Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Det ligger forøvrig mye av Derren Brown på Youtube. Her er et klipp hvor han tukler med hodene til to reklamekonsulenter ved å bruke deres egne metoder. Ganske forbløffende :)
    Det aller mest interessante hadde vært om han hadde avslørt hva han gjør for å få dem til å tenke likt. Som regel tror jeg slike avsløringer hadde vært mer aha opplevelser enn det er forbausende, men det vil han ikke forandre på så klart. Han er jo entertainer.
    Det vises på slutten. De ble påvirka under taxituren av effekter plassert i gatebildet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Snåsamannen er en nyttig maskot for svindelindustrien, for det er milliarder i omløp her. Brown er en trussel, for han avslører svindlernes teknikker.
    Snåsamannen er ingen maskot. Hva har Brown avslørt? Jeg har ikke sett noenting. Ei som jeg har gått til for å få hjelp hos var også synsk. Hun lot det være helt frivillig om noen ville betale henne. Hun måtte slutte og begynte å studere på BI i stedet. Hvor mange i andre bransjen bruker tid og krefter på å hjelpe andre uten å få stort igjen for det selv? Hva slags intensjon har du med å holde på med alt dette Gjestemedlem? Hva er det et uttrykk for?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Det ligger forøvrig mye av Derren Brown på Youtube. Her er et klipp hvor han tukler med hodene til to reklamekonsulenter ved å bruke deres egne metoder. Ganske forbløffende :)
    Det aller mest interessante hadde vært om han hadde avslørt hva han gjør for å få dem til å tenke likt. Som regel tror jeg slike avsløringer hadde vært mer aha opplevelser enn det er forbausende, men det vil han ikke forandre på så klart. Han er jo entertainer.
    Det vises på slutten. De ble påvirka under taxituren av effekter plassert i gatebildet.
    Ok, lurt å se alt ja :). Nei, ikke så rent ulogisk påvirkning. Men hvordan var de så sikre på at de ville følge med på alt utenfor vinduene? Det var litt mystisk ;). Hvorfor var fotografen så ivrig med å filme utenfor?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    ...
    Det vises på slutten. De ble påvirka under taxituren av effekter plassert i gatebildet.
    Ok, lurt å se alt ja :). Nei, ikke så rent ulogisk påvirkning. Men hvordan var de så sikre på at de ville følge med på alt utenfor vinduene? Det var litt mystisk ;). Hvorfor var fotografen så ivrig med å filme utenfor?
    De ble fortalt at de skulle til et hemmelig sted. Sikkert derfor de følger med. Fotografen er selvfølgelig med på å lage programmet, og dokumenterer at reklamefolkene ser disse tingene.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    ...
    Det vises på slutten. De ble påvirka under taxituren av effekter plassert i gatebildet.
    Ok, lurt å se alt ja :). Nei, ikke så rent ulogisk påvirkning. Men hvordan var de så sikre på at de ville følge med på alt utenfor vinduene? Det var litt mystisk ;). Hvorfor var fotografen så ivrig med å filme utenfor?
    De ble fortalt at de skulle til et hemmelig sted.
    Aha.. -smart.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Snåsamannen er en nyttig maskot for svindelindustrien, for det er milliarder i omløp her. Brown er en trussel, for han avslører svindlernes teknikker.
    Snåsamannen er ingen maskot. Hva har Brown avslørt? Jeg har ikke sett noenting. Ei som jeg har gått til for å få hjelp hos var også synsk. Hun lot det være helt frivillig om noen ville betale henne. Hun måtte slutte og begynte å studere på BI i stedet. Hvor mange i andre bransjen bruker tid og krefter på å hjelpe andre uten å få stort igjen for det selv? Hva slags intensjon har du med å holde på med alt dette Gjestemedlem? Hva er det et uttrykk for?
    Det er utelukkende bedrag. Synskhet finnes ikke, spåmenn finnes ikke, fjernhelbredere finnes ikke, engler eksisterer ikke, guder er oppdiktede fantasier. De som hevder å drive på med slikt er med andre ord bedragere og/eller syke mennesker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Snåsamannen er en nyttig maskot for svindelindustrien, for det er milliarder i omløp her. Brown er en trussel, for han avslører svindlernes teknikker.
    Snåsamannen er ingen maskot. Hva har Brown avslørt? Jeg har ikke sett noenting. Ei som jeg har gått til for å få hjelp hos var også synsk. Hun lot det være helt frivillig om noen ville betale henne. Hun måtte slutte og begynte å studere på BI i stedet. Hvor mange i andre bransjen bruker tid og krefter på å hjelpe andre uten å få stort igjen for det selv? Hva slags intensjon har du med å holde på med alt dette Gjestemedlem? Hva er det et uttrykk for?
    Det er utelukkende bedrag. Synskhet finnes ikke, spåmenn finnes ikke, fjernhelbredere finnes ikke, engler eksisterer ikke, guder er oppdiktede fantasier. De som hevder å drive på med slikt er med andre ord bedragere og/eller syke mennesker.
    Jeg vet at du tar feil.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Lyngen skrev:
    Slubbert skrev:
    Nope, du tror. To helt forskjellige ting.
    Nei, jeg vet!
    Jeg opplever det slik at nettopp dette med den indre vissheten er det som skaper en religiøs overbevisning. Opplevelsene vi har er så intenst virkelige, at det ikke finnes tvil i vår sjel om at dette er noe vi innbiller oss. Ettersom jeg har vært på begge sider av den religiøse overbevisning, mener jeg å ha relatvit god bakgrunn for å hevde at, jo, det er innbilning. Sterk sådan.

    Honkey
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Lyngen skrev:
    Slubbert skrev:
    Nope, du tror. To helt forskjellige ting.
    Nei, jeg vet!
    Jeg opplever det slik at nettopp dette med den indre vissheten er det som skaper en religiøs overbevisning. Opplevelsene vi har er så intenst virkelige, at det ikke finnes tvil i vår sjel om at dette er noe vi innbiller oss. Ettersom jeg har vært på begge sider av den religiøse overbevisning, mener jeg å ha relatvit god bakgrunn for å hevde at, jo, det er innbilning. Sterk sådan.

    Honkey
    Jeg er ikke og har aldri vært religiøs. Jeg forholder meg mest til erfaring. Alt annet blir bare tro og det er ikke så interessant.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Snåsamannen er en nyttig maskot for svindelindustrien, for det er milliarder i omløp her. Brown er en trussel, for han avslører svindlernes teknikker.
    Snåsamannen er ingen maskot. Hva har Brown avslørt? Jeg har ikke sett noenting. Ei som jeg har gått til for å få hjelp hos var også synsk. Hun lot det være helt frivillig om noen ville betale henne. Hun måtte slutte og begynte å studere på BI i stedet. Hvor mange i andre bransjen bruker tid og krefter på å hjelpe andre uten å få stort igjen for det selv? Hva slags intensjon har du med å holde på med alt dette Gjestemedlem? Hva er det et uttrykk for?
    Det er utelukkende bedrag. Synskhet finnes ikke, spåmenn finnes ikke, fjernhelbredere finnes ikke, engler eksisterer ikke, guder er oppdiktede fantasier. De som hevder å drive på med slikt er med andre ord bedragere og/eller syke mennesker.
    Det interessante er hva som faktisk finnes. Og det som finnes er bio-elektriske organismer som har målbare spenningspotensialer. De kan bli påvirket og endret av jording, som når vi tar skoene av oss og kommer i kontakt med bakken. Eller andre menneskers energifelt kan påvirke oss når kontakten oppstår. I dag vet vi lite om konsekvensene av slike koblinger eller hvordan vi kan påvirke hverandre. Men at vi er bio-elektriske organismer med energifelt er fakta, det er lett målbart og en del av kroppens biokjemi.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Slubbert skrev:
    Nope, du tror. To helt forskjellige ting.
    Nei, jeg vet!
    Niks, du kan være så overbevist du bare vil, men viten er det ikke. Og det er ufattelig mange flere og sterkere holdepunkter for at du tar feil enn at du har rett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    If you wear a white coat that you believe belongs to a doctor, your ability to pay attention increases sharply. But if you wear the same white coat believing it belongs to a painter, you will show no such improvement.

    http://www.nytimes.com/2012/04/03/science/clothes-and-self-perception.html

    So scientists report after studying a phenomenon they call enclothed cognition: the effects of clothing on cognitive processes.

    It is not enough to see a doctor’s coat hanging in your doorway, said Adam D. Galinsky, a professor at the Kellogg School of Management at Northwestern University, who led the study. The effect occurs only if you actually wear the coat and know its symbolic meaning — that physicians tend to be careful, rigorous and good at paying attention.

    The findings, on the Web site of The Journal of Experimental Social Cognition, are a twist on a growing scientific field called embodied cognition. We think not just with our brains but with our bodies, Dr. Galinsky said, and our thought processes are based on physical experiences that set off associated abstract concepts. Now it appears that those experiences include the clothes we wear.

    .....

    http://plato.stanford.edu/entries/embodied-cognition/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Embodied_cognition
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Dagbladet.no melder i dag at 15% av befolkninga tror at prinsessen vår kommuniserer med engler og avdøde. Skepsisen er størst blant menn og geografisk blant befolkninga i nord-norge og på vestlandet.

    Sagt på en annen måte: troen på engler øker proposjonalt med høyere utdanningsnivå. ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kvinner er generelt mer overtroiske og lettlurte enn menn, og skepsisen du viser til er til den gale prinsessen. Ikke underlig at den vokser jo lenger bort fra Oslo man kommer.

    Om du finner relevant statistikk vil du nok garantert finne at nivået av overtro avtar proporsjonalt med økning i utdanningsnivå. Hele poenget med utdanning er jo å opplyse mennesker og lære dem om virkeligheten. Nissetro er jo noe man putter inn der man ikke har reell kunnskap om noe, og er ukomfortabel med det gapende hullet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Kvinner er generelt mer overtroiske og lettlurte enn menn, og skepsisen du viser til er til den gale prinsessen. Ikke underlig at den vokser jo lenger bort fra Oslo man kommer.

    Om du finner relevant statistikk vil du nok garantert finne at nivået av overtro avtar proporsjonalt med økning i utdanningsnivå. Hele poenget med utdanning er jo å opplyse mennesker og lære dem om virkeligheten. Nissetro er jo noe man putter inn der man ikke har reell kunnskap om noe, og er ukomfortabel med det gapende hullet.
    Kvinner er mer åpne enn menn så det er hovedgrunnen, men på de siste kursene jeg har vært på så ser det kanskje ut som dette er i ferd med å balansere seg. Flere menn enn jeg trodde. En mannlig ingeniør også så det var en god blanding, også en dame som hadde med seg sitt tenåringsdatter som var veldig åpen. Jeg tror yngre folk i dag er mer åpne enn tidligere ganerasjoner så det skjer en utvikling her tror jeg takket være mindre streng ensartet opplæring.

    Husk at dette tar lang, lang til å bli mer mottagelig så å tro at man skal sense mye ved å sette seg ned å meditere et par ganger er som oftes feilslått. Derimot er det mange som har mye mindre lukkete "energifelter" i utganspunktet så da blir det mye lettere, samt de som har evnene medfødte da. De fleste vil nok være i de to siste gruppene, da det krever mye arbeid for de førstnevnte.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Gjestemedlem skrev:
    Kvinner er generelt mer overtroiske og lettlurte enn menn, og skepsisen du viser til er til den gale prinsessen. Ikke underlig at den vokser jo lenger bort fra Oslo man kommer.
    Har du misforstått? Folk i nord er mest skeptisk til om prinsessen kan kommunisere med engler og døde personer. Folk er mer positiv på det sentrale østlandsområdet, der utdanningsnivået er høyest.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Kvinner er generelt mer overtroiske og lettlurte enn menn, og skepsisen du viser til er til den gale prinsessen. Ikke underlig at den vokser jo lenger bort fra Oslo man kommer.
    Har du misforstått? Folk i nord er mest skeptisk til om prinsessen kan kommunisere med engler og døde personer. Folk er mer positiv på det sentrale østlandsområdet, der utdanningsnivået er høyest.
    '

    Hvis du poster en link er det sikkert lettere å kommentere saken du sikter til. Så etter den, men fant den ikke under hverken kjendiser eller kultur på db.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Dette var da relativ oppløftende påskelesning. De aller fleste skjønner at kjerringen er en notorisk storsvindler og at hennes svindelprosjekter påvirker det norske monarkiet på en negativ måte, kun 4 prosent mener at hennes eskapader er positivt for kongehusets omdømme.

    At bare 15% er overtroiske nok til å gå på svindelen er gledelig. Jeg hadde trodd at flere var godtroende nok til å bite på slike eventyr.

    Verden går fremover.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Det neste blir vel at filmindustrien skal saksøkes for svindel. Der blir vi presentert for aliens, flyvende kosteskaft, spøkelser, troll og alt mulig rart som de fleste mener ikke finnes. Attpåtil tar de betalt for at vi skal gå og se svindelen. Utrolig at vi finner oss i det!

    Skulle nesten tro folk betalte bare for å bli underholdt av slike fantasifilmer!!!

    Så hva er forskjellen, med en prinsesse i underholdningsbransjen? Hun forteller eventyr, skriver barnebøker, englebøker, underholder mennesker med historiene sine. Hvor ligger svindelen? Du blir like mye svindlet om du ser Avatar i troen på at den finnes der ute.. ::)

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    topline skrev:
    Det neste blir vel at filmindustrien skal saksøkes for svindel. Der blir vi presentert for aliens, flyvende kosteskaft, spøkelser, troll og alt mulig rart som de fleste mener ikke finnes. Attpåtil tar de betalt for at vi skal gå og se svindelen. Utrolig at vi finner oss i det!

    Skulle nesten tro folk betalte bare for å bli underholdt av slike fantasifilmer!!!

    Så hva er forskjellen, med en prinsesse i underholdningsbransjen? Hun forteller eventyr, skriver barnebøker, englebøker, underholder mennesker med historiene sine. Hvor ligger svindelen? Du blir like mye svindlet om du ser Avatar i troen på at den finnes der ute.. ::)
    Hvis dette kun hadde vært markedsført som fjas, underholdning, eventyr og slikt på linje med andre drømmerier så var det en annen sak. Men her har vi en hel industri som lopper folk for milliarder ved å drive villedende markedsføring for sine produkter. Helsesvindel, åndefjas og overtro er samlet sett en milliardindustri som går langt langt ut over underholdningsaspektet. Det er like skadelig for samfunnet som helhet som mer tradisjonell kriminalitet. Fjols som prinsessen og snåsanissen er ufattelig innbringende for industrien ved at de gjør folk til mottakelige godtroende tomsinger. Hvis man regner verdien av dette svindelmarkedet i reelle penger ville jeg ikke blitt forbauset hvis disse to ikke var verdt sin vekt i gull, bokstavelig talt.

    Märtha begynte jo forøvrig sin karriere med ordinære eventyrbøker og eventyropplesning i fjernsynet, men fant raskt ut at det var mer penger i å skrive sine egne og leve på dem, enn å kun fremføre Asbjørnsen og Moe. Med den lille forskjellen at man gir det ut for å være ekte vare.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Kvinner er generelt mer overtroiske og lettlurte enn menn, og skepsisen du viser til er til den gale prinsessen. Ikke underlig at den vokser jo lenger bort fra Oslo man kommer.

    Om du finner relevant statistikk vil du nok garantert finne at nivået av overtro avtar proporsjonalt med økning i utdanningsnivå. Hele poenget med utdanning er jo å opplyse mennesker og lære dem om virkeligheten. Nissetro er jo noe man putter inn der man ikke har reell kunnskap om noe, og er ukomfortabel med det gapende hullet.
    Kvinner er mer åpne enn menn så det er hovedgrunnen, men på de siste kursene jeg har vært på så ser det kanskje ut som dette er i ferd med å balansere seg. Flere menn enn jeg trodde. En mannlig ingeniør også så det var en god blanding, også en dame som hadde med seg sitt tenåringsdatter som var veldig åpen. Jeg tror yngre folk i dag er mer åpne enn tidligere ganerasjoner så det skjer en utvikling her tror jeg takket være mindre streng ensartet opplæring.

    Husk at dette tar lang, lang til å bli mer mottagelig så å tro at man skal sense mye ved å sette seg ned å meditere et par ganger er som oftes feilslått. Derimot er det mange som har mye mindre lukkete "energifelter" i utganspunktet så da blir det mye lettere, samt de som har evnene medfødte da. De fleste vil nok være i de to siste gruppene, da det krever mye arbeid for de førstnevnte.
    Det er de som ukritisk tror på alt dette tøvet som er lukket. Det er underlig at mennesker som tror på noe uten å spørre hvorfor og uten å ta til seg dokumentasjon og bevis på at det de tror på faktisk ikke er reelt skal hylles som åpne? De er hjernevasket og fastlåste i sin tenkning, det stikk motsatte av åpne og sannhetssøkende.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Homøopatisk kirurgi.

    "Sometimes I think our dilution of statistically insignificant amounts of arsenic is not enough."

    Homøopatisk øl blir et avgiftsmareritt for norske myndigheter, skulle jeg tro, men er garantert sterkt. (Mot slutten).

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Kvinner er generelt mer overtroiske og lettlurte enn menn, og skepsisen du viser til er til den gale prinsessen. Ikke underlig at den vokser jo lenger bort fra Oslo man kommer.

    Om du finner relevant statistikk vil du nok garantert finne at nivået av overtro avtar proporsjonalt med økning i utdanningsnivå. Hele poenget med utdanning er jo å opplyse mennesker og lære dem om virkeligheten. Nissetro er jo noe man putter inn der man ikke har reell kunnskap om noe, og er ukomfortabel med det gapende hullet.
    Kvinner er mer åpne enn menn så det er hovedgrunnen, men på de siste kursene jeg har vært på så ser det kanskje ut som dette er i ferd med å balansere seg. Flere menn enn jeg trodde. En mannlig ingeniør også så det var en god blanding, også en dame som hadde med seg sitt tenåringsdatter som var veldig åpen. Jeg tror yngre folk i dag er mer åpne enn tidligere ganerasjoner så det skjer en utvikling her tror jeg takket være mindre streng ensartet opplæring.

    Husk at dette tar lang, lang til å bli mer mottagelig så å tro at man skal sense mye ved å sette seg ned å meditere et par ganger er som oftes feilslått. Derimot er det mange som har mye mindre lukkete "energifelter" i utganspunktet så da blir det mye lettere, samt de som har evnene medfødte da. De fleste vil nok være i de to siste gruppene, da det krever mye arbeid for de førstnevnte.
    Det er de som ukritisk tror på alt dette tøvet som er lukket. Det er underlig at mennesker som tror på noe uten å spørre hvorfor og uten å ta til seg dokumentasjon og bevis på at det de tror på faktisk ikke er reelt skal hylles som åpne?
    Det underlige er folk som forholder seg til f.eks. akupunktur uten å ha prøvd det selv og foholde seg til de som ikke har tro på det i stedet for å spørre de som har prøv hva de får ut av det og effekten. De kan score høyt på IQ test, men klokskap er det ikke.

    Det er mye bedre å prøve, uforske og skaffe seg erfaring enn å sitte å kritisere andre uten viten om dem.

    De er hjernevasket og fastlåste i sin tenkning, det stikk motsatte av åpne og sannhetssøkende.
    Hva vet du om det, HC? Er dette et klokt utspill? Er det slik du forholder deg til andre som har et annet liv og erfaringer enn deg selv? Er det du som sitter på fasiten til alle andre? uten å vite noe om dem?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Det er mye bedre å prøve, uforske og skaffe seg erfaring enn å sitte å kritisere alle uten å skaffe seg moe som helst erfaring noe som helst selv.
    Når vi snakker om ting som er dokumentert virkningsløst er slik erfaring verre enn bortkastet, spesielt når man tar i betraktning hvor lett det er å trekke feilaktige konklusjoner basert på synsing og velvilje.

    Kroppen leger seg selv, og hvis noen så spiser en sukkerpille eller ringer en snåsatelefon og deretter blir bedre, for så å gi seg over i glede over hvor virkningsfull og hjelpende denne "behandlingen" var så er kanskje personen blitt bedre fysisk, men har samtidig sunket enda at hakk lenger inn i stupiditetens drømmetilværelse.

    Anekdoter fra godtroende, ukritiske og systemløse mennesker er rett og slett å se på som desinformasjon. Noe annet kan få tragiske konsekvenser. Den viktigste selvinnsikt man kan ha i denne sammenheng er at man ikke selv er immun mot slikt, og å stole på egne opplevelser når de går på tvers av virkeligheten er tåpelig og farlig.

    Men dette er jo svindlernes fremste salgargument. Det å spille på forfengelighet og tro på egne tolkninger. Drit i virkeligheten, medisinere, fysikere, kjemikere og seriøse forskere.. hva DU tror er jo så mye mye mer riktig... for deg og din virkelighet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Når vi snakker om ting som er dokumentert virkningsløst er slik erfaring verre enn bortkastet, spesielt når man tar i betraktning hvor lett det er å trekke feilaktige konklusjoner basert på synsing og velvilje.
    Går du rundt å krever det som andre erfarer og forteller om dokumentert og bevist hvis du skal tro på dem?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Når vi snakker om ting som er dokumentert virkningsløst er slik erfaring verre enn bortkastet, spesielt når man tar i betraktning hvor lett det er å trekke feilaktige konklusjoner basert på synsing og velvilje.
    Går du rundt å krever det som andre erfarer og forteller om dokumentert og bevist hvis du skal tro på dem?
    Hvis det de hevder er i strid med naturens lover og virkelighetens verden, så ja, da vil jeg nok forvente solid dokumentasjon for å ta dem seriøst. I motsatt fall vil påstandene tilskrives generell uforstand, religiøsitet, rusmidler eller psykiske lidelser.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den er sjarmerende, denne iveren etter å få sine villfarelser antatt som ugjendrivelige bevis på at alt er feilsett, misforstått og vrangt i forhold til ens dype alternative innsyn.
     
    N

    nb

    Gjest
    Er en spåkone til 32 kroner pr. minutt + 45 kroner i fakturaavgift bedre enn en som bare koster 26 kroner / minutt og ikke har noen fakturaavgift? Tanken slo meg etter å ha sett Dagbladets "kvalitetssikrede" annonser nå i påsken.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Virker som dette er religion for deg.

    Er vel kun resultatet som er viktig uansett behandling!



    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Det er mye bedre å prøve, uforske og skaffe seg erfaring enn å sitte å kritisere alle uten å skaffe seg moe som helst erfaring noe som helst selv.
    Når vi snakker om ting som er dokumentert virkningsløst er slik erfaring verre enn bortkastet, spesielt når man tar i betraktning hvor lett det er å trekke feilaktige konklusjoner basert på synsing og velvilje.

    Kroppen leger seg selv, og hvis noen så spiser en sukkerpille eller ringer en snåsatelefon og deretter blir bedre, for så å gi seg over i glede over hvor virkningsfull og hjelpende denne "behandlingen" var så er kanskje personen blitt bedre fysisk, men har samtidig sunket enda at hakk lenger inn i stupiditetens drømmetilværelse.

    Anekdoter fra godtroende, ukritiske og systemløse mennesker er rett og slett å se på som desinformasjon. Noe annet kan få tragiske konsekvenser. Den viktigste selvinnsikt man kan ha i denne sammenheng er at man ikke selv er immun mot slikt, og å stole på egne opplevelser når de går på tvers av virkeligheten er tåpelig og farlig.

    Men dette er jo svindlernes fremste salgargument. Det å spille på forfengelighet og tro på egne tolkninger. Drit i virkeligheten, medisinere, fysikere, kjemikere og seriøse forskere.. hva DU tror er jo så mye mye mer riktig... for deg og din virkelighet.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Lyngen skrev:
    Det underlige er folk som forholder seg til f.eks. akupunktur uten å ha prøvd det selv og foholde seg til de som ikke har tro på det i stedet for å spørre de som har prøv hva de får ut av det og effekten. De kan score høyt på IQ test, men klokskap er det ikke.

    Det er mye bedre å prøve, uforske og skaffe seg erfaring enn å sitte å kritisere andre uten viten om dem.
    Den absolutte dumskap må være å kun forholde seg til egne erfaringer. All seriøs forskning viser at homeopati er 100% virkningsløst men følger man din logikk kan man ikke konkludere før man har forsøkt sukkerpillene selv.

    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    De er hjernevasket og fastlåste i sin tenkning, det stikk motsatte av åpne og sannhetssøkende.
    Hva vet du om det, HC? Er dette et klokt utspill? Er det slik du forholder deg til andre som har et annet liv og erfaringer enn deg selv? Er det du som sitter på fasiten til alle andre? uten å vite noe om dem?
    Jeg er dritt lei av å få høre hvor 'lukket' jeg er fordi jeg forholder meg til dokumentert kunnskap og fysiske realiteter. Ønsker man å tro på det udokumenterte og særdeles usannsynlige vær så god men vent ikke applaus fra min side. Hvis man ukritisk og fastlåst tror på ting som strider i mot fysikkens lover og er vitenskapelig falsifisert etter alle kunstens regler bør man tåle litt motbør.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    val skrev:
    Virker som dette er religion for deg.

    Er vel kun resultatet som er viktig uansett behandling!
    Ja, det er resultatet som teller!

    Religion? Nei! Men jeg har erfart og sett/hørt såpass at jeg ikke er i tvil om at det finner mer mellom himmel og jord enn det mange tror. Det mest hardnakkede er tross alt de som ikke har erfart noenting og heller ikke ønsker det. Det jeg reagerer på er harselering med folk som har annen erfaring enn seg selv. Jeg har som nevnt mange ganger full forståelse for at det er vanskelig å tro på mye "alternativt", men det går jo an å si det i stedet for å ta andre som man ikke kjenner for kjeltringer, svindlere, osv. Det er noe det ikke kommer noe godt ut av uansett.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    HC skrev:
    Jeg er dritt lei av å få høre hvor 'lukket' jeg er fordi jeg forholder meg til dokumentert kunnskap og fysiske realiteter.


    Vi er alle mer eller mindre lukket så det er ikke noe å ergre seg over med mindre det betyr noe for hver enkelt. Det ser jeg på som en logisk årsak av at vi har fokus på det materielle, egoet og all den krigføringen, hat, sinne, sorg, kontroll av andre mennesker, maktsjuke, trakkasering, vold og kort og godt all negative følelser vi har påført hverandre gjennom utallige generasjoner. Jeg tror denne kollektive bevisstheten over tusner av år påvirker oss alle.

    For meg dreier ikke "alternativitet" seg om vitenskap og fysiske realiteter, men personlig vekst! Det er det som betyr mest for oss. Våre følelser, ressurser og aller mest om våre relasjoner til andre mennesker.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Kroppen leger seg selv, og hvis noen så spiser en sukkerpille eller ringer en snåsatelefon og deretter blir bedre, for så å gi seg over i glede over hvor virkningsfull og hjelpende denne "behandlingen" var så er kanskje personen blitt bedre fysisk, men har samtidig sunket enda at hakk lenger inn i stupiditetens drømmetilværelse.
    Syns du dette tyder på at kroppene våre "leger seg selv", og vi blir friske sånn helt uten videre??

    - Vi kan nesten snakke om en epidemi av kronisk sykdom, sa direktør Geir Stene-Larsen i Folkehelseinstituttet da han la fram «Folkehelserapporten 2010». Anslagsvis 30 prosent av den voksne befolkningen har kroniske smerter. Om lag en av ti i arbeidsfør alder er uføretrygdet. Sammenlignet med andre OECD-land er denne andelen forholdsvis høy. Kroniske smertetilstander og psykiske lidelser er de viktigste årsakene til at menn og kvinner faller ut av arbeidslivet før pensjonsalderen.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Kvinner er mer åpne enn menn så det er hovedgrunnen, men på de siste kursene jeg har vært på så ser det kanskje ut som dette er i ferd med å balansere seg. Flere menn enn jeg trodde. En mannlig ingeniør også så det var en god blanding, også en dame som hadde med seg sitt tenåringsdatter som var veldig åpen. Jeg tror yngre folk i dag er mer åpne enn tidligere ganerasjoner så det skjer en utvikling her tror jeg takket være mindre streng ensartet opplæring.
    Åpne? Åpne?! Alternativerne er jo lukket som østers. Det finnes masse både plausible og dokumenterte forklaringer på "opplevelsene" deres, placebo og andre psykologiske årsakssammenhenger er godt forstått og forklart i litteraturen. Men alternativerne nekter å en gang vurdere realistiske forklaringer, de insisterer på eventyrhistoriene sine uansett. Kan ikke tenke meg mer lukkede folk enn alternativerne, de har alle tegn på en kult.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Lyngen skrev:
    Kvinner er mer åpne enn menn så det er hovedgrunnen, men på de siste kursene jeg har vært på så ser det kanskje ut som dette er i ferd med å balansere seg. Flere menn enn jeg trodde. En mannlig ingeniør også så det var en god blanding, også en dame som hadde med seg sitt tenåringsdatter som var veldig åpen. Jeg tror yngre folk i dag er mer åpne enn tidligere ganerasjoner så det skjer en utvikling her tror jeg takket være mindre streng ensartet opplæring.
    Åpne? Åpne?! Alternativerne er jo lukket som østers. Det finnes masse både plausible og dokumenterte forklaringer på "opplevelsene" deres, placebo og andre psykologiske årsakssammenhenger er godt forstått og forklart i litteraturen. Men alternativerne nekter å en gang vurdere realistiske forklaringer, de insisterer på eventyrhistoriene sine uansett. Kan ikke tenke meg mer lukkede folk enn alternativerne, de har alle tegn på en kult.
    Hva skal jeg svare på dette? Du legger svarene i munnen på de "alternative" og synes de er lite åpne? Det er faktisk ikke alt som kan forklares med såkalte naturlige forklaringer, men det vil ikke du vite noe av. Du vil ikke lytte, du vil ikke prøve selv, men du vil fastholde på din forståelse av verden som den eneste sannhet. Og du vil at alle skal følge den så du kan opprettholde ditt ego. Jeg tror det finnes flere sannheter, ting vi ikke er så bevisste på enda, ting vi har igjen å oppdage og ikke minst det å forstå hvem vi er og se vårt fulle potensial. Vi forstår ikke alt, vi vet ikke alt. De vise vet at de er utilstrekkelige, de dumme skjønner det ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn