Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Arm og håndteknikken er åpenbart svært velutviklet. Hun grisedenger et snes skrømtes før frokost
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    65finger skrev:
    Arm og håndteknikken er åpenbart svært velutviklet. Hun grisedenger et snes skrømtes før frokost
    Lite å utsette når det gjelder "mane-teknikken," hverken hos henne eller Lena Ranehag på siden før, sittende ved sin krystallkule ...

    Jeg ser at åndene også har kjørt en pen photoshop på Lilli, som har fått usedvanlig glatt og fin hud, og veldig, veldig blå øyne.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Forlaget Cappelen utgir boken "Englenes hemmeligheter" under avdelingen for Fakta og dokumentar. Så er spørsmålet om jeg ikke må en tur ned for å levere en anmeldelse på Märtha, på mandag. Enten det, eller en bekymringsmelding.


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er sjokkerende mye penger i den svindelbusinessen. Dette er ikke søtt og ufarlig, men begynner å bli et samfunnsproblem av betydelige dimensjoner.

    Spåtjenester på det regulerte Teletorg-markedet omsetter for omlag 100 millioner kroner hvert år, ifølge Samferdselsdepartementet. De uregulerte spåtjenestene er større. Her er omsetningen ca. 150 millioner kroner årlig.

    Birgitte Finne Høifødt, informasjonsleder i Mental Helse, fortalte til Dagens Næringsliv i 2007 at de mottar rundt tjue samtaler i uken fra mennesker som har brukt spåtelefoner, og som derfor sliter med psykiske eller økonomiske problemer. Avisen forteller også om «Anne Helene» som har opparbeidet seg en gjeld på 100.000 kroner på grunn av spåavhengighet. Vi blir også kjent med Øyvind Riibe Pedersen (19) som i 2007 solgte spåtjenester for rundt 500.000 kroner i måneden.
    http://ingenlikerablilurt.no/artikler.php?id=8

    Andelen av den voksne befolkningen som har benyttet alternativ behandling, har økt med godt over 50 prosent i løpet av en tiårsperiode. I 2008 hadde 16 prosent av oss vært hos utvalgte alternative behandlere (se tekstboks).
    ...
    De som gikk til alternativ behandling, betalte i 2008 i underkant av 2 500 kroner i gjennomsnitt for disse tjenestene. Kvinner hadde noe høyere utgifter enn menn, henholdsvis 2 670 og 1 960 kroner. Er det slik at de som har alvorlige diagnoser, bruker uforholdsmessig med penger på alternativ behandling?

    De med dårlig eller veldig dårlig helse bruker definitivt tjenestene mer og bruker derfor også mer penger på slike tjenester. Gjennomsnittsutgiften til alternativ behandling for denne gruppen var i 2008 4 230 kroner, nesten dobbelt så høye utgifter sammenlignet med den jevne bruker av de behandlingsmetodene som omtales her.
    http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/201002/05/art-2010-05-03-01.html

    16 % x 5 millioner mennesker x 2500 kr = to milliarder kroner kastet bort på tarmskylling, homeopati og annet medisinsk kvakksalveri. I tillegg kommer åndemanerne, astrologene, sannsigerne, og alle de andre wackoene, som omsetter for en kvart milliard bare via spådomstelefoner, for ikke å snakke om alle "kurs i personlig utvikling". Skal vi gjette på en omsetning på mellom tre og fire milliarder kroner i året i hele alternativ-bransjen, bare i Norge?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Coaching bør også tas med.

    Lilli Bendriss benytter seg av Paradigme Akademiets lokaler på Bygdøynes. Dette er grunnstedet for NLP i Norge. Om man ikke har fått med seg denne bevegelsen, har man mye å glede seg til. NLP er blitt omfavnet av nordmenn, og det spretter opp NLP-tilbydere overalt.
    Disse har svøpt inn sitt alternative tilbud i mer akseptabel organisasjonsform- og presentasjon, og fremstår som livsstilstrenere (coaches) for privatpersoner og næringslivsledere. De tar gromt betalt for rådgivningen, og får et imponerende antall kunder.

    Her om dagen snakket jeg med en berte på noen og tyve, som fortalte meg at hun var NLP-coach og trente opp norske næringslivsledere til å få orden på sine liv. Hun hadde tatt et seks-måneders kurs og var tilsynelatende meget kvalifisert. Jeg skal si til hennes forsvar at hun var meget dyktig til å ordlegge seg, og det er da noe.

    http://www.nlpnorway.com/

    NLP i Norge er storindustri.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Coaching bør også tas med.

    Lilli Bendriss benytter seg av Paradigme Akademiets lokaler på Bygdøynes. Dette er grunnstedet for NLP i Norge. Om man ikke har fått med seg denne bevegelsen, har man mye å glede seg til. NLP er blitt omfavnet av nordmenn, og det spretter opp NLP-tilbydere overalt.
    Disse har svøpt inn sitt alternative tilbud i mer akseptabel organisasjonsform- og presentasjon, og fremstår som livsstilstrenere (coaches) for privatpersoner og næringslivsledere. De tar gromt betalt for rådgivningen, og får et imponerende antall kunder.

    Her om dagen snakket jeg med en berte på noen og tyve, som fortalte meg at hun var NLP-coach og trente opp norske næringslivsledere til å få orden på sine liv. Hun hadde tatt et seks-måneders kurs og var tilsynelatende meget kvalifisert. Jeg skal si til hennes forsvar at hun var meget dyktig til å ordlegge seg, og det er da noe.

    http://www.nlpnorway.com/

    NLP i Norge er storindustri.
    Når man begynner å koke sammen coaching, personlig utvikling, tarmskylling og spåkoner i samme suppen så gjør dere akkurat det samme som alternativbransjen beskyldes for, eller?

    Coaching har blitt brukt innen idrett gjennom mange år for å bedre prestasjonene, senere har det blitt tatt inn i næringslivet og til personlig utvikling. Hva er galt med dette mener du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil også være litt forsiktig med å dra inn coaching i største almenhet. Det kan være alt fra faglig mentoring i yrke eller idrett, via en samtalepartner i vanskelige veivalg, til åndebasert vissvass basert på englefjær og åndemaning. Den "Nevro Lingvistisk Programmering"-greia ser ut til å plassere seg nokså langt ute på den skalaen. Viktigste motargument er at det ikke fungerer:

    A research committee[50] working for the United States National Research Council led by Daniel Druckman came to two conclusions. First, the committee "found little if any" evidence to support NLP's assumptions or to indicate that it is effective as a strategy for social influence. "It assumes that by tracking another's eye movements and language, an NLP trainer can shape the person's thoughts, feelings, and opinions (Dilts, 1983[57]). There is no scientific support for these assumptions."[13] Secondly, the committee members "were impressed with the modeling approach used to develop the technique. The technique was developed from careful observations of the way three master psychotherapists conducted their sessions, emphasizing imitation of verbal and nonverbal behaviors... This then led the committee to take up the topic of expert modeling in the second phase of its work."(Druckman, 2004)[13] Von Bergen et al. (1997) state that "the most telling commentary on NLP may be that in the latest revision of his text on enhancing human performance, Druckman (Druckman & Bjork 1991) omitted all reference to Neurolinguistic Programming."[11] According to Gelso and Fassinger (1990) Sharpley's literature review, marked a decline in empirical research of NLP, and particularly in matching sensory predicates and its use in counsellor-client relationship in counseling psychology.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming

    Bonus:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/8303126.stm
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Coaching når det begås av kapasiteter som f.eks. Frank Beck, er én ting. Coaching som begås av 22 år gamle jenter med 6-måneders kurs er noe helt annet.

    Vi har fått en coaching-industri som formerer seg som e-coli i en kultivator, og der er det mye skitt og noen kanelflak. Og som man kan se av mange coaching-tilbyderes sider, er det rare grenseganger ute og går mellom det håndfaste og det svermeriske.

    I dag skal man forøvrig helst ha:

    Mentor
    Coach (ev. flere, på ulike områder, f.eks. ren prestasjonsorientering, indre bevissthet, balanse)
    Personlig trener
    Rådsgruppe

    Legger vi til Medium, Spåmann og Astrolog - så begynner det å monne.

    Navarsete og Zen-coaching hadde jeg lyst til å bivåne. Siden det ble betalt over statskassen burde det vært offentlig eiendom.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det blir i sannhet viktigere og viktigere å ikke være dum. Mye snubletråder ute i den store, stygge verden nå om dagen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Noen år tilbake fikk jeg i oppgave å lage innsmett-snuttene som skulle vises mellom priskategoriene i reklamebransjens Gullblyanten. I følge Dashiell Hammet er det kun speiderbevegelsen som overgår reklamebransjen i å gi utmerkelser til seg selv, så det var mange kategorier.

    Vi filmet Frank Beck, som fortalte om enkle prinsipper for hvordan man skulle begå personlig prestasjonsforbedring.

    Da de første innslagene ble vist var publikum uoppmerksomme, og tok det ikke alvorlig. De lette etter "vitsen" - men etterhvert som det kom flere innslag med ham begynte salen å stilne. Og etterhvert var det helt stille under innslagene, og applaus etter dem. Selv om det bare var snauskallen Frank Beck, dengang noen og sytti år gammel, som med overbevisning fortalte folk "hvordan man kan bli litt bedre, hver dag."
    Det ble noen omvendelser den dagen. Forskjellen er at Beck beskriver helt konkrete tiltak, mens vi har en rekke lurendreiere som vil påvirke deg ved hjelp av engler, ånder og "energier."

    Lilli Bendriss og denne kraftidioten Camillo ønsker å lære folk hvordan man vha meditasjon kan endre sin DNA-struktur for å forløse nye og ubrukte krefter.

    Vurderer ellers å politianmelde Cappelen Damm og prinsessen. Noen bør gjøre det.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Forskjellen er at Beck beskriver helt konkrete tiltak, mens vi har en rekke lurendreiere som vil påvirke deg ved hjelp av engler, ånder og "energier."
    Det er ingen forskjell slik du beskriver.
    NLP coaching er basert på helt konkrete tiltak, hva som skal til for å skape endring. Hva som er forskjellene på de som lykkes og de som ikke lykkes. Her finnes det helt klare mønster som har blitt studert opp ned og bak fram. Walt Disney er en av modellene som brukes (kreativitets strategien hans).

    Jeg er derimot enig i innvendingene om at det er lett å bli en dårlig coach, men da er vi også inne på livserfaring og egen baggasje. NLP utdanning i dag gir deg verktøy for utvikling, hvordan du så velger å bruke det blir individuelt. Skolen i seg selv er bra og får mange mennesker videre i livet etter at de har møtt veggen som eksempel.

    Anthony Robbins er dagens rollemodell for NLP coaching.

