oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Da har du litt å gå på enda.
    Det er vel 7 par som er maks antall høyttalere man kan eie før det blir høyttalerne som eier deg?
    ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da har du litt å gå på enda.
    Det er vel 7 par som er maks antall høyttalere man kan eie før det blir høyttalerne som eier deg?
    ;)
    Har med andre ord litt å gå på? Spørs hva de andre i huset sier da :) Grensen går nok på 2 eller 3 par. Ellers blir det bare grining ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Med SAM vle bassen merkbart dypere. Som om den fikk drahjelp av en liten sub. Dog fikk jeg inntrykk av at den ikke ble like punchy og definert. Har ikke fått hørt så mye etter SAM ble aktivert. Så litt vanskelig å si om dette er realitet. Men SAM begrenser jo elementets bevegelse til 5mm. Muøig det har noe å si for punchen?
    Gratulerer med Sonus Faber :)
    Har du forsket litt på hva SAM står på da?,jeg likte ikke bassen på SAM når den stod på 100. Etter litt justering havnet jeg vel på 65.
    O
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for der Ove :)

    Nå har den stått på 100%. Så meget mulig den vil bli bedre på lavere intensitet. Skal prøve litt.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Jeg målte effekten av SAM til å være 5 db i nederste oktav selv med SAM på 0 %. Høyere naturligvis med høyere %.

    Deler inntrykket ditt, og på mye musikk var det veldig bra. Det eneste jeg følte var at det manglet litt detaljering i bunn, når høyttaleren jobbet under resonansfrekvensen (mtp bassrefleks).
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har satt SAM til 50% nå. Så blir ikke like fremtredene i de dypeste tonene nå.
    Ikke hørt noe særlig musikk, da jeg har en serie på Netflix jeg er litt hekta på :)
    Så da går mye av kveldene til det ;) Men hører at på 50% ble det mer balansert.
    Vil nok prøve meg mer frem på musikk ved ulik styrke på SAM.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hva på Netflix er så fantastisk at det danker ut all musikklytting? :confused:
    Egentlig ikke noe extremt viktig :) Bare litt hjerneføde og tidtrøyye. Ofte starter man å se en episode på Netflix. Så baller det på seg ;) Musikk blir jo spilt innimellom og selvsagt :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Coolio: Jo det har da skjedd litt. Som du allerede vet :)

    Får oppdatere litt :) En stund siden jeg har skrevet noe her. Kjøpte meg et sett Dynaudio Focus 200XD
    nylig. Har i grunn akkurat fått dem koblet dem opp. Ikke fått spilt å mye eller satt dem opp optimalt.
    Så noe seriøse inntrykk har jeg ikke enda. De er meget gode. Litt mer direkte i lyden enn Cremona
    og Devialet. De virker å ha god nok effekt med sine 150 watt per element (300 watt i hver taler)
    Får spille litt musikk nå i helgen og stille dem inn både på innstillinger og oppstilling i rommet.


    IMG_0225.JPG
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Grattis!
    Blir spenne å høre hva du synnes til slutt:cool:
    Har noen ganger tenkt i tanke med aktive, men har aldri blitt noe av.

    Markusen
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja spent selv også Marius :) Er slett ikke ille det jeg har hørt til nå.
    Men har bare blitt maks en time til nå. Det er ikke nok til å si noe helt konkret.
    Spesielt ikke når de bare er satt opp sånn ca og ikke innstilt helt optimalt.
    Men det er en potent lyd i dem. Klar og fin lyd med kontant og dyp bass.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hvis de slekter på sine større brødre så er de helt fantastiske. Ny firmware tilgjengelig fra midten av mars ifølge dynaudio.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Her spiller 600 xd ringer rundt c2 og devialet 200.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Er nok samme lydsignatur i XD serien ja. Fikk plassert dem noe bedre i går.
    De er meget bra til prisen man får en komplett løsning for. Opp mot Devialet
    og Cremona Auditor mangler der litt sødme i mellomtonen. Føler også at de
    låt mer autentisk og tegnet opp et litt mer definert lydbilde. Plassering av
    instrumenter og separering var litt bedre. Men man snakker der en pakke til
    ca 90.000 kr i nypris mot 200 XD er 40.000 kr nytt. Jeg er slett ikke skuffet
    over lyden i Focusene. Ørene mine må også resette litt til den litt mer direkte
    lyden i Focusene. Mellomtonen er litt mindre organisk og kanskje diskanten
    ikke er like finslipt som Cremona. Anelse digitalt? Totalt sett er det tommel opp.
    Jeg antar at 600 XD er noe mer definert i bassen siden det er en lukket
    konstruksjon mot sine to mindre søsken som har port bak. Opp mot hva jeg
    husker fra Focus 160 så er det en fastere og bedre definerer bass i 200 XD.
    Så de to kan ikke helt sammenlignes. Hvordan har du koblet opp dine XD?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    En ting som er mest imponerende med XD er at de låter veldig stort. Bassen virker å være
    spot on. Den går meget dypt uten å miste kontrollen. De låter også veldig lineært. Lite
    som stikker seg ut. De spiller også type VG liste musikk uten å miste fylden i bassen.
    Så de spiller faktisk det meste med bravur. Må som sagt venne seg litt til lyden i disse.
    Er fortsatt ikke ferdig med oppstilling og siste finjusteringer med innstillinger bak på talerne.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette med å vende seg til lyden er nok det viktige her. Men spørs om ikke du er bedre tjent med å unngå for mye toe-in hvis du har mye reflekterende flater, kan roe ned litt på det. De har stor og god spredning, så altfor mye pin pointing skulle ikke gå tapt.
    En annen ting som kan være verdt å vurdere er å ha myk avkobling mellom høyttalere og stativ. Kii kom levert med noen gummiremser limt på stativet, og med produsentens vitenskapelige tilnærming vil jeg tro det er en grunn til det. ☺

    Hyl ut hvis du vil prøve med et par 120x60x7,5 cm rockwool akustikk plater bak hauet for å minske refleksjoner og øke sødmen i mellomtonen 😀
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Det er litt tilvenning ja. Jeg skrudde diskant ned til -1. Hjalp litt på følelsen av litt digital
    lyd i toppen. Ellers så ble lyden roligere ved litt toe in :) Ikke like mye refleksjon fra
    sidene. Har skrudd litt opp i dag. Disse kan spille høyt :) Var langt unna maks. Men
    det spilte meget bra uten å bryte sammen på noe vis. Det er et godt tegn.
    På stativene har jeg selv montert gummiknotter for avkobling fra tidligere når Focus 140
    stod på dem. Kan teste med et teppe bak meg og. Er vindu der med persienner nede.
    Så kan henge opp et teppe på fester for noen gamle gardinstenger :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte nye strømkabler, Isotek, fra Dolbytor her inne på Sentralen. Ikke fordi jeg tror lyden blir
    hverken bedre eller verre ;) Men de SER fordømt mye bedre ut enn de originale lakrislissene :)

    IMG_0226.jpg
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Noen nye inntrykk? Begynt å sette seg, eller mismatch med preferansene?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Huff, jeg satt meg ned rundt kl 19.00 for å spille litt playstation, småsyk som jeg er i dag. Tok på litt musikk mens jeg leste vg på nett. Her sitter jeg da fortsatt med musikken og lurer på om jeg skal løfte ræven for å hente playstation-kontrolleren... Hva med deg?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Noen nye inntrykk? Begynt å sette seg, eller mismatch med preferansene?
    Har ærlig talt ikke fått god nok tid til å sette noe skikkelig inntrykk. Hatt mye annet å ta meg til.
    Ikke alltid jeg kan nyte musikk dessverre. Men inntrykket er bra. Vil si de spiller det meste av
    musikk uten å favorisere noe spesielle sjangre. Men jeg syns gjerne Devialet og Cremona duoen
    var noe bedre. Var litt bedre på å gjengi et mer 3D aktiv lydbilde der instrumenter bedre skilte seg
    ut og plassering var bedre. Spiller litt friskere disse 200XD. Har også litt mer juice i bunn og slår
    generelt hardere fra seg i bassen. Blir i grunn smak og behag. Mulig 200XD ville lått hakket bedre
    hvis de ble kablet mellom kilde og hverandre. Mener og et par tester fastslo at det låt litt mer
    lunt og naturlig i toppen kablet. Får testes en gang. Tenker at firmware blir første sak her.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Huff, jeg satt meg ned rundt kl 19.00 for å spille litt playstation, småsyk som jeg er i dag. Tok på litt musikk mens jeg leste vg på nett. Her sitter jeg da fortsatt med musikken og lurer på om jeg skal løfte ræven for å hente playstation-kontrolleren... Hva med deg?
    Du ble slukt av sofaen igjen? :) Kjenner til det fenomenet :) Jeg så litt på en serie i går kveld og
    sovnet på sofaen. Så det er ikke bare bare. I kveld skal jeg på middag hos min søster. Så da blir
    det vel lite musikk. I morgen har fruen bursdag, så da blir det også litt lite tid til musikk....
    Vi får håp at det blir likar i overimorra ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte nye strømkabler, Isotek, fra Dolbytor her inne på Sentralen. Ikke fordi jeg tror lyden blir
    hverken bedre eller verre ;) Men de SER fordømt mye bedre ut enn de originale lakrislissene :)
    Ser bra ut! Det er viktig å pimpe opp kjerra litt ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer med nye høyttalere(selvomdusvikktersonusfaberogjeglikerdetikke) :)

    O
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ser uken din ut i forhold til seriøs musikklytting? Vi er mange her som venter i spenning på seriøse inntrykk av xd 200! Synes det tar vel lang tid dette her, ikke helt fan av at du nedprioriterer underholdningsverdien vår!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan ser uken din ut i forhold til seriøs musikklytting? Vi er mange her som venter i spenning på seriøse inntrykk av xd 200! Synes det tar vel lang tid dette her, ikke helt fan av at du nedprioriterer underholdningsverdien vår!
    Tja si det du :) Håper man får litt musikktid. Spilte litt friskt lørdag før middagsbesøk. Hadde svigers innom. Hørte noen sanger sammen med han. Han var meget imponert. En ting er sikkert. De spiller høyt om man vil. Uten å bryte sammen. Bassen må sies å stå fjellstøtt. Den imponerer kanskje mest så langt. Totalt sett fornøyd vil jeg si. Skulle man ønske noe mer så var det enda litt bedre separering av instrumenter og plassering i lydbildet. Stereoperspektivet er meget bra da.
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Fra en annen tråd på forumet jeg svarte på angående hvor mange høyttalere man har eid.
    Måtte tenke litt, og mulig noe er glemt. Men litt moro å telle over. Så for nostalgien så må
    jeg nesten poste dette i mine egen tråd også :)

    Jeg er en av dem som har eid alt for mye ;)

    Infinity SM 155
    Infinity SM 255
    Infinity Kappa 90
    Infinity Kappa 70
    Infinity RS 61i
    B&W 600 S3
    B&W 601 S2 og 3
    B&W 602 S2 og 3
    B&W 603 S3
    B&W CDM7SE
    B&W CM1
    B&W 805 S
    B&W 683
    Dali Epicon 2
    Dali 6006
    Audiovector M1 Super
    Audiovector SI3 Signature
    Dynaudio DM 2/6
    Dynaudio DM 2/7
    Dynaudio Exite X34
    Dynaudio Focus 140
    Dynaudio Focus 160
    Dynaudio Focus 220
    Dynaudio Contour 1.3 SE
    Dynaudio Contour S1.4
    Dynaudio Contour S1.4 LE
    Dynaudio Confidence C1
    Dynaudio Focus 200 XD
    Dynaudio Focus 110A
    Dynavoice Magic F-6 EX
    Patos B-300
    Spendor A6
    Spendor A5
    Sonus Faber Cremona Auditor
    Sonus Faber Concertino Domus
    Sonus Faber Olympica 1
    System Audio Mantra 60
    System Audio Mantra 50
    System Audio Explorer Master
    System Audio SA 505
    System Audio SA 1750
    System Audio SA 1530
    System Audio SA 1070
    System Audio Ranger
    System Audio SA2K Master
    XTZ 99.26 MK1 og MK2
    XTZ 99.25 MK2
    Vienna Acoustic Beethoven Baby Grand
    Vienna Acoustic Mozart Grand SE
    Vienna Acoustic Haydn Grand
    Kef R-500
    Pioneer CS-797
    Focal Chorus 707S
    Yamaha NS-555

    Minst like mye elektronikk og litt subwoofere. Hjemmekino alt i ett løsninger
    fra Bose og Samsung og litt head-fi...... Joda. Man har da prøvd noe ;)
    Mulig noe er glemt.... ikke bare bare å ta alt på husken :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steikje, og du er jo bare ungdommen jo! Jeg er litt usikker på om du faktisk burde gått for de der Franco Serblin smykkene du pratet om, de får latterlig gode tilbakemeldinger fra Fidelity blant annet. Kvantitet eller kvalitet, det er spørsmålet? :D

    Fra revolver til spøk, ut på en spasertur rundt området? Det plasker jo ikke ned!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei....

    Sein å svare deg :) Men du fikk jo tak i meg på SMS. Jo de Franco Serblin var meget fristende.
    Men jeg tar det nok igjen. Tror at dem med en Devialet 200 ville gjort susen :)
    Vi får ta en spasertur senere i påsken. Er jo meldt bra vær noen dager ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det må en få til! Hifi får ta seg en pause til sommeren er over, nå er det regndans og sjøstøvler som er tingen de neste 4 mnd! Ingenting er som våren og sommeren i Bergen med to-tre vannrekorder som skal slås hvert år :D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Stille her inne en stund :) Sånn er det vel av og til.

    Meeeen.... har nå begynt å fundere seriøst på noe. Nemlig å gå for en kombo av
    Devialet 200 og Franco Serblin Accordo. Nå er begge deler mulig å kjøpe brukt.
    Eventuelt Devialet 200 og Dynaudio Special 40 eller Contour C20.

    Klart dette koster noen kroner opp mot det jeg har i dag. Og musikklyttingen har ikke
    vært like hyppig de siste mnd. Mulig det ville endret seg med et slikt oppsett kontra
    det jeg har i dag? Jeg vet hvordan f.eks min Devialet 120 gjorde lydmessig. Og det
    var faktisk ikke så rent lite imponerende.

    Noen som vil komme med en innspill på galskapen her? :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen tilbakers! :D

    Klart jeg har innspill, har jo ventet noen mnd på ditt neste anfall!
    Franco serblin har vi jo pratet litt om før, det virker som spennende saker med gode tilbakemeldinger og nydelig design. Muligens noe spisset spesialfelt i forhold til typisk Dynaudio hvis jeg tolker anmeldelser riktig, det kan jo være noe som kan være enten positivt eller negativt for deg alt ettersom.
    Kan være vanskelig å omsette igjen ved mismatch med din smak?

    Ang Dynaudio vil jeg si at det i så tilfelle bør bli C20, ellers blir det fort bare et sideveis bytte. Kan jo bli krevende i din stue og bør muligens ha hjelp av minidsp eller tonekontrollere for å balanseres på en fornuftig måte. Høyttalere på dette nivået krever sin forsterker, så Devialet eller tilsvarende vil være perfekt. Vi liker begge lyden av Devialet, vil sikkert være god treff med begge alternativer.

    Forøvrig synes jeg fortsatt at Kii muligens treffer midt i blinken for ditt behov. Tilfeldigvis skal jeg på ferie i september og da blir de veldig ensomme og trenger selskap;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei og takk for det Tommy :)

    Fint med innspill fra deg. Som regel konstruktivt og fint ;)

    Jo Accordo er jo et skudd litt i blinde siden de ikke er blitt hørt før. Så jeg vet jo ikke om de vil
    matche mine preferanser. Derimot liker jeg godt Dynaudio huslyden, og vil deretter ikke være
    like stor "risk". Special 40 har jo tilnærmet en Esotar2 diskant, som er "best". Og høyttalerne
    i seg selv er nok mer lettplassert i rommet mitt enn C20. Hypotetisk sett.
    Jeg er slett ikke sikker på hva jeg skal. Men når jeg først har satt i gang tankene så er det
    ikke like lett å legge det på is :) Spøkelset er vanskelig å drive ut :)
    Så du skal ta ferie i september altså? Langt avgårde eller?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn