Politikk, religion og samfunn På høg tid å kutta samfunnsfag og historisk-filosofiske fag?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.660
Antall liker
9.481
Torget vurderinger
1
Har også andre i familien med humanistiske fag, de endte som sakbehandler på NAV og kontorassistenter i offentlig /kommunal sektor
Det er fordelen med humanistiske fag; du kan få jobb i offentlig forvaltning (vekstnæring nr. 1). Værre med realfag; her treffer du eller bommer du...
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg finner det rakende likegyldig hvor mange poteter, negre eller mulatter det er i systemet til en hver tid. Slikt er og skal være uvesentlig. Det eneste som skal telle er om du har kvalifikasjonene og om det er begrensede, om du har gode nok resultater fra tidligere undervisning til å bli foretrukket fremfor de litt mindre begavede og mer bedagelig anlagte.
Dette må vel være noe av det største babbel du har kommet med for å forsvare en tåpelig tese..
Babbel ?"Tåpelig tese"?? At kvalifikasjoner skal være avgjørende ved opptak, for en skrekkelig tanke. La oss heller ha kameraderi, korrupsjon og nepotisme og forfordle politiske korrekte grupper. Norge er antagelig det land i verden med mest like muligheter til høyere utdanning.
PS
Et problemet er at vi lar gud og hvermann fra utlandet også få gratis og subsidiert utdanning, på regning/bekostning av egne innbyggere og ... Hvorfor skal vi subsidiere og betale for iranere og kinesere på norske studieplasser?
Moving target!
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
Huff og huff at vi lar iranere og kinesere komme til Norge for å studere. Det har ingen fordeler med seg. Det vil ikke dannes forretningsnettverk i etterkant og ingen vestlig kultur bringes med hjem etter deres opphold. Norge lærer også ingenting om Iran og Kina og våre studenter får ingen innblikk i hvordan mennesker der lever. Norge for nordmenn og proteksjonisme ftw! Det beste er selvsagt at kun de med masse midler får lov til komme hit, for de med penger er jo de største talentene. Hvorfor har de ellers penger?. Norsk akademika trenger heller ingen utenlandske gode hoder i vår forskning.

/sarkasme.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Har også andre i familien med humanistiske fag, de endte som sakbehandler på NAV og kontorassistenter i offentlig /kommunal sektor
Det er fordelen med humanistiske fag; du kan få jobb i offentlig forvaltning (vekstnæring nr. 1). Værre med realfag; her treffer du eller bommer du...
Stemmer dette?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.660
Antall liker
9.481
Torget vurderinger
1
Stemmer dette?
Ja. Svært få med realfagutdanning i offentlig forvaltning. Du kommer ikke på intervju.
Jeg hadde en 9 måneders midlertidig stilling ved UiO noen år tilbake. Instituttet (naturfag) skulle ha ny administrativ leder. Et absolutt krav var at vedkommende ikke skulle ha natur/realfaglig bakgrunn. Var på instituttmøtet. Ironisk nok skrev en daværende professor ved samme institutt et inlegg i Aftenposten om at det offentlige burde bli flinkere å ansette folk med realfagbakgrunn i administrative stillinger....
Jeg har aldri skjønt hvorfor noen med hovedfag i historie er bedre skikket som administratorer og ledere enn matematikere f.eks...
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Et samfunn består av 50% ditter og 50% datter. De er fra guds hånd (biologisk, som det heter på moderne) likt utrustet i alle relevante henseende. I høyere utdanning er det 80% ditter og 20% datter. Gitt at ditter og datter fra guds hånd er likt utrustet i alle relevante henseende, hvorfor skulle vi ikke også kunne si; det burde være 50/50 fordeling også i høyere utdanning! Gies det noen grunn til å si noe annet? Og om nå fordelingen er 80/20, burde en da ikke lete etter mekanismer som forårsaker slik skjevfordeling, og finne strategier som opphever den?

Deph sier?

--------

I amerikanske fengsel er det masse negre; uforholdsmessig, relativt til befolkningen som helhet. Det er vel et spørsmål om kvalifikasjoner for å komme inn …
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal man dømme etter hvor fort spørsmålet om HF og samfunnsfag endte opp med å handle om IT og jobbmuligheter, så. Ehhh.... Så....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Så hva synes Dr.Dong er riktig mengde av henholdsvis rødhårede (med fregner), dverger, grønnøyde, kronisk inkontinente, transvestitter og skallede på universitetene og hvilke tiltak bør settes inn slik at kvotene fylles i alle studieretninger? Og hvilke tiltak skal vi bruke? Ekstrapoeng, kvoteringer eller bare holdningskampanjer og frivillige tiltak rettet mot miljøene? Bør regjeringen komme på banen og bevilge noen millioner for å fremme "mangfoldet" og statistikken?

Vi må heller ikke glemme albinoer, tatere og hemafroditer... og folk med sammengrodde øyenbryn som sikkert er underrepresentert i sør-sahara-kvinnestudier (sett i et nytt antiimperialistisk lys).
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Et samfunn består av 50% ditter og 50% datter. De er fra guds hånd (biologisk, som det heter på moderne) likt utrustet i alle relevante henseende. I høyere utdanning er det 80% ditter og 20% datter. Gitt at ditter og datter fra guds hånd er likt utrustet i alle relevante henseende, hvorfor skulle vi ikke også kunne si; det burde være 50/50 fordeling også i høyere utdanning! Gies det noen grunn til å si noe annet? Og om nå fordelingen er 80/20, burde en da ikke lete etter mekanismer som forårsaker slik skjevfordeling, og finne strategier som opphever den?

Deph sier?

--------

I amerikanske fengsel er det masse negre; uforholdsmessig, relativt til befolkningen som helhet. Det er vel et spørsmål om kvalifikasjoner for å komme inn …
Ja for å havne i fengsel må du være kriminell og dømt, det er også uforholdmessig mange menn i fengsel enn kvinner og intetkjønn. Å jobbe for en lik representasjon av rasene og kjønnene av mangfoldshensyn og et forstokket likhetsideal er i mine øyne like åndssvakt som det de holder på med på enkelte universiteter med sine rase- og kjønnsbaserte inntaksregler.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Det bør absolutt kvoteres inn flere hvithudete damer i fengslene. Snakk om å behandle de overrepresenterte minoritetene dårlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: PKG
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det bør absolutt kvoteres inn flere hvithudete damer i fengslene. Snakk om å behandle de overrepresenterte minoritetene dårlig.
Dagbladet hadde nylig en sak i Magasinet om at menn straffes betydelig strengere enn kvinner, kjent problematikk, så akkurat der har du minst et halvt poeng.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
11.928
Antall liker
11.853
Torget vurderinger
2
Huff og huff at vi lar iranere og kinesere komme til Norge for å studere. Det har ingen fordeler med seg. Det vil ikke dannes forretningsnettverk i etterkant og ingen vestlig kultur bringes med hjem etter deres opphold. Norge lærer også ingenting om Iran og Kina og våre studenter får ingen innblikk i hvordan mennesker der lever. Norge for nordmenn og proteksjonisme ftw! Det beste er selvsagt at kun de med masse midler får lov til komme hit, for de med penger er jo de største talentene. Hvorfor har de ellers penger?. Norsk akademika trenger heller ingen utenlandske gode hoder i vår forskning.

/sarkasme.
Poenget var at i så godt som alle andre land i verden må studenten betale for studiene sine- nordmenn i utlandet også, men de som kommer hit ikke avkreves ett øre. Kineseren jeg delte hybel med som student måtte faktisk overlevere studielånet/ stipend fra Lånekassen til kinesiske myndigheter. I retur fikk han en sekk med ris i måneden. Han levde på kokt vann og ris det året vi bodde sammen. Gratispassasjer på norske velferdsgoder har vi nok av fra for om ikke vi skal utdanne kinesere gratis også.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
Vi har ikke skolepenger i Norge og godt er det. At Norge holder en høyere standard enn alt brask der ute i verden er bare positivt.

Lånekassen gir ikke lenger noen støtte til kvotestudenter. Så denne kineseren ville ikke fått noe å overlevere til kinesiske myndigheter i år. Jeg vil ikke si at disse studentene er noen gratispassasjerer. Dessuten vil en rekke av dem bli igjen i Norge og vil følgelig ha solid nettverk fra hjemlandet som kommer det norske næringslivet til gode.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.232
Antall liker
16.090
I hine gårde dager studerte jeg en stund i Sveits. Fikk Erasmus-stipend osv så selv om jeg var i et av verdens dyreste land var det bedre enn å studere i Norge. Universitetet kastet ymse saker ettte utlendinger siden de fikk mer offentlig støtte for en utlending enn for en sveitser. Hvor man kom fra var lite relevant (bortsett fra erasmus, da)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
7.119
Antall liker
8.978
Et samfunn består av 50% ditter og 50% datter. De er fra guds hånd (biologisk, som det heter på moderne) likt utrustet i alle relevante henseende. I høyere utdanning er det 80% ditter og 20% datter. Gitt at ditter og datter fra guds hånd er likt utrustet i alle relevante henseende, hvorfor skulle vi ikke også kunne si; det burde være 50/50 fordeling også i høyere utdanning! Gies det noen grunn til å si noe annet? Og om nå fordelingen er 80/20, burde en da ikke lete etter mekanismer som forårsaker slik skjevfordeling, og finne strategier som opphever den?

Deph sier?

--------

I amerikanske fengsel er det masse negre; uforholdsmessig, relativt til befolkningen som helhet. Det er vel et spørsmål om kvalifikasjoner for å komme inn …
Spørsmålet kan vel også stilles den andre veien. Hvorfor skal vi fortsette med å prioritere knappe samfunnsgoder for de allerede priviligerte? I Norge har vi kommet et godt stykke på vei siden Hernes sin artikkel på 70-tallet, og det har samfunn og økonomi vært tjent med. Ser man andre veien er det heller ikke mange årene siden det å være lege eller advokatsønn hadde en betydelig større betydning for å selv å få priviligert utdanning til ditto jobb, økonomi og sosial status, enn å være født blant de skarpeste knivene i skuffen.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Så hva synes Dr.Dong er riktig mengde av henholdsvis rødhårede (med fregner), dverger, grønnøyde, kronisk inkontinente, transvestitter og skallede på universitetene og hvilke tiltak bør settes inn slik at kvotene fylles i alle studieretninger? Og hvilke tiltak skal vi bruke? Ekstrapoeng, kvoteringer eller bare holdningskampanjer og frivillige tiltak rettet mot miljøene? Bør regjeringen komme på banen og bevilge noen millioner for å fremme "mangfoldet" og statistikken?

Vi må heller ikke glemme albinoer, tatere og hemafroditer... og folk med sammengrodde øyenbryn som sikkert er underrepresentert i sør-sahara-kvinnestudier (sett i et nytt antiimperialistisk lys).
Det er liksom ikke så lett å samtale med deg når svara ikke forholder seg til spørsmåla. Men det er vel ikke samtale du er interessert i; men mer trumpiansk ekspressjonisme. Eller kanskje du ikke vil fortelle verden at du kan lese. Svaret ditt er uansett bare lutter irrelevans.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Et samfunn består av 50% ditter og 50% datter. De er fra guds hånd (biologisk, som det heter på moderne) likt utrustet i alle relevante henseende. I høyere utdanning er det 80% ditter og 20% datter. Gitt at ditter og datter fra guds hånd er likt utrustet i alle relevante henseende, hvorfor skulle vi ikke også kunne si; det burde være 50/50 fordeling også i høyere utdanning! Gies det noen grunn til å si noe annet? Og om nå fordelingen er 80/20, burde en da ikke lete etter mekanismer som forårsaker slik skjevfordeling, og finne strategier som opphever den?

Deph sier?

--------

I amerikanske fengsel er det masse negre; uforholdsmessig, relativt til befolkningen som helhet. Det er vel et spørsmål om kvalifikasjoner for å komme inn …
Ja for å havne i fengsel må du være kriminell og dømt, det er også uforholdmessig mange menn i fengsel enn kvinner og intetkjønn. Å jobbe for en lik representasjon av rasene og kjønnene av mangfoldshensyn og et forstokket likhetsideal er i mine øyne like åndssvakt som det de holder på med på enkelte universiteter med sine rase- og kjønnsbaserte inntaksregler.
Du har sluttet å lese. Kanskje har du bare glede i å gjøre deg …
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Her er nok et eksempel på hva som rører seg i humaniora for tiden, og nok et eksempel på hvorfor man bør bruke sparekniven her og i stedet satse på realfag. Isolert sett kan man le av slike fjols som dette, men det er et systemisk problem (Ja dette er fra PRIO og ikke Univ). Mange fagfelt har degenerert helt til dette nivået og har sluttet å være steder for læring og kunnskap og i stedet blitt utklekkingsanstalter for den nye åndssvake identitetspolitikken.

---

Kjetil Rolness

Utviklingen av moderne vitenskap sammenfalt med kolonitiden. Derfor må innsiktene til Newton og Darwin forkastes til fordel for dårlig samvittighet, identitetspolitikk, mangfoldstiltak og "marginaliserte perspektiver". Vi kjenner dette politisk korrekte tøvet fra universiteter i USA og England. Når mener en forskningsleder og forskningsassistent ved Fredforskningsinstituttet (PRIO) at det er på "på høy tid og svært nødvendig" å importere våset til Norge, og "dekolonialisere akademia" (sic). Nei, det er heller på tide å lese Jonathan Haidts advarsler mot at akademia ofrer Sannhet for Politikk som mål for sin faglige virksomhet. Og høyst nødvendig at noen voksne på PRIO inviterer til medarbeidersamtaler.

https://www.aftenposten.no/meninger...e-akademia--Ida-Roland-Birkvad-og-Cindy-Horst

https://heterodoxacademy.org/one-telos-truth-or-social-justice-2/
 
  • Liker
Reaksjoner: PKG

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
14.879
Antall liker
11.527
Sted
Holmestrand
Visste du hva kumulativ frekvens var før du googlet?
Det gjorde ikke jeg.¨
:)
Ikke jeg heller, men jeg forventer at en 17-åring kan Google.
Første resultat om man googler kumulativ frekvens er til overmål eleviki. Dersom hun ikke forstår prinsippet i tabellen i artikkelen der bør hun kanskje ikke bli sykepleier.

Jeg tror jeg vet hva de fleste av dere voksne tenker. «Hva er relative og kumulative frekvenser?» Det er poenget mitt, oppegående voksne mennesker med fine jobber og utdannelser vet ikke engang hva det her er. Ikke jeg heller.
Så du mener at alt som kan googles er forstått?

I en opplæringsituasjon søker jeg alltid å forenkle, da spesielt det jeg sier og skriver.
Målet er at mottaker skal forstå budskapet, ikke bli overbevist om at de er ubrukelige.
Det er heller ikke å vise hvor utrolig smart jeg er som kan mange rare ord som folk flest aldri bruker, for eksempel kumulativ ...

Eller som vi sa før i tida:
Hvorfor bruke fremmedord når det finnes fullstendig adekvate, norske synonymer?
:)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.518
Antall liker
12.574
Sted
Trondheim
Beskrivelsen av begrepet kumulativ frekvens er "Summen av alle frekvensene opp til og med den aktuelle frekvensen". Det skal ikke være vanskelig for en person som går på vgs å forstå.

Og mener du virkelig at vi skal oversette alle internasjonale matematiske begreper til norsk? Hvor skal man i så fall stoppe?

Det kan jo selvfølgelig være læreren som i dette tilfellet ikke har klart å forklare dette, tross alt svært enkle, begrepet, evt. ikke klart å gi gode eksempler, men akkurat det siste har jeg vanskelig for å tro.
 
Topp Bunn