Politikk, religion og samfunn På tide!

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
087393-stitched-denim-blue-jeans-icon-business-thumbs-up2.png

Tommelen opp for Robert Aschberg!

Svensk klappjakt på netthatere - Aftenposten

Robert-Aschberg1.jpg

"Svak faktasjekk, sterke ord"
"Da Robert Aschberg oppsøker Hult, forstår reporteren raskt at vedkommende ikke vet særlig mye om kvinnen han har hetset.
- Moa Grützelius? sier Aschberg. Den unge mannen blir stående uten å si noe. Etter en stund svarer han at han ikke kjenner det navnet.
Aschberg minner mannen på hva han har sagt om Moa - at hun bløffer om å ha blitt voldtatt, at det burde være skuddpremie på sånne som henne og så videre.
Nå sier mannen at han husker episoden, og det viser seg at påstandene han har spredd, stammer fra kvinnens ekskjæreste. Deretter benekter han at han har kalt Moa en hore, men innser snart at Aschberg har bevis.
- Å kalle en uskyldig person for hore, er feil, medgir Hult. Men om kvinnen er en hore, er det riktig å kalle henne det, resonnerer han. Det ender med at Aschberg overleverer et erstatningskrav på 10.000 kroner."

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Bra tiltak, er det en reality i verden jeg kunne forestille meg å se på TV, så er det at man gjør research og stiller opp hjemme hos disse trollene. Det er et par her på sentralen også som burde få møte eksempelvis Stoltenberg over en kopp kaffe.

Honkey

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.330
Torget vurderinger
4
Det er et par her på sentralen også som burde få møte eksempelvis Stoltenberg over en kopp kaffe.

Honkey
For ikke å si følge med en minister på et par vanlig arbeidsdager med reiser, møter, debatter, avgjørelser, rapportlesing, media etc.....kjenne litt på presset.... og SÅ vurdere om de er verdt lønnen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det er et par her på sentralen også som burde få møte eksempelvis Stoltenberg over en kopp kaffe.

Honkey
For ikke å si følge med en minister på et par vanlig arbeidsdager med reiser, møter, debatter, avgjørelser, rapportlesing, media etc.....kjenne litt på presset.... og SÅ vurdere om de er verdt lønnen.
Ettersom det er litt vanskelig for de fleste av oss, kan man jo begynne med å se filmen "Oljeberget", for eksempel! :)

Honkey

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.330
Torget vurderinger
4
Hehe...ikke sant !

Uansett er Aschberg sitt initativ svært velkomment !

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.395
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Interessant. Tror ikke alle troll sprekker når de kommer i lyset, men tror de fleste kjenner ubehag når distansen som nettet skaper blir tatt fra de.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.891
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja... Det burde absolutt være en funksjon i nettleseren at total manko på folkeskikk og respekt skulle belønnes med det som på nord-norsk kalles en "drefsing rundt auan"....

Det sagt, så har Sverige fått en tradisjon for et meningspoliti som jeg absolutt ikke er komfortabel med. Når alt skal være politisk korrekt og dissens ikke komner fram, blir det både en trussel mot demokratiet i seg selv og en årsak til fremvekst av udemokratiske krefter.

Johan-Kr

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.381
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er forskjell (stor) på dissens og sjikane og strafferettslig forfølgbare trusler på den andre side. Det skjønner du.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
^Det er neimen ikke godt å skjønne om du mener at det er stor forskjell på:

1. Dissens og sjikane og strafferettslig forfølgbare trusler.
eller
2.
Dissens og sjikane og strafferettslig forfølgbare trusler.
eller
3.Dissens og sjikane og strafferettslig forfølgbare trusler.

Det skjønner du.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.381
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det ble noen mange og der, men sammenhengen er nok grei. Les noen av de sakene som Aschberg har forfulgt, så ser man hva som IKKE er dissens. Det skjønner alle (som vil). Å si at det er politisk korrekthet å ta tak i mennesker som sier at det burde være skuddpremie på andre mennesker, er regelrett tøv.

D

Desillusjonert

Gjest
^Det er neimen ikke godt å skjønne om du mener at det er stor forskjell på:
1. Dissens og sjikane og strafferettslig forfølgbare trusler.
eller
2.
Dissens og sjikane og strafferettslig forfølgbare trusler.
eller
3.Dissens og sjikane og strafferettslig forfølgbare trusler.
Det skjønner du.
Med en god porsjon vrangvilje og større trang til å diskutere semantikk enn sak, så er det klart at ting blir vanskelig...
Med litt velvilje så skjønner man som oftest hva som menes!

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.591
Torget vurderinger
1
Netthatere hvilke nett hater de? Strømnett, fiskenett, internett

Hat er like mye utvannet som rasisme er, sterke ord som er misbrukt til en slik grad at de bare fører til et skuldertrekk hos normale, i Sverige derimot er du ille ut, men der er jo ikke meningspolitiet riktig vel bevart.

I Sverige mister man jobben, blir utestengt fra fagforeningen eller utsatt for vold om man stemmer eller tilhører et lovlig politisk parti og det til anerkjennende nikk fra de PK

Efter den senaste tidens attacker mot SD-politiker och störningar av partiets valmöten tar han avstånd från alla former av våld och hot. Han tillägger samtidigt att SD inte ska bli förvånade:
— Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.
Reinfeldt vädjar till förnuftet - hd.se

Journalister står jo i fremste rekke med tanke på mobbing og forflating av språket, det er jo et under at man i det heletatt slipper levende ut av noen idrettsarenaer, hatoppgjørene er det ikke lenge mellom- de eneste som ser ut til å ha kjøpt dette er jo fotballsupportere, men de er jo the missing link og lett å lede.

Trusler/mobbing hører ikke hjemme, men det må heller ikke forveksles med småfrekke kommentarer for å skåre billige poeng.

Det hadde overasket om de tok for seg av hele det politiske spekteret, men som vanlig blir det vel det gode hatet akseptert og kanskje belønnet med opptreden på fredspris og minnekonsert

D

Desillusjonert

Gjest
På meg så høres det ut som i unnskylder de som mobber andre til deres eneste utvei er å ta livet sitt? For vi snakker ikke her om små frekke ord. Vi langt forbi de! Du skjønner såpass at det er de som føler seg mobbet som må sette standarden, ikke de som mobber?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.591
Torget vurderinger
1
Om det var det du falt ned på bør du lese det en gang til………….:rolleyes:

I tillegg må mobbing defineres klarere slik at det ikke mikses med generelle uttalelser som kan fornærme/støtte, for du mener virkelig ikke at den/de som velger å bli fornærmet skal sette standeren for hva som er lov å si

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg vet dette er vanskelig å fatte for enkelte. Vi snakker ikke her om grensetilfellene, men de grove overtrampene. De som mobber mener jo alltid at alle andre er hårsåre og at det er mobberne som skal bestemme hva man skal tåle. Det skulle vært tonen i en norske skolen, da hadde vi fått sunne miljøer... Not!

Hun valgte jo selv å ta livet sitt, ikke sant?
Gud bedre.....

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.591
Torget vurderinger
1
Da jeg akkurat er stor nok til at beina når bakken og ei heller var større i barndommen vet jeg utmerket hva mobbing er.

Det du derimot ikke ser ut til å skjønne er at trusler og trakassering er straffbart og skal håndteres i henhold til lover og av rett instans og ikke av en politisert presse som ofte har en egen agenda.

Pressen har vel noen ruinerte/ liv på samvittigheten så de bør heller starte med seg selv.

Jeg skrev heller ikke at mobberne skal bestemme noe som helst…….

Skjønner du at om jeg skriver side opp og ned om hvor idiotisk det er å bruke penger på dyre kabler så vil det aldri bli mobbing uansett hvor fornærmet noen velger å bli?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.861
Torget vurderinger
0
Skjønner du at om jeg skriver side opp og ned om hvor idiotisk det er å bruke penger på dyre kabler så vil det aldri bli mobbing uansett hvor fornærmet noen velger å bli?

ÅJA !!! Så du mener DET du ja! Nå er jeg bra krenket altså!

Jeg har svinedyre sølv høytalerkabler med tverrsnitt på 20mm2. Koster enormt mye, og du våger altså å antyde at det er idiotisk??

Dette ER mobbing, GROV mobbing! Skal få en venn som jobber i A-pressen til å finne ut hvem du er og så skal du for pokker henges ut til spott og spe din kabelskeptiker du er!

Jeg er ganske sikker på at et stort flertall her inne vil se på en slik utblåsing som denne som et symptom på langt framskreden "ettellerannet psykiatrisk" problem. Men om man skal la den "krenkede" i alle sammenhenger få definisjonsmakten i stedet for at det settes en objektiv standard for hva som er krenkende vil man måtte akseptere at jeg er krenket og da har en "moralsk rett" til å kjøre "svenskemetoden" mot Roald.

Men er det slik vi ønsker å ha det da?

Bytt ut kabler med negre ( eller hva pokker det nå er de skal kalles!? ), muslimer, homofile eller ensomstående mødre / kvinner generellt. Da ser man kanskje,- hvis man har litt omløp i hodet, relevansen i eksempelet.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det er flere enn vi aner som stod alene i skolegården i oppveksten, og som fanget fluer når de kom hjem og nappet av vingene for å se hva som skjedde, til stor fornøyelse. I dag har disse det mye lettere da vi har funnet opp nettet og nettforum.

T

Torget

Gjest
Jeg vet dette er vanskelig å fatte for enkelte. Vi snakker ikke her om grensetilfellene, men de grove overtrampene. De som mobber mener jo alltid at alle andre er hårsåre og at det er mobberne som skal bestemme hva man skal tåle.

Gud bedre.....

Du snakker ikke om grensetilfellene. Men i de store massene er det stor forskjeld på hvor folk synes grensen skal gå, dermed får en også flere grove overtramp den andre veien.

Dette er det heller ikke vanskelig å se.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Ikke bare i Sverige man skal tvinges til konformitet.

Exclusive: Mozilla CEO Eich says gay-marriage firestorm could hurt Firefox (Q&A) - CNET

Sjefen for Mozilla fikk sparken fordi han uttrykte et politisk standpunkt som ikke var moderne nok. Det er litt skummelt når man ikke tillater folk å ha andre politiske meninger enn det som er snevert definert som korrekt og populært i gitte kretser.
Det er et ganske så dårlig image for et selskap å ha en sjef som finansielt støtter kampanjer mot homofile. Bedrifter har blitt boikottet av mindre. Så dette her har ingenting å gjøre med politisk standpunkt å gjøre, politisk korrekt eller whatever. Dette handler om bunnlinjen. Penger penger penger. En leder som (unødvendig) fremmedgjør en stor del av kundemassen vil igangsette kundeflukt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Om man ønsker å utvide ekteskapsordningen er en politisk sak om man liker det eller ikke. Saken her dreier seg om en mann som har uttrykt politisk sympati i en sak, men som straffes for å mene noe om politikk siden det er kunder som er høylydt uenig.

Man trenger jo ikke støtte mannens synspunkter for å se at dette er et grovt overtramp mot menneskers rett til å engasjere seg i politiske enkeltsaker på privat basis uten at det skal føre til at en mister levebrødet eller mobbes fra sin stilling, som er helt urelatert på alle måter til jobbens innhold.

Jeg er ikke enig i mannens standpunkt, men jeg er nå likevel tilhenger av at folk skal tillates å mene noe annet enn meg uten at det skal medføre at de mister jobb og levebrød av den grunn.

Neste gang er det kanskje en som mister jobben fordi han er motstander av religion, her feil legning eller støtter borgerrettighetskampanjer som Wikileaks eller Amnesty. Man kan ikke kun velge ut de enkeltsakene man støtter når man skal bedømme om man skal tillates å delta i politisk aktivitet og samtidig ha stillingsvernet i orden.

Mozilla er her noen usle feiginger som ikke tillater sin ansatte annet enn politisk korrekte meninger.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
2.023
Torget vurderinger
1
Pengane rår Deph. Mozilla reknar med at dei tener meir pengar på å sparka han.

