Påbegynt ny plint til Dual 1229

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Etter post nord sin "håndtering" av pakke, ser det ut til at jeg må lage ny plint. Plinten ser litt sliten ut i utgangspunktet, og for å få det slik jeg vil ha det må jeg designe det i fra bunnen av.

    0.jpg


    Lagde en papirmal fra den eksisterende plinten for å få et utgangspunkt.

    1.jpg



    Tok en 12mm mdf plate, overførte malen, kopierte malen etter beste evne. La til 8mm ekstra på alle utvendige kanter, da den skal felles inn i plint rammen.

    2.jpg


    Plint rammen skal lages av heltre Eik uten skjøter, men siden alt er stengt, gjør jeg noen forsøk med det jeg har.
    Gjerdet kanten oppe og nede med 45 grader.
    Hadde tenkt å felle inn aluminium som design element som vil passe inn til resten av utstyret. Skinnesaga til Boschen viste seg å ha riktig tykkelse på bladet slik at aluminiumen kunne bankes på plass. Kuttet også 2 slissespor med bordsaga for å bryte opp designet litt.


    3.jpg


    4.jpg


    Har ikke bestemt meg for om aluminiumen skal være øverst eller nederst enda.

    5.jpg


    6.jpg


    7.jpg


    Da blir det en pause til butikkene åpner før jeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.920
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Dette så jo veldig bra ut :) liker når folk ikke har 10 tommeltotter
    Lykke til med prosjektet og ha en fin påske :)

    mvh
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.086
    Antall liker
    1.278
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Synes det ser lovende ut så langt, og disse Dual-plintene er ikke noe å skryte av uansett. Og så er det noe eget med det man har gjort selv. Hvilken overflatebehandling hadde du tenkt?
    Steen
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Synes det ser lovende ut så langt, og disse Dual-plintene er ikke noe å skryte av uansett. Og så er det noe eget med det man har gjort selv. Hvilken overflatebehandling hadde du tenkt?
    Steen
    Har tenkt å bruke edeltreolje først og fremst. Skal prøve litt forskjellig før jeg bestemmer meg.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Fått gjort litt til.

    Har noen massive eikeplank som jeg nylig kjøpte på Finn, noen av disse ville jeg bruke til plinten.

    1.jpg


    Prøver å finne riktig høyde på plintplata med hele vekta av spilleren.

    4.jpg


    Kuttet spor til plintplata.

    2.jpg


    3.jpg


    Siden jeg hadde den på benken, byttet jeg også idler hjulet da det var hørbar støy fra den gamle.

    5.jpg


    Sjekk av avstander og hvordan fjærer ligger i plinten.

    6.jpg
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Da er plinten ferdig med litt justeringer. Det ble mye mer arbeid en jeg hadde tenkt, mest på grunn av dårlig planlegging som gjorde at mye måtte lages 2 ganger.
    Til å være min første plint er jeg fornøyd.
    Fikk til fin klaring rund baut, hvor høyden på plinten slutter rett før radien på chassiset

    k1.jpg


    k2.jpg


    k3.jpg



    Til å være over 45 år gammel platespiller er ikke dette så galt!
    Innkjøringen av idler hjulet er heller ikke ferdig, leverandør anbefaler 48 timer på 45 rpm.

    P1080564.JPG
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.086
    Antall liker
    1.278
    Grattis. Synes du har kommet veldig bra fra dette også designmessig. Riller, alu og dobbelt 45-grader funker toppers. Neste gang du skal legge ut skrytebilder skal du sette spilleren på noe annet enn en eikebenkeplate ;) .
    Steen
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Takker for tipset!

    Ble ganske fornøyd selv rent designmessig.
    Litt retro 70 talls inspirasjon fra bla. Tandberg, er slik jeg ser det, ikke feil! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn