Påskelytt - Garrard in da house

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Dette med mono-innspillinger: forstår at det hadde sin misjon, men moderne innspillinger? Finnes de? Og hvis så, hva ser man for seg av fordeler?!?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette med mono-innspillinger: forstår at det hadde sin misjon, men moderne innspillinger? Finnes de? Og hvis så, hva ser man for seg av fordeler?!?
    Jeg tillater å driste meg ettersom Fosse ser ut til å ha lagt seg ned på påskesofaen for etterkontroll til monorester av dessertvinen fra forrige gigg. Du spør om mono-innspillinger? Det fantes ihvertfall nye mono-innspillinger til langt uti ungdomstiden din JackX. -Fra dengang både du og jeg fremdeles var høye, mørke og uimotstålige. Om innspillingene fremdeles anses å være "moderne" skal ikke jeg avgjøre :cool:
    Etter stereoens inntog og frem til 1970'ish, ble ofte den samme flersporsinnspillingen mikset ned i både mono og stereo før pressing. Jeg har ihvertfall noen kilo med gode mono-innspillinger - primært jazz.

    Mono-innspillinger pre:
    - kan skape opplevelsen av mer pønsj/trøkk i musikken
    - kan skape en mer tidsriktig opplevelse på gårsdagens musikk?
    - du behøver ikke å sitte i sweetspot (men breddeperspektivet kan oppleves som mindre ettersom lyden er sentrert i midten)
    - et godt designet og sammensatt mono-system vil ganske så sikkert låte bedre enn et dårlig sammensatt to-kanals system.

    Sånn sett, så er det å håpe for Fosses del at anlegget oppleves bedre i to-kanals vs mono. Allikevel tror jeg den positive overraskelsen på datidens innspillinger kan ligge i nærhetsopplevelsen til artisten - som du får som lytter. Derfor blir mono-stereo-seansen hos Fosse garantert en morsom og langt-utenfor-berikelse :)

    Du får supplere my mistakes Fosse :D.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kommer til å tenke på en ting i tillegg, Grømpen.

    Avspilling av monoplater med monopickup har en interessant fordel. I og med at signalet i mono kun er horisontalt (sideveis) og avlesingen det samme, så vil man helt og holdent slippe unna den støyen som ligger i vertikalplanet (loddrett).

    Støy er et tema med vinyl, og her slipper man unna mye av det.

    Ellers er det kanskje historien som er det essensielle poenget med mono, som du er inne på. Mye musikk ble opprinnelig utgitt slik, og da kjennes det riktig. En del innspillinger er 'reprossessert for stereo' (Audiovarianten av MUK?), fra et monoopptak. Da skal det grådig mye til for at ikke mono er kongen på haugen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.911
    Torget vurderinger
    24
    Takk til JackX for spørsmålet, Grumpy og Zomby for gode svar og Dr.Dong for et godt eksempel på hva vi kan lytte igjennom (Dylens monoutgivelser står på innkjøpslisten). Skal man gå vitenskapelig til verks burde man selvsagt ha pressinger og mastringer som er "likeverdige" og det ser jeg kan bli vanskelig. Men, om man spiller seg igjennom et utvalg av stereo og mono så vil man i dette tilfellet kunne komme så nær en rettferdig sammenligning som råd er. Litt ulik sliping på de to EMT-pickupene som kommer (skarpere sliping på stereo-utgangen) men jeg mener uansett at vi bør kunne klare å komme til en slags generell forståelse av forskjellene mellom stereo og mono.

    Dette tror jeg kan bli moro. Har selv en Beatles-dublett men ellers har jeg det meste som enten-eller, ikke både-òg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det Trappist-ølet bidrar til en sterk opplevd-stereo effekt. Opp til 390 grader som i denne Pere Ubu utgivelsen!

    Mono syns jeg kan lyde veldig flott, spennende at du legger opp en dedikert mono-linje fra PU til ht, Fosse.

    pereubu-390degreesofsimulatedstereoubulivevolumeone.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Har 2-3 rene monoinnspillinger av lett tilgjengelig klassisk musikk som kanskje kunne vært interresant.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Er vi snart nede på voksruller nå...?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Takk til JackX for spørsmålet, Grumpy og Zomby for gode svar og Dr.Dong for et godt eksempel på hva vi kan lytte igjennom (Dylens monoutgivelser står på innkjøpslisten). Skal man gå vitenskapelig til verks burde man selvsagt ha pressinger og mastringer som er "likeverdige" og det ser jeg kan bli vanskelig. Men, om man spiller seg igjennom et utvalg av stereo og mono så vil man i dette tilfellet kunne komme så nær en rettferdig sammenligning som råd er. Litt ulik sliping på de to EMT-pickupene som kommer (skarpere sliping på stereo-utgangen) men jeg mener uansett at vi bør kunne klare å komme til en slags generell forståelse av forskjellene mellom stereo og mono.

    Dette tror jeg kan bli moro. Har selv en Beatles-dublett men ellers har jeg det meste som enten-eller, ikke både-òg.
    Back to mono, som Phil Spector ville sagt

    :)

    jeg har stor glede av å spille monoskiver. Bruler en ortofon SPU-mono, som er helt fortreffelig. For de som vil begynne med noe billigere, kan jeg anbefale Denon 102, veldig god valuta for pengene (minkostet rundt en 1000-lapp, så vidt jeg husker).

    Somsagt ovenfor, jazz er nok den største gullgruven. Har rundt 100 10-tommere fra 40 og 50 tallet og noen låter helt spooky bra! Særlig vokal har en tendens til en "i rommet" følelse som må oppleves.

    Veldig moro også å høre dybdeperspektivet i gode monoinnspillinger (da må du ha mono-pickup). På de beste innspillingene, kan du plukke ut instrumentplasseringer og fornemme layouten i studioet.

    Men, veldig mye klassisk er også fabelaktig morsomt å høre på.

    Mye tidlig rock og pop låter også bedre i mono. Beatles, f.eks. På første fire, fem platene ble jo det meste av kaloriene lagt i monomixen. Ryktene sier at Sir George ikke en gang gadd å være med da stereomixen ble gjort.

    Hvorom allting er, kan veldig anbefale et dypdykk i monosfæren.

    ps: for ikke å snakke om hvor billige monoskiver er i bruktbutikkene. !0 for 50 kroner? Ja takk!
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-hjemme-hos-fosse-56.html#QKeIH5cY0XggvRO1.99
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forøvrig synes jeg det største problemet med disse innspillingene, mye tidlig '50-tall og deromkring er at mange av dem er temmelig fri for diskant, fra sånn ca. 1kHz og opp (muligens litt overdrevet).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.911
    Torget vurderinger
    24
    Forøvrig synes jeg det største problemet med disse innspillingene, mye tidlig '50-tall og deromkring er at mange av dem er temmelig fri for diskant, fra sånn ca. 1kHz og opp (muligens litt overdrevet).
    Det må være overdrevet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.911
    Torget vurderinger
    24
    Er det satt dato for denne monomanien?
    Tenkte vente til etter at jeg har fått EMT-ene. Alternativt må vi oppdrive mono- og stereovarianter av samme pickup, men det tviler jeg på at vi har innenfor klubben.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er nok det. :)

    Men det mangler virkelig en del oppover på noen innspillinger fra tidlig '50, sikkert hovedsaklig pga. mikrofoner og denslags, og det gjør ting med klangen. I mine ører er det mer skadelig for musikken enn mangler ved plassering av musikerne.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    ok, mono it is, then:

    kan man spille (godt) mono med en vanlig stereo-pu ? (jeg har bla Lyra Titan i) - vil det kunne bli en god opplevelse om jeg fikk tak i noen mono jazz/operaklassikere?

    (you hear me, mistah grømp!)

    Cheers!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.911
    Torget vurderinger
    24
    Låter helt sikkert mer enn godt, men skulle jeg gjette får du trolig bedre lyd allerede med en av de langt rimeligere mono-pickupene til Lyra. Neppe uten grunn omtrent alle nyere modeller fra Lyra kommer både i ordinær stereo-, SL og mono-utgave.

    Titan "i" kommer også i mono. Jeg vet hva jeg ville gjort om jeg var deg! Fått hjem Technics, arm med avtagbart headshell og stereo/mono fra samme fabrikant med samme data, eventuelt kjørt den som ren mono.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn