Fin demonstrasjon av hva akustikk betyr.
Julian Treasure: Why architects need to use their ears | Video on TED.com
Takk. Beste link på HFS på lenge.Fin demonstrasjon av hva akustikk betyr.
Like selvsagt som at man må ta hensyn til naturlig lys, utsikt og sunt materialvalg. Men visse byggmoter skaper problemer, ss store oppholdsrom og bruk av betong og glass, og da blir det kompromisser.Av ren uvitenhet: Inngår det i arkitektens oppgaver å tenke på lyd og akustikk medmindre han blir bedt om det av byggherren? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.
En akustiker som jeg kjenner og som har jobbet profesjonelt med akustikk i mange år fortalte meg at han angret han ikke hadde tatt utdannelse i arkitektur i tillegg. Årsaken var ifølge han "de idioitiske artiketene" som ødela for akustikerne med sine ideer og planer. Og da snakker vi om konsertsaler som er beregnet til musikk og tale. Selv der blir som regel det synlige og utseendet prioritert langt mer enn lyden.Av ren uvitenhet: Inngår det i arkitektens oppgaver å tenke på lyd og akustikk medmindre han blir bedt om det av byggherren? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.
Hører jeg lyden fra Oslo Konserthus her?En akustiker som jeg kjenner og som har jobbet profesjonelt med akustikk i mange år fortalte meg at han angret han ikke hadde tatt utdannelse i arkitektur i tillegg. Årsaken var ifølge han "de idioitiske artiketene" som ødela for akustikerne med sine ideer og planer. Og da snakker vi om konsertsaler som er beregnet til musikk og tale. Selv der blir som regel det synlige og utseendet prioritert langt mer enn lyden.Av ren uvitenhet: Inngår det i arkitektens oppgaver å tenke på lyd og akustikk medmindre han blir bedt om det av byggherren? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.
Tankevekkende, dette.....Fin demonstrasjon av hva akustikk betyr.
Ja, det er nettopp arkitektens oppgave å tenke!Av ren uvitenhet: Inngår det i arkitektens oppgaver å tenke på lyd og akustikk medmindre han blir bedt om det av byggherren? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.
Fremragende link.Fin demonstrasjon av hva akustikk betyr.