Alt til hus og bolig Overflatebehandling av spisebord

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Jeg har fått meg et nytt spisebord i heltre av ask. Det er ubehandlet og da er spørsmålet hva jeg skal gjøre med det. Jeg har lyst å beholde fargen nærmest mulig slik den er i dag. Han som laget bordet sa at lakk var mer avslørende med tanke på hakk og striper, og dermed er vel olje kanskje det beste alternativet. Men hvilken skal man i så fall velge? Jeg tar imot alle tips med takk.

Frode
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Ved oljing får vet treet en mørkere farge? Hakk og riper i lakk er vel ikke noe tema, bortsett fra hvis du skal bruke bordet som hockeybane.
 
C

Cyber

Gjest
Lakk skaper jo en hinne som gjør at litt søl og slikt ikke setter merker i like stor grad som når oljet, det finnes også matt lakk om ønskelig. Avhengig av bruk er det vel begrenset hvor dype hakk man får i et spisebord så frem man ikke spiser som vikinger til midtvintersblot? :D
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Som et alternativ kan du vurdere grønnsåpe skuring. Du må riktig nok gjenta det fra tid til annet, men det hindrer smuss i å trekke ned i overflaten.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvitolje kan vel brukes på ask like godt som på eik. Det gir en lys og slitesterk overflate hvor uttrykket i treet bevares godt.
 

Thuek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
59
Antall liker
11
Enig med aam01. Hvidpigmenteret olie / bianco oil giver en slidstærk og stænkfast overflade og du kan beholde den lyse tone i træet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Oljede flater kan punktrepareres. Er det lakker må fort alt lakkes.
 

Stillhet

Medlem
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
19
Antall liker
4
Hardvoksolja fra Osmo kan absolutt anbefales. Lett å påføre, og fås også i matt utgave.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.576
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har en liten kanne med Osmo hardvoksolje med hvitpigment som jeg kjøpe ved en feiltakelse som du kan få til en god pris. Jeg har brukt ca 10ml.
 
Topp Bunn