På langs eller tvers?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
:)

Stor mulighet for flytting snart og har vært og kikket på herligheten...

Stua, lytterommet er ca.4x8m og 2.4 takhøyde. Jeg tenkte i første omgang å la anlegget spille på langs, helt til min bedre halvdel begynte å snakke om hvor møblene skulle stå... :-/

Så det ser ut til at (hvis hun får viljen sin vel og merke) at jeg blir nødt til å plassere anlegget på en av langveggene.

Hvordan blir dette, tro? Høyttalerne får jo ingen hjelp fra sideveggene.

Hva mener dere?

Skal jeg la kjærringa bestemme?

Jeg tenker jo bare på best mulig lyd... ;)

mvh

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Nye møbler ;D
Nei og nei, jeg som driver å spekulerer i nye høyttalere.

Men jeg tror nå det at det kommer til å låte best, dersom anlegget får spille på langs i rommet.

Ingen andre som kan komme med et innspill?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0

Men jeg tror nå det at det kommer til å låte best, dersom anlegget får spille på langs i rommet.

Bassen din kommer til å påvirkes mye avhengig av hva du velger, og om sweet spoten blir inntil bakvegg eller ikke. Bassfattige høyttalere bør stå på langvegg og spille på tvers i rommet.
Du står også friere med tanke på høyttalervalg ved å spille på langs.

Når det gjelder sidevegger så er vel det noe oppskryt...

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Med en bredde på 4m blir vel sweet-spot'en nære bakveggen. Mine nåværende høyttalere (ProAc) er ikke akkurat bassfattige.

Ikke enkelt dette før man får prøvd.

taylorm

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
0
Har hatt lytterom i formatet 3,6*6,5. Min erfaring er at det fungerte best på tvers, med høytalerne ca 40 cm ifra vegg og sofa helt inntil motsatt vegg. Dette rommet hadde Otta panel (30cm stående m. mellomliggere) og panel i tak, flis på golv og et par tepper. Hos meg spilte det svært bra.

K

kbwh

Gjest
Jeg spiller på tvers i et rom på ca 4x5,5m. Men hodet mitt er nærmest midt i rommet fordi jeg sitter i nærfelt, så det blir dårlig med bass.
Det er fint å slippe "hjelp" fra sideveggene synes nå jeg.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Jeg spiller på tvers i et rom på ca 4x5,5m. Men hodet mitt er nærmest midt i rommet fordi jeg sitter i nærfelt, så det blir dårlig med bass.
Det er fint å slippe "hjelp" fra sideveggene synes nå jeg.
Ja, blir anlegget plassert for å spille på langs, blir man jo sittende cirka midt i rommet med muligens lite bass som resultat...

Kanskje jeg skal bøye meg for samboer'n og prøve på tvers. Selv om jeg da synes jeg kommer veldig nære høyttalerene.

P

Parelius

Gjest
Anbefaler ikke Audio Physic plassering på langvegg, men med lytteposisjon helt opp til motsatte vegg? Synes å huske det.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Anbefaler ikke Audio Physic plassering på langvegg, men med lytteposisjon helt opp til motsatte vegg? Synes å huske det.
Jo, og ikke uten grunn! ;D

Hadde et par AP Tempo som mistet ALL bass når de spilte på langs i rommet. Plassert på langvegg derimot låt det avbalansert og fint.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.959
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
det kommer vel litt an på rommet også. Der jeg bodde før var det absolutt best å spille på tvers i rommet, med flere ulike høyttalere. I mitt nåværende oppsett, og i ny stue prøvde jeg både på langs og på tvers og i begge retninger før jeg fant løsninga. På langs, men den ene retningen er bedre enn den andre.. Når jeg endrer noe i spillekjeden må jeg ofte flytte litt frem og tilbake på høyttalerne for å få min beste lyd.
Reflektert lyd via sideveggene bør uansett komme lengst mulig (langt nok) etter direktelyden slik jeg ser det.

mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
305

Ny kjærring? ;D

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Har du kommet fram til noen god løsning ennå?

Spiller på tvers her, men har ProAc Future One og de er bipola, og da har ikke sideveggen så mye å si for lyden, men bruker ca. 90 cm. til bakvegg og 70 cm. til
sideveggen.

Cardas sin hjemmeside synes å være for de litt mere proffosjonelle 8)

Bruker tverrveggen pga. et særdeles dårlig lydrom, faktisk rekord dårlig.

Skal prøve å legge inn bilder senere, men hovedsiden legger seg foran mine bilder hele tiden?

:)

Stor mulighet for flytting snart og har vært og kikket på herligheten...

Stua, lytterommet er ca.4x8m og 2.4 takhøyde. Jeg tenkte i første omgang å la anlegget spille på langs, helt til min bedre halvdel begynte å snakke om hvor møblene skulle stå... :-/

Så det ser ut til at (hvis hun får viljen sin vel og merke) at jeg blir nødt til å plassere anlegget på en av langveggene.

Hvordan blir dette, tro? Høyttalerne får jo ingen hjelp fra sideveggene.

Hva mener dere?

Skal jeg la kjærringa bestemme?

Jeg tenker jo bare på best mulig lyd... ;)

mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har målt og tegnet litt, men skjønner ikke helt hvor han får 1.618 fra, og er også litt usikker på hva han mener med 0.618.

Hvis han har delt rommet i tre, når han har tegnet skisseringen på langveggen så er målet imellom høytalerene feil.

Målte opp forslagene, men i min stue passet det overhodet ikke, men hvis han kun har kommet med ca. forslag, så forstås det bedre.

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=26&pagestring=Room+Setup

Denne linken til Cardas fant jeg interessant...

Men ingen rom er like, så det blir å prøve seg fram...

mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.736
Torget vurderinger
0
La høytalerne spille i den lengste retningen av rommet, for best resultat.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Har målt og tegnet litt, men skjønner ikke helt hvor han får 1.618 fra, og er også litt usikker på hva han mener med 0.618.
Skjønner ikke dette helt selv heller, men nederst på denne Cardas-siden er det en kalkulator og bruker jeg denne skal høyttalerene i mitt tilfelle stå ca. 1.2m fra side vegg og 1.8 fra bakvegg.

Høres mye ut, men det skal prøves ut om et par ukers tid (håper jeg) når jeg skal installere anlegget i den nye, rektangulære stua.

Helt sikkert er det også at høyttalerene skal spille på langs... :)

D

davidson

Gjest
Dette kan sikkert stemme men altså, Dette vil jo si at høyttalerne mine kommer 2,68m fra bakvegg og 1,66 fra sidevegg.... Da blir ikke fruen spesielt imponert! hehe...

Topp Bunn