På jakt etter Borbely artikler fra High Fidelity

LT

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Stavern
Torget vurderinger
2
Hei,
Jeg kom over en artikkel i High Fidelity fra så langt tilbake som Nr.11 /1986.
Der finner jeg siste artikkelen i en serie på 3 der Erno Borbely beskriver en DIY 2-trins RIAA for MM / MC.
Inngangstrinnet han beskriver der finner jeg svært interessant, men skulle veldig gjerne også sett de to første artiklene i denne serien.
Serien skal også ha vært publisert i The Audio Amateur og dette inngangstrinnet som er publisert i 11/1986 kan også lastes ned fra Pearl.com

Noen sjanse for at en "old timer" her på HFS har kopier av de to første artiklene tilgjengelig?
 

LT

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Stavern
Torget vurderinger
2
Takk for link'en, men finner ikke skjema for det han kaller RIAA-2 i den linken. Det er spesielt denne jeg er ineresert i, men også den han referer til som RIAA1 (ikke RIAA1-v2 som er beskrevet i artikkelen).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.956
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Litt uklart hvilken versjon du mener... du kan evt linke eller sende meg del 1 på PM, så jeg vet hva jeg skal lete etter.....
 

LT

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Stavern
Torget vurderinger
2
Ser ut til at jeg må korigere meg selv litt her. Artikelserien som jeg tenkte på og det likes til ovenfor er tilsynelatende for en MC inngang til en forforsterker som er publisert tidligere.
Det er mulig informasjonen jeg er ute etter er i en serie om DIY forforsterker som han kalte EB585.
Om det stemmer kan jo det tyde på at denne ble publisert ett år tidlgere
 

LT

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Stavern
Torget vurderinger
2
Takker for engasjoemang. Artikelen Bernt viser til er interesant og ganske mye nyere en den jeg leter etter.
I dokumentet Eurora linker til i sitt første svar her har referanse til artikelne jeg er ute etter. De ble publisert i TAA 4/85 og 1/86, vet ikke når de ble publisert i HF, men antar omtrent samtidig.
Noen som vet om det går å bestille disse på nettet?

1702337279581.png
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
MC artikkelen hos Pearl er den samme som stod i High Fidelity. ( På Dansk )
MosFet-ene på utgangen tror jeg er vanskelig å finne. Forsterkeren kom vel også med "vanlige" transistorer. BJ.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
529
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Alle mine amper blir redesignet til å benytte 2SJ77 / 2SK214. Jeg har mange, nok til meg selv og de som måtte ønske...

R
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.847
Antall liker
4.603
Sted
Halden
MC artikkelen hos Pearl er den samme som stod i High Fidelity. ( På Dansk )
MosFet-ene på utgangen tror jeg er vanskelig å finne. Forsterkeren kom vel også med "vanlige" transistorer. BJ.
Du tenker nok på utgaven med Rohm transistorer i inngangstrinnet. Bygde den engang på 80 tallet, men all dok. er dessverre borte vekk. ...
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.205
Antall liker
2.686
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ser ut til at jeg må korigere meg selv litt her. Artikelserien som jeg tenkte på og det likes til ovenfor er tilsynelatende for en MC inngang til en forforsterker som er publisert tidligere.
Det er mulig informasjonen jeg er ute etter er i en serie om DIY forforsterker som han kalte EB585.
Om det stemmer kan jo det tyde på at denne ble publisert ett år tidlgere
er det eb 586 ?mc preamplifier / 1 stage

ien 2 stage løsning

Han bruker samme topologi i sekond stage som i preamp , jeg bygget den og engang ,,,
 

LT

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Stavern
Torget vurderinger
2
Etter litt søking har jeg funnet litt info på nettet, det var en gamel annonse på hifishark som hadde informasjon om linjetrinnet EB585
Etter hva jeg har forstått så er dette utgangspunktet for RIAA-2, bare med "bass-bost" filter i tilbakekoblingen.
Nå har jeg handlet in til Pearl-3 RIAA, men det er fortsatt av interesse dersom noen skulle sitte med en kopi av de snart 40 år gamle artiklene.
(Fy som tiden flyr)

Borbely RIAA-2.png
 
Topp Bunn