G

Gjestemedlem

Gjest
Joda... men er det noe de tjener på i lengden? Mozillas store produkt er jo Firefox. Et program som skaffer folk informasjon og tilgang til hva de måtte ønske av ytringer uten å på noen åpenbar måte sensurere eller påvirke innholdet.

Jeg får litt vond smak i munnen av slikt som dette.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Enkelte stillinger medfører at man må passe på hva man sier og gjør da man representerer arbeidsplassen i og utenfor vanlig arbeidstid. Dette gjelder spesielt toppledere.

Hvis en toppleder ønsker å bidra politisk må det avklares med arbeidsplass først. Å kombinere hattene går sjeldent bra. Er ikke arbeidsplassen enig i publisiteten saken vil gi så kan personen si opp sin stilling.

lojalitetsplikt.

Hadde saken vært at en fotsoldat i mozilla støttet kampanjen ville det vært forkastelig fra mozilla å gi vedkommende fyken.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja det er et godt poeng som taler i favør av selskapet. Jeg ser greit at dette er begrunnelsen de har funnet mest tungtveiende.

Vil folk oppleve en CEOs private engasjement som selskapets politikk?

Mange vil tydeligvis det.

Han har en upopulær holdning blant teknologiselskaper.

Men jeg liker det likevel ikke.

For det er egentlig ikke mye anderledes enn om en CEO for noe viktigogstort får sparken fordi han er ateist, eller kanskje fordi han har donert til Wikileaks eller Amnesty ... eller noen andre jeg sympatiserer med...

Skal det være mine sympatier og antipatier som avgjør dette eller bør man heller innta en mer prinsipiell holdning om at det er tillat å mene noe annet enn det man selv gjør og likevel få beholde jobb, stilling og posisjon...

jag bare undres..

C

cruiser

Gjest
Ja det er et godt poeng som taler i favør av selskapet. Jeg ser greit at dette er begrunnelsen de har funnet mest tungtveiende.

Vil folk oppleve en CEOs private engasjement som selskapets politikk?

Mange vil tydeligvis det.

Han har en upopulær holdning blant teknologiselskaper.

Men jeg liker det likevel ikke.

For det er egentlig ikke mye anderledes enn om en CEO for noe viktigogstort får sparken fordi han er ateist, eller kanskje fordi han har donert til Wikileaks eller Amnesty ... eller noen andre jeg sympatiserer med...

Skal det være mine sympatier og antipatier som avgjør dette eller bør man heller innta en mer prinsipiell holdning om at det er tillat å mene noe annet enn det man selv gjør og likevel få beholde jobb, stilling og posisjon...

jag bare undres..
Man kan mene og donere penger til hva/hvem man vil.. forskjell på det og å fronte en sak i media.

G

Gjestemedlem

Gjest
Denne saken var jo litt kontroversiell i Norge også. Hva hvis Statolisjefen hadde gitt penger til Krf fordi han støttet "tradisjonelle verdier". Eller hva med sjefen for folketrygdfondet. Hva hvis han hadde uttrykt støtte for avkriminalisering av cannabis? fremdeles ikke PK i Norge. Oppsigelsesgrunn? Hva hvis sjefen for NSB var "klimafornekter" og var med i en organisasjon som fremmet slik politikk? Nok grunn til å tilsidesette stillingsvernet? Kanskje NAV-dirktøren var mot datalagringsdirektivet og donerte penger til Elektronisk Forpost Norge? Sparken og klient neste?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Det handler om troverdighet og tillit. Hvis en markant person i et firma handler kontroversielt vil dette smitte over på firmaet.

Anbefaler den svenske dokumentaren som nå ligger ute på nrk.no. En person får ikke jobb, fordi noen har tilsmusset hans navn gjennom ID-tyveri. Å gi en person som fremstår som svindler og bedrager på internett ansatt i en mer eller mindre sentral stilling er en risiko for firmaet. Altså får han ingen jobb. Vedkommende kunne faktisk ha fått fyken om han allerede var ansatt (ikke i Norge selvsagt). Ekstra surt når man ikke har gjort noe.

Når det kommer til sakene du viser til så kunne ansatte fått fyken for mindre om de befant seg i et land med svakt stillingsvern.

Sist redigert:
Topp Bunn