På jakt etter virkeligheten vha objektiv prøving og feiling og ett par ører

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av Rognliens oppgjør med virkeligheten fikk jeg lyst til lage en tråd om ett forsøk på optimal lyd her i stua.
    Metodikken skal være vitenskapelig og ikke mye synsing her utover eget lytteinntrykk.
    Å prøve ulike dacer,kilder,forsterkere eller kabler er uinteressant da det jeg har av den slags er godt nok. Ikke fordi det er så high-end, dyrt eller fantastisk men fordi de store avvikene i gjengivelse ligger andre steder.
    Svakhetene ligger i høyttaleren -som er en rimelig DIY sak-, rominteraksjon og behovet for å ha anlegget i en normal stue uten mulighet for andre akustikk tiltak enn møbler og vanlig interiør. Eneste mulige tiltak er tyngre gardiner og evt austikkbilder

    Utfordringen er :
    1 At jeg må sitte langt bak dvs i sofa for å få bass under 50Hz, men da har jeg også kansellering og lite trøkk mellom 100 og 200Hz. og så er det noen stygge daler ved 80-90Hz. Sitteplass i sofa/Karnappet gir også rot pga refleksjoner og lang avstand til høyttaler
    2. Setter jeg meg framfor karnappet og trekker fram høyttaler (150cm) får jeg bra perspektiv og klarhet og 3d illusjon, men det låter tynt og fattig når all bass under 50Hz forsvinner.
    3. Dobler dører på alle 3 vegger unntatt bak meg gir begrensninger


    Rommet set slik ut 24m2 med 313cm takhøyde
    rom.jpg

    Sofaen er mot et karnapp med glassvindu bak meg og på skråsidene.

    Mål: Finne plassering av høytaler og lytter som gir best lyd med eksisterende høyttaler, inkluderer også forsøk med annen høyttaler for referanse.
    Begrensing: Ny høyttaler vil mest sannsynlig kreve ny forsterker siden dagens forsterker er er lavwatt(30Watt klase A 60Watt AB i 8ohm) tilpasset en høyttaler på 95-96dB/2.8V. Penger til ny høyttaler OG forsterker har jeg ikke. så dette blir et prosjekt med langt perspektiv og lang planleggingsfase til økonomien er på plass.

    Høyttaler: DiY TQWT. Har også et par AudioPhysic Virgo 2 som er utilgjengelige på langtidsutlån til familie medlem som elsker dem.

    virgoTQWT300b.jpg

    Her er min TQWT høyttaler målt mot mine Virgo 2 hos meg på 1m avstand. 1/6dels glatting Virgo har en nydelig frekvensgang som bekreftes av Stereophiles målinger også. Men ingen av dem går kjellerdybt
    https://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-measurements

    I standard oppsett med lytter i sofa og høyttaler trukket 150cm frem måler det slik med REW og 1/48 glatting, en ørliten feil posisjon av høyttaler eller sofa ved støvsuging/rengjøring kan fremprovosere mye værre daler og topper. Det er for flatt i bassen under 200Hz hvor det gjern skulle vært noe heving og det gir en formye "lettvekter lyd"
    sof150.jpg


    Dette er altså utgangspunktet, mer kommer
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du vært innom oddetallsplasseringer for å teste ut det?
    Jeg har ikke mer avansert måling enn XTZ Room Analyzer, men pleier å få bra treff med nøyaktig oddetall.

    balle.JPG


    Har lagt ved et regneark hvor jeg samlet noen utregninger.
    Tror du er et stykke foran dette med mer avansert utstyr, men likevel :)
     

    Vedlegg

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Starter på nytt og benytter Lyngdors anbefaling om å ha høyttaler helt mot vegg( Jada det gir platt perspektiv men la oss prøve å få bassen på plass nå)
    Vis vedlegget 570405
    Flytter fra 1/3 romlengde og går med mic mot midten og høytttaler helt mot vegg. % angir avstand om andel av romlengde

    Vis vedlegget 570407
    Da skjer dette, bassen under 50Hz forsvinner

    Fortsetter jeg å gå fremover mot nærfeltslytting skjer dette.
    Vis vedlegget 570408
    Dypbassen kommer tilbake og jevnes ut.. men får en dip ved 170Hz og peak ved 200 hz...

    dyp bassdal 30-50

    Hele frekvensgangen
    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk Roda.!!! Hvordan laster man opp filer?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk Roda.!!! Hvordan laster man opp filer?
    Bare hyggelig :)
    Trykk på "gå til avansert modus" på svar på innlegg og så får du opp en ekstra meny lengre ned med blant annet dette:

    vedlgg.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Starter på nytt og benytter Lyngdors anbefaling om å ha høyttaler helt mot vegg( Jada det gir platt perspektiv men la oss prøve å få bassen på plass nå)
    Vis vedlegget 570405
    Flytter fra 1/3 romlengde og går med mic mot midten og høytttaler helt mot vegg. % angir avstand om andel av romlengde

    Vis vedlegget 570407
    Da skjer dette, bassen under 50Hz forsvinner

    Fortsetter jeg å gå fremover mot nærfeltslytting skjer dette.
    Vis vedlegget 570408
    Dypbassen kommer tilbake og jevnes ut.. men får en dip ved 170Hz og peak ved 200 hz...

    dyp bassdal 30-50

    Hele frekvensgangen
    Vis vedlegget 570412
    Hvorfor vises ikke vedleggene , kun tekst
    frem1.jpg

    frem2.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har du vært innom oddetallsplasseringer for å teste ut det?
    Jeg har ikke mer avansert måling enn XTZ Room Analyzer, men pleier å få bra treff med nøyaktig oddetall.

    Vis vedlegget 570404

    Har lagt ved et regneark hvor jeg samlet noen utregninger.
    Tror du er et stykke foran dette med mer avansert utstyr, men likevel :)
    Hvordan beregner programmet disse avstandene? Er det til senter av frontbaffelen?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du vært innom oddetallsplasseringer for å teste ut det?
    Jeg har ikke mer avansert måling enn XTZ Room Analyzer, men pleier å få bra treff med nøyaktig oddetall.

    Vis vedlegget 570404

    Har lagt ved et regneark hvor jeg samlet noen utregninger.
    Tror du er et stykke foran dette med mer avansert utstyr, men likevel :)
    Hvordan beregner programmet disse avstandene? Er det til senter av frontbaffelen?
    Til senter av frontbaffel, ja.
    Det er kun et regneark med noen formler for å lette utregning av «kjærringråd» :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her er noen av de samme rådene:

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det beste resultatet i forhold til jevn frekvensrespons vil være å bruke separat subwoofer med tilpasset delefrekvens. Da ser det ut til at du har du flere muligheter til å få en relativ jevn respons ned til ca. 30 Hz.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sub med tilpasset delefrekvens vil gi deg det du trenger langt på vei, det gir deg også flere plasseringsmuligheter samt romfølelse vil bli åpenbart bedre. Det vil avlaste forsterker, fjerne kasseressonans fra ht, og du kan med ditt utstyr lage flere presets til flere typer musikk og dagsform:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn