oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Jg har hatt MA i hus. G20 var det vel den het. Nydelig høyttaler jeg tror du hadde likt lyden på. Er lyden noe det samme kan jeg trygt anbefalle den. Her var plasseringen problemet met den så derfor røyk den ut igjen. Kun derfor! Nydelig lyd
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jg har hatt MA i hus. G20 var det vel den het. Nydelig høyttaler jeg tror du hadde likt lyden på. Er lyden noe det samme kan jeg trygt anbefalle den. Her var plasseringen problemet met den så derfor røyk den ut igjen. Kun derfor! Nydelig lyd
    Oki :) Hva var problemet med plasseringen?
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Du har jo vært her? :rolleyes:Ble stående i kjøkkendør åpningen.. Er litt str på dem i forhold til hva jeg kan ha her. Ellers blir dem alt for tett
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Joda.... husker at du må ha dem tett. Men om det gikk utvover mest på bassen?
    PL200 er nok ca samme. Er rett under 1 meter høye. Så ikke helt vekk.
    Men med bassporter bak kan de jo lett bli basstung for nær vegger.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Holder en knapp på de til høyre;)
    B&W har jeg tilgode og høre spille bra,de på messa i Sverige spillte fint men de kostet "litt" mere enn de der;)


    O
    Har du hørt platinum serien til MA? Har selv ikke hørt. Står et par i nabolaget for salg.
    B&W har jeg fått til å spille bra her. Men det har ofte vært rimeligere serie.
    805s var for bassfattig. Derav jeg lurer om 804s er "bedre".
    Har også Dali Epicon i bakhodet da Epicon 2 spilte knall her :)
    Hva var det du hørte i Sverige?
    Det er tilfeldigvis mine som er i nabolaget ditt. Hvis du ønsker kan du låne dem og se om det er noe for deg og ditt rom. Kan forøvrig få låne umik-1 for å måle rommet ditt også ☺
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Holder en knapp på de til høyre;)
    B&W har jeg tilgode og høre spille bra,de på messa i Sverige spillte fint men de kostet "litt" mere enn de der;)


    O
    Har du hørt platinum serien til MA? Har selv ikke hørt. Står et par i nabolaget for salg.
    B&W har jeg fått til å spille bra her. Men det har ofte vært rimeligere serie.
    805s var for bassfattig. Derav jeg lurer om 804s er "bedre".
    Har også Dali Epicon i bakhodet da Epicon 2 spilte knall her :)
    Hva var det du hørte i Sverige?
    Det er tilfeldigvis mine som er i nabolaget ditt. Hvis du ønsker kan du låne dem og se om det er noe for deg og ditt rom. Kan forøvrig få låne umik-1 for å måle rommet ditt også ☺
    Hei

    Sendte deg nettopp en mail via finn :) Regnet med det var ditt par som lå ute.
    De virker interessant. Men jeg lurer om de er store for rommet. Siden bassport er bak.
    Hva er målene på dem uten fot inkludert? Takker for tilbud om hjemlån. Det må
    absolutt vurderes siden du bor rett bortenfor :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Joda.... husker at du må ha dem tett. Men om det gikk utvover mest på bassen?
    PL200 er nok ca samme. Er rett under 1 meter høye. Så ikke helt vekk.
    Men med bassporter bak kan de jo lett bli basstung for nær vegger.
    For å være helt ærlig er det for lenge siden og for mange par høyttalere til at jeg husker 100% sikkert men jeg fikk best resultat 40-50 cm fra vegg, to in og ca 250cm fra senter membran til membran. Jeg sitter ca 3m unna tett mot vegg. Den ene siden jeg har høyttalere blir veldig "bomy" med porten bak når jeg nærmer meg vegg. Håpløs leilighet.. men tror du har et mye bedre utgangspunkt hos deg. Lyden var aldri slitsom eller frempå, rett mengde bass etter min mening. Jeg hadde de opp mot en onkyo a 9070
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Joda.... husker at du må ha dem tett. Men om det gikk utvover mest på bassen?
    PL200 er nok ca samme. Er rett under 1 meter høye. Så ikke helt vekk.
    Men med bassporter bak kan de jo lett bli basstung for nær vegger.
    For å være helt ærlig er det for lenge siden og for mange par høyttalere til at jeg husker 100% sikkert men jeg fikk best resultat 40-50 cm fra vegg, to in og ca 250cm fra senter membran til membran. Jeg sitter ca 3m unna tett mot vegg. Den ene siden jeg har høyttalere blir veldig "bomy" med porten bak når jeg nærmer meg vegg. Håpløs leilighet.. men tror du har et mye bedre utgangspunkt hos deg. Lyden var aldri slitsom eller frempå, rett mengde bass etter min mening. Jeg hadde de opp mot en onkyo a 9070
    Den er god Tommy :) Takker for svar ;) Får se hva man finner på. Er jo glad i Dynaudio også.
    Har du funnet ut hva du selv skal gå for nå? Siden du har fått penger i gave til hifi? :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Endte opp med noen alu søyler ;) med de tingene jeg må ta hensyn til er disse perfekt (håper jeg) spilt et par timer å koser meg!
    DSC_0596.jpg
    Tror du skal jobbe litt for å finne noe som spiller bedre enn C1 igjen kanskje ;) det satt som et skudd hos deg :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tror ikke du skal la deg skremme av bassporten bak.. og skulle de nå være litt tunge i bassen og du ikke kan trekke de lengere ut så vil et par sokker i porten løse alt :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har drevet med nok reklame via finn, så får vel bare si at jeg ikke har hatt noe god erfaring med sokker i bassporter med MA Gold 200 som jeg hadde tidligere. Da ble lyden fryktelig tynn. Jeg tror man bør finne taletuter som kobler noenlunde greit til rommet, måle seg frem til beste tilgjengelige plassering og så bruke eq for å ta ned peaker i lyden.
    Hva er det med lyden i det du har som du ikke liker? Du kan låne umik-1 helt uavhengig av om du bestemmer deg for å prøve PL for å se hvordan rommet mishandler lyden fra det du allerede har, kanskje du faktisk kan komme i mål bare ved å justere litt?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Endte opp med noen alu søyler ;) med de tingene jeg må ta hensyn til er disse perfekt (håper jeg) spilt et par timer å koser meg! Vis vedlegget 417093 Tror du skal jobbe litt for å finne noe som spiller bedre enn C1 igjen kanskje ;) det satt som et skudd hos deg :)
    Grattis med nye talere :) Hva er de nye talerne? Kjenner de ikke igjen i farten. Bra du er fornøyd så langt ;)
    Ja C1 spilte meget bra med Thor III. S1.4 LE var også tett på, og på et par ting bedre.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tror ikke du skal la deg skremme av bassporten bak.. og skulle de nå være litt tunge i bassen og du ikke kan trekke de lengere ut så vil et par sokker i porten løse alt :)
    Jeg har dessverre hatt dårlig erfaring med sokketrikset :) Ble tynn lyd og føltes litt feil.
    Mulig det funker for andre eller andre rom.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har drevet med nok reklame via finn, så får vel bare si at jeg ikke har hatt noe god erfaring med sokker i bassporter med MA Gold 200 som jeg hadde tidligere. Da ble lyden fryktelig tynn. Jeg tror man bør finne taletuter som kobler noenlunde greit til rommet, måle seg frem til beste tilgjengelige plassering og så bruke eq for å ta ned peaker i lyden.
    Hva er det med lyden i det du har som du ikke liker? Du kan låne umik-1 helt uavhengig av om du bestemmer deg for å prøve PL for å se hvordan rommet mishandler lyden fra det du allerede har, kanskje du faktisk kan komme i mål bare ved å justere litt?
    Hei igjen. Per i dag så blir det litt lite fylde totalt i lyden. Men er nok vant til Dynaudio sin store
    og litt varme lyd. SA2K spiller flott altså, men jeg føler de mangler litt dybde. Funket meget bra
    med SA Mantra 60 i mitt rom. De spilte også flott med MA6900 sist jeg hadde en slik. Derimot
    så spilte SA Explorer master litt for mye når man dro på. Derav jeg lurer om PL200 vil falle inn
    mellom disse. De laveste frekvensene blir ofte forsterket hos meg.
    Men alt i alt er det jo også noe jeg savner i lyden jeg har nå. Så et bytte blir det uansett.
    Takker for innspill og at jeg kan få teste hjemme. Klart best hvis man skal få inntrykk før evt kjøp.
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    De heter piega Premium 3,2 :)
    Akkurat. De har 2 stk 4" basser ser jeg. Syns du de har nok fylde i din stue?
    Var det de som var på tilbud nå eller har du kjøpt brukt? Kan du beskrive lyden
    litt i dem? Ser de har bånddiskant.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med egen tråd!

    Confidence C1 har satt dype spor hos alle sine eiere tror jeg. Jeg solgte mine, han som kjøpte de har solgt de og angrer like mye som meg! Ser forresten at du har fått deg Hegel og Mcintosh kombo, det er veldig smart! Med fylden og varmen fra McIntosh og detaljrikdommen fra Hegel, får du et sabla fint lydbilde!
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    De heter piega Premium 3,2 :)
    Akkurat. De har 2 stk 4" basser ser jeg. Syns du de har nok fylde i din stue?
    Var det de som var på tilbud nå eller har du kjøpt brukt? Kan du beskrive lyden
    litt i dem? Ser de har bånddiskant.
    Absolutt. Ikke like basstung som andre ting som har vært innom, men jeg kan dra på litt mer før jeg føler at jeg plager naboen. Seskage hadde disse på test hos seg å følte de ble både tynn og masete. Men det var på Primare. Nå spiller de på lm audio 216, samt de står i hvert sitt hjørne å de føles tilbakelent og med rett mengde bass. Mulig jeg kunne fått mer ut av dem andre plasseringer men de må stå der. Derfor jeg endte opp med disse. Masse som fristet men lite som kunne møte plassering kravet samtidig som å treffe på lyden jeg er ute etter til denne prisen.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med egen tråd!

    Confidence C1 har satt dype spor hos alle sine eiere tror jeg. Jeg solgte mine, han som kjøpte de har solgt de og angrer like mye som meg! Ser forresten at du har fått deg Hegel og Mcintosh kombo, det er veldig smart! Med fylden og varmen fra McIntosh og detaljrikdommen fra Hegel, får du et sabla fint lydbilde!
    Takker for det :) Jo måtte vel få en opp å gå. Mye for egen del slik at jeg har ting samlet etterhvert :)
    Blir ellers mange tråder som man ikke klarer å holde styr på ;) Ja C1 er absolutt fantastisk musikk
    formidler. Ellers så er MA6900 og HD20 en fin balanse ja. Hadde akkurat samme tidligere. Så ikke
    tilfeldig det ble det nå. Hadde akkurat kjøpt en brukt HD20 og så dukket det opp en MA6900 på
    brukten. Så da ble det handlet på sekundet siden jeg viste hvordan dette spiller sammen.
    Ellers er jeg i søkemodus etter andre høyttalere som du sikkert kan lese.
    Og du er fortsatt fornøyd med ditt Hegel og SF oppsett?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    De heter piega Premium 3,2 :)
    Akkurat. De har 2 stk 4" basser ser jeg. Syns du de har nok fylde i din stue?
    Var det de som var på tilbud nå eller har du kjøpt brukt? Kan du beskrive lyden
    litt i dem? Ser de har bånddiskant.
    Absolutt. Ikke like basstung som andre ting som har vært innom, men jeg kan dra på litt mer før jeg føler at jeg plager naboen. Seskage hadde disse på test hos seg å følte de ble både tynn og masete. Men det var på Primare. Nå spiller de på lm audio 216, samt de står i hvert sitt hjørne å de føles tilbakelent og med rett mengde bass. Mulig jeg kunne fått mer ut av dem andre plasseringer men de må stå der. Derfor jeg endte opp med disse. Masse som fristet men lite som kunne møte plassering kravet samtidig som å treffe på lyden jeg er ute etter til denne prisen.
    Høres ut som de passer fint i ditt rom da. Er jo slanke og lettplasserte. Og hvis du føler lyden treffer
    din preferanse så er ingenting bedre. Kos deg med godlyd videre :)
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Tilfeligheter fører mange ganger til flotte resultater, gitt!

    Er definitivt fornøyd, men du vet hvordan det er. Etter en stund med samme oppsett, blir det spennende å prøve noe annet. Olympicaene er rett og slett så fantastisk flotte at de er nærmest umulig å erstatte i stua. Elektronikken derimot, står fjellstøtt i racket. De blir nok neppe byttet ut før man går over til en aktiv løsning fra Dynaudio, tenker jeg. Om det skjer noen gang.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja det er ikke lett å slåss mot spøkelset alltid. Jeg taper ofte den kampen :)
    Olympica er absolutt et møbel i seg selv. Ble ikke overbevist av Olympica 1
    her hjemme. Dog var dette med Bladelius Thor III. Kanskje resultatet ikke
    ville blitt det samme nå, men de ble litt slank i forhold til C1 som de ble byttet
    ut med. Så jeg skal se hva jeg tester neste gang. Focus 160 passet ikke til
    Ma6900 og HD20 da det ble testet forrige gang. Ble for ullen lyd. Focus er
    en god del rundere i lyden enn Contour og Confidence.
    Aktive Dynaudio har heller ikke vært uaktuelt her. Flere fluer i en smekk :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen. Per i dag så blir det litt lite fylde totalt i lyden. Men er nok vant til Dynaudio sin store
    og litt varme lyd. SA2K spiller flott altså, men jeg føler de mangler litt dybde. Funket meget bra
    med SA Mantra 60 i mitt rom. De spilte også flott med MA6900 sist jeg hadde en slik. Derimot
    så spilte SA Explorer master litt for mye når man dro på. Derav jeg lurer om PL200 vil falle inn
    mellom disse. De laveste frekvensene blir ofte forsterket hos meg.
    Men alt i alt er det jo også noe jeg savner i lyden jeg har nå. Så et bytte blir det uansett.
    Takker for innspill og at jeg kan få teste hjemme. Klart best hvis man skal få inntrykk før evt kjøp.
    Hm, man skal lete lenge før man treffer skikkelig ved tilfeldig bytting av komponenter. Liker du fylde så vil jeg anta at du trenger et godt fundament = høyttalere med litt pondus i bassen samt en litt mer behagelig og avrundet topp. Sistnevnte preferanse kan krasje med Monitor Audio som definitivt ikke holder igjen i toppen. Mcintosh MA 7900 var beste match mot Gold 200 jeg har hørt, men Hegels dacer og integrerte var dårlig match.

    Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å finne høyttalere med akseptabel størrelse, utseende og lydsignatur du liker. Deretter gå mer systematisk til verks for å få dem integrert i rommet ditt, feks ved bruk av umik-1 og rew sammen med romkorreksjon/enkle akustikktiltak.
    Med akseptabel størrelse tror jeg du må litt opp i kassevolum og elementstørrelse for å få det fundamentet du savner.
    (Legger forøvrig merke til at Devialet ikke har tatt seg bryet med å SAM-måle en eneste av System Audios høyttalere.)

    Skulle jeg tippet en lydsignatur i forhold til beskrivelse ville jeg tippet Sonus Faber i serier over Venere. Går du for feks MA PL 200 er jeg redd den Hegelen må gå, den vil degradere potensialet i lyden, nesten helt garantert.
    Oppløste høyttalere i høy prisklasse, som feks Dynaudio (som jeg personlig liker særs godt), MA, Focal osv fortjener en dac som ikke stikker en kjepper i hjulene for oppløsningen. Hegel lager gode dacer til prisen, men HD12 og HD20 er og blir billige dacer i denne sammenhengen...


    Prøv denne linken for å finne ut hvilke romproblemer du har. Her i mitt rom er det 43 hz som slår ut med en økning på ca 20 db. Genial link;

    amroc - the room mode calculator
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei igjen. Per i dag så blir det litt lite fylde totalt i lyden. Men er nok vant til Dynaudio sin store
    og litt varme lyd. SA2K spiller flott altså, men jeg føler de mangler litt dybde. Funket meget bra
    med SA Mantra 60 i mitt rom. De spilte også flott med MA6900 sist jeg hadde en slik. Derimot
    så spilte SA Explorer master litt for mye når man dro på. Derav jeg lurer om PL200 vil falle inn
    mellom disse. De laveste frekvensene blir ofte forsterket hos meg.
    Men alt i alt er det jo også noe jeg savner i lyden jeg har nå. Så et bytte blir det uansett.
    Takker for innspill og at jeg kan få teste hjemme. Klart best hvis man skal få inntrykk før evt kjøp.
    Hm, man skal lete lenge før man treffer skikkelig ved tilfeldig bytting av komponenter. Liker du fylde så vil jeg anta at du trenger et godt fundament = høyttalere med litt pondus i bassen samt en litt mer behagelig og avrundet topp. Sistnevnte preferanse kan krasje med Monitor Audio som definitivt ikke holder igjen i toppen. Mcintosh MA 7900 var beste match mot Gold 200 jeg har hørt, men Hegels dacer og integrerte var dårlig match.

    Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å finne høyttalere med akseptabel størrelse, utseende og lydsignatur du liker. Deretter gå mer systematisk til verks for å få dem integrert i rommet ditt, feks ved bruk av umik-1 og rew sammen med romkorreksjon/enkle akustikktiltak.
    Med akseptabel størrelse tror jeg du må litt opp i kassevolum og elementstørrelse for å få det fundamentet du savner.
    (Legger forøvrig merke til at Devialet ikke har tatt seg bryet med å SAM-måle en eneste av System Audios høyttalere.)

    Skulle jeg tippet en lydsignatur i forhold til beskrivelse ville jeg tippet Sonus Faber i serier over Venere. Går du for feks MA PL 200 er jeg redd den Hegelen må gå, den vil degradere potensialet i lyden, nesten helt garantert.
    Oppløste høyttalere i høy prisklasse, som feks Dynaudio (som jeg personlig liker særs godt), MA, Focal osv fortjener en dac som ikke stikker en kjepper i hjulene for oppløsningen. Hegel lager gode dacer til prisen, men HD12 og HD20 er og blir billige dacer i denne sammenhengen...


    Prøv denne linken for å finne ut hvilke romproblemer du har. Her i mitt rom er det 43 hz som slår ut med en økning på ca 20 db. Genial link;

    amroc - the room mode calculator
    Takker for et utfyllende svar her. Fornuftig tilnærming du forespeiler her. Jeg vet hva jeg liker
    av lyd. Som sagt er Dynaudio opp på stigen, høyt på listen min. Med MA6900 har og SA Mantra
    funket overraskende godt. Samt SF Cremona Auditor. Sistnevnte mangler litt fundament igjen.
    Hegel HD 20 dac er den dacen Hegel har som jeg har hørt med mest avrundet lyd.
    Hadde en HD11 som ble for aggressiv i topp og en HD10 som manglet en del fra HD20.
    Hsn jeg kjøpte HD20 fra hadde og HD30 og mente at forskjellene fra HD20 til 30 var så
    stor at det sånn sett var verdt kronene. Testet ab. Ellers finnes detvklart bedre ting.
    Men samspillet mellom MA6900 og HD20 er meget godt. De utfyller hverandre bra.
    Prøvde å legge inn mål på rommet på linken din. Ble ikke veldi klok :) Kunne du lagt
    inn mål og forklart litt? ;) Målene i cm er 440x440x209. På forhånd takk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beklager mangelfull forklaring, man må ha koblet til stereoanlegget for å få utnytte av linken. Jeg har pc koblet til, og når man flytter musen over på de rød strekene (modene) så vil du høre den frekvensen på anlegget. Da finner du fort ut hvilke moder som stikker seg voldsomt ut ☺
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Beklager mangelfull forklaring, man må ha koblet til stereoanlegget for å få utnytte av linken. Jeg har pc koblet til, og når man flytter musen over på de rød strekene (modene) så vil du høre den frekvensen på anlegget. Da finner du fort ut hvilke moder som stikker seg voldsomt ut ☺
    Akurat :) Får teste det ut :) Takk takk
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Systematiska övningar med System Audio. - Euphonia Lyssnarforum - Euphonia Audioforum


    Roskildehifi och danska specialiteter. - Euphonia Lyssnarforum - Euphonia Audioforum


    Som et par inspirasjonslinker til SA2Kene 8)

    Om det får deg til å glemme C1 vet jeg ikke, har fortsatt ikke glemt dem selv :)
    Interessant lesning RoDa. Takk for linker. Ser utcsom de respondere veldig ulikt på forsterkervalg.
    Bet meg merke i at de ble godt likt med Advantage, nå Bladelius. En Thor MkIII ville nok også
    være kjekt å få hørt dem med. Den spiller utrolig stort og samtidig avslappet. Kanon kontroll
    på bunnen har den ikke minst. Så moro fått hørt på yes. Men disse kommer jo svært sjelden på
    bruktmarkedet. Så å teste sånn umiddelbart er slett ikke lett :) Men skal noteres bak øret.
    At C1 satte sine spor er helt sikkert. Det er en av de beste høyttalere jeg har hørt.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    IMG_0145.jpg

    Hei folkens

    Har hatt en liten tur innom coolio her på Sentralen. Vi har i den anledning byttelånt elektronikk.
    Han har nå McIntosh MA6900 og HD20. Jeg fikk med meg Devialet 120. Meget hyggelig bekjentskap
    må sies. Både Devialet og coolio :) Har nettopp fått koblet opp Devialet til mine SA2K og må si at
    førsteinntrykk er lovende. Spiller veldig naturlig denne tynne saken :) Litt mer attakk og snert enn
    det jeg har hatt, men fortsatt ikke pågående i diskant. Støyfri bakgrunn og høy dempefaktor gjør
    at ting responderer bra. God timing og fin oppløsning. God bass. Stram og litt tørr. Går veldig dypt
    med god kontroll. Passet bra til SA2K. Disse høyttalerne svarer veldig på ulik elektronikk.
    Må ha litt mer tid med denne franske planken. Men dette slår hvertfall franskmennene sine snegler :)

    Takk til coolio (Tommy) for hyggelig kveld og byttelån av elektronikk :) Ikke sikkert du får tilbake
    Devialeten. Så er du advart ;) Men antar den må byttes vekk i noen høvdinger om så er???
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Kjekk liten sak det der:p
    Her er det også muligheter for et kupp med oppgradere den til pro 220.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kjekk liten sak det der:p
    Her er det også muligheter for et kupp med oppgradere den til pro 220.
    Jo snerten den. Du har 200? Føler ikke den mangler guff heller. Så rent effektmessig
    ser jeg ikke grunn å bruke over 30k på oppgradering til 220pro. Må uansett finne ut om
    denne saken spiller bra på det meste. Mulig uansett et høyttalerbytte blir gjort.
    Med denne er jo også SAM en grei ting for høyttalere som støtteavdeling.
    Har evt SF eller Dynaudioni bakhodet. Hørte på MA PL200 hos coolio. Meget lekre
    høyttalere. Kan bli litt basstung hos meg hørte jeg hos han. Men kan testes ut da
    lyden i seg selv var meget bra. Så slett ingen uaktuell høyttaler om den hadde spilt
    bra i bassen her. Hørte på et par sanger at øvre mellomtone og diskant var litt
    fremtredene. Men i grunn ikke mer enn her hjemme nå med SA2K.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig selskap i dag, Øyvind!
    Det er kjekt at du liker Devialeten, er selv veldig glad i den både med tanke på lyd og funksjoner. En liten time etter du gikk kom min kjære hjem;

    "Hva faen er den stygge klumpen der for noe?"
    - Det beste og vakreste USA har funnet opp. :)
    " Det er det jævligste jeg har sett."

    Tja, tjo... Devialet er muligens noe mer konevennlig, men to tonn amerikansk stål er jo litt sjarmerende det også? :p

    Har ikke fått hørt så mye i fred og ro på macen, men synes den klinger naturlig og fint her på lavt volum nå. Mangler selvsagt en del bass og fylde på lave volum i forhold til Devialet med SAM aktivert, men jeg tror kanskje Maccen beholder litt mer snert og dynamikk ellers i musikken på veldig lave volum. Der trenger nok Dev' litt mer volum for å våkne. No free lunch?
    Gleder meg til å la dette beistet strekke på beina i morgen!

    Dersom du finner ut at Devialet er noe du vil satse på, så må du gjerne beholde den. En bunke høvdinger må da dessverre til for å finansiere neste idiot-prosjekt :D

    Vi snakket om at Pl 200 muligens ville bli litt i overkant hos deg, men det er verdt å gjøre et forsøk dersom du likte lydsignaturen godt nok. Ved hjelp av umik-1 og rew skal vi alltids klare å finne ut av hva som er mulig å få til med innebygd eq på Dev'.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ha ha... i forhold til McIntoshen er jo Devialeten en liten flis. Men her spiller den faktisk opp SA2K Master
    skikkelig. Tror jeg falt litt gir denne franske tingen :) Har hørt på litt musikk jeg tidligere har "glemt"
    Tar meg selv i å spille høyere enn normalt da Devialet låter veldig uanstrengt her.
    For eksempel låter Thomas Valeur - Flåklypa(Pinchcliff)Suite, dyrisk ekte ut. Lukker øynene og bare
    ser for meg gitarene. Og jeg sitter på fremste rad og ser for meg gjengen med gitarer. Må si smilet
    kom her da :) Når sånt skjer så er det noe som klaffer ;)

    Spill opp amerikanske muskler på PL200 i morgen og la den strekke på beina. Bor litt krutt i
    de vel 34 kg US stålet :) Vi høres. Er nok en overhengende mulighet for at Devialeten må bli.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Devialet og dynaudio er en strålende match. Både c1 og c2 spilte fantastisk med devialet. Bare et lite tips, og hvis man først går for devialet så bør man ha en sammet høyttaler :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja hørt fler si st Dynaudioner god match med Devialet. Har og et par SF Cremona Auditor
    på listen. De er SAM ready. Gir jo en annen dybde i bassen enn originalt blant annet.
    Samt jevnere frekvensgang. Så det hadde jo vært en mulighet. Evt Contour S1.4
    Nå spiller SA2K veldig bra på Devialeten. Så ikke lett dette. SF har jeg mulighet å
    låne før evt kjøp. Så det blir gjerne et alternativ bare for å døyve nysgjerrigheten :)
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Nei det er ikke noe selvfølge å oppgradere.
    Jeg håper bare på at de kommer med noe morsomme oppgraderinger. Da må den nok være oppgradert for å få gleden av det.
    Det virker jo som at du liker det du hører?
    Jeg har egentlig tatt meg selv i å bli glad i den badevekta.
    Det har jo vært snakk om aktive høyttalere her, og ja det har streifet meg og. Men vet ikke helt man fjerner litt av morroa.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Nei det er ikke noe selvfølge å oppgradere.
    Jeg håper bare på at de kommer med noe morsomme oppgraderinger. Da må den nok være oppgradert for å få gleden av det.
    Det virker jo som at du liker det du hører?
    Jeg har egentlig tatt meg selv i å bli glad i den badevekta.
    Det har jo vært snakk om aktive høyttalere her, og ja det har streifet meg og. Men vet ikke helt man fjerner litt av morroa.
    Jo lyden er bra. Men SAM klarerte høyttalere vil nok gi meg mer. Så vi får se.
    Enn så lenge er Devialet på prøve. Aktive høyttalere var/er mitt alternativ.
    For min del da Focus XD200. Men som du sier. Man mister muligheter for
    bytte av komponenter. Noe som kanskje kan være like greit :)
    Merker du stor forskjell på dine høyttalere med og uten SAM aktivert?
    Hva føler du forskjellene er kontra Thor III?
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    jeg har SAM på, men har den på 50% synnes det blir for mye av det gode med 100%.
    ja du hører forskjell men det kommer jo Ann på hvor mye sam effekt man har på. Du kan bare ha den på 10% bare for at den skal spille i fase. Men desto vanskeligere å høre forskjell.
    stor forskjell på separasjon av instrumenter litt mere 3D filing. Og litt mere tilbakelent uten at den er det, på en måte ting blir aldri slitsomt å høre på, til og med dårlig innspillinger går fint.
    den har bedere riia og bedere dac :-D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Så man kan velge grad av SAM aktivering? Trodde det var av eller på :) Nå har jeg ikke
    gått dette i sømmene enda. Takker for info. Er mye man kan gjøre med disse plankene
    tydeligvis :) Virker som du liker denne best av det du har hatt i hus da. Det er jo bra ;)
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Ja det stemmer. Egentlig veldig fint at man kan det.
    greit å lese seg litt opp på den badevekta :-D
    nja ARC var ikke noe dårlig valg heller men vi får see den dagen jeg ikke bor i en leilighet.
    Du får gi rapport når du har fått hørt litt mere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn