Overflatebehandling av amerikansk valnøtt....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Da er første runde med olje påført....i det store og hele ganske udramatisk. Treverket virker ganske så tørt - så det blir nok noen runder med oljing!

    Mvh
    OMF
    Bilder er jo alltid stas :)

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja... Slik så det ut da jeg startet i dag. Da hadde treverket fått en runde med olje....





    IMG_0735.jpg


    Så pusset jeg det lett med 280 smergelpapir for å ta busten.
    Så oljet jeg skikkelig...og pusset litt med 400 papir.
    Før jeg tørket av for kvelden.

    IMG_0736.jpg


    IMG_0739.jpg


    Synes foreløpig dette ser bra ut!

    Vil dette bli mørkere med tiden...? Hva kan jeg eventuelt gjøre for at det skal bli mørkere...?

    Mvh
    OMF
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    UV gir mørkere treverk - spesielt det lyse vil ofte anta mørkere farge slik at forskjellen blir mindre. Voksing med mørk voks, gjør nok som bjarnetv skrier, alt en anelse mørkere - men ikke veldig, veldig mye.

    Om du ønsket skikkelig "mørkning" kunne du ha beiset, men det er litt i seneste laget nå.

    Litt vanskelig å se hvordan det egentlig ble pga avstand og lyset, men jeg har en mistanke om at du har vært litt gjerrig med olja -at påføringa ikke er jamn nok....

    Sannsynligvis kan du dra opp litt mer glans før du vokser med hvit "pad" på en slipemaskin el, ,men jeg tror voksen vil gjøre susen. Om du polerer olja, må du passe på at overflata ikke blir for varm slik at du smelter opp olja igjen slik at det ikke begynner å kladde. Og om det skjer, må du sikle overflata og gjenta prosessen - ingen skade skjedd altså, men litt mer arbeide i vente.

    Ble kanskje litt vagt, dette her, men det er vanskelig å være absolutt på avstand.

    BB
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Bruker olje og voks på pistolskjefter jeg har fått laget til meg i Canada og USA















    Ser pent ut og lukter godt - voksen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du får også pigmentert olje som vil gi litt mørkere preg, men ja - lasurbeis i forkant er nok egentlig løsningen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Har oljet litt mer og det kommer seg.

    De har nå blitt oljet 4 ganger - de siste 2 gangene har de fåptt lov til å stå litt lengre og jeg har brukt oljefilla flere ganger i prosessen.

    Synes i grunn resultatet er bra, men overflaten blir matt når oljen tørker - og da forsvinner også litt av dybden i treverket....

    Er det her voksen kommer inn i bildet...? Poleringsmaskin har jeg.....

    Mvh
    OMF
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du må legge emnet horisontalt og legge olja på med pensel - så mye at det akkurat ikke renner over kanten. Skal du gjøre det helt etter boka, skal du la det trekke en stund og der det blir matt, legger du på litt til.

    Men jeg tror du har greit med olje etterhvert - slip litt i den våte olja og tørk vekk alt overskytende og polér - og voks når overflata har herdet. Følg anvisningene på boksen - noe voks skal legges på varm og noen kald.

    Glem nå ikke å kaste eller forvare oljefilla di forsvarlig - det er veldig, veldig viktig.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Hvem selger vanlig bivoks for tiden?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Tenker på den typen som ble/blir brukt påf.eks. gamle tremøbler type lyst treverk, bondeantikviteter osv. Luktet furunål husker jeg, og gir en flott glød i treverket, smooth overflate.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har i de siste årene bare brukt kinesisk treolje fra Biltema.
    Har du på rikelig av den og la det nesten tørke før du polerer får du et blankere utseende som ligner matt lakk.
    Jeg har brukt det på gamle edeltremøbler og heltre benkeplater med meget godt resultat.

    Mvh Gaute
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn