På jakt etter den ultimate sub

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Da dette ikke er mitt område må jeg sjekke etter anbefalinger hos dere med erfaring.


Har jo et sett Usher Dancer 8571 Be 2 høyttalere.
Disse har jo ikke egenskapen å gå dypest i bass, så jeg er egentlig på jakt etter den ultimate sub til å håndtere dette.
Har en Dali S1.5 som jeg testet å koble opp, men denne fungerte overhode ikke sammen med Usher ht.

Så hva er jeg på jakt etter ? En Sub som kan matche Usher i noenlunde farge, spiller ultimat bra sammen med musikk (kun musikk, aldri film), størrelse og budsjett spiller i første omgang ingen rolle.

Har blitt anbefalt MJ Acoustics Reference 800 som en veldig bra match, men jeg ønsker andre alternativer også når jeg skal rundt og sjekke.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
vannlater skrev:
Da dette ikke er mitt område må jeg sjekke etter anbefalinger hos dere med erfaring.


Har jo et sett Usher Dancer 8571 Be 2 høyttalere.
Disse har jo ikke egenskapen å gå dypest i bass, så jeg er egentlig på jakt etter den ultimate sub til å håndtere dette.
Har en Dali S1.5 som jeg testet å koble opp, men denne fungerte overhode ikke sammen med Usher ht.

Så hva er jeg på jakt etter ? En Sub som kan matche Usher i noenlunde farge, spiller ultimat bra sammen med musikk (kun musikk, aldri film), størrelse og budsjett spiller i første omgang ingen rolle.

Har blitt anbefalt MJ Acoustics Reference 800 som en veldig bra match, men jeg ønsker andre alternativer også når jeg skal rundt og sjekke.
Du har jo alltids subbene til «theStig» - heter de Ragnarock? Et noe mindre alternativ kan være Velodyne sin 1812.

mvh
KJ
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Ragnarok 712 eller 512. Ferdig med elektronikk...


PK
 
R

Roysen

Gjest
Audio Physic Minos, Burmester S8, Krell MRS, Martin Logan Descent.

Disse er alle utrlig gode subwoofere til musikk.

Mvh
Roysen
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
omholt skrev:
Virker interessant suben fra Overkill Audio, men vet lite om den. Den heter The predator:
http://www.overkillaudio.com/the_predator.htm
I tillegg til at suben er av god kvalitet ville jeg lagt like stor vekt på integrering. En løsning alá theStigs er da glimrende.
Jeg kan love deg at Overkill Audio Predator overgår alt jeg har hørt tidligere, både i volum, dybde, trøkk, definisjon og rytmefølelse. Dette er brutale saker :)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Velodyne DD-serien er utmerket lydmessig og meget allsidig. Klasse D forsterker på 1250W, justerbar servo, trykkammer-konstruksjon, innebygget DSP, ekstern måle-mic, tilkobling for TV med live-view av resultater, fjernkontroll (!) med presets/nightfunksjon +++.

Utelukkende bra tester, også for bruk til stereo. Den er en av 2-3 subwoofere som er A-rangert i Stereophile. Pga. moderat størrelse (DD-18 er kanskje vel voksen for enkelte), er de også lett å plassere for å få best mulig frekvensrespons.

Om budsjettet ikke spiller noen rolle, så kan du godt kjøpe et par av disse og linke de sammen med egen kabel.

Finnes en rekke tester av disse på nettet.
 

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
166
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Viking : Hvor har du hørt Overkill Audio Predator hen ? Finnes det en Norsk forhandler av disse ? De ser utelukkende pene ut hvertfall.
Pga at leiligheten jeg bor i ikke er verdens største hadde jeg i utgangspunktet tenkt meg kun en sub.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Om budsjettet ikke spiller noen rolle, så kan du godt kjøpe et par av disse og linke de sammen med egen kabel.


Hvordan fungerer dette? "snakker de sammen " via denne og romkorreksjonsenheten?
 
O

omholt

Gjest
vannlater skrev:
Viking : Hvor har du hørt Overkill Audio Predator hen ? Finnes det en Norsk forhandler av disse ? De ser utelukkende pene ut hvertfall.
Pga at leiligheten jeg bor i ikke er verdens største hadde jeg i utgangspunktet tenkt meg kun en sub.
Viking har vært på besøk hos Overkill (Derek) i England. Bruker du søkefunksjon finner du tråden. Ville tro du kan velge finish etter eget ønske. Du må bestille direkte fra Overkill Audio.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Uansett hvilket merke du går for bør du ha to stykker i stereokonfigurasjon for å få integrert de skikkelig.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Støtter tipset om 2 stk. Vil heller gå ned på pris for å klare dette.

Men jeg må si at jeg tenker med bekymring på naboene dine dersom du drar 2 subber inn i en leilighet.... :eek: ;D ;D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
BigSwifty skrev:
Om budsjettet ikke spiller noen rolle, så kan du godt kjøpe et par av disse og linke de sammen med egen kabel.

Hvordan fungerer dette? "snakker de sammen " via denne og romkorreksjonsenheten?
Har ikke testet det selv da jeg bare har en, men det er slik jeg har forstått det ja. Selvfølgelig fordeler både ift. DSP/PEQ og fjernkontroll.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Greven skrev:
Støtter tipset om 2 stk. Vil heller gå ned på pris for å klare dette.

Men jeg må si at jeg tenker med bekymring på naboene dine dersom du drar 2 subber inn i en leilighet.... :eek: ;D ;D
2 subwoofere er ikke nødvendigvis lettere å ha med å gjøre enn en. Ja, man får mer headroom som selvfølgelig alltid er bra, men en kan få større utfordringer i forhold til stående bølger osv. Spesielt i en leilighet der man ikke alltid har uendelig med plasseringsalternativ og akustikken ofte er relativt dårlig. Med et begrenset budsjett kan det også være noe i dette med "kvalitet fremfor kvantitet"......

Jeg har forøvrig "kun" en sub per i dag....og det holder lenge nok for hele blokka når 15-20hz tar tak i veggene. :-\
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har aldri prøvd med en enkel sub, men å få integrert to Tangen A-V Design Ragnarok 212 (puh!) gikk som en lek i min L-formede stue på 49 kvadrat.

Jeg ser fordelen i Velodynes automatiserte oppsett (man slipper å be noen komme og måle en gang til om man skulle flytte), men jeg vet ikke hvilke modeller som er direkte sammenliknbare i frekvensomfang, forvrengningsnivå og maxlydtrykk med mine, og heller intet om priser.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
HåkonN skrev:
Greven skrev:
Støtter tipset om 2 stk. Vil heller gå ned på pris for å klare dette.

Men jeg må si at jeg tenker med bekymring på naboene dine dersom du drar 2 subber inn i en leilighet.... :eek: ;D ;D
2 subwoofere er ikke nødvendigvis lettere å ha med å gjøre enn en. Ja, man får mer headroom som selvfølgelig alltid er bra, men en kan få større utfordringer i forhold til stående bølger osv. Spesielt i en leilighet der man ikke alltid har uendelig med plasseringsalternativ og akustikken ofte er relativt dårlig. Med et begrenset budsjett kan det også være noe i dette med "kvalitet fremfor kvantitet"......

Jeg har forøvrig "kun" en sub per i dag....og det holder lenge nok for hele blokka når 15-20hz tar tak i veggene. :-\
Min erfaring er vel nettopp at 2 stk gjør hele integreringen lettere. Jeg mener denne fordelen langt overstiger "ulempen" ved å gå ned på pris (kvalitet).
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Greven skrev:
HåkonN skrev:
Greven skrev:
Støtter tipset om 2 stk. Vil heller gå ned på pris for å klare dette.

Men jeg må si at jeg tenker med bekymring på naboene dine dersom du drar 2 subber inn i en leilighet.... :eek: ;D ;D
2 subwoofere er ikke nødvendigvis lettere å ha med å gjøre enn en. Ja, man får mer headroom som selvfølgelig alltid er bra, men en kan få større utfordringer i forhold til stående bølger osv. Spesielt i en leilighet der man ikke alltid har uendelig med plasseringsalternativ og akustikken ofte er relativt dårlig. Med et begrenset budsjett kan det også være noe i dette med "kvalitet fremfor kvantitet"......

Jeg har forøvrig "kun" en sub per i dag....og det holder lenge nok for hele blokka når 15-20hz tar tak i veggene. :-\
Min erfaring er vel nettopp at 2 stk gjør hele integreringen lettere. Jeg mener denne fordelen langt overstiger "ulempen" ved å gå ned på pris (kvalitet).
Jeg deler også denne erfaringen, men jeg har også opplevd det motsatte der folk overhodet ikke finner en god plassering til sub nr 2, ei heller klarer å integrere den noe bedre enn 1 sub.

Med tanke på hvor mye "dritt" det finnes der ute av subwoofere, så skal en være ytterst forsiktig med kvantitet fremfor kvalitet kommentarer IMHO. 2 dårlige subwoofere produserer bare dobbelt så mye dritt.

Ellers så syntes jeg det virker som en god ide å bruke for eks. Tangen A-V til å hjelpe med en løsning. Da kan en få hjelp til et design som passer rommet kanskje bedre både lydmessig og utseendemessig. Ble forøvrig svært imponert over løsningen i siste Fidelity. Veldig spennende.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Når prisen ikke er ett problem, blir problemet bare å velge rett person til å ta seg av ting, so there will BE NO PROBLEM... Det synes jeg er helt logisk!!!

I slike tilfeller som dette synes jeg iallefall alltid at det kan ha noe for seg å velge passive subber og bruke separate amper og bass proc's og "ta'n helt ut!!!" ;D

Feks Velodyne har enn bassprosessor som koster rundt 8 kilo med smergel.
Den er ikke dum! F.eks ...
Men det er jo selve oppsettet her og innjusteringer man godt kan få "noen" til å ta seg av, da eventuelt.

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Men... et par slike tror jeg hadde funket bra jeg da...
http://www.avihifi.co.uk/Sub/Sub.html
Med eventuelle prosessorer og dylike tror jeg sikkert dette passere 100 lapper og mere til.

Det er andre subber man kan skaffe seg som også er fabelaktige på musikk.
ACI Maestro/Titan XL (har mulighet for ett meget kapabelt dsp system) f.eks. Konstruktøren, Dzurko kan selvsagt nåes via audiocircle sine forum.
ACI sine subber kan "daysi chain" monters også... Hehe... man kan da altså enkelt lage seg subtårn om man er litt gæern... ::)

ZUCABLE Method med to 15 toms pr kabinett er også noe som kan bli utrolig bra.

Axiom Audio har flere "epicentre" subber som er knallbra. EP 600 V2 nermer seg Danley...

Jeg kan jo også legge til at det er en produsent som muligens de fleste av dere ikke har hørt om engang.
De heter Whatmough. De holder til i Australia... og har en sub som heter Whatmough Impact.
Det er en sinnsvak sub... :eek: Det er slegga si det... Disse fraviker og ifra alle andre subkonstruksjoner konstruksjonsmessig.
Osborn gjør noe liknende, men går ikke så hårete til verks som Whatmough (Whise patentet..)
2 stk Impact burde gi 22hz med 121db trøkk. Det kjenner du sikkert... kanskje 35 lakser for ett par med slike Impacts tror jeg.
De som eventuelt f.eks har hørt om Whise Profunder 624 vet da hva dette er for noe. Det er samme greia, men med innebygd amp.
Ja.. og har du ikke hørt om Whise, og er subwoofer elsker... burde du hatt juling... ;D (Neida.. :D)
Dere vet vel at Starwars filmene, flere av dem er mixet via slike... (Imperial = starwars fan..)

Den ultimate sub kunne også ha trengt det ultimate filter... http://www.bss.co.uk/includes/product_sheet_include.aspx?product_id=30



mvh
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
vannlater skrev:
Da dette ikke er mitt område må jeg sjekke etter anbefalinger hos dere med erfaring.


Har jo et sett Usher Dancer 8571 Be 2 høyttalere.
Disse har jo ikke egenskapen å gå dypest i bass, så jeg er egentlig på jakt etter den ultimate sub til å håndtere dette.
Har en Dali S1.5 som jeg testet å koble opp, men denne fungerte overhode ikke sammen med Usher ht.

Så hva er jeg på jakt etter ? En Sub som kan matche Usher i noenlunde farge, spiller ultimat bra sammen med musikk (kun musikk, aldri film), størrelse og budsjett spiller i første omgang ingen rolle.

Har blitt anbefalt MJ Acoustics Reference 800 som en veldig bra match, men jeg ønsker andre alternativer også når jeg skal rundt og sjekke.
Ser jo veldig kjekk ut denne da,med 18" Volt element og et uttall av finisher å velg i. :D



Forøvrig så støtter jeg meg til forslaget om 2 stk hvis du har plass til dette.
Holder på med litt målinger og plassering av 2 subber et vanskelig rom for tida,og dette gir meg noen overraskende resultater med èn kontra to subber. ;)
 
Topp Bunn