Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg er født presis på hornet mellom Løve og Jomfru!!!
    Hornet?
    Ble fortalt dette av en kvinnelig astrolog, som var bekymret over at jeg ble født presis når man gikk fra et tegn til et annet, og dette er visstnok å bli født på hornet mellom tegn. Gudene vet. Hun kunne ikke ha noen relasjoner med meg pga dette, siden det ville påvirke hennes stjernetegn negativt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    The Leo-Virgo Cusp

    Så vi har enten en "raging extrovert" eller en "very secretive" personlighet her, og uansett bekrefter det bare at horoskopet alltid er riktig, unntatt når det ikke gjør det, for da er det alltid noen andre modifikatorer, ascendanter og planeter som gjør at det stemmer likevel. Veldig praktisk. "It isn't even wrong."
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hun kunne ikke ha noen relasjoner med meg pga dette, siden det ville påvirke hennes stjernetegn negativt.
    Aldri så ille at det ikke er godt for noe.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    vredensgnag skrev:
    Gubra skrev:
    Ble fortalt dette av en kvinnelig astrolog, som var bekymret over at jeg ble født presis når man gikk fra et tegn til et annet, og dette er visstnok å bli født på hornet mellom tegn. Gudene vet. Hun kunne ikke ha noen relasjoner med meg pga dette, siden det ville påvirke hennes stjernetegn negativt.
    Du er altså en tvilsom type!


    ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Typisk for skeptikere er også at de ikke ønsker å snakke psykologi om seg selv. Svært lite åpne med andre ord, men skråsikker på sin egen treffsikkerhet.
    @Lyngen: Nå vet vi altså at både Slubbert og jeg er født i Libra, og Vredens på (i?) hornet mellom Leo og Virgo. Hvordan passer det med diagnosen du nettopp stilte om sånne innbarkede skeptikere og skråsikre kranglefanter som oss?

    Se bare her:
    One way or another, Librans are driven by the need to find a position of balance and fairness. They recognise that the search for equality and justice must begin with inward reflection and are more than happy to scrutinize their own emotional behaviour or have it analysed by others. In the search for fairness, they consider carefully that others may hold a different viewpoint than their own, and make an earnest attempt to see things from alternate perspectives.
    ...
    Most of us rarely live up to the higher qualities of our sun sign and many of the negative traits associated with this sign - indecision, gullibility, falseness, unexpressed resentment, overindulgence of pleasurable interests, oscillating between two extremes - are readily observed in your day-to-day Libran, with their irritating overuse of 'it's not fair!' and 'on the other hand'.
    http://www.skyscript.co.uk/libra.html

    Gjestemedlem er sikkert født han også, men vi vet ennå ikke i hvilket stjernetegn. Hva ville du tippe, ut fra hva han har skrevet i noen tusen innlegg her inne?

    @topline: Fantastisk video. Virkeligheten er uendelig mer fascinerende enn fantasier om overnaturligheter.
    We are stardust. We are golden. We are billion-year old carbon.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Denne bør ses i storskjermmodus. Handler også om at vi er fullkomment omgitt av mirakler som kan tas på, ses og funderes over. Og noen er usynlig virkelige.

    "Music is magic, pure and clean. You can hear it and feel it, but it can't be seen."

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Lyngen skrev:
    Typisk for skeptikere er også at de ikke ønsker å snakke psykologi om seg selv. Svært lite åpne med andre ord, men skråsikker på sin egen treffsikkerhet.
    @Lyngen: Nå vet vi altså at både Slubbert og jeg er født i Libra, og Vredens på (i?) hornet mellom Leo og Virgo. Hvordan passer det med diagnosen du nettopp stilte om sånne innbarkede skeptikere og skråsikre kranglefanter som oss?

    Se bare her:
    One way or another, Librans are driven by the need to find a position of balance and fairness. They recognise that the search for equality and justice must begin with inward reflection and are more than happy to scrutinize their own emotional behaviour or have it analysed by others. In the search for fairness, they consider carefully that others may hold a different viewpoint than their own, and make an earnest attempt to see things from alternate perspectives.
    ...
    Most of us rarely live up to the higher qualities of our sun sign and many of the negative traits associated with this sign - indecision, gullibility, falseness, unexpressed resentment, overindulgence of pleasurable interests, oscillating between two extremes - are readily observed in your day-to-day Libran, with their irritating overuse of 'it's not fair!' and 'on the other hand'.
    http://www.skyscript.co.uk/libra.html

    Gjestemedlem er sikkert født han også, men vi vet ennå ikke i hvilket stjernetegn. Hva ville du tippe, ut fra hva han har skrevet i noen tusen innlegg her inne?

    @topline: Fantastisk video. Virkeligheten er uendelig mer fascinerende enn fantasier om overnaturligheter.
    We are stardust. We are golden. We are billion-year old carbon.
    Jeg kjenner ingen av dere. Innbarka skeptikere med skylapper finnes vel over hele fjøla.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jeg kjenner ingen av dere. Innbarka skeptikere med skylapper finnes vel over hele fjøla.
    Ikke ifølge horoskopet mitt. Libra på sitt beste tilstreber harmoni, ser alltid begge sider av en sak og prøver å forene motstridende synspunkter, men på sitt verste er Libra godtroende og konfliktsky.

    Som Slubbert og meg.

    ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg kjenner ingen av dere. Innbarka skeptikere med skylapper finnes vel over hele fjøla.
    Ikke ifølge horoskopet mitt. Libra på sitt beste tilstreber harmoni, ser alltid begge sider av en sak og prøver å forene motstridende synspunkter, men på sitt verste er Libra godtroende og konfliktsky.

    Som Slubbert og meg.

    ;)
    Den som har skylapper her er vel den som ikke orker, vil eller kan sette seg inn i synspunkt og fakta fra "motsatt" side.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jeg orker ikke å lese et 27 år gammelt dokument, sorry.
    Ja, apropos det: Den primære læreboken for vestlig astrologi er Ptolemaios' "Tetrabiblos" skrevet en gang rundt år 150. Det er der håndverket med å sette opp og tolke et fødselshoroskop med ascendanter og det hele beskrives. Det er også derfor de astrologiske tegnene er frosset fast slik stjernehimmelen så ut for et par tusen år siden. I mellomtiden har jordaksen bikket litt på seg (presesjon), sånn at solen ser ut til å ta en litt annen vei gjennom stjernebildene enn hva horoskopene forutsetter at den gjør. Indisk astronomi korrigerer for den effekten, men vestlig astrologi følger fortsatt Ptolemaios' oppskrift nokså direkte. Han skrev jo at Aries starter ved vårjevndøgn, og da må det vel være sånn, selv om en rask kikk opp viser at punktet for vårjevndøgn snart har passert hele Pisces og nærmer seg Aquarius:



    Smaksprøve fra Ptolemaios, om hvordan et fødselshoroskop skal tolkes når man først har fastslått eksakt fødselstidspunkt og hvert enkelt himmellegemes posisjon på det tidspunktet:
    In the first place, we should examine that place of the zodiac which is pertinent to the specific heading of the geniture which is subject to query; for example, the mid?heaven, for the query about action, or the place of the sun for the question about the father; then we must observe those planets which have the election of rulership to the place in question by the five ways aforesaid; and if one planet is lord in all these ways, we must assign to him the rulership of that prediction; if two or three, we must assign it to those which have the more claims. After this, to determine the quality of the prediction, we must consider the natures of the ruling planets themselves and of the signs in which are the planets themselves, and the places familiar to them. For the magnitude of the event we must examine their power and observe whether they are actively situated both in the cosmos itself and in the nativity, or the reverse; for they are most effective when, with respect to the cosmos, they are in their own or in familiar regions, and again when they are rising and are increasing in their numbers; and, with respect to the nativity, whenever they are passing through the angles or signs that rise after them, and especially the principal of these, by which I mean the signs ascendant and culminating. They are weakest, with respect to the universe, when they are in places belonging to others or those unrelated to them, and when they are occidental or retreating in their course; and, with respect to the nativity, when they are declining from the angles. For the time of the predicted event in general we must observe whether they are oriental or occidental to the sun and to the horoscope; for the quadrants which precede each of them and those which are diametrically opposite are oriental, and the others, which follow, are occidental. Also we must observe whether they are at the angles or in the succedent signs; for if they are oriental or at the angles they are more effective at the beginning; if they are occidental or in the succeeding signs they are slower to take action.
    Og så har han lange tabeller over hva det betyr om forskjellige planeter befinner seg i diverse posisjoner, så her er det bare å sette i gang med astrologien. Med støtte i Tetrabiblos og planetenes stilling i fødselsøyeblikket kan man spå om det meste, inkludert hvor lenge personen kommer til å leve, hvor rik eller fattig han/hun blir, og så videre. Men det viser seg at Ptolemaios fint kunne sette opp horoskoper for hele verdensdeler også, og karakterisere innbyggerne der ut fra hvordan stjerner og planeter styrte dem. Bare se her, i usensurert engelsk oversettelse:
    Under this arrangement, the remainder of the first quarter, by which I mean the European quarter, situated in the north-west of the inhabited world, is in familiarity with the north-western triangle, Aries, Leo, and Sagittarius, and is governed, as one would expect, by the lords of the triangle, Jupiter and Mars, occidental. In terms of whole nations these parts consist of Britain, (Transalpine) Gaul, Germany, Bastarnia, Italy, (Cisalpine) Gaul, Apulia, Sicily, Tyrrhenia, Celtica, and Spain. As one might expect, it is the general characteristic of these nations, by reason of the predominance of the triangle and the stars which join in its government, to be independent, liberty-loving, fond of arms, industrious, very warlike, with qualities of leadership, cleanly, and magnanimous. However, because of the occidental aspect of Jupiter and Mars, and furthermore because the first parts of the aforesaid triangle are masculine and the latter parts feminine, they are without passion for women and look down upon the pleasures of love, but are better satisfied with and more desirous of association with men. And they do not regard the act as a disgrace to the paramour, nor indeed do they actually become effeminate and soft thereby, because their disposition is not perverted, but they retain in their souls manliness, helpfulness, good faith, love of kinsmen, and benevolence.
    http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Ptolemy/Tetrabiblos/2A*.html

    Det må jo være sant når det står i horoskopet vårt, gutter, og spesielt når det horoskopet er satt opp av den ultimate astronomi-vismann. Tetrabiblos var forresten fast pensum på universitetene frem til opplysningstiden fikk fotfeste på 1600- og 1700-tallet. Da begynte astrologiens stjerne å dale ganske raskt, men det ser ut til at den rör' på sig, for å referere til en gammel svensk sketsj.

    Jeg synes dette er fascinerende greier, men jeg må innrømme at det blir mer og mer komisk jo mer jeg "setter meg inn i det". ;D

    Edit: Jeg fant enda en beskrivelse av hvordan stjernebildet mitt påvirker min personlighet:
    If the sun is at the end of Libra, you are constantly searching for principles that you can trust, and moral values to live your life by - but it is difficult, since you easily see the flaws of arguments and the limits of ethics you examine. And you frequently swing between opposing standpoints.
    http://www.horoscoper.net/libra/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Personlig finner jeg mer visdom der enn hos Ptolemeios:
    I've got troubles of my own, I said
    An' you can't help me out
    So take your meditations an' your preparations
    An' ram it up yer snout
    "BUT I GOT A KRISTL BOL!," he said
    An' held it to the light
    So I snatched it
    All away from him
    An' I showed him how to do it right
    I wrapped a newspaper 'round my head
    So I'd look like I was Deep
    I said some Mumbo Jumbos then
    An' told him he was goin' to sleep
    I robbed his rings
    An' pocket watch
    An' everything else I found
    I had that sucker hypnotized
    He couldn't even make a sound
    I proceeded to tell him his future then
    As long as he was hanging around,
    I said
    "The price of meat has just gone up
    An' yer ol' lady has just gone down . . . "
    Look here brother,
    Who you jivin' with that Cosmik Debris?
    (Now is that a real poncho or is that a Sears poncho?)
    Don't you know,
    You could make more money as a butcher,
    So don't you waste your time on me
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du først kløner det til på motorveien og dratter inn i en lysstolpe i sånn ca 100 km i timen, vil du da foretrekke "englevakt" (dvs håpe på flaks) eller godt ingeniørarbeid hos både bilprodusent og stolpeprodusent?



    http://www.aftenposten.no/nyheter/Rosket-opp-lysmast-med-roten-6787224.html

    På 1970-tallet ville lysmasten kløyvd bilen i to uten sjanse til å overleve. Her fungerte både avskjæringspunktet nederst på stolpen og deformasjonssonene i stolpe og bil, samtidig som airbagene løste seg ut og sikkerhetsbeltet holdt føreren på plass. Han mistet førerkortet og fikk en ripe i selvbildet som god sjåfør, ellers helt uskadd.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Jeg så på "Åndnes Makt" i går ;D
    No surprise...tenker du? Vel , faktum er at jeg har sett 3-4 programmer tidligere.

    Programlederen avsluttet programmet med å si noe sånt som.."Ja, nå har du sett dette med dine egne øyne"

    Forandledningen var at en liten kjøttfabrikk hadde en stygg arbeidsulykke for noen år siden. En mann var alene i produksjonslokalet da ulykken inntraff. Han havnet oppi den store kjøttkverna og kom ut på den andre siden som kjøttdeig. Temmelig makabert.
    Etter dette begynte uforklarlige ting å skje som at mekanisk utstyr slo seg av og på av seg selv, kjøttsager, porter opp og ned, vekter, vannkraner etc. En medarbeider stod frem og fortalte om at på et toalett åpnet og stengte vannet i vannkrana på vasken seg 5 ganger, med ca 15 sekunders intervaller. Hun stod i gangen og observerte dette.
    I tillegg følte de ansatte seg forfulgt og overvåket.

    En synsk fra Sverige ble hentet inn og kjørt "blindfold" til fabrikken uten noe forhåndsinformasjon.
    Vel, hun spottet fakta temmelig snart. Hun oppga til og med navnet på den forulykkede, alder +/- 10 år, konas navn, at de hadde barn sammen, åstedet for ulykken, hvordan ulykken skjedde, etc.
    Og hun kom med noen av opplysningene allerde på utsiden av fabrikken, før de gikk inn.

    Hvordan lages disse programmene?
    Er det riktig at den synske ikke får noen informasjon før de ankommer "åstedet"?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er man omgitt av overtroiske personer, så vil disse i spesielt stressende situasjoner som etter en slik ulygge gjerne tolke en hvilken som helst hendelse som noe mystisk, uforklarlig og tegne fra åndene. Dette har en selvforsterkende effekt når de andre skal overgå hverandre med spøkelseshistorier og en lekk kran blir fort til et spøkelse.

    Når det gjelder "klarsynte" så skal det vel ikke så er de vel såpass drevne at det ikke krever så veldig mye fr deres side å forstå hva saken gjelder og tilpasse seg deretter.

    Når det gjelder deres øvrige egenskaper fine du mye av forklaringen her:

    http://no.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

    Men det var vel ikke så spennende som ånder, spøkelser, nisser, hjemsøkende kjøttdeig og trollkoner fra Utlandet..

    Litt fordypning i teknikkene som disse åndemanerne bruker:

    http://www.wikihow.com/Cold-Read
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Espen R skrev:
    Hvordan lages disse programmene?
    Er det riktig at den synske ikke får noen informasjon før de ankommer "åstedet"?
    Det ville ikke forundre meg mye om de 'synske' fikk informasjon på forhånd. Man bør ellers være klar over at programmet er redigert og produsert med henblikk på størst mulig overnaturlig effekt.
    Når det gjelder programmet "Fra sjel til sjel" må deltakere fylle ut et omfattende spørreskjema. Sjarlatanen Gro-Helen Tørum hevder hun ikke benytter seg av disse spørreskjemaene, noe jeg anser for blank løgn. Siden det er samme TV selskap som står bak begge programmene så gir jeg ikke mye for troverdigheten der i gården. Den sjette sans er et annet program fra samme kanal hvor man helt klart forleder publikum med tilsynelatende kontrollerte forsøk og uavhengig kontrollør. Forsøkene er selvfølgelig ikke kontrollerte men designet for å gi deltakerne størst mulig grad av suksess. Humbug fra ende til annen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Espen R skrev:
    Hvordan lages disse programmene?
    Er det riktig at den synske ikke får noen informasjon før de ankommer "åstedet"?
    1. Det er lett å jukse 2. Det hadde vært horribelt og uforståelig om de hadde gjort det. Hvorfor skulle de i det hele tatt lagd disse seriene om de var basert på løgn? Hvordan har de kunnet fått deltakerne til å lage skuespill? Dette er jo virkelige personer som står frem i sine egne hus. Nei, at dette er juks ser jeg på som høyst usansynlig. Bare tenk på gårsdagens program (reprise) men en så fæl ulykke. Man tuller ikke med slike ting.

    Jeg tror det er sant at man går over i en annen form når man dør og at man kan være i områdene i den fysiske verdenen i denne formen. Hva det er for noe vites ikke og hvordan de kan påvirke ting fysisk er for oss fortsatt en gåte. Noen personer er uten tvil mer følsomme enn andre og kan føle andre energier.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Er man omgitt av overtroiske personer, så vil disse i spesielt stressende situasjoner som etter en slik ulygge gjerne tolke en hvilken som helst hendelse som noe mystisk, uforklarlig og tegne fra åndene. Dette har en selvforsterkende effekt når de andre skal overgå hverandre med spøkelseshistorier og en lekk kran blir fort til et spøkelse.

    Når det gjelder "klarsynte" så skal det vel ikke så er de vel såpass drevne at det ikke krever så veldig mye fr deres side å forstå hva saken gjelder og tilpasse seg deretter.
    Da kan du umulig ha fulgt med på serien. Det er utallige ting de umulig kan gjette seg til. Utallige bevis (som riktignok ikke kan gjenskapes bevisst).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Er man omgitt av overtroiske personer, så vil disse i spesielt stressende situasjoner som etter en slik ulygge gjerne tolke en hvilken som helst hendelse som noe mystisk, uforklarlig og tegne fra åndene. Dette har en selvforsterkende effekt når de andre skal overgå hverandre med spøkelseshistorier og en lekk kran blir fort til et spøkelse.

    Når det gjelder "klarsynte" så skal det vel ikke så er de vel såpass drevne at det ikke krever så veldig mye fr deres side å forstå hva saken gjelder og tilpasse seg deretter.
    Da kan du umulig ha fulgt med på serien. Det er utallige ting de umulig kan gjette seg til. Utallige bevis (som riktignok ikke kan gjenskapes bevisst).
    Du forutsetter et lukket system, der det ikke er i programskapernes interesse å bidra til å øke "mysteriefaktoren." Men dette er et kommersielt produsert program, som vises på en kommersiell kanal som har som interesse å selge reklame til flest mulige seere.
    Den interessekonflikten burde få deg til å sette spørsmålstegn ved den totale godtroenheten du utviser i forhold til denne programserien.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    HC skrev:
    Man bør ellers være klar over at programmet er redigert og produsert med henblikk på størst mulig overnaturlig effekt.
    Alle TV produksjoner er lagd med spissing og dramaturgi.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du forutsetter et lukket system, der det ikke er i programskapernes interesse å bidra til å øke "mysteriefaktoren." Men dette er et kommersielt produsert program, som vises på en kommersiell kanal som har som interesse å selge reklame til flest mulige seere.
    Den interessekonflikten burde få deg til å sette spørsmålstegn ved den totale godtroenheten du utviser i forhold til denne programserien.
    Jeg har nå vært i TV-bransjen i omtrent 20 år, så den kan jeg rimelig godt. Kjenner en som har vært med på programmene som sier at det er seriøst laget og at programlederen er eks politi ... -- etterforsker? Husker ikke, man han har visst jobbet i politiet i allefall.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg tror det er sant at man går over i en annen form når man dør og at man kan være i områdene i den fysiske verdenen i denne formen. Hva det er for noe vites ikke og hvordan de kan påvirke ting fysisk er for oss fortsatt en gåte. Noen personer er uten tvil mer følsomme enn andre og kan føle andre energier.
    Energi er et entydig definert og godt forstått vitenskapelig begrep, ingen vits i å mystifisere dette. Energien til en person som dør oppfyller energibevaringsloven gjennom kompostering, så energien er redgjort for.

    Ditto er "frekvens" et entydig definert og godt forstått vitenskapelig begrep, som også forvrenges og misbrukes mye av alternativkulten.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Lyngen skrev:
    Kjenner en som har vært med på programmene som sier at det er seriøst laget og at programlederen er eks politi ... -- etterforsker? Husker ikke, man han har visst jobbet i politiet i allefall.
    At han er tidligere etterforsker og politimann betyr egentlig ikke særlig mye. Damen som er 'kontrollør' i "Den sjette sans" har vel også fortid fra politiet uten at det gjør programmet mer troverdig.
    Hva mener du forresten om forsøkene i "Den sjette sans"? Synes du de er de troverdige og gode?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Kjenner en som har vært med på programmene som sier at det er seriøst laget og at programlederen er eks politi ... -- etterforsker? Husker ikke, man han har visst jobbet i politiet i allefall.
    At han er tidligere etterforsker og politimann betyr egentlig ikke særlig mye. Damen som er 'kontrollør' i "Den sjette sans" har vel også fortid fra politiet uten at det gjør programmet mer troverdig.
    Hva mener du forresten om forsøkene i "Den sjette sans"? Synes du de er de troverdige og gode?
    Hun var vel eks dommer. Vel, jeg vil tro at politifolk/dommere er seriøse folk. men unntak finnes det alltid.

    "Den sjette sans"? Veldig blandet om vi tenker på samme program. Noe treff de svært bra på, andre ganger var det helbom. Jeg synes det var litt rart å bruke så korte tidsfrister på endel av øvelsene. Ja, virket troverdig. La merke til at de traff best når de tilsynelatende var i kontakt med sjeler "på den andre siden".
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg tror det er sant at man går over i en annen form når man dør og at man kan være i områdene i den fysiske verdenen i denne formen. Hva det er for noe vites ikke og hvordan de kan påvirke ting fysisk er for oss fortsatt en gåte. Noen personer er uten tvil mer følsomme enn andre og kan føle andre energier.
    Energi er et entydig definert og godt forstått vitenskapelig begrep, ingen vits i å mystifisere dette. Energien til en person som dør oppfyller energibevaringsloven gjennom kompostering, så energien er redgjort for.

    Ditto er "frekvens" et entydig definert og godt forstått vitenskapelig begrep, som også forvrenges og misbrukes mye av alternativkulten.
    Det er iallefall "noe" vi enda ikke kjenner til. Jeg har selv kjent healingenergier og det hadde vært superinteressant å visst hva det er. Alle som opplever ånder i nærheten kjenner en kulde. Noe er det.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Slubbert skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg tror det er sant at man går over i en annen form når man dør og at man kan være i områdene i den fysiske verdenen i denne formen. Hva det er for noe vites ikke og hvordan de kan påvirke ting fysisk er for oss fortsatt en gåte. Noen personer er uten tvil mer følsomme enn andre og kan føle andre energier.
    Energi er et entydig definert og godt forstått vitenskapelig begrep, ingen vits i å mystifisere dette. Energien til en person som dør oppfyller energibevaringsloven gjennom kompostering, så energien er redgjort for.

    Ditto er "frekvens" et entydig definert og godt forstått vitenskapelig begrep, som også forvrenges og misbrukes mye av alternativkulten.
    Det er iallefall "noe" vi enda ikke kjenner til. Jeg har selv kjent healingenergier og det hadde vært superinteressant å visst hva det er.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Energi

    Alle som opplever ånder i nærheten kjenner en kulde. Noe er det.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Suggesjon
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Energi er (skole)fysikk, energilovene er kjent og redgjort før. Jeg synes alternativkulten burde funnet på et annet ord, for hvis noe ikke er fysisk har det i hvert fall ingen ting med energi å gjøre.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Slike overbevisninger er fine å ha. Blir så greit. "Joda, jeg ser dette du viser meg, men det er så mye som gjenstår usett, og som vi kanskje aldri kan få se. Og dette usette og ikke-erkjennbare er det egentlig vesentlige."

    Hører du selv hvilket sludder dette er?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Energi er (skole)fysikk, energilovene er kjent og redgjort før. Jeg synes alternativkulten burde funnet på et annet ord, for hvis noe ikke er fysisk har det i hvert fall ingen ting med energi å gjøre.
    Er du sikker på at verdens fremste forskere er enig i det? Jeg tror ikke det.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Slike overbevisninger er fine å ha. Blir så greit. "Joda, jeg ser dette du viser meg, men det er så mye som gjenstår usett, og som vi kanskje aldri kan få se. Og dette usette og ikke-erkjennbare er det egentlig vesentlige."

    Hører du selv hvilket sludder dette er?
    Nei, det virker mer rart for meg med folk som tror de vet alt. Det har vært en rasende utvikling og jeg tror ikke den har stoppet opp. Langt der i fra. Jeg tror vi har svært mye mer å oppdage, ikke bare litt.

    Men nå må jeg ut å jobbe.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Slubbert skrev:
    Energi er (skole)fysikk, energilovene er kjent og redgjort før. Jeg synes alternativkulten burde funnet på et annet ord, for hvis noe ikke er fysisk har det i hvert fall ingen ting med energi å gjøre.
    Er du sikker på at verdens fremste forskere er enig i det? Jeg tror ikke det.
    Utdyp, hvis forskere underkjenner energilovene burde vel dette vært kjent i akademia...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Slike overbevisninger er fine å ha. Blir så greit. "Joda, jeg ser dette du viser meg, men det er så mye som gjenstår usett, og som vi kanskje aldri kan få se. Og dette usette og ikke-erkjennbare er det egentlig vesentlige."

    Hører du selv hvilket sludder dette er?
    Nei, det virker mer rart for meg med folk som tror de vet alt. Det har vært en rasende utvikling og jeg tror ikke den har stoppet opp. Langt der i fra. Jeg tror vi har svært mye mer å oppdage, ikke bare litt.
    Og det viktigste utviklingsarbeidet er i regi av TV-Norge, formoder jeg?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Nei, det virker mer rart for meg med folk som tror de vet alt. Det har vært en rasende utvikling og jeg tror ikke den har stoppet opp. Langt der i fra. Jeg tror vi har svært mye mer å oppdage, ikke bare litt.
    Det er jo vitenskapens utgangspunkt det. Derfor har den bidratt til stor utvikling innen alt fra fysikk og teknologi til medisin og psykologi over de siste hundreår. Hadde vært morsomt å vite til sammenligning hvilke fremskritt, oppdagelser og oppfinnelser som har kommet ut av tankegodset til alternativkulten...
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Nei, det virker mer rart for meg med folk som tror de vet alt. Det har vært en rasende utvikling og jeg tror ikke den har stoppet opp. Langt der i fra. Jeg tror vi har svært mye mer å oppdage, ikke bare litt.
    Og hvem er det som sier at han/hun vet alt? En meningsløs påstand. Men vi vet faktisk en del, og mer enn nok til lett å kunne avskrive humbugen til alternativkulten. Det du insinuerer er at vi vet ingenting, at vitenskap ikke kan skilles fra mystisisme og anekdoter, hvilket er litt pussig når du presumptivt skriver det på en menneskeskapt PC, koblet opp mot et menneskeskapt internett, sittende i et rom omgitt av dingser og duppeditter som beviser hvordan vitenskapen har forandret vårt samfunn og våre liv. Hvem er det egentlig som er respektløs her lurer nå jeg på da...

    Joda, du har helt rett i at vi ikke vet alt, og at nye oppdagelser vil fortsette å dukke opp i årene som kommer. Noen av dem vil komme fra CERN, noen fra Fermilab, noen fra MIT, Harvard eller Stanford. Men ingen, absolutt ingen, vil komme fra spåkjerringer, snåsagubber eller lettbente åndeprogrammer på TV-Norge.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jeg skal poste et litt morsomt bilde til Lyngen. For å forklare først: Mystisisme og overtro har vært med menneskeheten i tusenvis av år. Folk har tilbedt alt fra stjerner til steiner og brukt naturpreparater og åndelige remedier siden sivilisasjonens oppstandelse. Astrologi for eksempel er tre tusen år gammelt. Og mange vil tydeligvis tilbake til dette tankesettet, en viktig del av alternativkulten er romantisering og gjenoppblomstring av urgamle idéer og konsepter, praktisk talt uendret i form og innhold.

    Vitenskapen derimot er ganske ung, utbredelsen til den vitenskapelige metoden skjøt egentlig fart først på 1700-1800-tallet, i det som kalles opplysningstiden. Så til bildet:

     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn