Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Slubbert skrev:
    ^^ At hun var en psykopatisk massemorder som skulle drepe deg og grundig hadde researchet din person med tanke på å bli kvitt alle løse forbindelser, er usannsynlig, men fortsatt en million billioner ganger mer sannsynlig enn at hun faktisk var synsk. Bare sånn...
    ^Denne liker jeg! :) Men heldigvis mygget hun ut før hun rant kniven i brøstet på meg.

    Honkey
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.373
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Intuisjon er et slags samlebegrep på kunnskap man har, men som man ennå ikke har organisert godt nok til å sette ord på den. Noen ganger vet man at en analyse er feil, selv om alle tallene i regnearket forsåvidt stemmer. Erfaring tilsier at den følelsen skal man ta alvorlig. Da er det vanligvis noen grunnleggende forutsetninger som ikke stemmer, eller at det er feil analyse selv om den er gjort riktig. Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Intuisjon er et slags samlebegrep på kunnskap man har, men som man ennå ikke har organisert godt nok til å sette ord på den. Noen ganger vet man at en analyse er feil, selv om alle tallene i regnearket forsåvidt stemmer. Erfaring tilsier at den følelsen skal man ta alvorlig. Da er det vanligvis noen grunnleggende forutsetninger som ikke stemmer, eller at det er feil analyse selv om den er gjort riktig. Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
    Et helt forventet svar.

    Men det du ligger i begrepet intuisjon er noe helt annet enn hva jeg legger i begrepet intuisjon. Intuisjon i mitt begrep, ligger utenfor tid og rom, utenfor den rasjonelle verden.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Intuisjon er et slags samlebegrep på kunnskap man har, men som man ennå ikke har organisert godt nok til å sette ord på den. Noen ganger vet man at en analyse er feil, selv om alle tallene i regnearket forsåvidt stemmer. Erfaring tilsier at den følelsen skal man ta alvorlig. Da er det vanligvis noen grunnleggende forutsetninger som ikke stemmer, eller at det er feil analyse selv om den er gjort riktig. Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
    Et helt forventet svar.

    Men det du ligger i begrepet intuisjon er noe helt annet enn hva jeg legger i begrepet intuisjon. Intuisjon i mitt begrep, ligger utenfor tid og rom, utenfor den rasjonelle verden.
    Svært uenig. For meg er intuisjon, erfaring og kunnskap som man i gitte situasjoner ikke klarer å systematisere og derfor ikke klarer å trekke tydelige konklusjoner
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    65finger skrev:
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Intuisjon er et slags samlebegrep på kunnskap man har, men som man ennå ikke har organisert godt nok til å sette ord på den. Noen ganger vet man at en analyse er feil, selv om alle tallene i regnearket forsåvidt stemmer. Erfaring tilsier at den følelsen skal man ta alvorlig. Da er det vanligvis noen grunnleggende forutsetninger som ikke stemmer, eller at det er feil analyse selv om den er gjort riktig. Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
    Et helt forventet svar.

    Men det du ligger i begrepet intuisjon er noe helt annet enn hva jeg legger i begrepet intuisjon. Intuisjon i mitt begrep, ligger utenfor tid og rom, utenfor den rasjonelle verden.
    Svært uenig. For meg er intuisjon, erfaring og kunnskap som man i gitte situasjoner ikke klarer å systematisere
    Hvordan kan du uttale deg om min verden, når du ikke har så mye som lilletåa innenfor?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Espen R skrev:
    65finger skrev:
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Intuisjon er et slags samlebegrep på kunnskap man har, men som man ennå ikke har organisert godt nok til å sette ord på den. Noen ganger vet man at en analyse er feil, selv om alle tallene i regnearket forsåvidt stemmer. Erfaring tilsier at den følelsen skal man ta alvorlig. Da er det vanligvis noen grunnleggende forutsetninger som ikke stemmer, eller at det er feil analyse selv om den er gjort riktig. Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
    Et helt forventet svar.

    Men det du ligger i begrepet intuisjon er noe helt annet enn hva jeg legger i begrepet intuisjon. Intuisjon i mitt begrep, ligger utenfor tid og rom, utenfor den rasjonelle verden.
    Svært uenig. For meg er intuisjon, erfaring og kunnskap som man i gitte situasjoner ikke klarer å systematisere
    Hvordan kan du uttale deg om min verden, når du ikke har så mye som lilletåa innenfor?
    Uttaler meg ikke om din verden. Kun din oppfattning av hva du mener intuisjon er.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Undres om tilhengere av Lilli og Camillos lysvesener har vurdert om det er datakode det dreier seg om, og ikke mennesker? George Dyson spekulerer:

    The question of how and when humans are going to expand into the universe, the space travel question, is, in my view, almost rendered obsolete by this growth of a digitally-coded biology, because those digital organisms—maybe they don't exist now, but as long as the system keeps going, they're inevitable—can travel at the speed of light. They can propagate. They're going to be so immeasurably far ahead that maybe humans will be dragged along with it.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Asbjørn skrev:
    Cold reading for viderekomne. Noe visste hun jo fra før, kanskje litt om hvem som hadde bodd i huset tidligere og omtrent hvor gamle de var. Hun begynte å si noe, litt dvelende og undrende, og så på dine reaksjoner om det var noe der eller ikke. Hvis det ikke var noe, gikk hun raskt videre, men hvis ditt kroppsspråk viste at noe stemte, kunne hun fortsette utbroderingen på det temaet. Du var i utgangspunktet velvillig innstilt, sånn at du gjerne grov frem de minnene som eventuelt stemte overens med hva hun sa. Eventuelle blindveier ("kan det være slik... nei, det var sånn...") var lette å overse, ettersom de punktene som traff blir husket, ikke omveiene frem til det punktet.

    Om det ble gjort bevisst eller ikke har jeg ingen formening om. De fleste av oss gjør dette i større eller mindre grad i hverdagen, vi ser hvordan den personen vi snakker med reagerer på det vi sier og tilpasser oss det. Det er ikke uvanlig at vi vet hva en person kommer til å si allerede før han eller hun åpner munnen. Det skal ikke mye trening til for å bli ganske god på det.

    Her er korrespondanskurset, så det er bare å begynne å øve selv:
    http://www.wikihow.com/Cold-Read
    http://www.denisdutton.com/cold_reading.htm
    http://www.randi.org/library/coldreading/index.html
    http://www.skeptics.com.au/publications/articles/guide-to-cold-reading-ray-hyman/
    Jeg har tatt meg litt tid i dag til å se litt på teknikkene som benyttes ved cold reading. Og uansett hva det var dama drev med, benyttet hun ingen av teknikkene som ble beskrevet der. Med det ene unntaket der hun ble så forvirret over at gangen min var "feil", stilte hun ikke et eneste spørsmål. Hun så ikke på meg en eneste gang. Hun bare lå stille med lukkede øyne, og fortalte stykkevis og delt, langsomt, men uten å tvile, det var bare som en langsom nedlasting, som sagt.

    Honkey
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Intuisjon er et slags samlebegrep på kunnskap man har, men som man ennå ikke har organisert godt nok til å sette ord på den. Noen ganger vet man at en analyse er feil, selv om alle tallene i regnearket forsåvidt stemmer. Erfaring tilsier at den følelsen skal man ta alvorlig. Da er det vanligvis noen grunnleggende forutsetninger som ikke stemmer, eller at det er feil analyse selv om den er gjort riktig. Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
    Et helt forventet svar.

    Men det du ligger i begrepet intuisjon er noe helt annet enn hva jeg legger i begrepet intuisjon. Intuisjon i mitt begrep, ligger utenfor tid og rom, utenfor den rasjonelle verden.
    Mener du at intuisjon (som eksemplifisert ved historien om bildet som falt ned) kun kan forklares irrasjonelt? Slik jeg ser det er en forklaring på intuisjon som ligger utenfor den rasjonelle verden utrolig mye mindre sannsynlig enn en rasjonell forklaring.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
    Man kaster da ikke bort all kunnskap ved å følge intuisjonen, tvert om kan vi heller si.

    Det er gjort studier på når du bør følge intuisjonen og når du bør tenke deg godt om. Resultatet av studiene er noe overraskende, eller kanskje ikke. Det viser seg at jo mer komplisert valget er dess mer bør du følge intuisjonen, mens ved enkle avgjørelser kan du gjerne tenke deg godt om flere ganger.

    Grunnen er at det vi liker å kalle intuisjon er summen av kunnskaper vi har i underbevisstheten vår, som igjen skaper en magefølelse basert på alt vi vet men ikke er bevisste på. Kompliserte valg krever at vi bruker all kunnskapen vi har, også den vi ikke umiddelbar er bevisst. Enkle valg derimot krever ikke så mange analyser.

    Boken BLINK: The Power of Thinking Without Thinking, av Malcolm Gladwell tar opp dette fenomenet og beskriver det grundig. Interessant lesning om man ønsker mer forståelse for hvordan hjernen fungerer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.373
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nemlig. Det viktige ordet som du overså var "blindt", som i "blindt følge intuisjonen". Blir det tilstrekkelig komplisert har du uansett ingen sjans til å analysere deg frem uten å gjøre så mange forenklinger at du kan havne helt på bærtur. Det å ta et steg tilbake, se på helheten og spørre seg selv "er dette riktig?" kan ofte være nyttig. Det bygger på erfaring fra lingende situasjoner, så "intuisjon" hos en nybegynner i et fag er ikke verdt stort. Men selv med lang erfaring vil det være galematias å se helt bort fra ("blindt") de tingene vi faktisk vet og som vi faktisk kan regne oss frem til. Et røft overslag på baksiden av en konvolutt kan være mye mer verdifullt enn timevis med intuitiv synsing.

    En teknikk for de riktig vanskelige beslutningene er å kaste mynt. Det virker bare når du har grublet frem og tilbake i dagevis, og det er fordeler og ulemper i massevis på begge sider. Du bestemmer deg for å kaste mynt, og gjentar for deg selv "hvis mynt, så blir det slik; hvis kron, så blir det sånn" tilstrekkelig mange ganger til at du er fast bestemt på de alternativene. Så kaster du mynt og kjenner på magefølelsen i det du får "svaret". Var det en følelse av lettelse og "ja, det er riktig!" eller var det en tung "neiiii, må det bli slik?". Den reaksjonen gir deg svaret, ikke selve myntkastet...

    Men det er ikke noe overnaturlig ved det i det hele tatt, bare å tvinge hjernen til å trekke inn all tilgjengelig informasjon, også den ubevisste og uartikulerte, i beslutningsprosessen. Det er ikke noe overnaturlig ved å kunne lese andre menneskers kroppsspråk før de er bevisste på det selv, heller.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg så nettopp et program på BBC Entertainment hvor illusjonisten Derren Brown leser tanker og manipulerer tilfeldige personer på t-banen, blandt publikum, og lignende. Derren Brown er skeptiker og viser hva som er mulig å få til uten overnaturlige evner. Det er faktisk forbløffende.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Derren_brown


    Edit: Endra linken til engelsk wikipedia
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    OAlex skrev:
    Jeg så nettopp et program på BBC Entertainment hvor illusjonisten Derren Brown leser tanker og manipulerer tilfeldige personer på t-banen, blandt publikum, og lignende. Derren Brown er skeptiker og viser hva som er mulig å få til uten overnaturlige evner. Det er faktisk forbløffende.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Derren_brown


    Edit: Endra linken til engelsk wikipedia
    Ja, artig å se hva han og andre får til men det er noe annet enn trådstarters emne. Han holder ikke på med alternativ helbredelser slik som snåsamannen.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Jeg så nettopp et program på BBC Entertainment hvor illusjonisten Derren Brown leser tanker og manipulerer tilfeldige personer på t-banen, blandt publikum, og lignende. Derren Brown er skeptiker og viser hva som er mulig å få til uten overnaturlige evner. Det er faktisk forbløffende.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Derren_brown

    Edit: Endra linken til engelsk wikipedia
    Ja, artig å se hva han og andre får til men det er noe annet enn trådstarters emne. Han holder ikke på med alternativ helbredelser slik som snåsamannen.
    Presis. Han kan fremstå som synsk ved hjelp av illusjon.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    topline skrev:
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.
    ...