    Btw..alt det Mr. Beck nevner i intervjuet her finner du igjen i NLP coaching, det bygger på det samme grunnlaget.
    http://friskisogsvettis.no.web.huset.no/magasinet/helse/item/39-finnes-det-idrettspsykologer
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    NLP er pseudovitenskap som har funnet en overlevelseslomme i Norge, etter å ha blitt ganske diskreditert i USA. Men så er vi også ofte grundig på etterskudd.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    NLP er pseudovitenskap som har funnet en overlevelseslomme i Norge, etter å ha blitt ganske diskreditert i USA. Men så er vi også ofte grundig på etterskudd.
    Diskreditering av NLP er å avfeie coaching som verktøy.
    De fleste grenene av coaching bygger på arbeidet Bandler og Grinder gjorde på 70'tallet, og er blir stadig mye brukt i næringslivet innenfor salg og ledelse. Grunnen er at det gir resultater, som det gir innen idrett. Det blir komisk å hylle idrettscoacher som Frank Beck for så å avfeie NLP som verktøy. De bygger på samme grunnideer og prinsipp, og NLP brukes innen idrett også, eller i helsevesenet..


    http://www.kristianstadsbladet.se/k.../Halsocoach-istallet-for-en-magoperation.html
    http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/276049
    https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7

    /387472_10150454644413411_13075943410_9317017_1208625123_n.jpg
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det er sjokkerende mye penger i den svindelbusinessen. Dette er ikke søtt og ufarlig, men begynner å bli et samfunnsproblem av betydelige dimensjoner.
    ;D

    Hva skal du gjør med dette, Asbjørn? Off Topic på HFS hjelper ikke en skjit, du må gøre noe som virker!

    Men jeg ser vel ikke akkurat på spåkoner som de store probleme vi står ovenfor i samfunnet i dag ;D.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Men jeg ser vel ikke akkurat på spåkoner som de store probleme vi står ovenfor i samfunnet i dag ;D.
    Det er kanskje fordi du ser på alternativbevegelsen som noe annet enn sleipe lurendreiere ute etter å vri penger ut av folk. Din godtroenhet (og andres) bidrar til å legitimere virksomhetene bak et alvorlig samfunnsproblem.
    På tide å trekke hodet ut av sandhaugen du har kjørt det ned i, Lyngen, og innse realitetene. Du og andre blir grunnlurt av kyniske forretningsfolk som kun er ute etter å dra kroner ut av folk som befinner seg i vanskelige lilvssituasjoner, eller som ikke har den nødvendige kritiske sansen til å forstå at de blir svindlet.

    Spåtjenester pr. telefon koster 2000/timen når du ringer vanlige nummer, men kan stige til betydelig høyere beløp om du ønsker kjente spåpersoner.

    I følge Mental Helse ringer mange for ti- og hundretusener, og er blitt slaver av spådommer. Det er spesielt folk som er sårbare pga livskriser som tyr til slike tjenester. Leverandørene får betalt pr. tellerskritt, og drar ut samtalene i det lengste.

    Magic Circle er Norges største leverandør av spåtjenester, og tar opp til femtilappen/minutt pluss oppkobling og fakturaavgift (100 kroner til sammen). Det er her du kan få en snakk med Henning Hai Lee Yang, om du vil. Man kobles automatisk av etter en time, og da er det vanlig at folk ringer opp igjen med én gang.
    http://www.magiccircle.no/

    Mental Helses hjelpetelefon får ca. 20 henvendelser i uken fra folk som er fortvilte over sin avhengighet av disse tjenestene. Stortingspolitiker Saera Khan brukte flere hundre tusen, med mobiltelefon betalt av Stortinget. Hun ringte i til sammen 123 timer.
    http://www.dinside.no/789638/bor-jeg-gaa-tur-i-dag

    Folk som sier til spåtjenestene at de ikke har mer penger får forslag om å ringe på krita, og gis kreditt opp til 10.000 kroner.

    I 2007 skrev DN om Øyvind Ribe Pedersen. 16 år gammel etablerte han seg som superspåmann, med månedsinntekt opp til 100.000. Etter tre år etablerte han Spåsiden.no, disponerte 70 telefonnummer og ansatte 20 spåkoner.
    Ribe Pedersen innrømte at han var helt uten synske evner.

    "Det var altfor lett for meg å spå på telefon. Jeg omsetter i dag for ca. en halv million i måneden, og den inntekten er i hovedsak basert på spånumre."

    I løpet av en periode på to år brukte en norsk kvinne 483.170 kroner på spåtjenester. Hun tok opp banklån for å finansiere dem. Da hun klagde til Brukerklagenemda, og ville ha pengene tilbake, fikk hun beskjed om at teleselskapet og spådamene får beholde pengene sine. Ansvaret ligger hos henne, ikke hos dem. Og det har nemda helt rett i.
    http://www.dinside.no/877710/500000-kroner-paa-spaadamer

    Han her fikk altså millioninntekt i sitt første driftsår som superspåmann. På bildet er han 19, han begynte som sekstenåring.



    Som DN skriver:
    "Som 16-åring var han superspåmann, med en maksinntekt på 100.000 kroner i måneden, ifølge ham selv.

    - Jeg jobbet døgnet rundt i en periode, ble helt utslitt, fikk vondt i hodet og hadde mareritt om kundene. «Å, nei, håper det går bra med dem. Håper de ikke tar livet av seg.» Jeg fikk en overdose av å spå, kan du si, forteller Riibe Pedersen.

    Han droppet raskt ut av skolen, for som han selv sier:

    - Det tar tid å få et firma på bena. "

    Han sier selv han er en mindre aktør. Til tross for at han omsetter for 500.000/måned. Han betaler spåkonene sine opp til 10.000 hver, avhengig av antallet tellerskritt de har solgt, og beholder resten selv.
    http://avis.dn.no/artikler/avis/article6666.ece

    En kunde sier: "- Jeg ringte for 100.000 kroner tilsammen. På det verste ringte jeg fem ganger om dagen. Jeg ble aggressiv, fikk ikke sove, og sluttet nesten å spise. Hvis jeg fikk negativt svar hos en spådame, ble jeg sint og slang på røret. Alt dreide seg om å få fremtidshåp, forteller «Anne Helene»."



    Prisene i 2008, de er høyere nå:
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er sjokkerende mye penger i den svindelbusinessen. Dette er ikke søtt og ufarlig, men begynner å bli et samfunnsproblem av betydelige dimensjoner.
    ;D

    Hva skal du gjør med dette, Asbjørn? Off Topic på HFS hjelper ikke en skjit, du må gøre noe som virker!

    Men jeg ser vel ikke akkurat på spåkoner som de store probleme vi står ovenfor i samfunnet i dag ;D.
    Jeg er vanligvis ikke den som skriker etter forbud og myndighetsinngrep, men her ser det ut til å trengs. Sånn sett har det vært nyttig å bruke denne diskusjonen til å sette seg litt inn i hva sjarlatanene holder på med og hvilket omfang dette har fått. Vi løser det ikke her, nei, men det finnes da heldigvis andre kanaler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det første steget for å gjøre noe med et problem er jo å erkjenne at det eksisterer et problem, et enormt samfunnsproblem, et svindelproblem i milliardklassen kombinert med en pågående propagandakampanje for å gjøre nordmenn enda mer stupid, godtroende og mottakelig for denne organiserte storsvindelen.

    Slik sett fungerer informative tråder som denne helt etter hensikten.

    Å bringe kvakksalverloven tilbake vil være en god start. Et annet mål vil være å opprette en egen politienhet som kan se på svindel og alvorlige brudd på markedsføringsloven på dette området. Teletorgsigøynere og andre snåsanisser som ikke kan dokumentere at de selger reelle produkter og at de har de evnene de påstår burde vært fradømt alt de eier og kastet i fengsel.

    En offentlig serifisering og godkjenningsordnig og lisensiering av trollmenn vil være en ypperlig måte å beskytte forbrukerne på mot den organiserte storsvindelen de er utsatt for.

    ... men det hadde vel ikke vært så mange igjen om de skulle dokumentere deres påstander. Sånn ca 0 kanskje, og da er vi jo i mål.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Når det gjelder prinsessens bok om "Englenes hemmeligheter," så trenger vi ikke Kvakksalverloven gjeninnført. Det holder lenge med Markedsføringslovens §3.

    § 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

    Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

    Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
    Som vi kan se her har forlaget Cappelen Damm lagt verket i seksjonen for Dokumentar og fakta, og under avdelingen Selvutvikling og livssyn.

    I videoen loves helt konkrete resultater, og boken foregir å gi en oppskrift på englekontakt, samt innføring i syv hemmeligheter.

    Det burde være mulig å bruke §3 i dette tilfellet.
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    jeg skal være dønn ærlig å si at jeg har ringt spåtelefon, 1-en eneste gang. Dette var for ca 10-15 år siden. Mest av nyskjerrighet.

    Og dette var bare vås fra spådama, noe synsing om vage ting som kunne passe på noen og enhver.
    Men å forby enkelte fenomener i underholdningsbransjen, det ser jeg ikke som hensiktsmessig. Da kunne man begynne med å forby pengespill, siden mange lider under dette. Pengespill er ikke noe man trenger for at samfunnet skal fungere, ren underholdning dette, ikke sant?.
    Eller hva med alkohol? Hvor mange er det som i dag lider under misbruk av alkohol, kontra misbruk av spådamer? Alkohol er kun en kulturell arv som vi har videreført inn i samfunnet vårt i dag, men som vi nødvendigvis ikke trenger å videreføre i fremtiden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    jeg skal være dønn ærlig å si at jeg har ringt spåtelefon, 1-en eneste gang. Dette var for ca 10-15 år siden. Mest av nyskjerrighet.

    Og dette var bare vås fra spådama, noe synsing om vage ting som kunne passe på noen og enhver.
    Men å forby enkelte fenomener i underholdningsbransjen, det ser jeg ikke som hensiktsmessig. Da kunne man begynne med å forby pengespill, siden mange lider under dette. Pengespill er ikke noe man trenger for at samfunnet skal fungere, ren underholdning dette, ikke sant?.
    Eller hva med alkohol? Hvor mange er det som i dag lider under misbruk av alkohol, kontra misbruk av spådamer? Alkohol er kun en kulturell arv som vi har videreført inn i samfunnet vårt i dag, men som vi nødvendigvis ikke trenger å videreføre i fremtiden.
    Problemet er at det ikke markedsføres som underholdning, men som seriøse tjenester. Hadde en hver av disse snåsanissene været pålagt på røykpakkevis å ha et stor skilt på døren der det stor at alt som foregår bak disse dørene kun er oppspinn, underholdning, teater og at det ikke på noen som helst måte kan påstår å ha rot i den virkelige verden hva angår helbredelse spådommer eller annet ... så var det helt greit.

    Lignende merking av sigøynertelefoner der man fikk opplest en melding om at dette kun er underholdning på linje med sextelefoner og at ALT som sies kun er oppspinn og tøys, og at du blakker deg på egen risiko... ja så skal det være fritt for folk å skulse bort sine penger som de vil.

    Norsk tipping pålegges i alle fall å opplyse om at din vinnersjanse er 1:12.000.000 eller noe slikt. Da har de sitt på det tørre og at folk hadde en koselig strykkandidat som mattelærer på skolen den sagen de skulle lære om brøkregning og hørte på anekdoter om appelsiner og gitarspill fordi fagkunnskap tydeligvis er sterkt er overvurdert i skolesammenheng, ja så får de heller saksøke staten for mangelfull utdanning.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    jeg skal være dønn ærlig å si at jeg har ringt spåtelefon, 1-en eneste gang. Dette var for ca 10-15 år siden. Mest av nyskjerrighet.

    Og dette var bare vås fra spådama, noe synsing om vage ting som kunne passe på noen og enhver.
    Men å forby enkelte fenomener i underholdningsbransjen, det ser jeg ikke som hensiktsmessig. Da kunne man begynne med å forby pengespill, siden mange lider under dette. Pengespill er ikke noe man trenger for at samfunnet skal fungere, ren underholdning dette, ikke sant?.
    Eller hva med alkohol? Hvor mange er det som i dag lider under misbruk av alkohol, kontra misbruk av spådamer? Alkohol er kun en kulturell arv som vi har videreført inn i samfunnet vårt i dag, men som vi nødvendigvis ikke trenger å videreføre i fremtiden.
    Problemet er at det ikke markedsføres som underholdning, men som seriøse tjenester. Hadde en hver av disse snåsanissene været pålagt på røykpakkevis å ha et stor skilt på døren der det stor at alt som foregår bak disse dørene kun er oppspinn, underholdning, teater og at det ikke på noen som helst måte kan påstår å ha rot i den virkelige verden hva angår helbredelse spådommer eller annet ... så var det helt greit.

    Lignende merking av sigøynertelefoner der man fikk opplest en melding om at dette kun er underholdning på linje med sextelefoner og at ALT som sies kun er oppspinn og tøys, og at du blakker deg på egen risiko... ja så skal det være fritt for folk å skulse bort sine penger som de vil.

    Norsk tipping pålegges i alle fall å opplyse om at din vinnersjanse er 1:12.000.000 eller noe slikt. Da har de sitt på det tørre og at folk hadde en koselig strykkandidat som mattelærer på skolen den sagen de skulle lære om brøkregning og hørte på anekdoter om appelsiner og gitarspill fordi fagkunnskap tydeligvis er sterkt er overvurdert i skolesammenheng, ja så får de heller saksøke staten for mangelfull utdanning.
    Så det blir altså det samme når folk besøker alternativmessene rundt det ganske land: Stort skilt som møter deg i inngangsdøra hvor det står at dette er underholdning og ikke seriøse tjenester?

    Folk må kunne få tenke sjæl om dette, mener jeg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vel - nå har faktisk Samferdselsdepartementet definert spåtelefoner som en Underholdningstjeneste.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Så det blir altså det samme når folk besøker alternativmessene rundt det ganske land: Stort skilt som møter deg i inngangsdøra hvor det står at dette er underholdning og ikke seriøse tjenester?

    Folk må kunne få tenke sjæl om dette, mener jeg.
    Det er ikke noen dårlig tanke det. Men hvordan skal man klare dette da? Du selv forfekter jo at man skal skrote vitenskapen som metode og erstatte den med sansenes anekdotiske fryd, håpets kraft og drømmer om en holistisk fremtidsforståelse som skal rehabilitere alt det som den vitenskapelige metode har forkastet til nå.

    Det er en grunn til at sigarettpakker påtrykkes advarsler også, selv om det er opp til den enkelte narkomane å røyke eller ikke.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    vredensgnag skrev:
    Vel - nå har faktisk Samferdselsdepartementet definert spåtjenester som en Underholdningstjeneste.
    Ja, hva er da problemet? Skal man nekte folk i 2012 å la seg underholde? -og velge sin underholdning selv?

    Profesjonelle fotballspillere er jo underholdningsartister, og sannelig er det en gruppe som i stor grad bruker pengespill som underholdning for seg selv når dem ikke er på banen og tar betalt for å underholde andre. For en del av dem er dette blitt et problem. Men hvordan løser man problemet?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Så det blir altså det samme når folk besøker alternativmessene rundt det ganske land: Stort skilt som møter deg i inngangsdøra hvor det står at dette er underholdning og ikke seriøse tjenester?

    Folk må kunne få tenke sjæl om dette, mener jeg.
    Det er ikke noen dårlig tanke det. Men hvordan skal man klare dette da? Du selv forfekter jo at man skal skrote vitenskapen som metode og erstatte den med sansenes anekdotiske fryd, håpets kraft og drømmer om en holistisk fremtidsforståelse som skal rehabilitere alt det som den vitenskapelige metode har forkastet til nå.

    Det er en grunn til at sigarettpakker påtrykkes advarsler også, selv om det er opp til den enkelte narkomane å røyke eller ikke.
    Dette er jo bare vås. Jeg har utallige ganger sagt at vitenskapen er av det gode, og at jeg ønsker mer penger til forskning og utvikling.

    Det som skiller deg og meg er at du mener at når den fysiske, rasjonelle verden eksisterer, så utelukker det pr definisjon at den metafysiske verden samtidig kan eksistere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Det som skiller deg og meg er at du mener at når den fysiske, rasjonelle verden eksisterer, så utelukker det pr definisjon at den metafysiske verden samtidig kan eksistere.
    På ingen måte vi bruker bare litt forskjellig terminologi. Du kaller det "den metafysiske verden" jeg kaller det for drømmeland, fantasiens verden eller håpets domene. Vi snakker om det samme.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Det som skiller deg og meg er at du mener at når den fysiske, rasjonelle verden eksisterer, så utelukker det pr definisjon at den metafysiske verden samtidig kan eksistere.
    På ingen måte vi bruker bare litt forskjellig terminologi. Du kaller det "den metafysiske verden" jeg kaller det for drømmeland, fantasiens verden eller håpets domene. Vi snakker om det samme.
    Kall det hva du vil du.

    Men faktum er da at samtlige av USA's presidenter til denne dag har levd i drømmeland og fantasiens verden, ved at de har/hadde en gudstro. Hva denne guden er for hver enkelt av dem, det er ikke sagt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da er vi kommet til rosinen i pølsa. Det gjelder å ha en viss dramatisk oppbygning i tråder av dennes lengde.

    Vi har fått flere påstander om viktigheten av programmer som Åndenes makt. I denne og andre tråder har forummedlemmer opplyst oss om den "nært forestående bevissthetsutvidelsen" og om hvordan vi skal bli "lysvesener." Så om de ikke har sneket seg inn på Lillis og Camillos kurs har de i hvertfall fått med seg grunntankene i deres "filosofi."

    Vi har sett på at de synske selv utnytter sin eksponering gjennom TV-Norge og andre kanaler, og vi har sett at Lilli Bendriss og Lena Ranehag har etablert omfattende kurstilbud og salgstjenester.

    TV-Norge selger reklameplass for mange millioner i forbindelse med sine "på den andre siden" programmer.
    At aktørene har sterk egeninteresse av å bevare illusjonen er det liten tvil om.

    Det er en trio med synske medier i TV-Norges program. Det gjenstår derfor å kikke nærmere på den tredje.



    Her har vi henne, og hun ser litt forskrekket ut på bildet. Kanskje er det hennes bud på å se intens og mystisk ut, eventuelt har hun fått et sjokksyn på hva som kommer til å skje med henne i nær fremtid, selv om dette betviles.

    Dette er Gro Helen Tørum, og hun selger spesialkonsultasjoner til mennesker som ønsker å komme i kontakt med sine avdøde nærmeste. Hun deltar også i TV-Norges program, og har selvsagt egen nettside.

    http://www.grohelentorum.no/

    Den observante vil merke at kursaktiviteten og opplysningsvirksomheten på hennes nettside synes å ha stilnet av. Kanskje så hun ikke selv hva som kom til å skje med henne.

    Her har vi til og med melding om hvordan man skal gå frem for å få refundert sine kursinnbetalinger.



    Hva er skjedd? Hvordan kunne en som med slik visshet byr på kontakt med avdøde, spådommer og spiritualitet og livsglede ende opp i slike vanskeligheter?

    Det begynte med at en annen riksskrulle, Eva Marie Brekkestø som er aktivist i Norsk kornsirkelgruppe, inviterte Gro Helen på ekskursjon til engelske kornsirkler. Med på laget hadde de et tv-team fra TV-Norge, og besøket skulle inn i en programserie fra "Den andre siden."
    http://www.cropcirclesnorway.com/
    Brækkestø tjener selvsagt godt på foredrag og bøker om "emnet."

    Programmet ble sendt i Kanal FEM høsten 2010, og etterdønningene har ikke gitt seg, selv så lang tid etter. Konsekvensene ble at Gro Helen må avlyse kurs, og at hennes fremtid som spåkvinne, medium og energiantenne er blitt høyst usikker.

    La oss først hygge oss med hennes tur ut i kornsirkelen*. 3 1/2 minutt med helt utrolig TV.


    Gro Helen jobber med å slippe taket og se på hva sirkelen har å gi. Hun går virkelig inn for å kjenne på energiene. Hun får veldige fysiske reaksjoner, slås av høyfrekvente "yhyhyhy!" og er fascinert av hvor intrikat kornet er lagt i mønster.

    I slutten av innslaget melder hun at "Hun har ventet på det å komme inn i en helt frisk kornsirkel i flere år. Hun har ikke ord." Hun tar med seg jord og rapsbengel hjem, og "vet at i dagene som kommer kommer livet mitt til å forandre seg, veldig, veldig."

    Hun har rett i sin antakelse om at livet hennes kommer til å forandre seg. Som nok er kjent for flere her var Gro Helen Tørum inne i en marksirkel som ble produsert på oppdrag av programmet Qi, som lages av BBC og har Stephen Fry som programleder. Gro Helen burde kikket på det programmet, så ville hun gjenkjent symbolet.

    Her er innslaget Qi sendte, og i et senere program kommenterte de FEMs innslag.


    For Kanal FEM var dette selvsagt et problem. For Gro Helen har det blitt et meget stort problem. Da blemmen ble konstatert fjernet Kanal FEM innslaget fra sine nettsider, og man sendte ut en melding om at Gro Helen hadde kjent energiene fra en kornsirkel som var blitt laget på samme sted, året før.

    *Det er mulig, men det er en rapsmark Gro Helen står i, og det hun holder i hendene på slutten av innslaget er ikke korn, slik vi vanlige dødelige som ikke snakker med de døde kjenner det.

    Til orientering ble det ikke laget noen "kornsirkel" på samme sted, året før.

    Det kan synes som om Tørum har gått inn for landing.
    Det hun holder på med burde anmeldes som kriminell utnyttelse av sårbare mennesker. Kanskje var det karma som innhentet henne.
     

    Vedlegg

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    806
    Antall liker
    530
    Lyngen skrev:
    nb skrev:
    Det er heldigvis ikke ofte i livet man hører at noe må være sant fordi det er vist i et program på TV Norge. Det er ellers fascinerende at i jakt på en forklaring så tvilholder noen på den absolutt minst sannsynlige som foreligger til tross for at det er nok av andre forklaringer å ta av.
    Den eneste forklaringen jeg har sett komme opp er at TV-teamet, programlederen, de medvirkende, redaksjonen og kanskje noen hundre tusen seere er med på et bedrageri. Da er det nesten dere som påstår noe slikt som må bevise det. Ellers er det en helt ubegrunnet påstand.
    http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1295168.ece


    http://www.pfu.no/case.php?id=1576
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    vredensgnag skrev:
    Da er vi kommet til rosinen i pølsa. Det gjelder å ha en viss dramatisk oppbygning i tråder av dennes lengde.

    ...

    Gro Helen jobber med å slippe taket og se på hva sirkelen har å gi. Hun går virkelig inn for å kjenne på energiene. Hun får veldige fysiske reaksjoner, slås av høyfrekvente "yhyhyhy!" og er fascinert av hvor intrikat kornet er lagt i mønster.
    ...
    Ubetalelig :)
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Programmet ble sendt i Kanal FEM høsten 2010, og etterdønningene har ikke gitt seg, selv så lang tid etter. Konsekvensene ble at Gro Helen må avlyse kurs, og at hennes fremtid som spåkvinne, medium og energiantenne er blitt høyst usikker.
    Det er oppløftende at selv de som i utgangspunktet var dumme nok til å tro på henne (og villige til å betale for kursene hennes) faktisk er i stand til å gjenkjenne sprøyt og bedrag bare det blir gjort tydlig nok for de at det er hva det dreier seg om.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    I denne ansamling av fryktløse kritikere, skal jeg stikke frem hodet, av den grunn at jeg selv for noen år siden var i lag med ei dame som trodde på mye veldig rart. Hun mente også å "se" en god del som ikke kan sees av vanlig dødlige som meg selv. Jeg hadde da som nå, et avslappet forhold til folks fantasi, og var åpen for at verden ikke er så tredimensojnal som den ser ut. Selv om jeg selv tror det, inntil det motsatte er bevist. :)

    Men så en stille morgenstund i Tigerstaden begynte hun uoppfordret å snakke om mitt hus. Det er ca 50 år gammelt, jeg har stort sett bodd der hele mitt liv, og hadde bygget det litt om noen år før jeg traff denne dama. Vil til skeptikerne understreke at dama var økonomisk uavhengig og glad i raske biler, jeg betalte henne ikke noe for å komme med historier. :)
    Hun fortalte meg om en mann som åpenbart hørte til der. Hun kom med masse detaljer, som gjorde at jeg snart kjente igjen faren min, som var død mer enn 30 år tidligere. Det som undret meg mest var spesielt to ting:
    Hun spurte med åpenbar undring i stemmen: - Gangen din ser annerledes ut?!
    Jeg var i stuss, tenkte ikke på ombyggingen. - Hva mener du?
    - Han leter etter noe inne i veggen der!
    Jeg måtte tenke. Om litt demret det. Han hadde sitt klesskap der, gammer'n! Der han hadde jakke, hatt og sko! Og nå hadde skapet vært vekk i flere år. Så beskrev hun klærne han brukte. Kofta hun beskrev, knappene i tinn, fargene, alt stemte til minste detalj med kofta hans elskede kone hadde strikket til ham. Han elsket den kofta. Jeg hadde nesten glemt den, men da hun beskrev den, ble det nesten underlig klart for meg igjen. Dette var en nokså tankevekkende opplevelse, må jeg si, for dette var langt fra det eneste hun kom opp med av detaljer hun ikke på noen rasjonell måte kunne tilegnet seg.
    Vi vil bedras, selvsagt. Jeg kunne selvsagt falt i fellen med å tilpasse virkeligheten til historien som ble meg fortalt, så jeg skal være forsiktig med å påstå noe som helst. Men uansett hva dette var, så var det ikke svindel, ikke økonomisk vinning. Det var bare en fin morgenstund i en leilighet i Tigerstaden. Jeg er ikke så bombastisk som enkelte andre her, for jeg har fortsatt ikke noen klar formening om hvordan sånt skjer.
    La meg ellers bemerke at hun stilte meg ingen spørsmål, hun bare fortalte. Langsomt, dvelende og oppstykket, som om hun lastet det ned fra en treg internettlinje. Det var merkelig, såpass kan jeg si.

    Kritikerkorps, jeg har nå lagt hodet på blokka! Øksene er forhåpentligvis skjerpet, jeg er klar for å ta straffen! :)

    Honkey
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cold reading for viderekomne. Noe visste hun jo fra før, kanskje litt om hvem som hadde bodd i huset tidligere og omtrent hvor gamle de var. Hun begynte å si noe, litt dvelende og undrende, og så på dine reaksjoner om det var noe der eller ikke. Hvis det ikke var noe, gikk hun raskt videre, men hvis ditt kroppsspråk viste at noe stemte, kunne hun fortsette utbroderingen på det temaet. Du var i utgangspunktet velvillig innstilt, sånn at du gjerne grov frem de minnene som eventuelt stemte overens med hva hun sa. Eventuelle blindveier ("kan det være slik... nei, det var sånn...") var lette å overse, ettersom de punktene som traff blir husket, ikke omveiene frem til det punktet.

    Om det ble gjort bevisst eller ikke har jeg ingen formening om. De fleste av oss gjør dette i større eller mindre grad i hverdagen, vi ser hvordan den personen vi snakker med reagerer på det vi sier og tilpasser oss det. Det er ikke uvanlig at vi vet hva en person kommer til å si allerede før han eller hun åpner munnen. Det skal ikke mye trening til for å bli ganske god på det.

    Her er korrespondanskurset, så det er bare å begynne å øve selv:
    http://www.wikihow.com/Cold-Read
    http://www.denisdutton.com/cold_reading.htm
    http://www.randi.org/library/coldreading/index.html
    http://www.skeptics.com.au/publications/articles/guide-to-cold-reading-ray-hyman/
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fotoalbum med bilde av din far i den koften. At du en gang fortalte om hvordan du hadde bygd om i gangen.

    Eller at hun var stjernesynsk.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Asbjørn skrev:
    Cold reading for viderekomne. Noe visste hun jo fra før, kanskje litt om hvem som hadde bodd i huset tidligere og omtrent hvor gamle de var. Hun begynte å si noe, litt dvelende og undrende, og så på dine reaksjoner om det var noe der eller ikke. Hvis det ikke var noe, gikk hun raskt videre, men hvis ditt kroppsspråk viste at noe stemte, kunne hun fortsette utbroderingen på det temaet. Du var i utgangspunktet velvillig innstilt, sånn at du gjerne grov frem de minnene som eventuelt stemte overens med hva hun sa. Eventuelle blindveier ("kan det være slik... nei, det var sånn...") var lette å overse, ettersom de punktene som traff blir husket, ikke omveiene frem til det punktet.

    Om det ble gjort bevisst eller ikke har jeg ingen formening om. De fleste av oss gjør dette i større eller mindre grad i hverdagen, vi ser hvordan den personen vi snakker med reagerer på det vi sier og tilpasser oss det. Det er ikke uvanlig at vi vet hva en person kommer til å si allerede før han eller hun åpner munnen. Det skal ikke mye trening til for å bli ganske god på det.

    Her er korrespondanskurset, så det er bare å begynne å øve selv:
    http://www.wikihow.com/Cold-Read
    http://www.denisdutton.com/cold_reading.htm
    http://www.randi.org/library/coldreading/index.html
    http://www.skeptics.com.au/publications/articles/guide-to-cold-reading-ray-hyman/
    :) Overinformasjon....: Vi lå i spoon position. Hun kunne altså ikke se meg. Jeg sa intet under seansen, annet enn da hun ble åpebart forvirret av det hun "så" i gangen min. Og selv da måtte jeg tenke før jeg fattet hva hun pratet om.
    Arrangerer man verdensmesterskap i cold reading? :)

    Honkey
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    vredensgnag skrev:
    Fotoalbum med bilde av din far i den koften. At du en gang fortalte om hvordan du hadde bygd om i gangen.

    Eller at hun var stjernesynsk.
    Jeg forsøkte å tenke gjennom det der på den tiden. Vi hadde ikke en sånn type forhold der man deler livshistorie og sånt. Fotoalbum fra historien er i hvertfall out of the question. Hun møtte ikke en gang ungene mine. Vi levde bare for øyeblikkets små gleder. ;)
    Men hun nevnte ikke stjernetegnet mitt, da, selv om det kanskje var en av de få ting hun IKKE trodde på! :)

    Honkey-tonk
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^^ At hun var en psykopatisk massemorder som skulle drepe deg og grundig hadde researchet din person med tanke på å bli kvitt alle løse forbindelser, er usannsynlig, men fortsatt en million billioner ganger mer sannsynlig enn at hun faktisk var synsk. Bare sånn...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Visdommen sier at jo mer du trener opp din intuisjon, sjette sans, tredje øye,...eller hva man velger å kalle det, og jo mer du blindt stoler på den, jo mer vil den tjene deg.

    Jeg hadde et pussig tilfelle her bare for noen dager siden.
    Jeg hadde pusset opp gangen. Og da jeg var ferdig skulle jeg henge opp to identiske bilder, bare ulikt motiv. Dette er sånne tre-rammer m/glass og sponplate i bakkant og med stålstreng som går fra hver av kantene i den rektangulære rammen.

    Først hengte jeg opp det ene bildet og alt var bare bra. Etterpå hengte jeg opp det andre bildet ved siden av, ganske close inntil. Men umiddelbart etterpå fikk jeg en følelse av at det siste bildet jeg hengte opp skulle falle ned, jeg liksom "så" dette som et bilde i mitt sinn. Jeg tok bildet fra veggen og sjekket ståltråden og spikeren i veggen, men alt virket ok.
    På nytt hengte jeg det opp, men fikk denne følelsen av at det skulle falle ned. Jeg tok litt forsiktig i rammen, men det virket da fast nok.

    Jeg gikk inn i stuen og gjorde andre ting, men uroen satt i kroppen min. Jeg funderte litt på hva jeg kunne gjøre for å sikre bildet mot å falle ned. Ahhh...tenkte jeg, det kan være festene som stålstrengen er festet i, en på hver side av rammen som er svakheten. Jeg tenkte at hvis jeg forseglet festene med denne superteipen jeg har, så vil det bli bra. Men jeg gjorde diverse andre ting og så var det sen kveld og tid for å køye.
    Jeg begynte å gå trappen opp til andre etasje, men ble stående i trappen og se litt på bildet før jeg gikk opp.
    Jeg hadde såvidt sovnet da jeg hørte et kræsj ned i gangen. Jeg visste jo hva det var...
    Joda, det var akkurat det bildet. Og det var det ene festet som hadde gitt etter. Knust glass over det hele.

    Man skal stole på intuisjonen sin. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn