Høyttalere På hvilket lydnivå sprenger jeg høyttalerne?

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Høyt og lavt

Såpass....
Hadde ikke de største Cerwin Vega vært et bedre valg?
Eller et par PA-høytalere.

Så hvis man liker å spille litt høyt innimellom trenger man ikke god lyd? Den var litt drøy.

Tror dessuten vi har funnet ytterpunktene her, med en rocker som synes 77dB er høyt, og en annen som synes 100dB er akkurat passe. ;)
Ja, ytterpunktene er funnet - Dazed! Noen dager er 100db passe hos meg. Andre dager litt lavt. Og helt andre dager enn dette igjen - litt høyt!
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hyggelig å lese at du er i gang med friskt mot.
Tipper det blir MYE lettere å få disse til å spille sammen med rommet ditt enn de forrige. Lykke til!
Takk, Trompetnerd! Både Audiocompaniet og EHED melder at utstyret jeg i dag mangler er like rundt hjørnet. Så spennende dager nå... Chris Botti blir noe av det første jeg tester! Han har lyd i messingen, synes jeg... Men jeg har jo ikke hørt deg enda! :)

Hilsen G
He he, Chris Botti er gull for oss trompetister. En kommersiell trompetstjerne i amerika drypper faktisk nok en del på oss her i Norge også. Han er på øverste lønnsnivå i New York. Det sier ikke lite når man finner Prince og Michael Buble i samme klassen.

Kult at det er flere på sentralen som har oppdaget han. Er jo ikke så profilert i Norge enda. Kommer nok når det begynner å dabbe av i USA.

Riktignok har han funnet en magisk sound med mikrofonen sin, men jeg må nok bare erkjenne at vi er på forskjellige planeter han og jeg.....:)
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Som Trompetnerd er inne på har Montis desidert den vanskeligste impedansekurven av samtlige modeller i ML-serien. -Nær innpå kortslutning. Styrken i elektrostater oppfatter jeg å ligge i den fantastiske måten de presenter bredden og dybden av musikken, men "dynamikk, trøkk, skyv og slam"? ...her er min oppfatning om det styrkeforholdet litt uklart og vaglende.

Jeg krysser fingerne for deg G-nøkkel, i håp om at Pass'ene klarer å levere tilstrekkelig strøm for peakene uten å få pustevansker og låte ullent på det volumet som du ønsker. Merk også at Pass'ene er optimalisert for 4ohm og oppover. På meg virker ikke dette å være helt optimalt, men det kan gå så det suser allikevel. Håper at du nailer drømmen din med dette. Isåfall skal jeg glede meg på dine vegne om vi hører jubelbruset strømme inn fra Asker-kanten :D.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Som Trompetnerd er inne på har Montis desidert den vanskeligste impedansekurven av samtlige modeller i ML-serien. -Nær innpå kortslutning. Styrken i elektrostater oppfatter jeg å ligge i den fantastiske måten de presenter bredden og dybden av musikken, men "dynamikk, trøkk, skyv og slam"? ...her er min oppfatning om det styrkeforholdet litt uklart og vaglende.

Jeg krysser fingerne for deg G-nøkkel, i håp om at Pass'ene klarer å levere tilstrekkelig strøm for peakene uten å få pustevansker og låte ullent på det volumet som du ønsker. Merk også at Pass'ene er optimalisert for 4ohm og oppover. På meg virker ikke dette å være helt optimalt, men det kan gå så det suser allikevel. Håper at du nailer drømmen din med dette. Isåfall skal jeg glede meg på dine vegne om vi hører jubelbruset strømme inn fra Asker-kanten :D.
Hei igjen Grumpy og takk for sist!

Jeg har støtte for å mene - at disse Pass-ene funker bedre på Montis enn den integrerte Burmester-en jeg hadde inntil nylig. Pass kom i hus fordi dette ble en bedre løsning kostnadsfritt.

Skulle de funke dårlig, går de videre til neste eier!

G
 
Sist redigert:

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hvor høyt er "HØYT" for dere egentlig...sånn i db? :)På mitt anlegg ligger det rundt 76-77db når volumknappen viser 5 på 12.
Det bør være høyt nok for de fleste, med mindre folk sitter 15 meter unna, eller er halvveis døv...
77db høyt? Og med rocker som nick! :)

Høyt for meg er rundt 100db. Har ikke målt hørselen på noen år. Men jeg er fortsatt i stand til å prate med mennesker rundt meg!
Hehe....det KAN jo bety at jeg har rene ører og en sinnsyk bra hørsel også, men jeg ønsker deg lykke til med høyttalere og anlegg :)
(Var på J.Priest i Bergen forrige sommer...neste gang blir det med hørselvern for min del. Elendig lyd og et borti H.... volum...t.o.m lydteknikerne hadde øreklokker! Noe er forferdelig galt da, mener nå jeg)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det vanligste lyttenivået ligger vel et sted mellom 85 og 95dB?
Spiller man særlig høyere enn dette, begynner man jo å miste detaljer / informasjon i musikken. Selvsagt er det av og til morsomt å "kline til" med en favorittlåt på full guffe, noe som selvsagt setter både forsterker og høyttalere (og ørene!) på prøve.

Utifra det du besitter av høyttalere og forsterkeri har jeg vondt for å se for meg at du vil få problemer, uansett! Antakelig vil du rømme rommet, lenge før noe ryker?
Tror heller ikke at du skal være bekymret for en fallende impedanskurve, ettersom denne ligger i et frekvensområde som ganske sjelden vil være noe tema, og som sannsynligvis også vil ligge langt lavere i nivå enn resten av frekvensområdet.

Mine impedansmessig noe snillere Vistaer i kombinasjon med en "snill" ASR har i alle fall holdt koken uansett lydnivå, som jeg faktisk har målt godt over 100dB på det meste!
Jeg vil i alle fall bli ganske overrasket om noe galt skulle skje, så jeg tror ikke du skal bekymre deg så alt for mye....
 

AudioFixer

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
5
Antall liker
2
Det bør ikke være mulig å sprenge bassen i Montis.. Hvis det er slik at denne har en egen amp med DSP...

Hvis vi antar at systemet skal være lineært med en følsomhet på 91 dB v 1 w på 1 m vil du havne et sted mellom 112 og 115 dB SPL ved 200W på en høyttaler, litt mere på 2 høytalere.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Er ikke elektrostater dynamiske? Generelt har Logan og det meste øvrige av elektrostater begrenset lydtrykkskapasitet, men innenfor rammene av de dBene de klarer kan de være det mest dynamiske som er å oppdrive. Kombinasjonen av mye større membranareal og drastisk lavere masse enn noen andre høyttalere innbyr til det.
Dynamikk er noe helt annet enn "trøkk" i lyden. Er man ute etter trøkk, søk andre steder. De kan ikke spille veldig høyt uansett.
Tvert i mot kjøper man elektrostater mye på grunn av evnen til å åpne seg ved lave lydtrykk! Og videre, med elektrostater merker man mindre til ubehag man får ved lytting til vanlige høyttalere når lydtrykket øker fordi kompresjon og forvrengning glimrer med sitt fravær.
Som også nevnt, hybride Logan-høyttalere (de uten innebygde forsterkere) trenger guff i bassen og stabilitet i toppen. Den lave impedansen der oppe er imidlertid ikke så fryktelig mye å bekymre seg over siden energimengdene der oppe er (og bør være!) begrenset.

De er gode på den "lille" dynamikken, eller på mikronivå. Der er det som du sier ikke mye som slår MArtin Logan. Når det gjelder "større" dynamikk derimot, har de sine ganske overtydelige begrensninger.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Lav membranmasse på elektrostater ? Nogen synes at glemme den luft de skal flytte grundet det store membran areal. Ikke enig i at "trøkk" og dynamikk ikke er ækvivalente.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Busy ikveld ;) G-nøkkel ?

Mvh.KW
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Noe nytt her da?
Jeg vet jo at det har vært testet / justert litt i løpet av helgen, så det kunne jo vært artig med en aldri så liten tilbakemelding?
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Noe nytt her da?
Jeg vet jo at det har vært testet / justert litt i løpet av helgen, så det kunne jo vært artig med en aldri så liten tilbakemelding?
Ja, meget artig. :)

Eller kanskje de har funnet ut "på hvilket lydnivå sprenger jeg høyttalerne?" :p


Geir Arne
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hehehe.

Ryktene forteller jo at G-nøkkel liker å dra det til godt over 100dB i sine "beste" stunder, så man vet jo aldri? :cool:

Synd og skam, om det skulle være tilfelle? ML Monthis fortjener jo bedre enn som så...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Måling/justering tar sin tid, noen mener det ikke er nødvendig:cool:


Her er målehue og lyttehue i aksjon.

I mine ører ble det bedre etterhvert, men jeg gikk nok før de var i mål ............. i denne omgang.
Steike han "liker" det høyt gitt.

Gøy det, bassen var voldsom (tøff) og der følger jeg uten særlig problemer (volumet), men samme volum gjelder jo annet også, og da får jeg fort litt problemer.

Mvh.KW
 

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Ahhhh, så bra! :)
Og ja - måling / justering tar nødvendigvis noe tid, så her er det tålmodighet som gjelder!
Den som måtte hoppe bukk over slikt mister myye, enkelt sagt....
Og - det ante meg nok at det ble "pøst på" med lydtrykk over det man gjerne foretrekker? Det får uansett være opp til enhver, i det daglige.

Takker for svar, KW! :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det kan kanskje oppfattes som litt flåsete av meg det nevnte om måling.
Mange har jo ikke særlig mulighet for å få justert frekvensresponsen m.m. og da er det jo ikke all verden mening med måling heller, utover hjelp til best mulig plassering av HT. i rommet innenfor de alternative/akseptable plasseringene for den enkelte.

Her har jo G-nøkkel flere muligheter for å påvirke (justere) både i subbene (for egen del) og gjennom DEQX (for det hele) for å komme frem til jevnest mulig respons og ikke minst "fasong" på kurven etter egen smak.

Mvh.KW
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det siste der er nok en viktig faktor. Det å kunne justere etter egen smak.

Gleder meg uansett til å høre på dette. :)


Geir Arne
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Vi fikk vel grovjustert sånn nogenlunde, men det mangler litt på fylden og magien i mellomtonen.
Anlegget ble pakket opp splitter nytt på fredagen, så nå skal det få kose seg noen uker med innspilling av komponentene og eier, før vi tar en ny runde med kalibrering.

Hvis G spiller dette anlegget i filler, er jeg redd han ikke trenger noe annet anlegg senere, da ørene vil være ødelagt.
Nok trøkk fra panelene og et subsystem mange ville misunt han.

Herlig oppgradering fra Bladene!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Tror ikke den lave impedansen er noe å være redd for med såpass forsterkeri som kun skal drive panelene. Ved 20khz er det vel ikke de store spenningene ute og går heller....
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
En fin helg er over...

God morgen!

Her er det meste fyllt inn - ser jeg - av mennesker som var til stede, og av flere andre. Det er bra! Fra beboerhold melder jeg bare at dette er bra allerede - og lovende. Jeg nyter det foreløpige resultatet og gleder meg til fortsettelsen.

Og jeg målte peaker litt over 100 dB etter at samtlige EHED-ansatte og KW hadde reist. Dette anlegget krever ikke 100 dB for å åpne seg. Men 96-97 - det er deilig! Så langt: Ikke noe er sprengt! :)

Hilsen G-nøkkel
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det må jo være C-weighted?
Det er i alle fall hva "alle" bruker...
 
Topp Bunn