På tide at arkitekter tenker på lyden

N

nb

Gjest
Enkelte moderne boliger er heeelt forjævlige. Jeg var på besøk hos en fyr herforleden som hadde fått bygget et hus av sorten. Det så fancy ut og alt det der, men det var nesten umulig å høre hva personen på andre siden av bordet sa. Når alle rundt bordet snakket gikk det kun an å snakke med noen som satt rett ved siden av, og selv det var slitsomt.

V

vredensgnag

Gjest
Noen år tilbake var jeg på innvielsesfest i et hus som var et multiekkokammer. Det så fabelaktig ut - og var ulevelig. Hver lyd forplantet seg så du skulle tro det ble brukt forsterkere. Hadde en opplevelse som tilsvarte nbs under en mindre middag etter innvielsen. På selve festen var ikke lydproblemene like merkbare, men det blir rart når en liten Zeppelinradio kan supplere Sentralbanestasjonklang til musikken som ble spilt.

Byggherrene prøvde først akustikktiltak og solgte deretter villaen til neste offer for en idiotarkitekt. (De ble også skilt, uten at jeg skal gi skylden for det til akustikken, men hvem vet?) Idiotarkitekt er fortjent, siden byggebudsjettet omfattet så mange millioner at det ikke finnes noen unnskyldning.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Av ren uvitenhet: Inngår det i arkitektens oppgaver å tenke på lyd og akustikk medmindre han blir bedt om det av byggherren? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.

V

vredensgnag

Gjest
Av ren uvitenhet: Inngår det i arkitektens oppgaver å tenke på lyd og akustikk medmindre han blir bedt om det av byggherren? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.
Like selvsagt som at man må ta hensyn til naturlig lys, utsikt og sunt materialvalg. Men visse byggmoter skaper problemer, ss store oppholdsrom og bruk av betong og glass, og da blir det kompromisser.
Liker skillet som gjøres i videoen mellom Appearance og Experience. Det siste må jo være viktigst?

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Bygget selv en ny og modernistisk enebolig for noen år siden.
Gipsplater både i tak og vegger.
I begynnelsen var det helt grusomt med ekko og helt likt som beskrevet over.
Etter å ha fått møblert med tykke tepper, gardiner, og noen bilder/dekorasjoner med grov struktur på veggene har det blitt mye bedre.

Mvh Lynvingen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis man bygget en enebolig uten bruk av organsike matrialer og møbler et rom tilsvarende antall møbler man kan få plass til i et Kinder egg kan man ikke forvente annet enn dårlig akustikk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En akustiker som jeg kjenner og som har jobbet profesjonelt med akustikk i mange år fortalte meg at han angret han ikke hadde tatt utdannelse i arkitektur i tillegg. Årsaken var ifølge han "de idioitiske artiketene" som ødela for akustikerne med sine ideer og planer. Og da snakker vi om konsertsaler som er beregnet til musikk og tale. Selv der blir som regel det synlige og utseendet prioritert langt mer enn lyden.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En akustiker som jeg kjenner og som har jobbet profesjonelt med akustikk i mange år fortalte meg at han angret han ikke hadde tatt utdannelse i arkitektur i tillegg. Årsaken var ifølge han "de idioitiske artiketene" som ødela for akustikerne med sine ideer og planer. Og da snakker vi om konsertsaler som er beregnet til musikk og tale. Selv der blir som regel det synlige og utseendet prioritert langt mer enn lyden.
Hører jeg lyden fra Oslo Konserthus her?;)

T

tce-teams

Gjest
Akustiske tiltak skal jeg ta hensyn til den dagen jeg skal bygge meg hus :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tankevekkende, dette.....

Det er innspill som dette som skaper oppmerksomhet rundt problemstillinger man ikke er opptatt av til daglig. Her om dagen gikk strømmen i fellesanlegget der jeg bor - med det resultat av ventilasjonen stoppet opp. Skal si at stillheten ble øredøvende i leiligheten. Nå som viftene surrer og går igjen, er det umulig å la være å legge merke til dem.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.756
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja, det er nettopp arkitektens oppgave å tenke!
Arkitekten skal ikke være tegnekontor for byggherren, slik mange tror.
Akusstikk følger som resultat av arkitektur, det er bør ikke være tiltak som legges til i ettertid.
Arktiektur er (blant annet) kunnskap om byggverks virkning på miljø, sosiale forhold og menneskets psyke. Da skal alle faktorer ved og rundt bygget tas med.
Det er et stort og utfordrende område, krevende jobb, og det er det som gjør mange arkitekter til så engasjerte og entusiastiske yrkesutøvere.
De som bare vil være estetikere bør heller bli kunstnere. De som vil være kule kan kjøpe seg nye briller og gå til frisøren.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.582
Torget vurderinger
24
Svært mange lydmessig gode teknikker/materialer/mål i forbindelse med nybygg er dessverre IKKE forenelige med mange arkitekters "visjoner" og endelige løsninger. Gjett hvilke hensyn som vinner..?? For eneboliger er det sågar nesten enda verre da stort sett INGEN har oppholdsrom med proporsjoner og utforming med tanke på at det kunne være aktuelt med et litt mer enn middels musikkanlegg. Jeg har vært på nærmere 200 visninger i så måte og ALDRI sett et hus hvor dette var ivaretatt, hverken planlagt eller tilfeldig.

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Jeg husker ved påbygg/nybygg ved Sandefjord videregående midt på 90-tallet en gang, så var det tatt hensyn til akkustikk i en del av undervisningsrommene - det var beregnet?, kjøpt inn og hengt opp absorberende plater i en del rom - men likevel var det "kirkeklang" der og ingen skjønte først hvorfor...

...de var blitt malt over...

Topp Bunn