Overdreven bass og grøtet lyd fra ny platespiller.

tomlek

Medlem
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
0
Hei, alle hifi-entusiaster! :)

Første posten min på forumet her og et lite spørsmål. Har følgende oppsett:

-System Audio Mantra 60 Fronthøytalere
-Clearaudio Concept Platespiller
-Clearaudio Nano Phono RIAA m/Nordost-kabler
-Hegel H200

Kjøpte nylig clearaudio concept og riaa trinn, men alle platene jeg spiller har veldig overdreven bass og utrolig grøtet lyd. Har ikke dette problemet med andre lydkilder som cd-spiller, ps3 osv. Noen som har en forklaring på hva som kan gjøre dette? Er det RIAA-trinnet skal tro?

Fulgte med forskjellige "load"-motstander og jumperkonfigurasjon for MM, MC og subsonic filter (on/off) på dette trinnet, men kan ikke si jeg er helt oppegående på dette området, så om noen kunne referert til en artikkel om forskjellen på MM og MC eller bare gitt en kjapp forklaring, hadde jeg vert veldig takknemlig. :)

-Tom

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.217
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Aaahh, høres ikke bra ut.
Men de to viktige bitene med informasjon mangler her

Hvilken pickup sitter på spilleren?

Hvem har montert pickupen?

Vennlig hilsen

Morten

tomlek

Medlem
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
0
Kjøpte ferdig montert modell fra soundgarden i Bergen, men i følge beskrivelsen, så er disse ferdig justert rett fra fabrikken, det eneste man må montere selv er drivbeltet og platetallerkenen. Hentet fra soundgarden sine sider:

"Clearaudio Concept leveres med den innovative nye Verify tonarmen og en høykvalitets moving magnet pick-up . Ettersom tonarmen er utstyrt med et magnetisk oppheng reduseres friksjon og er i tillegg mer motstandsdyktig mot skade, noe som muliggjør at spilleren kan leveres ferdig montert fra fabrikk.

Mens de fleste kvalitetsplatespillere leveres i kit-form og krever både montering og justering før bruk, er Clearaudio Concept et sjeldent unntak. Her leveres spilleren så ferdig montert som en platespiller kan være. Alt du trenger å gjøre er å montere drivbeltet og platetallerkenen. Alt av innstillinger ned til den minste detalj leveres ferdig justert fra fabrikken, klar for storslåtte musikkopplevelser."

Så virker litt rart for meg at lyden er sånn som den er.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det ser ut til at pickup-en er en Classic i følge testen i What HiFi, men bildet ligner vel en Concept? Begge er MM.
Ikke noe Soundgarden gidder å opplyse om ::)

Concept:
Frequency response: 22 Hz - 20 kHz
Output voltage: (@ 1 kHz, 5 cm/s): ~ 3.6 mV
Channel separation: (@ 1 kHz): > 20 dB
Channel balance: (@ 1 kHz): < 1 dB
Trackability: > 80 µm
Recommended tracking force: 2.0 - 2.5 g, optimal: 2.2 g
Coil impedance: (@ 1 kHz): 0.66 kOhm
Coil inductivity: 0.42 H
Loading impedance: 47 kW
Loading capacity: 100 pF
Cantilever: Aluminium
Weight: 10.0 g
Jeg har aldri vært borti at feil last og/eller sub filter har gitt dramatisk dårlig lyd, men det er klart å kjøre en MM i en MC RIAA kan låte røtent :)
Du er sikker på at du har koblet til RIAA-en rett? :)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
357
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Jeg ville ha sjekket stifttrykket. Lån deg en stifttrykkmåler og sjekke at stifttrykket er på de foreskrevne 2,2 gram.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Class skrev:
... men det er klart å kjøre en MM i en MC RIAA kan låte røtent :)
Du er sikker på at du har koblet til RIAA-en rett? :)
Jeg har tro på denne forklaringen. Å belaste med 100 ohm (eller lavere - MC) når belastningen skal være 47K ohm (MM), nærmest kveler signalet og særlig diskanten. En annen (teoretisk) mulig forklaring er at spilleren har innebygget RIAA-trinn. Bruker du Phono-inngang med RIAA-korrigering?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
En ting jeg har fått med meg (pc med studiomonitorer) er at det kan være stor forskjell på selve sangene som spilles av. Enkelte sanger har skikkelig trøkk med bass (60-90hz tydeligvis), mens andre (de fleste synes jeg) knapt har noe av bass som pirrer nysgjerrigheten.

Edit: Lurer på om det kanskje først og fremst er lyden fra en bassgitar som lager mest trøkk.

tomlek

Medlem
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
0
Da fjernet jeg lastmotstandene og satt jumperkonfigurasjonen over til MM (47k) med subsonic filter på og nå låter det virkelig som det skal. Tusen takk for hjelpen! Nå skal det spilles litt Pink Floyd og Zeppelin! :)

Topp Bunn