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
    Man skal høre på intuisjonen, men å stole blindt på den høres derimot livsfarlig ut. Da kaster man ut alt man vet at man vet, og står bare igjen med det man ennå ikke vet at man vet. Det kan være et ganske dårlig bytte.
    Man kaster da ikke bort all kunnskap ved å følge intuisjonen, tvert om kan vi heller si.

    Det er gjort studier på når du bør følge intuisjonen og når du bør tenke deg godt om. Resultatet av studiene er noe overraskende, eller kanskje ikke. Det viser seg at jo mer komplisert valget er dess mer bør du følge intuisjonen, mens ved enkle avgjørelser kan du gjerne tenke deg godt om flere ganger.

    Grunnen er at det vi liker å kalle intuisjon er summen av kunnskaper vi har i underbevisstheten vår, som igjen skaper en magefølelse basert på alt vi vet men ikke er bevisste på. Kompliserte valg krever at vi bruker all kunnskapen vi har, også den vi ikke umiddelbar er bevisst. Enkle valg derimot krever ikke så mange analyser.

    Boken BLINK: The Power of Thinking Without Thinking, av Malcolm Gladwell tar opp dette fenomenet og beskriver det grundig. Interessant lesning om man ønsker mer forståelse for hvordan hjernen fungerer.
    Vitenskapen bakser alltid i erkjennelsens ytterand. Ren mekanikk. Særlig estetisk er det ikke. Essensielt er det ikke. Hjernen er alene. Eller? I hvilken vold kaster man seg uten vitenskapelig begrunnelse? Mind you: Det koker ned til etikk. Succers!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Loevhagen skrev:
    Hvis noen utga HFS - hvor ville den boka ligget ann på boktoppen... ;D
    Sannsynligvis salgstall proporsjonalt omvendt egenbedømmingen av ens eget mer eller mindre sanseløse meningsutgyteri.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Jeg så nettopp et program på BBC Entertainment hvor illusjonisten Derren Brown leser tanker og manipulerer tilfeldige personer på t-banen, blandt publikum, og lignende. Derren Brown er skeptiker og viser hva som er mulig å få til uten overnaturlige evner. Det er faktisk forbløffende.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Derren_brown

    Edit: Endra linken til engelsk wikipedia
    Ja, artig å se hva han og andre får til men det er noe annet enn trådstarters emne. Han holder ikke på med alternativ helbredelser slik som snåsamannen.
    Presis. Han kan fremstå som synsk ved hjelp av illusjon.
    Tror du Snåsamannen kjenner til Derren Brown´s triks?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    RojohII skrev:
    Does it matter, stupid?
    Egentlig ikke. Kun humor at du lar deg irritere. :)

    "Ergo: Spiller ingen rolle, men du poster i vei likevel. My point exactly." Se det - da fikk du siste ordet. ;D - til slutt. 8) ... eller egentlig ikke.



    mvh
    Stupid
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tilbake til trådens innledende spørsmål. Beklager, RojohII, men du kan ikke ha fokus lenger. ;D Du har utvannet tråden nok nå...

    Topic: "Er dette en indikasjon på at vi har å gjøre med det opplyste mennesket i en moderne tid, eller det uopplyste mennesket som lar seg villede av nåtidens bløffmakere?"
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Loevhagen skrev:
    Tilbake til trådens innledende spørsmål. Beklager, RojohII, men du kan ikke ha fokus lenger. ;D Du har utvannet tråden nok nå...

    Topic: "Er dette en indikasjon på at vi har å gjøre med det opplyste mennesket i en moderne tid, eller det uopplyste mennesket som lar seg villede av nåtidens bløffmakere?"
    Gode mann, hva er vi som mennesker om vi skulle underkaste oss den moderne tid, en modernitet vi stiller spørsmål om og ikke forstår. Bare det å spørre leder oss nesten til spørsmålet: Hvem er vi og hva er jeg? Et simpelt produkt av den moderne tid? WTF? Det må da gå an se seg selv og sine omgivelser i et bredere og dypere perspektiv.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    I vitenskapelig kontekst er bruk av spørsmålstegn et uttrykk for at man egentlig ikke har clou. Du kan ta faen på at menneskenaturen ikke ville fremstille seg uvitende uten grunn.

    I denne usikkerhetens smørje bruker vi likevel ? i vår retorikk, men det blir forbannet håpløst hvis vi ikke har mål og mening med ordkunsten. Nå har vi som oftest både mål og mening bak vår retorikk, og kunsten er da å avsløre og skille. En kunst vi ikke alltid behersker like godt. Før vi vet ordet av det, slenger vi selv ut påstander og fjonge ordspill for å fange våre medmennesker i snaren. Jeg stiller overhodet ikke spørsmål ved talekunsten. Derimot er jeg høyst usikker på målsettingen. Som jeg sa tidligere: Dette koker ned til etikk, og ikke mekanikk.Og dermed måtte teskjeen frem. Does it matter, stupid?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Komponenten skrev:
    Står om han her. http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/11/17/554315.html

    Virker ganske troverdig da han ikke gjør dette for å bli rik, men for å hjelpe andre, og gleden ved det er jo det eneste han selv har igjen for all tiden han bruker på dette.

    Har ingen erfaring med den slags, men tror nok jeg ville prøvd dette om ingenting annet kunne hjelpe.
    Snakket faktisk med en i dag som hadde fått hjelp av en healer. Han hadde ingen tro i det hele tatt på at det ville hjelpe da han ble tibudt hjelp av en som så han hadde det vondt, men han ble faktisk bra.
    Enig. Selv er jeg nesten "blindet" ved å ta for mange akademiske fag over mange år. Men, en eller annen plass inni meg så er jeg agnostikker. Så, dette fenomenet er jeg usikker på. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    Tror du Snåsamannen kjenner til Derren Brown´s triks?
    Jeg tror ikke Derren Brown har funnet opp disse triksene selv.
    Det er neppe 82 år gamle Joralf Gjerstad fra Snåsa i allefall. Skjønner poenget?
    Kvakksalvere, heksedoktorer og trollmenn har man funnet til alle tider. I tidligere tider når man ikke hadde kunnskap om medisin, anatomi og fysikk var det forståelig at folk hanga seg til forklaringer om magi og overtro. I dag er det kun et tegn på at man er dårlig informert, lett å lure eller grenseløst naiv om man bruker de samme forklaringsmodeller.

    Snåsamannen er ikke annet enn en overtroisk gammel gubbe som får folk til å tro at han er en trollmann når han ikke gjør noe annet enn å overlate helbredelser til menneskes egne selvhelbredende mekanismer, for så å ta æren for dette. Svindel og bedrag fra en fordummende geitebukk.

    Det verste er ikke det han selv gjør, men det at så mange folk blir til idioter av å tro på slike svindlere som dette og dermed blir lette ofre for enda mer kyniske svindlere og bedragere etc.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    Tror du Snåsamannen kjenner til Derren Brown´s triks?
    Jeg tror ikke Derren Brown har funnet opp disse triksene selv.
    Det er neppe 82 år gamle Joralf Gjerstad fra Snåsa i allefall. Skjønner poenget?
    Jeg trakk inn Derren Brown for å gi en referanse på hva en dyktig illusjonist kan få til. Det var ment å adressere troen på medium og synske generellt. Brown har studert disse teknikkene. Om Gjerstad har studert teknikker, har de medfødt, eller faktisk virkelig er synsk vil ikke jeg ta stilling til. Poenget er at det Derren Brown demonstrerer etter min mening bør taes i betraktning hvis det skulle dukke opp personer som hevdes å ha overnaturlige evner.

    Forøvrig, hvis jeg hadde vært sjuk og desperat kan det godt hende jeg ville oppsøkt Joralf Gjerstad selv. Han virker som en hyggelig mann.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    OAlex skrev:
    Brown har studert disse teknikkene.
    Brown er en entertainer og illusjonist. Det Gjerstad driver med er noe så totalt anderledes at jeg synes det blir litt søk sammenblanding. Brown tar det for gitt at alle bevisst lurer folk og det er jeg sikker på er feil. Ja, det er klart at det går an å lure folk. Det er intet nytt i det og man skal alltid ha en viss skeptisme og ikke være for naiv men en generell grunnholdning til at alle driver meg juks, svindel og fanteri er ikke en god ting å ta med seg i samefunnet vårt. Det gjør verden til et dårligere, mer negativt plass å være.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Brown har studert disse teknikkene.
    Brown er en entertainer og illusjonist. Det Gjerstad driver med er noe så totalt anderledes at jeg synes det blir litt søk sammenblanding. Brown tar det for gitt at alle bevisst lurer folk og det er jeg sikker på er feil. Ja, det er klart at det går an å lure folk. Det er intet nytt i det og man skal alltid ha en viss skeptisme og ikke være for naiv men en generell grunnholdning til at alle driver meg juks, svindel og fanteri er ikke en god ting å ta med seg i samefunnet vårt. Det gjør verden til et dårligere, mer negativt plass å være.
    Ok.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Brown er en entertainer og illusjonist. Det Gjerstad driver med er noe så totalt anderledes at jeg synes det blir litt søk sammenblanding.
    Det Snåsamannen driver med er jo ikke annet enn psykologi. Slik sett er de ganske så identiske i hva de holder på med. De er begge i underholdningsindustrien også, selv om Snåsamannen har en overtroisk agenda han prøver å pushe i tillegg, og Brown driver og avslører hva slike folk egentlig holder på med.

    Snåsamannen er en nyttig maskot for svindelindustrien, for det er milliarder i omløp her. Brown er en trussel, for han avslører svindlernes teknikker.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Det ligger forøvrig mye av Derren Brown på Youtube. Her er et klipp hvor han tukler med hodene til to reklamekonsulenter ved å bruke deres egne metoder. Ganske forbløffende :)

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det Snåsamannen driver med er jo ikke annet enn psykologi.
    Han er ingen psykolog! Det er er fagfelt som krever lang og tøff studie for å utføre.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Kvakksalvere, heksedoktorer og trollmenn har man funnet til alle tider. I tidligere tider når man ikke hadde kunnskap om medisin, anatomi og fysikk var det forståelig at folk hanga seg til forklaringer om magi og overtro. I dag er det kun et tegn på at man er dårlig informert, lett å lure eller grenseløst naiv om man bruker de samme forklaringsmodeller.

    Snåsamannen er ikke annet enn en overtroisk gammel gubbe som får folk til å tro at han er en trollmann når han ikke gjør noe annet enn å overlate helbredelser til menneskes egne selvhelbredende mekanismer, for så å ta æren for dette. Svindel og bedrag fra en fordummende geitebukk.

    Det verste er ikke det han selv gjør, men det at så mange folk blir til idioter av å tro på slike svindlere som dette og dermed blir lette ofre for enda mer kyniske svindlere og bedragere etc
    Antar du ikke er medlem av statskirken da :) der forgår jo helbredelse i øst og vest
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    OAlex skrev:
    Det ligger forøvrig mye av Derren Brown på Youtube. Her er et klipp hvor han tukler med hodene til to reklamekonsulenter ved å bruke deres egne metoder. Ganske forbløffende :)
    Det aller mest interessante hadde vært om han hadde avslørt hva han gjør for å få dem til å tenke likt. Som regel tror jeg slike avsløringer hadde vært mer aha opplevelser enn det er forbausende, men det vil han ikke forandre på så klart. Han er jo entertainer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn