Overlevelsesteknikker for pendlere

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg regner med at en og annen på sentralen pendler, eller har pendlet.

Jeg er dessverre i ferd med å ende opp i denne situasjonen igjen (for et helt år med min sedvanlige uflaks). Tidligere erfaring viser at dette ikke er noe jeg fikser spesielt godt. Heldigvis slapp jeg unna Vadsø (intet vondt om plassen, annet enn at det er 250 mil hjemmefra). Jeg skal til Evje (en bagatell av 30 mil eller noe sånt). Jeg har vært der før og så ingen ting som gjør flytting til et alternativ. Jeg er mildt sagt fortvilet over situasjonen.

Er det noen av dere som har noen triks som kan gjøre det litt lettere?

P.S. Jeg kommer til å trenge pendlerhybel, hvis noen har noe å leie ut.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Jeg regner med at en og annen på sentralen pendler, eller har pendlet.

Jeg er dessverre i ferd med å ende opp i denne situasjonen igjen (for et helt år med min sedvanlige uflaks). Tidligere erfaring viser at dette ikke er noe jeg fikser spesielt godt. Heldigvis slapp jeg unna Vadsø (intet vondt om plassen, annet enn at det er 250 mil hjemmefra). Jeg skal til Evje (en bagatell av 30 mil eller noe sånt). Jeg har vært der før og så ingen ting som gjør flytting til et alternativ. Jeg er mildt sagt fortvilet over situasjonen.

Er det noen av dere som har noen triks som kan gjøre det litt lettere?

P.S. Jeg kommer til å trenge pendlerhybel, hvis noen har noe å leie ut.
Bytte jobb? ::)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hei

Regner med at det er ukespendling det er snakk om, det du trenger er en hybel med egen do og dusj. Kabel tv, internett, reiseradio samt gode hodetetelefoner kommer du langt med. Du kan jo ta med sykkel, fiskestang og evt andre ting du har som fritidsinteresser.

Å jobbe mandag til torsdag en uke og tirsdag til fredag neste uke kan gi en ok avveksling i forhold til den tradisjonelle mandag til torsdag uka.

Jeg har pendlet mye med ulike rotasjoner og jeg er sikkert veldig rar men jeg liker å reise. Jobber nå med split location og det hender jeg tar en hel uke bortefra bare for å få variasjon.

Lykke til og gratulerer med ny jobb.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.608
Torget vurderinger
1
Trening, Diy prosjekt, foto, mattilbereding, høre gjennom all den gamle musikken som støver ned, et eller annet som du trives med.

Det meste er bedre en jobb-brakke/tv osv. :'(

1 år kan gå virkelig fort ;D

Mvh Roald

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Litt avhengig av avtalen med arbeidsgiver men får man full diett så blir det ekstra penger og mer penger til andre ting.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.314
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Å skaffe seg en elsker(inne) på de forskjellige steder pleier å hjelpe mye :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bytte jobb har vært en tanke. Jeg er i ferd med å gjennomføre en statlig, lønnet etatsutdanning. For dette må jeg tjenestegjøre et år. Hvor bestemmes utelukkende av etatens behov. Jeg kan slutte før utdeling av vitnemål. Da mister jeg dessverre muligheten til å bli i yrket, som jeg virkelig brenner for. Jeg kan også kjøpe meg fri fra plikttjenesten, for en årslønn i retur...

Arbeidsgiver har ingen forpliktelser. Mitt arbeidssted blir Evje.

Når temaet elskerinne nevnes. Jeg husker grafittien i skilderhuset på Evjemoen: "Gunda, vi elsker deg. Hilsen Kp.C".

En eller annen form for anlegg blir det vel en råd med. Min baderomsgrønne kjæreste Faustina kommer naturligvis til å bli med. Vi kan jo ta noen dagsturer til Kristiansand og Arendal på besøk til mine nåværende klassekamerater.

Ellers kommer jeg til å jobbe i turnus. Forhåpentligvis blir det fleksibelt med tanke på bytte av vakter, sånn at jeg får noen lengre perioder hjemme.

TV-kvelder er Aaaaaccchhhh!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Litt av en (bak)Evje du har havnet i........

Se positivt på det, kan jo hende det blir en god opplevelse.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Høres jo ikke ut som noen drømmesituasjon, men se ikke så svart på det, sikkert mange hyggelige folk der som du kan bli kjent med. Om du har en hobby, som man driver med i organiserte former, kan du vel finne deg en klubb eller forening å være med i, så blir du kjent med noen av de lokale. Om ikke kan du få deg en ny hobby..

Sikkert fine muligheter for turer, jakt og fiske:

http://www.e-h.kommune.no/index.php?m=sider&m_action=vis&id=5

Lån bøker på biblioteket, ut og ta bilder og delta i konkurransene her inne, folk bor jo faktisk på dette stedet og, så noe må det vel være med det…

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg ble nylig spillkonsollsamler, skal også ha de beste spillene til hver konsoll. Dette tenker jeg vil få timene/dagene til og fly for ikke og snakke om penga..
Uansett, om du liker og spille, kan du jo ta en runde med retrospill?
Spille gjennom alle tomb raider, resident evil, crash bandicoot, final fantasy vips 14 mnd`er forsvunnet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Evje har gokartbane, bowlig og pistolklubb. Der har du tre taske fritidssysler. :D

Du har gjort deg ferdig på fengselsskolen?

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
440
Har vært gjennom det samme.
Det viktigste er å gjøre bostedet ditt til et hjem, ikke et midlertidig oppholdssted.
Jeg møblerte kåken fra bruktbutikk og loppemarked. Det så ikke ut i måneskinn, men jeg gjorde det sjæl!
Lykke til.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Yellow er inne på noe vesentlig. Hvis du bare "ikke bor, men kun eksisterer" vil du bli "hautullat" på kort tid.

Prøv å skaffe deg en liten leilighet istedet for en hybel. Men her bør du også sjekke skaytteregler for pendlerfradrag. Det er visse kriterier som må være oppfyllt, eller rettere IKKE oppfyllt for at du skal få pendlerfradrag.

Bobil eller stor campingvogn kan jo være et alternativ? Det er jo en campinplass på Evje, hvis den da ikke er omgjort til asylmotak?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kravene til pendlerleilighet er blitt ganske strenge for enslige. Skillet mellom 'eget kjøkken eller ikke' er tatt bort. Nytt krav er hjemreise minimum hver tredje uke, maks halvparten så stort boareal på arbeidsstedet som hjemme. Med en leilighet på rundt 50 kvadrat hjemme blir det ikke all verdens plass til et 'hjem' nummer to. Evje og Hornnes er en gammel forsvarskommune, og kommer garantert til å tvangsflytte meg hvis de har mulighet til det. Ingen nåde å få der i gården...

Flytting er i utgangspunktet en bedre løsning enn å pendle. Greia er at jeg kan søke fast jobb under pliktåret. Jeg kommer sannsynligvis til å få tilbud om fast jobb i Oslo ganske snart, og Evje kan slippe meg før (hvis de vil). Men... Det er helt i det blå når de (eventuelt) gjør det. Da sitter jeg med svarteper hvis jeg har flyttet fra leiligheten her. Et halvt år pendling og så hjem er langt bedre enn et helt år i 'utlandet'.

Fengselsskolen er snart ferdig, ja.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
TV-kvelder er Aaaaaccchhhh!
Det klokeste her ville være å lære seg sjakk og melde seg inn i playchess.com. Da flyr kveldene garantert fort og du får nyttig hjernetrim/-utvikling. Sjakk og musikk er en fin kombinasjon.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sykkelmiljø på Evje? Hifimiljø på Evje? Zappafreaks på Evje? Damer på Evje?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:

Valentino, jeg må si at rekkefølgen / prioriteringene du legger opp til her gjør meg noe bekymret på dine vegne!
Damer som nummer 4!? :-\ :-X ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Valentino skrev:

Valentino, jeg må si at rekkefølgen / prioriteringene du legger opp til her gjør meg noe bekymret på dine vegne!
Damer som nummer 4!? :-\ :-X ;D ;D ;D
"Søkes: Syklende kvinne med forkjærlighet for Zappa på adekvat stereoanlegg (Ice frabedes). Diskresjon og renslighet ønskes og loves. Bill mrk. 'Langt Heimifrå'"

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har lekt med tanken. Tjenestested er fordelt med prioritering av forsørgere, samboere og huseiere. Naturligvis kommer jeg et stykke ned på hakkeordenen. I den forbindelse fant jeg ut at det var en god idé å henge opp denne lappen på oppslagstavla. Møje løje, og noen SMS'er ble det. Dessverre viste det seg at folk bor over alt i dette landet...

:-\

Pliktårsunge?

Jeg ble tungt traumatisert av kubæsjlukt i løpet av praksisåret på Åna, og hæler ikke enda et år i agrare strøk.
Derfor trenger jeg  en pliktårsunge. Er det noen som deler dette behovet?
Hvis du er pen, intelligent, ’streetsmart’ og liker Zappa og jazz og sånt, er det fint.
Hvis du har mye penger eller liker den nye operaen, er det også supert. Har du en sykkel med mange gir, all the better.

Er du røykfri, snill og grei? Be still my trembling heart!

Men.

Når alt kommer til alt, er det to ting som teller:

· Du må være fruktbar.

· Du må bo i Oslo.

Ta kontakt når det nærmer seg eggløsning. Det begynner å haste.
Thomas. Basisgruppe 11/ rom 3107 (rødhuset).
;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Praktfull. ;D

@Spiralis. Valentino er godt gift og miljøskadd...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Praktfull. ;D

@Spiralis. Valentino er godt gift og miljøskadd...
Kreativt Zomby, rett og slett stilig!

Til Valentino: Er det ikke underlig hva ekteskapet gjør med en mann! ;D ;D ;D ;D ;D

Når det gjelder valget av Evje framfor Vadsø har du min fulle støtte. "Byen bak de fortrukkne gardiner" er ikke noe for en ung framadstormende mann! Og selv om du skulle slumpe til å huske Banana Airlines låta "Ho va fra Vadsø" må du ikke glemme at det bare er en sangtekst uten reelt innhold! ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Kravene til pendlerleilighet er blitt ganske strenge for enslige. Skillet mellom 'eget kjøkken eller ikke' er tatt bort. Nytt krav er hjemreise minimum hver tredje uke, maks halvparten så stort boareal på arbeidsstedet som hjemme. Med en leilighet på rundt 50 kvadrat hjemme blir det ikke all verdens plass til et 'hjem' nummer to. Evje og Hornnes er en gammel forsvarskommune, og kommer garantert til å tvangsflytte meg hvis de har mulighet til det. Ingen nåde å få der i gården...

Flytting er i utgangspunktet en bedre løsning enn å pendle. Greia er at jeg kan søke fast jobb under pliktåret. Jeg kommer sannsynligvis til å få tilbud om fast jobb i Oslo ganske snart, og Evje kan slippe meg før (hvis de vil). Men... Det er helt i det blå når de (eventuelt) gjør det. Da sitter jeg med svarteper hvis jeg har flyttet fra leiligheten her. Et halvt år pendling og så hjem er langt bedre enn et helt år i 'utlandet'.

Fengselsskolen er snart ferdig, ja.

For noen dustete regler. Bor man i Oslo og skal pendle til et lite sted kan man jo risikere å ikke finne liten nok bopel, og hvorfor skal reglene ha noe med hvor stor bolig du har, det burde da være likt for alle.
Men kan du ikke pendle andre veien, bo i Evje og “pendle” til Oslo? Så kan du skaffe deg noe på rundt 100 m2?
Eller kan du ikke leie ut leiligheten du har nå i f.eks et halvt år så du har den i bakhånd om du trenger den?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Til tross for fall og endring i boligpriser er det ikke lurt å selge seg ut av bolig i sentralestrøk, for å unngå å pendle en periode.

Selv har jeg pendlet i over 3 år og har 2,5 år igjen å pendle før jeg er ferdig for denne gangen.

Beste måten å holde ut pendlingen er å være sosial og få en omgangskrets på stedet man pendler til. Ikke alltid like lett hvis man er 20år og single mens resten av staben er gifte par på 40 pluss....eller motsatt

Ellers så er det enorm forskjell å pendle mandag-fredag i forhold til mandag-torsdag. Sjekk om du kan jobbe inn fredagen eller ha kontordag på hjemstedet på fredager.

Å pendle ett år går fort over. Ta en dag av gangen og plutselig er en måned borte.

Helgene mine hjemme er hellige og vi koser oss veldig med turer og god mat og grilling å hagen så snart solen er framme.

Lykke til, og husk at selv om det kan være småtrist å pendle så er ett år ikke lang tid totalt sett.

Sleiven

Z

Zomby_Woof

Gjest
Komponenten skrev:
Men kan du ikke pendle andre veien, bo i Evje og “pendle” til Oslo?
Det ville i så fall kreve at jeg hadde arbeidsstedet mitt i Oslo. Da spørs det om ikke jeg hadde latt hele Setesdalen være i fred....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hoooookaaaay....

Et nytt problem har oppstått. Det er tre leiligheter annonsert i Evje og Hornnes. Jeg har vært på telefonen med en utleier, som var i ferd med å leie ut til en bekjent. Jeg har sendt mail/SMS (som etterspurt i annonsen) til de to andre. Det er ca. en uke siden, og jeg har ikke fått svar. Ender jeg opp i campingvogn?

F****!!!!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. Status så langt er: En måned i "huset på prærien", takket være hjelp fra vedlikeholdsleder på bruket. For de som mot formodning kjenner til dette huset fra før: Nei. Det er ikke pusset opp siden den gang.

Deretter bar det ut på bøggda. Kåken jeg nå deler med en kollega kaller vi "bunkersen". Eventuelle engelskspråklige ville nikket gjenkjennende til "the pillbox". Furuhelvete er en annen passende karakteristikk. Kjøleskapet er brunt...

Passende nok har jeg fått en husnøkkel med hestemotiv på.

På Evje er det vinmonopol, passe seg! Ellers er det tre "konkursutsalg", to "brukt og antikk" og Nille. Nærmeste by er 35 mil unna (med mindre København er nærmere). Riksvei 9, derimot, ligger ca. 15 meter fra soveromsvinduet.

Vi har TV, men ikke tuner til skåla på veggen. Jeg har akkurat hatt to fridager på rappen. Jeg kjørte rundt i nærområdet et par timer for å slå ihjel litt tid. Deretter så jeg en sesong Simpsons på DVD.

Sofaen er en kanelbrun sovesak. Stoffkvaliteten minner om striesekker. Når man setter seg i den, detter ryggputene ned på gulvet.

HIFI? Walkman.

Eller kortversjonen, for de som ikke gidder hele innlegget: BLÆÆÆÆÆÆÆH!!  :p

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.040
Torget vurderinger
29
Zomby_Woof, det er da ikke allverdens langt til Arendal? Kan du ikke avlegge lydlauget et besøk? Ikke er det fryktelig langt til Kristiansand heller.
Hva med fluefiske til sommeren?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.798
Sted
Østfold
6,28 mil til Kristiandsand, 59 minutter
7,03 mil til Lillesand, 69 minutter
8,08 mil til Arendal, 76 minutter
...også er det mange mindre plasser samt flere byer i overkommelig avstand i området...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dere har vel rett... Det er bare ikke så jævlig fristende å reise til K-sand når jeg er blakk..........

Jeg lurer på om jeg tør å ta turen over heia neste gang jeg skal hjem. Det står en ny clutch og venter på meg hjemme, og jeg lurer på om den jeg har makter å bære meg opp bakkene.

Jeg er forresten allerede tilbudt fluefiskekurs. Sykkel har jeg også. Sommeren blir levelig tror jeg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.150
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
...........
Jeg er forresten allerede tilbudt fluefiskekurs. ............
Advarsel: du risikerer å bli fullstendig hekta, og da kan pengene renne i 'High End Audio'-tempo.
Fluefiske har felles mentalitet med hifi: utsøkt glede i opplevelser basert på tekniske nyanser og raffinement.
Og hvis du ikke liker å bli våt og kald kan du jo leve livet ditt her: http://www.fluefiske.net/forum/
(offtopic ikke helt ulik her)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.798
Sted
Østfold
Er ganske kult med noen av disse fiskeprogrammene på Discovery. Det kommer en fiskespesialist med superutstyr og oppsøker de lokale fiskespesialistene som med pinner og hyssing fisker diger fisk og selvsagt får langt mer fisk enn programlederen :D

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Og det synes du passet godt med ditt firmas produkter og holdninger? ;D

Eller var det bare meg som så den linken? LOL ;D

Sorry, kunne ikke dy meg...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.798
Sted
Østfold
Hehe, der ga du meg et nytt markedsføringstriks jeg kan bruke på sentralen jo! ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hører til blant de som mener sivilisasjonen er tilbakelagt lenge før man kommer til Lasses.

Men enda er det langt igjen, bl.a. ca. 8 mil av dette.

Før man kommer til dette. Bildet ble veldig mørkt. Men, det så da virkelig sånn ut i Huset på prærien som var mitt "hjem" nr. 2 i en måned før vi flyttet til...

Bunkersen. Her er kjøkkenet.

Her er stua.

Her er utsikten fra soverommet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Jeg ser at jeg har det ganske godt, tross alt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
My sentiments exactly.

Jeg har fått fast jobb i Oslo og levert en nærmest tåredryppende søknad om å få begynne i den nye jobben.

"Det er bare å komme" sier de i byen. Jeg håper å høre "Det er bare å reise" fra de som til syvende og sist bestemmer...

Hvis ikke er det bare å glede seg til jul. :-\

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Men dette stedet er jo enda et godt argument for harddiskbasert avspilling. Laptop -> DAC -> Hodetelefoner. Her kan man få kvalitetstid med HELE musikksamlingen.

Topp Bunn