OVK besøker LMC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    herlig "reportasje", roda.
    detta kan du.

    og husk: snåsa-gago leser fremtiden din som en åpen bok med skrift for svaksynte. lekende lett. ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kul reportasje, og fine bilder RoDa. Ringer deg når jeg er i området neste gang Leif! Heldigvis har jeg ikke rom for Trio og basstårn (det kunne ruinert meg :p), men jeg er fryktelig nyskjerrig på hvordan det låter :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    RoDa utbasunerer følgende:
    Bass
    Fytti helvete! Satan, Dæven!!
    LMC startet med noe Yello. Første tanke er "luft", hvordan kan det være så lekent og sprettent i bassen?
    Det smekker til så lynrask at det er utrolig. Men det er ingen 'dipol-vakkert-og-raskt-men-helt-uten-fysikk' måte å være rask på.
    Bassen bare er der, bassen røsker tak i lufta og grisebanker den, men mest av alt er bassen ETT med resten av lydbildet.
    Bassen er like rask, like luftig og like eksplosivt plutselig som alle hornene i Trio.
    Det er fett umulig å beskrive det med de bokstavene jeg finner her på tastaturet, dette må oppleves.

    Resten
    Det går ikke an å snakke om mellomtone og diskant som to 'områder i lyden'. Dette er sømløst sånn at det ikke finnes diskant, samtidig er det alt du kan ønske av luftighet og beskrivende atmosfære i lyden. Naturlig er en del av det, hør applaus på dette anlegget og klapp i hendene samtidig (takk, Skink ) og det låter likt! Fylde og kropp på en måte som må oppleves, alt låter så kjøttfullt. Det er fett og lekent sprettent og kjapt samtidig, normalt motstridende men i SE + horn verden der kan alt gå an.
    RLJ - Under The Boardwalk....
    Det er utømmelig med krefter og headroom du aldri kommer til å nærme deg slutten på.
    Alltid lett å trekke opp likheter med bilindustrien, skal vi se.....
    Dette er en Hummer med motor fra en Top Fuel Dragster som hopper over Oslofjorden på ett sekund, eler noe sånn.
    Det er kropp hele veien opp, fra bunn til topp. Helt til toppen!
    Var det ikke det minste grann av "hornlyd" da? (så du kan ta LMC på noe...)

    Til målemafiaen: hvis vi bare tenker elektronikk her (ikke høyttalere), kunne man gått i butikken og kjøpte noe ferdigelektronikk som måler minst like godt som disse rørgreiene og denne platesnurreren, på alle målbare parametre, og fått det til å spille like bra som dette oppsettet til LMC? ::) ::) ::) ::) ::) ::)......
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Takk LMC for at du åpnet ditt hjem for OVK're og "reportasjemannen" RoDa. Enda større takk for at du åpnet mine øyne og ører for hva som er mulig å tilmed reprodusert musikk bare man har den kombinasjonen av erfaring, kunnskap og evne og mot til å prøve "å gå litt utenfor boksen" (men likevel så inne i boksen ved at dette anlegget helt åpenbart er satt sammen av bokser som bygger på velkjent fysikk og akustikk teorier).

    Hva sitter jeg igjen med av inntrykk etter dette besøket (og det er sterke inntrykk som gjør det umulig å komme seg i seng til normal tid :p)??!! Først og fremst et anlegg som bare spiller MUSIKK. Hva gjorde så at nettopp dette anlegget føltes så mye mer musikalsk riktig enn det meste av det jeg har hørt av dyrere og typisk hi-fi lydende anlegg? Først og fremst følelsen av et nærmet ubegrenset "headroom", det var umulig å høre at det gikk tomt for krefter, at det skulle være problemer med å få skjøvet ut nok luft uansett om man spilte kinesiske trommeensemble, klassisk heksebrygg musikk, hele spektret av jazzens 50 og 60 talls beste saksofonister, Yellos noe mer "syntetiske" brygg, fusion toner ispedd grønlandsk kvinnestemme eller Harry Belafonte med en følsom og nærværende blues stemme.

    Utover et følt (og sikkert målbart – for de som tilhører målemafiaen) headroom vil jeg påpekte de lave støygulvet som var i Leifs anlegg. Enhver på sentralen som bombastisk må mene at rørforsterkere støyer bør ta med seg både ører og måleutstyr til Drøbak for å få det motbevist en gang for alle. Godt konstruert rørutstyr låter like tyst som godt basert transistorutstyr og tilnærmet så tyst som i graven (selv om jeg akkurat her ikke skal skryte på meg virkelig å ha hørt nettopp den referansen).

    Det siste hovedmomentet som jeg vil fremheve er homogeniteten og evnen til å spille med stort. Hvordan Leif har klart å få sine Trio til synge i full harmoni med sine monsterkasser av noen basstårn er for ikke tekniske meg en gåte, og den sømløse integrasjonen av horn og basstårn burde være en tankevekker både for utviklingsavdelingen hos hornprodusenten og ikke minst de mange ”besserwissere” som hevder at man ikke kan få en rask nok bass som samtidig er (bal)lett på tå nok til å følge ”letthetens dynamikk” fra hornene. Her bare trillet tonene ut i rommet båret på en båre med LUFT, og dette gjaldt like mye fru diskant som herr bass. Mellomtonen hadde denne magiske evnen til å få stemmer kraftfulle og store (er det ordet KROPP jeg her er ute etter??) nok til at man faktisk kan tro at vokalistene står i stuen og lirer av seg en liten intimkonsert. Mitt personlige inntrykk at alt for mange av de høyt profilerte, høyt ansette og høyt prisede anlegg som finnes i dag nettopp ikke spiller stort nok (i forhold til det man faktisk hører når man er på en live konsert). Det er en del mennesker "der ute" som angriper anlegg som er typisk ”larger than life” (eller var det lager than Leif), men mitt inntrykk er vel helst at langt de fleste anlegg ikke er i nærheten av ”large as life” og driver og duller med detaljer og gjennomsiktighet som viktigste parametre. Hør et anlegg som det Leif her har satt sammen, og man vil forstå hvilke anlegg som er hi-fi (high fidelity = høy troverdighet) i forhold til VIRKELIG IKKE REPRODUSERT MUSIKK og hva som er typisk fokusert mot andre typiske hi-fi bransje skapte parametre (vet nok at en del vil trykke på sitat knappen på akkurat denne uttalelsen, men tør stå for at for mange ikke bruker/har live referanser når det setter sammen sine anlegg). Den tidligere nevnte klappingen (fra live opptak og oss som hørte på anlegget) var et fantastisk bevis på hvor nært Leif nå har kommet i sin streben på å få musikere og publikum riktig gjengitt i egen stue. Like imponerende å høre den dynamikken og oppløstheten som kom frem under innspillingen av kinesisk trommeensemble. I det hele tatt IMPONERENDE på det meste av musikk, og spesielt på spilling av vinyl denne kvelden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Espen R skrev:
    Til målemafiaen: hvis vi bare tenker elektronikk her (ikke høyttalere), kunne man gått i butikken og kjøpte noe ferdigelektronikk som måler minst like godt som disse rørgreiene og denne platesnurreren, på alle målbare parametre, og fått det til å spille like bra som dette oppsettet til LMC? ::) ::) ::) ::) ::) ::)......
    Siden det meg bekjent ikke finnes en slik mafia så tillater jeg meg å svare på selve spørsmålet:
    Ja, det burde være mulig. Man kan vel heller si at sannsynligheten er såpass stor at spørsmålet heller burde være omvendt. Det er jo helt klart en del som liker dette oppsettet svært godt, men som med alt annet tror jeg ikke det ligger i antall dB ditt og antall Volt datt, men snarere om match, balanse, akustikk osv.

    En interessant vri på spørsmålet kan være hvor mye en relativt enkel og billig komponent av ok kvalitet egentlig er i stand til å ødelegge et ekstremt godt oppsett dersom den har den rette klangbalansen og jobber innenfor det området den er ment å jobbe.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Herlig reportasje og bilder, fikk min lille rør/horn oppvåkning med en opplevelse av lillebror uno, kan da bare drømme om hva dette oppsettet klarer :D ...

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takk for fin reportasje.
    Kjenner jeg føler en utrolig trang til bare å slenge meg i bilen og dra til Drøbak. Beskrivelsene av lytteopplevelsene virker som om dette spiller musikk med stor M, "trøkk" og raffinement. Fysisk opplevelse med alle hifiparamatre inntakt. Slik det skal være i denne divisjonen.
    Hva veier forresten disse basstårnene? Delefrekvens mot Trioene?
    Gromme saker.

    Mvh
    RBN
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    godt folk er jevnt over fornøyd
    det er jeg og

    vekt per basskasse med 2 elementer ca 65-70kg
    delefrekvens 130hz 24db / oktav
    en BD 30 per kasse ca 35watt i 2x15 ohm sett 8ohm mot amp
    følsomhet er 103db@25hz og en 6-7 db mere ved delefrekvens

    RODA tar rå bilder som vanlig
    takk

    mvh
    Leif

    tilleggsinfo:
    Hi-res fila fra Bugge Wesseltofts webshop Gubemusic.com var denne:
    http://www.gubemusic.com/album_15353
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Morsom og interessant lesing - og knallbra bilder ;D
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Fornøyelig lesing og veldig bra bilder.
    Har hørt anlegget for en stund siden (før nye bass kasser) fantastisk lyd den gang, og sikkert ikke noe dårligere nå!! :)
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Pokker! Jeg er fortsatt helt satt ut etter opplevelsen, det bobler i blodet!


    R
    Da er vi nok minst to (duo) som er satt ut av trio, men ser ikke bort fra at hele octett'n som var på besøk i går er litt satt ut ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KnB skrev:
    Fornøyelig lesing og veldig bra bilder.
    Har hørt anlegget for en stund siden (før nye bass kasser) fantastisk lyd den gang, og sikkert ikke noe dårligere nå!! :)
    Slenger meg på her, føler meg sikker på det samme.
    Kan jo legge til at kablingen hos LMC (dersom jeg nå tror/har rett) er av rimelig enkel type.
    Flatsølv fra Hamar i bomullstrømper (signal/HT) og LMC strømkabling, altså ikke noe i flertitusenkronersklassen som enkelte mener må til ;)

    Merkevare dette LMC gitt ;D



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for all skryt. Sant å si så er jeg ikke helt fornøyd med bildene selv.
    Men det er egentlig helt greit, sånn at jeg har en unnskyldning for å komme tilbake. ;D

    R
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk til LMC og RoDa for et supert visuellt inntrykk- og beskrivelser av lytteinntrykk fra dere som var på besøk hos LMC.
    Jeg håper at det ved anledning blir mulighet for å innta dette også audiovisuellt.

    Jeg må innrømme at horn i diverse utgaver enda ikke har gitt meg den opplevelsen av musikker jeg har forventet, ved de anledninger jeg har hatt mulighet til å lytte til slike systemer. MEN desto større er jo grunnen til å ønske og høre på nettopp dette oppsettet. Er heldigvis ikke låst hverken av prinsipper eller noe annet til noe slags system. Og det er jeg jo glad for.

    Hilsen "hornmann" ;)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Dette tror jeg må være de mest fantastiske tilbakemeldinger jeg har lest fra noe lyttebesøk her på forumet! Kan bare gratulere den stolte eier!
    På toppen av det hele, så ser det jo forbasket bra ut rent visuelt også! :D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.657
    Antall liker
    32.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En utrolig tilbakemelding fra "besøkerene" hos LMC. Må være noe av det mest entusiastiske besøk
    jeg har lest om. Utrolig flotte bilder som vanlig og voldsomt artig lesing om et "pang" anlegg. :D
    Flott!!

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Spennende saker dette her, takk for flotte bilder og reportasje.
    Høres ut som det låter helt som i hi-fi himmelen hos LMC hadde vært morro å lånt øre til dette voldsomme anlegget engang om jeg for kalle det det...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Flott vuvuzela-samling! Må man i spesialforretninger for å få kjøpt sånne oppbevaringsstativer? ;)

    Neida, fra spøk til alvor:

    Dette er det mest imponerende oppsettet jeg har sett, tror jeg.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Dazed skrev:
    Flott vuvuzela-samling! Må man i spesialforretninger for å få kjøpt sånne oppbevaringsstativer? ;)



    Her har vi en som kommer til å bli jaktet på dag og natt av Hornarrogansen...... 8) :p ;D


    Edit: Stiller meg bak ovasjonene, blir varm om musikkhjertet mitt når jeg ser at musikken får slikt spillerom.

    Håper du koser deg med det LMC :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jotakk jeg koser meg
    er som regel åpen for besøk
    må bare avstemme med resten av familien; passer det så passer det ;D

    vedr. kabling:
    ingen "kjøpekabler"....
    armwire er AN sølv
    resten kommer fra Hamar(99,99% glødet fintsølv) hvor bomullen er høstet aner jeg ikke
    all kabel som bærer noen form for musikksignal inkl.til riaa er USKJERMET !
    all akustikk "treatment" er naturlige interiørdetaljer som Bidjar,Skotsk fårehund 8),forede tunge gardiner etc.
    etterklangstid er 44msek overhele fjæla untatt 35 ved 63HZ(og ned) og 60 ved 500HZ
    mvh
    Leif
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Her har vi en som kommer til å bli jaktet på dag og natt av Hornarrogansen...... 8) :p ;D
    Hihi. Håper alliansen forsto spøken, da. ;)

    Jeg har aldri hørt sånne hornhøyttalere (annet enn Klipsch/JBL diskanthorn og PA-ting), og synes det hadde vært veldig interessant å få oppleve det. Det ser jo ganske ekstremt ut også.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    LMC skrev:
    all kabel som bærer noen form for musikksignal inkl.til riaa er USKJERMET !
    Dette er jo som å banne i kabel-kjerka!

    Vi er jo fortalt at skjerminga er hyperkritisk. Er det ingen støy for dine kabler å plukke opp? Du er vel enig i at kabler virker som antenner for støy? :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det var ingen som klaget på støy
    ikke engang da jeg løftet pu ut av rillene med åpen phono-inngang på full guffe
    godt nok for meg ;)
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Dette var veldig spennende. Hadde det vært muligheter for en liten visitt fra nabokommunen en gang?

    ::)

    Hans Erik
    (Vestby)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har ikke anledning til å reiser til Drøbak med det første men LMC. Om du tar turen til Vestlandet. Tar du anlegget med så vi kan lytte på det her :)

    Gromt oppsett. Noe om ikke det aller gromeste her.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hel skrev:
    Dette var veldig spennende. Hadde det vært muligheter for en liten visitt fra nabokommunen en gang?

    ::)

    Hans Erik
    (Vestby)
    bare send pm så ser vi om det passer...lettest i helgene
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bambadoo skrev:
    Har ikke anledning til å reiser til Drøbak med det første men LMC. Om du tar turen til Vestlandet. Tar du anlegget med så vi kan lytte på det her :)

    Gromt oppsett. Noe om ikke det aller gromeste her.
    anlegget blir nok stående,så kanskje du rekker det en annen gang, om du roter deg over røysa? ;D
    jeg lover, at det ikke kommer til å bli dårligere med tiden 8)
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    hel skrev:
    Dette var veldig spennende. Hadde det vært muligheter for en liten visitt fra nabokommunen en gang?

    ::)

    Hans Erik
    (Vestby)
    bare send pm så ser vi om det passer...lettest i helgene
    mvh
    Leif

    Supert, jeg tar med shaunv. Han kan veien
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette anlegget kan ikke låte bra, ikke et eneste seriøst akustikk tiltak. Hvor er demping av første refleksjon etc etc etc ;D ;D ;D ;D

    Ellers en særdeles underholdende tråd, et unntak på sentralen for tiden.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Haavard skrev:
    Dette anlegget kan ikke låte bra, ikke et eneste seriøst akustikk tiltak. Hvor er demping av første refleksjon etc etc etc ;D ;D ;D ;D
    Håvard
    Han har ikke domediskant vet du og da trenger man ikke så mange sånne ting. Minner om at jeg er formann i SFMDD (støtteforeningen mot domediskanter) ;D
    Hans Erik
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor skal man dempe førsterefleksjoner når man ikke har noen innenfor rimelig avstand?
    det handler om kontrollert spredning innefor en kontrollert område
    mvh
    Leif
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    hvorfor skal man dempe førsterefleksjoner når man ikke har noen innenfor rimelig avstand?
    det handler om kontrollert spredning innefor en kontrollert område
    mvh
    Leif
    Helt enig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn