oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Ser bra ut. Spiller du med høyttalerene rett frem? Hos meg låt det helt bak mål når jeg prøvde det. Må noe vinkling til ihvertfall hos meg, for å få alt på plass. ;)
    De har svak toe in. Men skal prøve litt mer etterhvert. Fikk dem nettopp inn døra. Kanskje spilt 4 sanger for å kjapt sammenligne :) Men litt vinkling kan nok gjøre sitt med lyden. Men ofte har jeg følt her hjemme at Dynaudio ikke trenger så mye. Franco Serblin Accordo derimot måtte ha mye toe in. Prøv og utforske litt tenker jeg ;)
    Ja her må nok litt forskning til. Nå har de jo samme diskant, så skulle tro at toe in burde bli nokså lik. Når jeg hadde de gamle contour 3.0, så skulle det lite toe in før de begynte å låte skarpt. C4 derimot tåler mye mer. Jeg har vinklet slik at krysset er bak hodet sånn ca. Det fungerer godt her. Blir spennende å følge med på fortsettelsen ;);)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for info Ivar :) Greit å vite hva som har funket hos deg ;) Da kan man prøve ut det her og.
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Takk for info Ivar :) Greit å vite hva som har funket hos deg ;) Da kan man prøve ut det her og.
    Det rare var at når mine sto rett frem, så mistet jeg all bass. Har aldri opplevd det før. Men med cm etter cm så kom det seg voldsomt. Dette er jo bare noe som man må teste, og det som funker her er jo selvfølgelig ikke sikkert at funker hos deg. Mine er jo endel større også da ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for info Ivar :) Greit å vite hva som har funket hos deg ;) Da kan man prøve ut det her og.
    Det rare var at når mine sto rett frem, så mistet jeg all bass. Har aldri opplevd det før. Men med cm etter cm så kom det seg voldsomt. Dette er jo bare noe som man må teste, og det som funker her er jo selvfølgelig ikke sikkert at funker hos deg. Mine er jo endel større også da ;)
    Alltid fint med tips :) Det skal testes ut. C1 virker å ha varmere/fyldigere bass slik de begge står nå. Men skal bytte om og høre hva som skjer med lyden etterhvert. Får se i kveld. Da blir det roligere i huset :) Ja dine er en del større. Så du får kanskje enda større utslag akkurat på bassen?
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Ikke lett det med plassering. Men det er nok veldig romavhengig tenker jeg. Kjører lite toe-in på mine, og bass blir i alle fall ikke endret ved justering av toe-in.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ikke lett det med plassering. Men det er nok veldig romavhengig tenker jeg. Kjører lite toe-in på mine, og bass blir i alle fall ikke endret ved justering av toe-in.
    Takk for info Bjørn. Kan du si noe om hav som evt endrer seg ved mer eller mindre toe in hos deg? Står dine like langt fra hverandre som det er avstand til lyttepososjon? Eller står de nærmere hverandre enn det er til lytteposisjon?
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Ikke lett det med plassering. Men det er nok veldig romavhengig tenker jeg. Kjører lite toe-in på mine, og bass blir i alle fall ikke endret ved justering av toe-in.
    Takk for info Bjørn. Kan du si noe om hav som evt endrer seg ved mer eller mindre toe in hos deg? Står dine like langt fra hverandre som det er avstand til lyttepososjon? Eller står de nærmere hverandre enn det er til lytteposisjon?
    De står omtrent som etter boka, i en temmelig likebenet trekant. Tilnærmet samme avstand mellom diskanter som det er til lytteposisjon.
    Det jeg mangler er å trekke de langt ut fra veggen, står vel ca 30-35 cm fra bakveggen (ca 70 da målt fra front) og de kunne sikker stått litt lenger ut. Men blir ikke aktuelt i stuen. Føler ikke at det har så mye å si for lyden heller. Helst bass som kanskje blir lidende under det, men som du observerer, så har de en temmelig avstemt bass som hos deg ikke gir en peak, det samme opplever jeg. Føles strammer, uten at fylden lider.

    Skjer ikke latterlig mye om jeg endrer toe-in heller, ikke nok til at det trumfer en litt enklere plassering ved å ha de tilnærmet rett frem. Lettere å justere tilbake dersom "noen" får de ut av posisjon. Stereoerspektivet er greit intakt uansett, og tredimensjonalitet (som jeg synes er viktig) er helt topp.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    I min stue oppleves C20 som ganske plasseringsvennlig, men hører andre har blandede erfaringer med det.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for info :) Satte mine utenfor C1 nå, da endret de seg en del. Ble litt bredere lydbilde etc.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Åssen går det her da?
    Begynner du å få et visst inntrykk av begge høyttalerparene?
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Åssen går det her da?
    Begynner du å få et visst inntrykk av begge høyttalerparene?
    Hei du :) Tja hva skal en si. Fått hørt litt mer, men ikke nok. Men jeg vil si C20 overrasker meg med sin ærlige fremføring. Stram og fin bass helt ned i dypet. Og de kan spille dypt. Det er meget bra. Noe slankere mellomtone enn C1. Ikke mer frempå i toppen/diskanten enn C1, som jeg fryktet. Noen sanger kan være noe slank i øvre mellomtone og balanserer før de blir noe frempå. Men de berger seg inn. Totalt sett en meget nøytral høyttaler. Kan minne meg litt om Accordo faktisk. Så kan de spille høyt uten å bryte sammen og miste fokus og sammenheng. Er nok ikke en høyttaler som skal matches med frempå elektronikk, da jeg tipper det kan slå feil vei. For jeg tror nemlig de svarer veldig på ulik elektronikk. De virker såpass nøytrale i lyden at de gjengir uten å legge til eller trekke fra noe særlig. C1 har en rundere og varmere mellomtone og bass. Litt på bekostning av definisjon. Bassen virker ikke like kontrollert som i C20 pga at den er såpass varm og fyldig(rund)Men C1 spiller fyldigere på lavere volum, det skal de ha. Så dette er faktisk ikke noe lett valg. Kunne tenkt meg et hint mer sødme i øvre mellomtone på C20. Hadde bassen i C1 vært like stram og kontrollert(tørr?) som C20 ville jeg nok kåret vinneren der. Men her må det gå total opplevelsen til slutt. Og er ikke sikker hva det blir. De må få mer tid. Men jeg er positivt overrasket. C20 har en flott sammenheng fra topp til bunn. De har en god evne å skape et stort lydbilde med rikelig plass til instrumenter og stemmer. Skulle jeg virkelig dratt ut sammenligningshysteriet mitt hadde jeg ville hatt Accordo her også. For jeg tror de ville konkurrert med C1 og C20. Jeg har også vært på tanken å prøve Devialet på C20 og C1. Jeg aner faktisk at C20 ville spilt veldig bra med Devialet. Mens C1 passer veldig bra med Bladeliusen. Men kanskje galskapen min må ha en grense? ;)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Næh? Galskap? Grense?
    Om man har mulighet og økonomi til det, så er det vel bare å kjøre på?

    Meget spennende lesning dette her.
    Dog, aner jeg en liten favorisering av varmen og sødmen til C1? Den litt mer fyldige og behagelige mellomtonen? At de har egenskapen til å kunne få frem gode toner også ved lavt volum?

    Vil Devaliet kunne by på litt mer varme til c20 enn Bladelius?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har man lyst har man lov :) Jo jeg har penger å gjøre slike stunt, men fornuften stopper meg heldigvis :) Jeg liker ikke å sitte på alt for mye samtidig. Sa blir jeg bare utålmodig og får lyst å selge det jeg ikke trenger. Om Devialet er varmere enn Bladelius? Hvem vet. Derav lysten å prøve. For jeg husker Devialet 120 opp mot McIntosh MA6900 og HD20 dac som en overraskelse. Devialeten var i mine ører å foretrekke. Faktisk smoothere lyd og litt klarere uten å bli frempå. Den nye pro serien er enda litt varmere. Man har lyst til alt for mye ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner du noen du kunne lånt en rørforsterker av? En eller annen anmeldelse skrev at C20 låt middelmådig helt til rørforsterker ble satt på. Utover det kan det godt være at C1 og C20 er i snitt like dårlig, så kanskje det bare er å oppgradere først som sist ;)


    I kid, I kid!
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Moro å se du fikk ordna deg C20 i tillegg til C1 Signature. Har aldri hørt noen høyttaler med bedre definisjon i bassen enn C1 Signature, så at C20 er bedre overrasker meg ganske mye. For meg ser jeg du trekker frem et argument som jeg synes er veldig viktig, at C1 spiller fyldigere på lavere volum. Dette er etter min erfaring noe av det vanskeligere å få til, særlig med stativhøyttalere. Ut ifra bildene ser C20 ganske mye større ut og skulle tro de kunne dra mer nytte av volumet? Tror du C20 er fullstendig innspilt?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Kjenner du noen du kunne lånt en rørforsterker av? En eller annen anmeldelse skrev at C20 låt middelmådig helt til rørforsterker ble satt på. Utover det kan det godt være at C1 og C20 er i snitt like dårlig, så kanskje det bare er å oppgradere først som sist ;)


    I kid, I kid!
    No joooooike.

    C1 og C20 er jo bare småtteri. Øyvind må nesten bytte de ut med Dynaudio Confidence C4.
    Helst to par, så han har mulighet sjonglere med farve avhengig av dagsformen.

    Henger meg på at han kunne prøvd rør. Er en del som har godt hell med rør på Dynaudio på utenlandske forum. Spørs om rør er interessant nok for, Øyvind :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Rør er jævlig gøy, men tror ikke det er no for Øyvind :p han kommer ikke greie å sitte stille om han tester det ut ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kjenner du noen du kunne lånt en rørforsterker av? En eller annen anmeldelse skrev at C20 låt middelmådig helt til rørforsterker ble satt på. Utover det kan det godt være at C1 og C20 er i snitt like dårlig, så kanskje det bare er å oppgradere først som sist ;)


    I kid, I kid!
    Jo rør er nok ikke dumt for test. Kan sjekke evt alternativ. Men jo som du sier, så kan jo begge være crap ;) Så kanskje bare kjøpe seg en gammel Radionette og høre på Radio Sotra :) Nei, jeg liker lyden fra begge parene. Men blir litt nysgjerrig på hva evt annen elektronikk kan gjøre med lyden. Jeg blir aldri ferdig med slikt :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Moro å se du fikk ordna deg C20 i tillegg til C1 Signature. Har aldri hørt noen høyttaler med bedre definisjon i bassen enn C1 Signature, så at C20 er bedre overrasker meg ganske mye. For meg ser jeg du trekker frem et argument som jeg synes er veldig viktig, at C1 spiller fyldigere på lavere volum. Dette er etter min erfaring noe av det vanskeligere å få til, særlig med stativhøyttalere. Ut ifra bildene ser C20 ganske mye større ut og skulle tro de kunne dra mer nytte av volumet? Tror du C20 er fullstendig innspilt?
    Ja moro å teste begge parene. Ikke det at C1 mangler definisjon. Bassen har klangfarger. Men siden den er såpass mye varmere og rundere i bassgjengivelse så blir den litt mer «tykkere» enn med C20. De er litt strammere som gjør at de høres litt mer definerte ut i bassen. Spesielt når man skrur opp volumet. C20 har en mye tørrere bass i så måte. C2 0 sitt kabinett er noe høyere. Og er jo litt breiere bakover. C1 har jo frontbaffel som er bredere enn kabinettet bak. Jeg har lagt merke til at bassporten på C20 er omtrent halve diameteren som på C1. Det kan gjøre sitt til at bassen høres strammere ut på C20. Se bilde lagt til.

    7B79055B-B320-499A-8466-0A61BD2C75BD.jpg
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kjenner du noen du kunne lånt en rørforsterker av? En eller annen anmeldelse skrev at C20 låt middelmådig helt til rørforsterker ble satt på. Utover det kan det godt være at C1 og C20 er i snitt like dårlig, så kanskje det bare er å oppgradere først som sist ;)


    I kid, I kid!
    No joooooike.

    C1 og C20 er jo bare småtteri. Øyvind må nesten bytte de ut med Dynaudio Confidence C4.
    Helst to par, så han har mulighet sjonglere med farve avhengig av dagsformen.

    Henger meg på at han kunne prøvd rør. Er en del som har godt hell med rør på Dynaudio på utenlandske forum. Spørs om rør er interessant nok for, Øyvind :)
    He he... C4 ville nok blitt overkill. Nei... man får vel enten konkludere med noe og selge et par, eller teste annen forsterker også. Ikke lett å slite med sånne tunge valg. I-landsproblem? ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Rør er jævlig gøy, men tror ikke det er no for Øyvind :p han kommer ikke greie å sitte stille om han tester det ut ;)
    Tror kanskje jeg aldri helt ville fått ro. Man kan jo bytte rør. Så er tanken om forsterker er driftsvarm for optimal lyd. Er rørene ok? Er bias ok? Man har mange faktorer i spill med rør. Men vært moro å prøve :) Spørs om det ville vært for meg å eie lenge dog.
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Rør er jævlig gøy, men tror ikke det er no for Øyvind :p han kommer ikke greie å sitte stille om han tester det ut ;)
    Tror kanskje jeg aldri helt ville fått ro. Man kan jo bytte rør. Så er tanken om forsterker er driftsvarm for optimal lyd. Er rørene ok? Er bias ok? Man har mange faktorer i spill med rør. Men vært moro å prøve :) Spørs om det ville vært for meg å eie lenge dog.
    Hvorfor skulle du ikke fått ro med en rørforsterker mon tro. Har man et skikkelig produkt, så er det akkurat like driftsikkert som transistor. Rør varer lett i et par tre år, og bias sjekkes kanskje en gang i mnd. Når det gjelder driftstemperatur, så går det ca en halv time før alt er på plass. Mitt brukes hver eneste dag akkurat som om jeg skulle hatt transistor, det være seg tv lyd eller musikk. Det er desverre alt for mange fordommer blandt folk, at rør ikke er noe. Dynaudio og rør fungerer aldeles utmerket. Ser du har begge parene stående ved siden av hverandre, er det sånn de står når du tester ?

    Ivar
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Rør er jævlig gøy, men tror ikke det er no for Øyvind :p han kommer ikke greie å sitte stille om han tester det ut ;)
    Tror kanskje jeg aldri helt ville fått ro. Man kan jo bytte rør. Så er tanken om forsterker er driftsvarm for optimal lyd. Er rørene ok? Er bias ok? Man har mange faktorer i spill med rør. Men vært moro å prøve :) Spørs om det ville vært for meg å eie lenge dog.
    Hvorfor skulle du ikke fått ro med en rørforsterker mon tro. Har man et skikkelig produkt, så er det akkurat like driftsikkert som transistor. Rør varer lett i et par tre år, og bias sjekkes kanskje en gang i mnd. Når det gjelder driftstemperatur, så går det ca en halv time før alt er på plass. Mitt brukes hver eneste dag akkurat som om jeg skulle hatt transistor, det være seg tv lyd eller musikk. Det er desverre alt for mange fordommer blandt folk, at rør ikke er noe. Dynaudio og rør fungerer aldeles utmerket. Ser du har begge parene stående ved siden av hverandre, er det sånn de står når du tester ?

    Ivar
    Jo er nok litt skeptisk i utgangspunktet å eie rørforsterker. Å prøve er noe annet :) Meget mulig det ikke er noe stress. Men jeg vet bare med meg selv hadde jeg nok blitt litt byttesjuk på rør opp mot lydforskjeller etc. Samt de krever litt mer plass enn vanlig forsterker. Liker i grunn alt i ett produkter, og det er ikke mange rørampr med innebygget dac? Dared har med USB. Men det rr ikke nok. Ikke effekten heller tror jeg i dem. Jeg spiller dem ikke sammen sånn når jeg teste skikkelig. Nå stod de sånn for å vise forskjell på bassporten. Jeg har dem slik når jeg tester fort frem og tilbake. I en dag har jeg nå hatt kun C20 stående. Begge par har fått stå for seg selv og spilt for skikkelig sammenligning såklart. Ellers blir det ikke riktig. Men er tydelig at det er forskjeller. Mest i fra mellomtone og ned. Diskant er nokså make lydmessig. Kanskje ikke rart grunnet identisk diskant :) C20 er kanskje litt mer polert i toppen, litt glattere. Men det er ikke mye. Liksom at detaljene i toppen skiller seg enda litt mer ut på C1. Mikrodetaljer.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Rør kan høres ok ut, men jeg blir ihvertfall småsprø i hodet etter en liten stund av de tingene du nevner.

    Rør er jævlig gøy, men tror ikke det er no for Øyvind :p han kommer ikke greie å sitte stille om han tester det ut ;)
    Tror kanskje jeg aldri helt ville fått ro. Man kan jo bytte rør. Så er tanken om forsterker er driftsvarm for optimal lyd. Er rørene ok? Er bias ok? Man har mange faktorer i spill med rør. Men vært moro å prøve :) Spørs om det ville vært for meg å eie lenge dog.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Rør er jævlig gøy, men tror ikke det er no for Øyvind :p han kommer ikke greie å sitte stille om han tester det ut ;)
    Tror kanskje jeg aldri helt ville fått ro. Man kan jo bytte rør. Så er tanken om forsterker er driftsvarm for optimal lyd. Er rørene ok? Er bias ok? Man har mange faktorer i spill med rør. Men vært moro å prøve :) Spørs om det ville vært for meg å eie lenge dog.
    Hvorfor skulle du ikke fått ro med en rørforsterker mon tro. Har man et skikkelig produkt, så er det akkurat like driftsikkert som transistor. Rør varer lett i et par tre år, og bias sjekkes kanskje en gang i mnd. Når det gjelder driftstemperatur, så går det ca en halv time før alt er på plass. Mitt brukes hver eneste dag akkurat som om jeg skulle hatt transistor, det være seg tv lyd eller musikk. Det er desverre alt for mange fordommer blandt folk, at rør ikke er noe. Dynaudio og rør fungerer aldeles utmerket. Ser du har begge parene stående ved siden av hverandre, er det sånn de står når du tester ?

    Ivar
    Jo er nok litt skeptisk i utgangspunktet å eie rørforsterker. Å prøve er noe annet :) Meget mulig det ikke er noe stress. Men jeg vet bare med meg selv hadde jeg nok blitt litt byttesjuk på rør opp mot lydforskjeller etc. Samt de krever litt mer plass enn vanlig forsterker. Liker i grunn alt i ett produkter, og det er ikke mange rørampr med innebygget dac? Dared har med USB. Men det rr ikke nok. Ikke effekten heller tror jeg i dem. Jeg spiller dem ikke sammen sånn når jeg teste skikkelig. Nå stod de sånn for å vise forskjell på bassporten. Jeg har dem slik når jeg tester fort frem og tilbake. I en dag har jeg nå hatt kun C20 stående. Begge par har fått stå for seg selv og spilt for skikkelig sammenligning såklart. Ellers blir det ikke riktig. Men er tydelig at det er forskjeller. Mest i fra mellomtone og ned. Diskant er nokså make lydmessig. Kanskje ikke rart grunnet identisk diskant :) C20 er kanskje litt mer polert i toppen, litt glattere. Men det er ikke mye. Liksom at detaljene i toppen skiller seg enda litt mer ut på C1. Mikrodetaljer.
    Det ligger en Octave V80SE ute nå. DET er en passende rørforsterker for Dynaudio, antageligvis match made in heaven for både C1 og C20. Veldig god priset,men koster fortsatt 54000,så det er en del penger. Tror allikevel at den er verdt hver krone og klarer man å slå seg til ro med et produkt så er denne alt man trenger til Dynaudio for evig tid. Selv har jeg v70 og den spiller himmelsk bra,men jeg kontaktet Octave og innehaveren Andreas Brieger sa rett ut at V80SE er i en helt annen liga. skulle vel egentlig bare mangle da den koster det dobbelte,men da får man alt man måtte ønske ut av en rørforsterker til et tungdrevent merke som Dynaudio.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Rør kan høres ok ut, men jeg blir ihvertfall småsprø i hodet etter en liten stund av de tingene du nevner.

    Rør er jævlig gøy, men tror ikke det er no for Øyvind :p han kommer ikke greie å sitte stille om han tester det ut ;)
    Tror kanskje jeg aldri helt ville fått ro. Man kan jo bytte rør. Så er tanken om forsterker er driftsvarm for optimal lyd. Er rørene ok? Er bias ok? Man har mange faktorer i spill med rør. Men vært moro å prøve :) Spørs om det ville vært for meg å eie lenge dog.
    Er jo det jeg frykter ville skjedd. Men man kan jo ta feil :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvorfor skulle du ikke fått ro med en rørforsterker mon tro. Har man et skikkelig produkt, så er det akkurat like driftsikkert som transistor. Rør varer lett i et par tre år, og bias sjekkes kanskje en gang i mnd. Når det gjelder driftstemperatur, så går det ca en halv time før alt er på plass. Mitt brukes hver eneste dag akkurat som om jeg skulle hatt transistor, det være seg tv lyd eller musikk. Det er desverre alt for mange fordommer blandt folk, at rør ikke er noe. Dynaudio og rør fungerer aldeles utmerket. Ser du har begge parene stående ved siden av hverandre, er det sånn de står når du tester ?

    Ivar
    Jo er nok litt skeptisk i utgangspunktet å eie rørforsterker. Å prøve er noe annet :) Meget mulig det ikke er noe stress. Men jeg vet bare med meg selv hadde jeg nok blitt litt byttesjuk på rør opp mot lydforskjeller etc. Samt de krever litt mer plass enn vanlig forsterker. Liker i grunn alt i ett produkter, og det er ikke mange rørampr med innebygget dac? Dared har med USB. Men det rr ikke nok. Ikke effekten heller tror jeg i dem. Jeg spiller dem ikke sammen sånn når jeg teste skikkelig. Nå stod de sånn for å vise forskjell på bassporten. Jeg har dem slik når jeg tester fort frem og tilbake. I en dag har jeg nå hatt kun C20 stående. Begge par har fått stå for seg selv og spilt for skikkelig sammenligning såklart. Ellers blir det ikke riktig. Men er tydelig at det er forskjeller. Mest i fra mellomtone og ned. Diskant er nokså make lydmessig. Kanskje ikke rart grunnet identisk diskant :) C20 er kanskje litt mer polert i toppen, litt glattere. Men det er ikke mye. Liksom at detaljene i toppen skiller seg enda litt mer ut på C1. Mikrodetaljer.
    Det ligger en Octave V80SE ute nå. DET er en passende rørforsterker for Dynaudio, antageligvis match made in heaven for både C1 og C20. Veldig god priset,men koster fortsatt 54000,så det er en del penger. Tror allikevel at den er verdt hver krone og klarer man å slå seg til ro med et produkt så er denne alt man trenger til Dynaudio for evig tid. Selv har jeg v70 og den spiller himmelsk bra,men jeg kontaktet Octave og innehaveren Andreas Brieger sa rett ut at V80SE er i en helt annen liga. skulle vel egentlig bare mangle da den koster det dobbelte,men da får man alt man måtte ønske ut av en rørforsterker til et tungdrevent merke som Dynaudio.
    Har sett den :) Absolutt et beist av en røramp. 130 watt skulle nok holde med rørwatt ;) De koster ca 100.000 kr nye. Men når man er oppe i 50.000 kr så er det mye rart brukt jeg også ville testet ut.

    Hvordan syns du f.eks V70 du har er opp mot Bladelius Thor Mk3 du hadde en stund? Har du hatt begge på samme høyttalere?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det nå jeg skal helle bensin på bålet og si at den octave forsterkeren fikk 100% av Stereo magazine i lydkvalitet? Det er et blad som måler i tillegg. Hva det betyr aner jeg ikke, mulig annenhver forsterker får 100% for alt jeg vet, men jeg leste det iallefall i går.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Er det nå jeg skal helle bensin på bålet og si at den octave forsterkeren fikk 100% av Stereo magazine i lydkvalitet? Det er et blad som måler i tillegg. Hva det betyr aner jeg ikke, mulig annenhver forsterker får 100% for alt jeg vet, men jeg leste det iallefall i går.
    Hvilken? Octave V80 SE? Virker ikke som noe som er så enkelt å omsette igjen da. Denne aktuelle har lagt ute en god stund. Og en annen V40 modelle enda lengre. Kanskje grunnet mindre anerkjennelse her til lands? Men enda mer risky å kjøpe for å prøve ut hvis man evt brenner inne med det. Jeg har vurdert Gato Audio Dia 400S. De har fått meget gode omtaler. Og låter organisk til tross for klasse D effekt.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Hei igjen, Øyvind!

    Jeg vil advare deg mot å gå "rør-veien"
    Rør har en del fortrinn ifht transistor særlig mht mellomtone- og diskantgjengivelse (les:mer deilig, behagelig og ørevennlig;-)
    Men for meg faller alle rørforsterkere (bemerk: vurdert opp i mot gode og strømsterke transistorforsterkere) i gjennom mht bassgjengivelse.
    I større eller mindre grad.
    Mht trøkk, tyngde og slam KAN en rørforsterker være vel så god som en transistorforsterker - og det er ikke vanskelig å høre.
    Men mht stramhet, definisjon og nyansering er en god transistorsak overlegen rørforsterkere. Det kan være rørforsterkere som kommer i nærheten men disse er som regel forferdelig dyre:-(
    Og da må man gjerne benytte rør av typen Sylvania og RCA som låter og oppfører seg mer "transistoraktig"
    Men da går jo vinningen opp i spinningen på sett og vis - hvis det er rørlyd man er ute etter.

    Så mitt klare råd til deg Øyvind er at du prøver å holde din audiofile svinesti noenlunde ren (he-he;-) dvs holder deg unna rørforsterkere!
    skal man ha rør inn i systemet er det bedre å bruke det i preampdel eller i signalkilden (holder dog en knapp på førstnevnte atlernativ)
    Da kan man få litt rørlyd uten (stort sett) de minusdeler jeg har advart imot.
    Enn videre slipper man ergrelser ved driftsstans når effektrør ryker (ja, jeg har opplevd det) og denne derre helvetes mekkingen* med justering av bias og bytting av rør.
    Men eg ser jo at du er en ihuga motorsyklist på fritiden, Øyvind, så kanskje du vil lære deg å like mekkingen på andre områder også - elle muligens overlater du tuningen til proffene?:cool:

    Audiofil hilsen fra Øvre Bønes, bergen,
    Vidar W. :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det må da gåan å finne en duganes klasse A forsterker som får Dynaudio til å blomstre. Hadde du bodd i nærhete skulle fått prøvd min. Men det er sikkert flere i omegn deg du kan teste. En god kraftig nokk klasse A er vanedannende :) Tror nokk du må på 50w+ før det begynner å bli noe
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei igjen, Øyvind!

    Jeg vil advare deg mot å gå "rør-veien"
    Rør har en del fortrinn ifht transistor særlig mht mellomtone- og diskantgjengivelse (les:mer deilig, behagelig og ørevennlig;-)
    Men for meg faller alle rørforsterkere (bemerk: vurdert opp i mot gode og strømsterke transistorforsterkere) i gjennom mht bassgjengivelse.
    I større eller mindre grad.
    Mht trøkk, tyngde og slam KAN en rørforsterker være vel så god som en transistorforsterker - og det er ikke vanskelig å høre.
    Men mht stramhet, definisjon og nyansering er en god transistorsak overlegen rørforsterkere. Det kan være rørforsterkere som kommer i nærheten men disse er som regel forferdelig dyre:-(
    Og da må man gjerne benytte rør av typen Sylvania og RCA som låter og oppfører seg mer "transistoraktig"
    Men da går jo vinningen opp i spinningen på sett og vis - hvis det er rørlyd man er ute etter.

    Så mitt klare råd til deg Øyvind er at du prøver å holde din audiofile svinesti noenlunde ren (he-he;-) dvs holder deg unna rørforsterkere!
    skal man ha rør inn i systemet er det bedre å bruke det i preampdel eller i signalkilden (holder dog en knapp på førstnevnte atlernativ)
    Da kan man få litt rørlyd uten (stort sett) de minusdeler jeg har advart imot.
    Enn videre slipper man ergrelser ved driftsstans når effektrør ryker (ja, jeg har opplevd det) og denne derre helvetes mekkingen* med justering av bias og bytting av rør.
    Men eg ser jo at du er en ihuga motorsyklist på fritiden, Øyvind, så kanskje du vil lære deg å like mekkingen på andre områder også - elle muligens overlater du tuningen til proffene?:cool:

    Audiofil hilsen fra Øvre Bønes, bergen,
    Vidar W. :)
    Takker for innspill Vidar :) Jeg liker Bladeliusen meget bra, spesielt til C1. Er ikke effekt det står på. Lyden i C20 er fin fin. Dog noe slankere i mellomtonen og strammere bass gjør at de fremstår litt mer åpen enn C1. Derav tenkte jeg mest for moro skyld å teste en annen forsterker for å høre. Ikke noe jeg MÅ men vært litt kjekt å hørt om der var mer/mindre å hente eller få en annen lyd. Fint du deler din erfaring. Alltid greit med flere synspunkt. Er også litt redd det blir mer dulling med rør. Hvertfall med meg :) Jepp, kjører sykkel i sesongene. Det meste av rep og vedlikehold taes selv da jeg arbeider med bilskade til dagen. Så mekking og slikt er jeg godt vandt med :)

    Har du fått noe nytt i hus da? Eller ventes det inn?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Det må da gåan å finne en duganes klasse A forsterker som får Dynaudio til å blomstre. Hadde du bodd i nærhete skulle fått prøvd min. Men det er sikkert flere i omegn deg du kan teste. En god kraftig nokk klasse A er vanedannende :) Tror nokk du må på 50w+ før det begynner å bli noe
    Er ikke problem at man ikke får liv i dem med Bladelius. Den har stålkontroll sånn sett. Men vært moro å prøve annen lydsignatur for å høre hva det vil gi. En klasse A med sin kontunierlige strøm er aldri feil på Dynaudio. Jeg skulle hatt min gamle Cayin 265 Ai forsterker. Den hadde 2x40 ren klasse A watt og spilte som bare rakker :) Skikkelig trøkk. Har sjelden hatt noe med slik bassgjengivelse. Og den var stor og varm i lyden husker jeg. Testet den en gang på et par B&W 602 S2 med 7’ bass. Den spilte så heftig at bassen var fysisk trykkende på kroppen. Glemmer aldri den opplevelsen :) Så en slik hadde vært kult å testet igjen.
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Hei igjen, Øyvind!

    Jeg vil advare deg mot å gå "rør-veien"
    Rør har en del fortrinn ifht transistor særlig mht mellomtone- og diskantgjengivelse (les:mer deilig, behagelig og ørevennlig;-)
    Men for meg faller alle rørforsterkere (bemerk: vurdert opp i mot gode og strømsterke transistorforsterkere) i gjennom mht bassgjengivelse.
    I større eller mindre grad.
    Mht trøkk, tyngde og slam KAN en rørforsterker være vel så god som en transistorforsterker - og det er ikke vanskelig å høre.
    Men mht stramhet, definisjon og nyansering er en god transistorsak overlegen rørforsterkere. Det kan være rørforsterkere som kommer i nærheten men disse er som regel forferdelig dyre:-(
    Og da må man gjerne benytte rør av typen Sylvania og RCA som låter og oppfører seg mer "transistoraktig"
    Men da går jo vinningen opp i spinningen på sett og vis - hvis det er rørlyd man er ute etter.

    Så mitt klare råd til deg Øyvind er at du prøver å holde din audiofile svinesti noenlunde ren (he-he;-) dvs holder deg unna rørforsterkere!
    skal man ha rør inn i systemet er det bedre å bruke det i preampdel eller i signalkilden (holder dog en knapp på førstnevnte atlernativ)
    Da kan man få litt rørlyd uten (stort sett) de minusdeler jeg har advart imot.
    Enn videre slipper man ergrelser ved driftsstans når effektrør ryker (ja, jeg har opplevd det) og denne derre helvetes mekkingen* med justering av bias og bytting av rør.
    Men eg ser jo at du er en ihuga motorsyklist på fritiden, Øyvind, så kanskje du vil lære deg å like mekkingen på andre områder også - elle muligens overlater du tuningen til proffene?:cool:

    Audiofil hilsen fra Øvre Bønes, bergen,
    Vidar W. :)
    Takker for innspill Vidar :) Jeg liker Bladeliusen meget bra, spesielt til C1. Er ikke effekt det står på. Lyden i C20 er fin fin. Dog noe slankere i mellomtonen og strammere bass gjør at de fremstår litt mer åpen enn C1. Derav tenkte jeg mest for moro skyld å teste en annen forsterker for å høre. Ikke noe jeg MÅ men vært litt kjekt å hørt om der var mer/mindre å hente eller få en annen lyd. Fint du deler din erfaring. Alltid greit med flere synspunkt. Er også litt redd det blir mer dulling med rør. Hvertfall med meg :) Jepp, kjører sykkel i sesongene. Det meste av rep og vedlikehold taes selv da jeg arbeider med bilskade til dagen. Så mekking og slikt er jeg godt vandt med :)

    Man kan da ikke advare mot å prøve rør vel.;) Blir muligens litt feil å generalisere slik synes jeg ;) Jeg har hatt flere transistor effekter, både kl A og AB, nå sist en Modwright KWA 150. For å si det sånn, så står ikke min Sonic Frontiers tilbake for noen av de jeg har hatt eller prøvd. Nesten fristende å drasse mitt ut til deg Øyvind, bare for å teste en kveld. Nå skal det også sies at mitt effektrinn er av de godt kraftige på markedet.

    En meget audiofil hilsen fra Sotra ;):cool
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ivarell:
    Jeg har ingen tvil at røramper med litt styrke kan fint hamle opp med Dynaudio. Det viser jo med dine C4 og røramp ;) Men du har også en kraftig jævel :) Jeg tror at en Octave 80se hadde hatt stålkontroll på mine også. Jeg er bare nervøs for å kjøpe slikt, pga at jeg får byttenoia på rør og slikt. Så jeg har med viten og vilje holdt meg unna ;) Jeg kommer nok til å teste ut en gang. For det må jeg jo. Har jo også forstått at de som har hørt og eid rør har sagt det låter bra. En egen magi.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Synes nesten å kunne lese mellom linjene at c1 er mer i din gate? Slank bass og mellomtone føles ofte som om grunnfjellet i lyden ikke helt er på plass.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kanskje slank snerten bass er bedre om man skal integrere en god sub til. Noe som i min verden er helt nødvendig :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    På lavt volum er C1 fyldigere og mer analogt preg over lyden. Skrur man litt opp er C20 sin strammere og tørrere bass kledelig på sin måte. Så det er ikke så enkelt. Men kanskje jeg skal gi deling 60% til C1 og 40% til C20. Så er det jo litt med at farge på C1 står seg bedre her. Rent designmessig kan jeg leve med begge. Sub blir nok ikke i denne omgang. Jeg får se hva jeg bestemmer meg for :) Ingen av dem er vanskelig å omsette i ettertid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn