Overraskelsen i 0,1g

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.975
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Når jeg for litt siden fikk en Linn Sondek LP12 i hus tenkte jeg at dette var jo virkelig bra, og DET var det!!! Jeg kom i vanvare til å endre en justering (pickup vekten, seff) og justerte denne etterpå til det jeg mente å huske var det anbefalte for Pickering elemntet...ca. 2g (med børste) og var fornøyd med dette. Noen plater syntes jeg dog var litt vanskelige å lytte til (eksempelvis Peter Gabriel - Plays live (Spansk utgivelse på Charisma, ikke akkurat en Audiophile plate, men men)) det er forvrengninger, spesielt s- og t- lyder låter harde, i tillegg sporer det ikke helt som forventet. Andre (ikke alle) plater har jeg ikke denne opplevelsen med...så da måtte jeg bare sjekke hva dette kunne skyldes.

Startet ut med geometrien; alt i orden der.
Neste punkt var nåletrykket, og etter sjekk viste det seg at det var nøyaktig 2g. Men jeg tenkte at det må jo være her hunden ligger begravet siden dette er det eneste jeg har rørt i oppsettet...jeg justerte opp nåletrykket fra 2g til 2,1g og spilte av nevnte Peter Gabriel plate

:eek: :eek: :eek:

Opplevd forvrengning var totalt fraværende, og det samme var artefaktene med s- og t- lyder. Alt var på plass!

Det var en helt enorm forskjell i 0,1 gram, hårreisende stor forskjell faktisk. Jeg hadde ikke trodd at et såpass rimelig PU element var så "kilent" på disse små tingene, SÅ FEIL KAN MAN TA!

I'm happy again

Og mitt råd til alle som driver med HiFi (ikke bare platespillere forstås): ta detaljene nøye i ettersyn, og sjekk, dobbeltsjekk osv. Det kan være noe småtteri som er oversett ("the devil is in the details").

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.586
Torget vurderinger
30
Jeg er både glad og redd for at så små justeringer kan utgjøre så store forskjeller.
Skal ihvertfall prøve meg litt fram med min AT440MLb, istedet for å stole blindt på de anbefalte 1.4g.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.975
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Jeg óg...man føler etter en sånn opplevelse at man aldri kommer i mål!? Men på den annen side så kommer jeg aldri til å gi opp, når jeg først har oppdaget at selv "rimelige" ting kan prestere langt ut over forventningene ser jeg ingen grunn til ikke å forsøke å "skvise" det maksimale ut av det jeg har før jeg kjøper nytt...eller, hmm, vanskelig den der!!! Er jo utrolig gøy med noe nytt, også. :rolleyes:

nils valla

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
309
Det er jo sjældent kun en justerings-parameter ad gangen, man justerer, når man justerer.:)
Når f.eks man justerer vægttryk, justerer man samtidig vta og overhang.
Og hvis den ene 0,1g, lige er det, der får det hele til at falde på plads, virker den betydningsfuld, mens 0,1g et andet sted, f.eks fra 2.3 til 2.4, måske slet ikke kan høres.

Den "vigtigste" justering, vil altid være den sidste justering, den der får det hele til at falde på plads, åbne op.
Og en rigtig god ide er det, at afslutte hver justerings-omgang (en omgang er hvor man gennemgår alle justerings-parametrene) med at justere overhang som det
sidste i hver omgang. (og tag gerne 2-3 omgange)

mvh nils

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.975
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Det er jo sjældent kun en justerings-parameter ad gangen, man justerer, når man justerer.:)
Når f.eks man justerer vægttryk, justerer man samtidig vta og overhang.
Og hvis den ene 0,1g, lige er det, der får det hele til at falde på plads, virker den betydningsfuld, mens 0,1g et andet sted, f.eks fra 2.3 til 2.4, måske slet ikke kan høres.

Den "vigtigste" justering, vil altid være den sidste justering, den der får det hele til at falde på plads, åbne op.
Og en rigtig god ide er det, at afslutte hver justerings-omgang (en omgang er hvor man gennemgår alle justerings-parametrene) med at justere overhang som det
sidste i hver omgang. (og tag gerne 2-3 omgange)

mvh nils
Nå er det vel ikke nødvendig å justere overhang når man kun har endret stiftetrykk?

Ellers er jeg (stort sett) enig :cool:

nils valla

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
309
o,1g på en blød pu, kan være inden for en størrelses-orden, der kan svarer til fintuning (af overhang)

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.975
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
o,1g på en blød pu, kan være inden for en størrelses-orden, der kan svarer til fintuning (af overhang)
Som jeg skrev i første innlegg; "the devil is in the details"

Ja, det kan nok hende at 0,1g stiftetrykksendring på en såpass myk PU som nevnte Pickering kan ha betydning for overhang og vta, men det kan òg hende det handler mer om hvorvidt den har det nødvendige stiftetrykket for å spore korrekt!? Ja, jeg vet også at med suboptimalt opsatt PU mtp geometri vil denne heller ikke kunne spore korrekt.

nils valla

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
309
hej 211.

Jeg har selv det fine dobb-album "Peter plays live".

Og yes, dette albummet (og en del andre plader med Gabriel) er meget følsomt over for korrekt justering.
Hvis hta (offset-linien) ikke er præcis, hvis f.eks nålefanen peger en gran for mye udefter (ud mod yderkanten af lp-pladen), bliver sangstemmen nasal og sssserne nærmest pifter.
Tvister man så pu en lille smule indefter (bare et næsten lille umærkbart ryk), finder stemmen sin natur og bassen finder sit attack.
Så lille en justering med så stor en hørbar forskel.:)

mvh nils

nils valla

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
309
ps.

Alle de andre justeringer skal selvfølgelig også være på plads, før man oplever det jeg skrev.

Topp Bunn