torden o.l). Effektforsterkeren min, som er kl A, slår jeg av etter bruk.

Ole G
Alle enheter med en ledning inn til seg er utsatt for torden og lynild! I den tiden med ADSL hadde jeg en splitter, som hoppet av veggen og etterlot seg et sotet strek der ledningen hadde gått. ADSL-"modemet" var selvsagt stekt, sammen med telefonapparatet, alarmen og hele dens vesen. Etter det ble det trådløst datanett og alarm. Men veggvortene må fortsatt plugges fra ved mørke skyer i nærheten. Så lykke til med overspenningsvern og troen på at inrush current ved påslag kan gjøre skade! Det er vel så mange dekader under et lyn at det knapt kan telles :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Du er utrolig skråsikker Voff, og det hadde vært greit om du hadde komplett oversikt, men her har du for eksempel ikke tatt inn over deg at det finnes av, på, standby, og faktisk en del varianter derimellom.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Du er utrolig skråsikker Voff, og det hadde vært greit om du hadde komplett oversikt, men her har du for eksempel ikke tatt inn over deg at det finnes av, på, standby, og faktisk en del varianter derimellom.

Stand-by oppfatter jeg som noe annet enn om ting skal være påslått konstant eller ei - som tråden handler om. Men standby er jo heller ikke anbefalt; ikke minst pga av brannfare. Ikke ukjent fenomen....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Vel, poenget mitt er at stand-by og en del andre mellomløsninger verken er av eller på. For meg er det uklart hva som menes med tråden i så henseende.
 
Topp Bunn