Overflatetemperatur på forsterker

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Jeg har en Musical Fidelity kW500 dual mono forsterker, med separat strømforsyning. jeg har den inni et skap bygd i mdf som er åpent bak, og med dør. Selv om døren framme er helt åpen, slik at det kommer luft foran og bak, så blir den meget varm i løpet av dagen. jeg kan legge hånden på den, og holde den der, men det kunne ikke vært mye varmere.

Jeg hadde den før i et åpent rack og jeg tenkte aldri over at det var et problem, altså temperaturen var lavere.

Spørsmålet er om jeg bør gå tilbake til det gamle systemet for å få ned temperature, eller om høy temperatur ikke betyr mye.

Hva er grensetemperaturen?

Aslak

N

nb

Gjest
Audiomix' første termodynamiske lov: "Kan du ta på det, er det ikke for varmt"

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
En grei hovedregel er at jo høyere driftstemperaturen er, desto kortere levetid kan du forvente.

Noen veldimensjonerte hull i bunnen av skapet vil vel gjøre nytten?

Mvh

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Delle:

Jeg har faktisk valgt å plassere forsterkeren øverst i skapet, slik at den ikke skulle varme opp komponenter "over". Men jeg kan jo vurdere noen hull på siden. Problemet er at skapet er "ferdig".

Saken er den at forsterkeren alltid står på. Det kan jeg jo la vær, men den krever så mye støm på oppstart, at strømmen går to-tre ganger for å få den igang. Jeg kan installere trege sikringer, så jeg kan slå den av oftere, og da "løses" jo problemet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Saken er den at forsterkeren alltid står på. Det kan jeg jo la vær, men den krever så mye støm på oppstart, at strømmen går to-tre ganger for å få den igang. Jeg kan installere trege sikringer, så jeg kan slå den av oftere, og da "løses" jo problemet.
[/quote]
Da har du et par ting å fikse slik at du enkelt kan slå av og på.
Hvis forsterkeren står på dobbelt så lenge som nødvendig, går den dobbelt så snart i stykker.

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.973
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
På tide å samle Audiomix' termodynamiske lover: ;D
1: "Kan du ta på det, er det ikke for varmt."
2: "Hvis forsterkeren står på dobbelt så lenge som nødvendig, går den dobbelt så snart i stykker."
3: "Hvis du aldri bruker forsterkeren, varer den evig."

Edit: Beklager milevis off topic.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Da har du et par ting å fikse slik at du enkelt kan slå av og på.
Hvis forsterkeren står på dobbelt så lenge som nødvendig, går den dobbelt så snart i stykker.
Ikke nødvendigvis dobbelt så fort istykker, releer får økt slitasje ved mange inn/utkoblinger.

Men det er en god ting å skru av utstyret når det ikke er i bruk for det forlenger levetiden, gjør det selv.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
SaltyDog skrev:
På tide å samle Audiomix' termodynamiske lover: ;D
1: "Kan du ta på det, er det ikke for varmt."
2: "Hvis forsterkeren står på dobbelt så lenge som nødvendig, går den dobbelt så snart i stykker."
3: "Hvis du aldri bruker forsterkeren, varer den evig."

Edit: Beklager milevis off topic.
Neby har vel en god del i kategori 3 ;D

Topp Bunn