På besøk hos hifipuristen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Er en del utenlandsk besøk hos deg for tiden puristen. Er det mest i forbindelse med MSB eller er de nysgjerrige på audio insight også?

    Husker når puristen sa at han ikke var interessert i å ha en "hjemme hos" tråd, men ting endrer seg :) Kommer til å be om at denne tråden flyttes over i "mitt anlegg...".
    Hei evhvis

    Jeg håper det er begge deler.😀
    Begge deler er vel spennende nok?😎
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Nå har jeg akkurat hatt besøk av Frank Fermeylen og Frode Olsen.
    Vi hadde det meget trivelig. Startet med nydelig pizza på Melboden,
    Bærums Verk.
    Deretter gikk turen hit.
    Jeg håper de hadde det hyggelig, for det hadde ihvertfall jeg.😄
    Frank snakket om at han skulle legge besøket ut på nettet via MSBs sider
    og facebook.
    Vet ikke om Frode vil skrive noen ord?

    Jeg legger ut et hyggelig bilde av Frank & Frode tatt på terrassen:
     

    Vedlegg

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Da har jeg hatt ett veldig hyggelig besøk
    sist søndag.😀
    John Harald var her en "liten" tur.😀
    Det virket som han likte det han hørte.😀
    Vi får vel kanskje høre hvordan han taklet
    besøket etter hvert?😀
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Del 1

    Møtte hifipuristen ved en ren tilfeldighet og er glad for at han ble plassert ved siden av meg på flyet til Munchen.
    En svært hyggelig og kunnskapsrik fyr, praten gikk lett og flyturen var over på et blunk.
    Han snakket varmt om bl.a. MSB Technology, som for meg var et ukjent merke.

    På High End Munchen fikk jeg oppleve MSB i ca fem forskjellige musikkanlegg. Hadde ikke lest noe om MSB til da, viste ikke og brydde meg ikke om pris og var kun opptatt av lydkvaliteten.
    I samtlige anlegg ble lyden presentert på en måte jeg ikke hadde opplevd før. Rett og slett en lyd jeg likte svært bra, samtidig som det låt annerledes enn hva jeg vanligvis setter pris på. Dette ville jeg utforske mer, så et hjemmebesøk hos hifipuristen ble heldigvis avtalt en sist søndag.

    Lytterommet, som også fungerer som stue, har mål som de fleste av oss bare kan drømme om. En bredde på omtrent seks meter bidrar til et enormt lydbilde. I tillegg til at rommet er akustisk behandlet i hjørner og noen av førsterefleksjons punktene, er høyttalere satt opp basert på målinger. Dette er gjort av av produsenten selv, Geir Fredriksen. Siste justering og plassering av basstårnene ryddet opp i bassen.

    For eieren er det veien som er målet! Gjennom mange år som alt
    ra bransjeaktør til konstruktør, har preferanser blitt definert, kunnskapen økt, anlegget har blitt bygget sten for sten, men musikkgleden har vært der hele tiden. Ydmyk som
    hifipuristen er, forteller han at selvfølgelig kan alle lydparametre forbedres og for han er det viktigst å nyte hver eneste dag med anlegget.

    Ingen ting ved anlegget er basert på tilfeldigheter. F.eks er sikringene på kursen fra sikringsskapet valgt ut basert på lyttetester, valget etter å ha testet ca sju stykker falt på sikringer fra G
    eneral Electric. Alt av strømfiltere er egenkonstruert.

    Til ettertanke, vil jeg komme med en generell oppfordring når man blir invitert hjem til noen på lyttebesøk. Man skulle tro at voksne mennesker som deler den samme hobbyen hadde et snev av dannelse, men slik er dessverre ikke virkeligheten alltid..

    Har man noe positivt å si, del det gjerne. Har man negativt å komme med, del det kun på en konstruktiv og forsiktig måte til husverten, hvis husverten ønsker det.
    En selvfølge for de fleste av oss, mens noen dessverre mangler sosiale antenner og styres av janteloven og ren misunnelse. I tillegg er mennesker forskjellig og liker ting på forskjellige måter. Derfor fokuserer jeg for egen del på det som er bra på hjemmebesøk og hos hifipuristen er det så mye som er bra, at jeg ikke vet helt hvor jeg skal starte :)

    For de som ønsker å lese mer om mine preferanser kan lese mer i tråden min:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-konserthuset-i-akershus-og-veien-videre.html

    Kortversjonen er at lyden er hos meg, selv om jeg ikke liker å innrømme det, er farget mer eller mindre av både rør, DAC, rom, stående bølger, faseproblemer og høyttalerere. I tillegg har jeg opplevd svært få anlegg med bånddiskanter som jeg har likt. 99% liker jeg ikke.. F.eks syn jeg at Gryphon Kodo låter som uoppløst PA sammenlignet med høyttalerene til hifipuristen, selv om Gryphon har mange andre bra produkter. Har hørt på Kodo i to demoer, sist gang satt jeg i sweet spot ved siden av redaktøren i Fidelity.
    Unntak som jeg kan komme på når det gjelder bånddiskanter i farten er Stig Erik Tangen sitt oppsett, Dali Megaline og Kaiser Kawero Classic. Sistnevnte med noe farget rørelektronikk fra Kondo Japan og båndspiller.

    Så hva syns jeg om lyden? Fra første tone og fra første sekund med musikk fikk jeg frysninger og hårene alle på kroppen reiste seg. Hifipuristen oppfordret meg til å ta med egen musikk, men jeg ville heller oppleve anlegget med eierens musikk for å bedre forstå hans preferanser, kose meg, oppleve ny musikk og lære litt. Så det ble hans musikk hele dagen, kvelden og natten.

    Navnet hifipuristen er ikke tilfeldig, fra Wikipedia :

    Purist (fra latin pūrus = ren) er en person som ønsker at et bestemt emne skal forbli tro til sin kjerne og fri fra forfalskninger eller påvirkninger som tynner ut kjernen.

    Hifipuristen ønsker at det som er på innspillingen skal gjengis renest mulig og jakten etter lavest mulig forvrengning, jitter, hurtighet i alle ledd fikk meg helt satt ut. For det første fordi dette var totalt uvant og for det andre fordi jeg trodde jeg hadde andre preferanser og er fornøyd med lyden hjemme. Det minner meg litt om da jeg hørte Devialet 800 hjemme hos en i Bergen, men i en helt annen klasse.

    Audio-Insight sine høyttalere er flotte skulpturer i lekker akryl. De forsvinner totalt lydmessig og blir nesten borte synsmessig i lytteposisjon.
    Wife Acceptance Factor er skyhøy. Hurtigheten og oppløsningen til båndene satt meg helt ut. Vi hørte endel på kor og vokal, jeg har aldri før hørt så mange nye detaljer i lydbildet. Selv om lyden var ekstremt oppløst og detaljert, oppfattet jeg den aldri som for analytisk.

    Basstårnene imponerte meg skikkelig. De var justert inn så langt unna basstungt man kan komme og på endel områder langt unna hvordan jeg selv har det hjemme.
    Opplevde at bassen bare var tilstede i rommet, den pustet fritt! Knusktørr, hurtig og i fase med fronthøyttalerene. Opplevde heller ingen sjenerende stående bølger eller dipper i frekvensresponsen på musikken som ble spilt.

    Del 2 kommer i morgen :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har gledet meg til både dine og Retep sine inntrykk av dette anlegget, og dette var fornøyelig lesning. Gleder meg til del 2. Håper du tar opp enda mer om anleggets egenskaper og uttrykk i del 2. Det hele ser jo veldig dedikert og gjennomført ut, og da er det moro å lese at det betaler seg lydmessig også.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har gledet meg til både dine og Retep sine inntrykk av dette anlegget, og dette var fornøyelig lesning. Gleder meg til del 2. Håper du tar opp enda mer om anleggets egenskaper og uttrykk i del 2. Det hele ser jo veldig dedikert og gjennomført ut, og da er det moro å lese at det betaler seg lydmessig også.
    Vent å se, har spart det beste til slutt :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Spennende - ser frem til din videre beskrivelse. Et gjennomarbeidet oppsett av en kvalitet få forunt dette. Har ikke hørt det selv - men kan "do the math"

    Final
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Del 2

    Komponentene til Purusten er noe av det aller beste og råeste som er å oppdrive. Det å kun se og ta på ultra Hi-End på dette nivået er alene verdt turen.

    Startet søndagen tidlig med tre timers stisykling i skogen, en kjapp lunch på restaurant før jeg hoppet på motorsykkelen, koste meg i solen og på de svingete veiene til h
    ifipuristen. Vidarje fra Skedsom Audio ville at jeg skulle ta en tur med han og sønnen på kvelden for å gi han noen tips angående mckjøring, den planen gikk i vasken..

    Fikk servert iskaldt vann med kulsyre, sitron og isbiter.

    Forforsterkeren (MI,
    Musical Innovation) var ganske ukjent for meg. Denne er valgt på bakgrunn av lyttetester mot det beste som finnes. Bl.a. Audio Research sin todelte toppmodell. Kriteriene er som jeg forsto bl.a. ufarget, ren lyd og lav forvrenging.

    MSB-riggen har hele separate to drev og spiller alle formater fra wav, cder til DSD. Har er det også mange separate strømforsyninger. Dacene er bygget opp av de lydmessig beste komponentene og ikke standard chiper/komponenter og alt er klokket av en av verdens mest nøyaktige klokker, Femto.

    Det tekniske få jeg komme tilbake til, eventuelt andre ta seg av. Les mer her:
    MSB Technology - Acoustic Tuning
    http://www.msbtech.com/

    Lyden av MBS som jeg opplevde i Munchen, fikk jeg virkelig tid til å nyte her.. Dette er det reneste, mest presise og mest oppløste jeg noen gang har opplevd. En lyd som tar litt tid å bli vant til, fordi den er total forskjellig fra det jeg vanligvis hører på. For min del er MBS et mulig paradigmeskifte, fordi jeg har søkt komponenter som er lett farget. Nå som jeg har opplevd hvor rent og naturlig MBS oppleves, er det mulig min preferanse må endres. Jeg bør selvfølgelig teste MBS hjemme i eget anlegg over lengre tid under kjente omgivelser, men vet ikke om jeg tør :)
    De som mener at det holder med en dac til kr 30000,- etter å ha hørt MSB vil jeg karakterisere som heldige!

    Etter noen timer i sweetspot ble vi skrubbsultene (jeg er stort sett alltid sulten) og spiste nydelig italiensk pizza på Melboden på Bærums Verk. Anbefales på det sterkeste.

    https://no.tripadvisor.com/ShowUser...-r129348515-Melboden-Oslo_Eastern_Norway.html

    MSB-monoblokkene kjører i klasse A og minner meg om litt om det beste fra rør f.eks SET 300B. Selvfølgelig med mer kraft, uansett en fantastisk match til høyttalere og drivverket.
    I basstårnene sitter det 1500 watt klasse D med lineær strømforsyning. Disse er behandlet med strømfilter for at ikke støyen fra klasse D skal påvirke kilde og forsterkere. Som nevnt tidligere forsvant basstårnene fullstendig og lyden var tilstede i rommet slik opptaket var spilt inn. Live konserter er rått å oppleve.

    Likte høyoppløselig DSD enda bedre enn CD på MSB-riggen, men at Puristen skulle inneha en platespiller i samme klasse hadde jeg aldri drømt om!
    For å si det slik, etter 10 minutter med oppvarming ble hele LPen spilt uavbrutt på begge sider til stor begeistring.

    Vi hørte på mye vokal som kor, visesang og med f.eks jazz band. Stemmene hadde en renhet, nærhet og oppløsning som ga musikken en helt ny dimensjon. Blåsere låt som jeg husker fra jeg spilte selv. Holografien var diger med et piano som naturtro spilte inne hos naboen med masse små detaljer som fløy rundt i rommet.
    Når det var applaus på musikken etter låtene, fikk jeg lyst til å klappe takt og prøvde så godt jeg kunne å skjule en tåre.

    Han og kona tok i mot meg med åpne armer. De er både varme, jordnære og svært hyggelige å omgås. Kanskje litt for hyggelig fordi jeg ble der i 10 timer, det sier litt om lyden og vertskapet. Reiste hjem kl 0045 og Hifipuristen skulle jobbe 5 timer senere. Håper det gikk greit å stå opp?

    Har opplevd flere av verdens råeste Hi-End anlegg. Komponentprisen kan fort ligge omtrent som en villa, selv bryr jeg meg andre ting som hvordan ting låter. Lydmessig har jeg hørt svært mye bra. I møte med stueanlegget til hifipuristen, ble jeg skikkelig satt ut og er det enda. Dette er totalt sett det aller beste jeg har noen gang har hørt!

    Tusen takk for besøket, avsluttet med nattmat i Oslo for jeg fant senga nærmere kl 02.00

    P.S Samme kveld fødte min lillesøster sitt første barn, det hadde jeg ikke tid til å reagere på før dagen etterpå..
    20160718_140514.jpg
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Som motorinteressert er det alltid moro å oppleve nye ting. Her er en 650 hesters Volvo som sto i garasjen, ble dessverre ingen testkjøring av denne. Kun en Mercedes AMG..
    20160717_184117.jpg


    Denne fikk jeg ta på, men ikke høre.
    20160717_201308.jpg


    Mer musikk:
    20160717_202623.jpg

    20160717_203633.jpg

    20160717_203644.jpg
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Spennende lesning John_Harald. Skjønner du har vært utsatt for noe... 8) Engasjerende lesning! Takk, takk... :)

    Håper jeg finner noen av skivene dere spilte og etterhvert får mannet meg opp til et besøk.

    Gratulerer masse med onkelbarnet! Herlig. ):):):)

    PS. Bildene I de to siste innlegg er "ugyldige"
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hva skal en svare på en sånn tilbakemelding.....................?😄
    John Harald gratulerer så mye med onkel barnet.
    Søsteren din fødte på Bærum Sykehus, mens du var på hi-fi besøk hos meg...........😱
    En uforglemmelig dag som du kommer til å huske, ikke for hi-fi besøket men. for
    din søsters første fødte.😇
    Det var veldig hyggelig å få bli kjent med deg.
    Kona er helt enig.😎
    Du skrev at jeg lever for veien. Det er helt riktig, for vi kommer aldri i mål.🙈
    Derfor skjer det forhåpningsvis nesten alltid noe her.
    Velkommen tilbake etter nye "oppdateringer".😄
    Når det gjaldt min Norske preamp Musical Innovation, ble den sammenlignet
    med bl.a. Master Audio sin preamp mfl.
    Den holder samme klasse som resten.😄
    Preampen min er en spesialversjon av MI-23 X.
    Digitalriggen er da selvfølgelig fra MSB Technology.
    Det samme er monoblokkene.
    Platespilleren kommer fra Tyskland. Acoustic Signature Ascona
    med utvendig strømforsyning og utvendig regenerator.
    Bruker to armer. En Fidelity Research FR-66 med B-60 Base og
    forskjellige headshell.(12")
    Arm nr 2 er Kuzma 4Point.(11") Har en haug av pickuper, men mine
    favoritter er Transfiguration. Sannsynligvis pga. deres patenterete ring magnet
    som gjør pickupen til en av markedets raskeste.
    Riaa 'r fra Danske Niels Larsen Elektronik NLE-22.(2 stk) med evighetsbatterier.
    Alle kabler kommer fra Niels Larsen. Flere er "spesialbygg" laget spesielt til meg.
    Kablene er alle laget i "fin" gull.
    Høyttalersystemet er Geir Fredriksens all time high referanse system som heter:
    Audio-Insight Ref. 2.2 Ribbon system.
    Audio-Insight har selv konstruert bånda til dette eminente høyttalersystem som
    ikke har delefilter. Basstårn hører også til. De deler elektronisk ved ca 150 Hz.
    Systemet er dipol bånd og lukket basstårn.
    Impedanse:10 Ohm (rent resistivt)
    Virkningsgrad: 93 db
    Effekttålighet på bånd: 700W
    Basstårn: innebyggd alle tilpassings muligheter dog IKKE dsp.(analoge justeringer)
    Innehar kl D forsterker på 1500W med lineær strømforsyning som er STOR.

    Håper dette er forklarende nok?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @John Harald - Spennende, god og underholdende beskrivelse. Virkelig levende - føler nesten jeg var med !
    At dette låter ufarget og transparent hadde jeg " regnet ut". Ikke atomfysikk det.

    Oppfatter det slik at puristen har gått "all inn" etter den filosofien. Ingen sminke! Det er IMO en tung vei å gå - reelle forbedringer viser med en slik tilnærming også tydelig hva som ikke er 100% på stell. Feil får ingensteder å hjemme seg. De må fjernes.

    Puristen har tydeligvis fått dette til (selvom målet aldri nås 100 %). Da blir belønningen deretter. Det er bare å gratulere - og glede seg over at det finnes et slikt oppsett - og at puristen er så gjestfri og lar andre få lytte.
    God sommer

    Final
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Stemmer i! Bra beskrivelser som gir ett innblikk i hvordan det lyder. "Hjemme hos" reportasjer er noe av det mest morsomme å lese om her inne på Sentralen. Håper jeg kan få hørt anlegget ditt en gang Puristen.

    Ha en fortsatt god sommer!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @Tand send meg en PM.

    Jeg har gjort noen forandringer, etter at det nye høyttalersystemet har ankommet.
    Når 8x12_Tom var her, hadde jeg enda ikke målt inn systemet.
    Nå er det gjort, og med enda flere remedier for akustikk.
    Dette gjelder 4 stk Tube Traps og galvanisk skille til basstårna.
    I dag måler det rimelig bra her, noe det dessverre ikke gjorde når
    8x12_Tom og Evhvis var her.😄
    Basstårna har også blitt flyttet.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Må få tatt meg en tur etterhvert, men ikke vært oppe i Oslo siden sist gang. Når jeg var der så var ikke bassen finjustert, bare en grovjustering og oppsettet skulle måles, men de hadde ikke fått tid til det enda. Kommenterte derfor ikke noe spesielt rundt bassen, ettersom jeg visste at den ikke var helt på stell og at det kom til å endre seg. Ikke umulig at de justeringene får fram litt mer råskap i anlegget og utifra egne erfaringer rundt det å få switchmode støy inn i anlegget så tror jeg at de skilletrafoene på basstårna får fram litt av den "gløden" jeg savnet sist. Blir spennende å høre når jeg får tid til å ta meg en tur etterhvert.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Må få tatt meg en tur etterhvert, men ikke vært oppe i Oslo siden sist gang. Når jeg var der så var ikke bassen finjustert, bare en grovjustering og oppsettet skulle måles, men de hadde ikke fått tid til det enda. Kommenterte derfor ikke noe spesielt rundt bassen, ettersom jeg visste at den ikke var helt på stell og at det kom til å endre seg. Ikke umulig at de justeringene får fram litt mer råskap i anlegget og utifra egne erfaringer rundt det å få switchmode støy inn i anlegget så tror jeg at de skilletrafoene på basstårna får fram litt av den "gløden" jeg savnet sist. Blir spennende å høre når jeg får tid til å ta meg en tur etterhvert.
    Hei Evhvis

    Jeg mener det har blitt ganske stor forskjell siden du var her sist.😀
    Når vi (Geir F og jeg) flyttet på basstårna, låt utrolig nok bånda
    også mye bedre??
    Bånda låter mye mer åpent enn de gjorde før??
    I tillegg har Geir F justert basstårna riktig til rommet, og i fase
    med bånd systemet. Dette og galvanisk skille(highend) har nok
    gjort en relativ stor forskjell til det bedre.😀
    Er derfor spent på å høre din mening?
    Hva du mener nå låter anderledes eller kanskje bedre?

    Ta en tur snart Evhvis😎
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Jeg holder nå på med og optimalisere hele systemet mitt mht. gain
    og forvrengning. Armand finjusterer min Musical Innovation preamp.
    Det er en fullbalansert MI-23 X. Den justeres til å ha "riktig" gain
    ifht. mitt system. Dette betyr at jeg kan spille på 0 db i preampen
    slik at volumstyringen ikke har nesten noe å si.😀
    Da går signalkildene nesten upåvirket gjennom preampen, og der
    skal også forvrengningen være tilnærmet lavest.
    Egentlig er det slik at preampen har lavest forvrengning på det nivået
    jeg spiller mest.
    Dette krever dessverre mye arbeid.
    Det kan fort gå med 40 timer for denne optimaliseringen.
    Til gjengjeld vil anlegget ha lavest les best mulig lydkvalitet på det
    lydtrykket du spiller mest i ditt lytterom.😀
    Jeg kommer tilbake til målinger før/etter i vennetråden for Musical
    Innovation.😀
    Der vil Armand klargjøre for hva han gjør, og hvorfor.😎
    Eventuelle lydforbedringer påregnes.😀
    Dette kommer jeg også tilbake til.😎
    Armand vil kunne påta seg slike oppdrag i framtida, hvor
    det også fåes en fast pris.
    For de av dere som ønsker å dra det siste(les beste) ut
    av sitt stereoanlegg, er det bare og ta kontakt med
    Armand pr. PM😎.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Dere har kanskje lest om preampen min på MSB Technology sidene eller i MI tråden?😄
    Da lurer dere kanskje på om jeg hører forskjell?

    Lytteinntrykk kommer når Armand kommer hit med preampen og kanskje også
    med noen hemligheter?😱
    Den som lever får se.😰
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det blir vel nok en divisjon opp.........undres på hvor det ender. Du er vel så mange divisjoner over, f.eks et moro/leke-anlegg som mitt, at det blir latterlig.
    Jeg må jo trøster meg litt med mine manglende evner til å fatte kvaliteten på slike ekstreme oppsett, og lever i god tro, og kanskje i min egen verden, på at mitt eget oppsett gjør en formidabel jobb:)
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel nok en divisjon opp.........undres på hvor det ender. Du er vel så mange divisjoner over, f.eks et moro/leke-anlegg som mitt, at det blir latterlig.
    Jeg må jo trøster meg litt med mine manglende evner til å fatte kvaliteten på slike ekstreme oppsett, og lever i god tro, og kanskje i min egen verden, på at mitt eget oppsett gjør en formidabel jobb:)
    Hei Tor

    Du av alle har vel ingen grunn til å legge deg så flat?😀
    Etter omdømme av ditt system som du selv har laget
    virker til å snart ha kommet i mål?😎
    Mitt system kan selvfølgelig gå dypt og spille høyt,
    men der slår du meg helt sikkert Tor.😀
    Dette er ikke en konkuranse, og jeg har hatt flere skjær
    i sjøen før jeg har kommet hit.
    Det finnes alltid noe en kan forbedre🙈 ikke sant?

    Ellers er jeg overbevist om at ditt system spiller meget bra.😇

    Lykke til med rattingen Tor!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jo, jeg legger meg flat for din jobb for den perfekte lyd. Et kontinuerlig jag etter nye og forbedrete komponenter. Her hjemme har jeg gjort en ny vri på det og det tok 1,5 år. Nå blir det å ratte dette inn, å leve med den lyden lenge. Ser ut som det kan bli litt bedre på en del punkter.
    Svar får vi vel ikke før det kommer ekte High end folk på besøk.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jo, jeg legger meg flat for din jobb for den perfekte lyd. Et kontinuerlig jag etter nye og forbedrete komponenter. Her hjemme har jeg gjort en ny vri på det og det tok 1,5 år. Nå blir det å ratte dette inn, å leve med den lyden lenge. Ser ut som det kan bli litt bedre på en del punkter.
    Svar får vi vel ikke før det kommer ekte High end folk på besøk.
    Tusen takk Tor

    Selv føler jeg ikke at dette er et jag etter bedre lydkvalitet.😀
    Det hender det kommer noen gode ideer fra venner eller at
    undertegnede har hatt et lyst øyeblikk.😇
    Da er det bare og prøve ut?
    Noen ganger fungerer forandringene, andre ganger ikke.
    Vi lærer så lenge vi lever.

    Grunnen til at jeg er slik, skyldes antaglig dårlige gener?😀
    Derfor er jeg dessverre purist. Det kan være litt slitsomt
    av og til.😎
    Du er heldig som ikke har sånne typer gener.😍
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Nå har jeg fått lyttet litt til preampen min som har blitt optimalisert
    av Armand.😄
    Først vil jeg klargjøre for mitt syn på dette:

    Jeg er av den oppfattning at man selvfølgelig ikke kan felle en dom på en
    preamp med bakgrunn kun og se på data.
    En konstruksjon med dårligere data kan låte mye bedre enn en annen
    konstruksjon med super data.
    I mitt titt tilfellet, ble optimaliseringen gjort fordi jeg i utgangspunktet
    var fornøyd med denne preampen.(Musical Innovation MI-23X fullbalansert)

    I utgangspunktet målte MI-23X like bra eller bedre enn Master Audio sin pre,
    og Nelson Pass sin toppmodell 30.
    Disse målingene ble tatt fra Sterophile ved John Athkinson.
    Våre målinger ble tatt nøyaktig likt, men med Rohde&Schwarz ikke Audio Precision)

    Målingene har jeg lagt ut tidligere, og er så mye bedre at det ikke kan sammenlignes
    egentlig.😇
    Så til mine erfaringer med hva dette har gjort?

    Jeg vet egentlig ikke hva som betyr mest her, et langt lavere støygulv, eller mye lavere
    forvrengning, eller begge deler?

    Jeg vil kortfatte dette til og fortelle at ved fullt oppskrudd volum, kan jeg legge ørene
    helt inntil høyttalersystemet uten å høre noe som helst. Altså helt tyst.
    Når jeg spiller musikk, har jeg fått med meg detaljer helt nede i støygulvet som jeg
    aldri tidligere har hørt.
    På instrumenter med ekstreme over/under toner, virker de enda et hakk mer troverdig
    i mine ører.
    Lydbildet er om mulig enda et lite hakk roligere enn tilvant.
    Dynamikken har også blitt bedre, sannsynligvis pga. det lavere støygulv?

    Dette var et for meg intressant forsøk, med tommelen opp.👍
    Det er altså mulig og detektere forskjeller når vi kommer ned på en skala med
    fem nuller etter komma??

    Jeg var veldig spent på om det ble noen forskjell?

    Det ble det heldigvis.😄
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Supert at du ble fornøyd. At det er helt tyst med volum på fullt med dine relativt lettdrevne høyttalere er et kvalitetsstempel på hele kjeden. Da burde dynamikkområdet være rimelig greit for å si det litt mildt. Har ikke dine høyttalere følsomhet på 95dB og en impedans på 8 ohm? I så fall har du med dine MSB monoblokker et maksimum tilgjengelig lydtrykk på 122dB på en meters avstand. Du kan altså gå fra fullstendig stillhet til 122dB SPL på under et millilsekund. (Ikke å anbefale..)

    Gleder meg til å komme å ta en lytt på dette snart. Må finne frem noe musikk jeg kan ta med som jeg skal "øve meg på" hjemme før jeg drar.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Supert at du ble fornøyd. At det er helt tyst med volum på fullt med dine relativt lettdrevne høyttalere er et kvalitetsstempel på hele kjeden. Da burde dynamikkområdet være rimelig greit for å si det litt mildt. Har ikke dine høyttalere følsomhet på 95dB og en impedans på 8 ohm? I så fall har du med dine MSB monoblokker et maksimum tilgjengelig lydtrykk på 122dB på en meters avstand. Du kan altså gå fra fullstendig stillhet til 122dB SPL på under et millilsekund. (Ikke å anbefale..)

    Gleder meg til å komme å ta en lytt på dette snart. Må finne frem noe musikk jeg kan ta med som jeg skal "øve meg på" hjemme før jeg drar.

    Hjertlig velkommen Armand.

    Tusen takk for alle de de timer du har lagt ned i preampen min.😄
    Det begynner å bli en stund siden du var her sist.
    Siden da, har jeg fått ny preamp, ny digitalrigg og nytt høyttalersystem.
    I tillegg har jeg fått 2 stk "telefonbokser" i form av 4stk 20" tube traps
    inn i lytterommet i tillegg til det som var der fra før.😄
    Håper du ikke blir skuffet?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Har nå fått spilt endel musikk, og kan konkludere med gang
    at det måtte en ny liten runde med innspilling av den
    nyjusterte preampen.😀
    I dag har det faktisk skjedd endel med lydbildet ifht. når jeg
    fikk den tilbake.

    Bassen har blitt MYE mer detaljert og stram.
    Jeg har skrudd opp basstårna mine med gode 2db!!😇
    Aldri hatt et bedre lydbilde med bassfundament som nå.👍
    I dag tror jeg at jeg vil si at den aller største forskjellen på
    en fintunet preamp og en std. preamp er renheten og kontrollen
    i bassen. Dette kan jo også ha sammenheng med det ekstremt lave
    støygulvet?😎
    I dag konkluderer jeg med at forskjellen på min MI-23X før og etter
    er fullstendig verdt prisen!!😱
    Nok en gang tusen takk for hjelpen Armand.

    Nå skal jeg kose meg med musikk........
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Da fikk jeg endelig vært å hørt på anlegget til puristen. Jeg er ikke så flink til å beskrive hvordan et anlegg låter, men her var det ikke stort å sette fingeren på.
    Anlegget har veldig, veldig mye av følgende: Oppløsning, dynamikk, forvrengningsfri lyd, dyyyypbass, headroom og "snert". Transienter smeller nådeløst til fullstendig uten åndenød og i stille partier er det nettopp det. Stille. Vi spilte til tider ganske høyt men jeg kunne ikke høre antydning til hardhet. Enda hadde vi 11dB mer å guffe på med før systemet begynner å nærme seg klipping.

    Dette er det samme både på digitalt og vinyl, og særlig vinyl synes jeg er imponerende. Ikke nødvendigvis fordi det låter så mye bedre enn digitalt, men fordi det er utrolig hva man får ut av en såpass gammel teknologi med dagens utstyr. Vi hørte en plate som hadde en fantastisk varm og behagelig sound og at et anlegg som er optimalisert for lav forvrengning i hele kjeden låter klinisk og hardt stemmer i hvert fall ikke hos puristen!

    Hos puristen lytter man med lyset avslått og ved flere anledninger følte jeg at musikerene sto rett foran meg i rommet. Er det ikke det som er Hi-Fi?
    En lyttesesjon hos puristen kan virkelig anbefales.

    Armand
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Armand

    Det var hyggelig at du stakk innom.😀
    Du kom veldig brått på, og jeg måtte legge meg tidlig,
    fordi jeg måtte tidlig opp får å nå toget til Gøteborg.
    Utstyret var da ikke gjennomvarmt, men det gikk jo
    rimelig bra likevel?

    Dagen etter dro jeg til Gøteborg for å besøke hifimessa.😀
    Du får komme en ny tur når jeg har fått tak i nye "hifi sikringer"
    for og se om vi hører forskjell?🙈
    Nok en gang tusen takk for alt arbeid du har lagt ned i preampen min.😎
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Forrige helg var det hifimesse i Gøteborg.
    Dessverre var denne messa veldig liten ifht.
    Arken Messa som den het tidligere.
    To sentrums hotell delte denne messa.

    Det er veldig viktig at vi entusiaster gidder og besøke
    disse hifi messene uansett om vi skulle mislike noe.
    For produsenter, importører og detaljister koster det
    veldig mye i form av arbeid, tid og penger.

    Nå til helgen går startskuddet til pt. Norges kanskje
    eneste hifi messe. Dette skjer i Horten.(1og2 oktober)
    Vær så snill og møt opp!!!!!👍
    For meg gleder jeg meg til og se igjen Geir Fredriksen
    spesielt.😀
    Han skal vise fram det "lille store" høyttalersystemet med
    Ribbon Q-10 med tilhørende Basstårn Q-10.
    Dette skjer i regi av Audio Solution, som også viser fram
    sine nye rør effekttrinn.(som blir tilkoblet Audio-Insight)😎
    Geir Fredriksen stiller med MSB Technology Dacer og drivverk
    som signalkilder.😀

    Ellers finnes det flere spennende merker som stilles ut.👍
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Da er hifimessa i Horten over.
    Besøket var denne gang bedre enn på lenge.
    Dette gjaldt i hvertfall lørdagen jeg var der.
    På dette hotellet kreves det mye av utstillerne.
    Dette skyldes dårlige akustiske forhold.
    Spesielt Acoustic Tuning fikk føle dette, med kanskje
    det vanskeligste rommet. Etter min mening har aldri
    noen fått til gromlyden i akkurat dette rommet.
    Dette måtte da Acoustic Tuning betale dyrt for.😡
    I denne tråden har det vært skrevet mye om mitt høyttaler
    system.
    Endelig kunne lillebroren vises offentlig.😀
    Ser ut til at de fleste holdt dette rommet som best in Show.😀
    Jeg skal ikke skrive hva jeg mener, det tror jeg de fleste vet.😎
    Neste messe er Warschow. Har ikke helt bestemt meg om jeg
    tar turen.
    Da blir første hifi messe i 2017 i slutten av februar i Stockholm.👍
    Dit drar jeg i hvertfall.🇳🇴

    Ha en riktig hyggelig høstferie, som vi i bl.a i Akershus/Oslo har nå.🌞
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle hifi venner

    Jeg ønsker dere alle en riktig god Jul,
    og ett riktig godt nytt År!😀

    Skjer ikke så veldig mye her hjemme nå for tiden.
    Musikk nytes i full monn, i hvertfall, både digitalt
    og analogt.😎

    Neste hifi tur går til Stockholm messa i februar.
    Da skal jeg først besøke Bo Bengtson kjent fra
    Audio-Tronic og Red Rose Music.
    Han fyllte 70 år her om dagen, som jeg dessverre
    ikke hadde anledning til å overvære.😡
    Jeg overnatter hos ham før jeg tar toget fra Uppsala
    til Stockholm. Messehotellet ligger bare 400m fra
    Sentralstasjonen.(Sheraton Hotell)
    Overnatter på hotellet fra lørdag til søndag.
    Håper jeg ser noen av dere på messa?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter hva 2016 har bragt Bærums Verk er det nok et godt tegn at det for tiden er stille på hifi-fronten :D Kos deg med musikken, og en riktig god jul til deg og dine :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva 2016 har bragt Bærums Verk er det nok et godt tegn at det for tiden er stille på hifi-fronten :D Kos deg med musikken, og en riktig god jul til deg og dine :)
    Tusen takk Karmana

    Første Jul i nytt hus?😎
    Blir spennende og "fødsel" for nye tradisjoner?😇
    Ønsker deg og dere en riktig god Jul og ett riktig
    godt nytt År!👍
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    I går hadde jeg en av mine beste kamerater på besøk.
    Han er også forøvrig MSB Technology eier, både på
    Dac fronten(Dac V Signature med Diamond PS) og
    på sluttrinn siden.(MSB S-201)😀
    Han er ikke på hfs.

    Vi konstanterte at jeg dessverre ikke kan slå av MSB
    DAC og Drivverkene.
    Det tar faktisk flere døgn og oppnå ultimat lydkvalitet.
    Dette gjelder også mine Riaa'r.😡
    Ellers har det også gått såpass lang tid siden min preamp
    ble finjustert av Armand.😀
    Alt dette gjorde at anlegget mitt nådde alltime best lyd
    noensinne.😀
    Vanlig vedlikehold er selvsagt gjort.(som å skru til terminaler
    på høyttalersystem og effektforsterkere. Sjekke luft i alle plattformer,
    sjekke at driverkene og vinylriggen er i vater ol.)
    Jeg pleier også å sjekke at kabler ikke er borti hverandre og at
    kontakter har god kontakt, både på strøm og signal siden.😀

    Venter på noen 0,5m signalkabler balansert som skal brukes på
    Basstårna. Skal prøve og sette disse i fase med båndsystemet,
    slik at de er i fase mer enn ved delefrekvens.( aktivt delefilter
    i Basstårna)😀

    Ønsker dere alle ett riktig godt nytt År!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn