Overdose?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En lite brannfakkel på morrakvisten.....

Disse tankene fikk jeg ved å bla. lese i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17077.0/all.html

"Nei, her må det sterk lut til!
Tror at verdens politikere må penses inn på tanken om at all denne musikken som florerer og blir presset på oss over alt og til alle døgnets tider, skaper STORE PSYKISKE og FYSISKE skader for kommende generasjoner.
Dette vil koste verdenssamfunnet astronomiske summer i årene som kommer.
Musikk er ikke bare til det positive. Jeg tror verden er i ferd med å ta en overdose........ "

Litt flåsete dette, men samtidig ser jeg i mitt arbeid, at det ligger litt alvor bak dette jeg skrev her.
Er jeg litt på tuppa her eller er det flere som tenker i disse baner?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Du er ikke på tuppa i det heletatt.

I den perioden jeg har frekventert hfs, har jeg ved flere anledninger gjort et utrop mot dette fenomenet som kort og godt kan kalles "ræva lyd"

Som kunde og platekjøper har vi i utgangspunktet et valg. Likevel blir det litt mer nyansert, fordi man gjerne ønsker muligheten til å lytte til den aktuelle artisten.

Jeg har ved et par anledninger faktisk sendt epost til selskapet/og band og fortalt dem i klartekst hva jeg mener om kvaliteten på det de selger til oss (musikk)forbrukere.

Ved den ene anledningen kom jeg faktisk i dialog med produsent og band.
Vedkommende hadde benyttet en datamaskin til å produsere en veldig tung basstromme, som de deretter hadde komprimert i filler. Smart ???
Først svarte de at de var veldig fornøyd med lyden på plata. Etterhvert som jeg konkretiserte mer spesifikk hvilke feil jeg forsøkte å påpeke, erkjente de at lyden nok "kunne" oppfattes slik på hva de definerte som "ekstem-annlegg", men at den generelle (radio) lytter var mest tjent med at musikken ble presentert slik.

Personlig tror jeg det er mest å hente med slike henvendelser, på artistnivå. Vi kan vel erkjenne at muligheten til å reprodusere god lyd, er blitt mer tilgjenglig uten at det koster så mye. Det burde da være enhvær artist ønske om at de som velger å lytte til deres musikk, kan høre hva de kan.

Eller kan vi konkludere med at 95% av dagens artister er så forb.... kortsiktige at de gir beng bare de får noen få kroner for deres 1-2 uker på VG-lista?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kan man virkelig trekke sammenhenger mellom hitlister og overdose?

I

ijustpop

Gjest
Ja nå kom det et litt usakelig innlegg inni mellom her..
Men det blir spennende å se hva som skjer etterhvert nå. Det vokser opp en generasjon som kun har lasted ned musikk ulovlig og aldri brukt en krone av sine lommepenger på å kjøpe cd'er. De fleste av disse kommer nok aldri til å kjøpe noe særlig cd'er og audiofile og folk litt opptatt av god lyd kommer etterhvert til å bli et viktig(ere) inntektsgrunnlag for bransjen. Se f.eks på hvordan Big Dipper har utviklet seg til virkelig å 'catere' (noen som har et godt norskt ord for dette?) for kunder som er opptatt av god lyd.
Legg også merke til at Platekompaniet satser betydlig mer på klassisk nå. De har innsett at kidsa ikke kjøper plater lenger.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Nja, la oss ikke bli for deprimerte. Det skjer ting. Folk er i ferd med å forstå at komprimert mp3 er ganske dårlig i forhold til hva som faktisk ligger i innspillingen.

Ta min datter. 17 år, venneflokk i samme alder. De liker Fiona Apple, Pinback, Lily Allen. Alle artister de har oppdaget på nettet, gjennom nedlasting av filer.
De har kjøpt CD-er med disse artistene - og elsker å overta lytterommet mitt og "guffe på" -- og alle som én: "Fy faen så mye bedre det er!"

De vet hva de skal bruke penger på når lønninga tillater det.

S

Slubbert

Gjest
johna skrev:
"Nei, her må det sterk lut til!
Tror at verdens politikere må penses inn på tanken om at all denne musikken som florerer og blir presset på oss over alt og til alle døgnets tider, skaper STORE PSYKISKE og FYSISKE skader for kommende generasjoner.
Dette vil koste verdenssamfunnet astronomiske summer i årene som kommer.
Musikk er ikke bare til det positive. Jeg tror verden er i ferd med å ta en overdose........ "
Dette innlegget bør fjernes før det leses av en politiker som derpå hengår og forbyr musikk.

^^^ Jeg var ikke klar over at Amy Winehouse hadde blitt feit.

I

ijustpop

Gjest
Soundproof skrev:
Nja, la oss ikke bli for deprimerte. Det skjer ting. Folk er i ferd med å forstå at komprimert mp3 er ganske dårlig i forhold til hva som faktisk ligger i innspillingen.

Ta min datter. 17 år, venneflokk i samme alder. De liker Fiona Apple, Pinback, Lily Allen. Alle artister de har oppdaget på nettet, gjennom nedlasting av filer.
De har kjøpt CD-er med disse artistene - og elsker å overta lytterommet mitt og "guffe på" -- og alle som én: "Fy faen så mye bedre det er!"

De vet hva de skal bruke penger på når lønninga tillater det.
Vi får se. Det virker som om de som bor sentralt til laster ned musikken og går på konsertene. Joanna Newsom f.eks hadde ikke solgt 3000 eks av sin siste plate (debuten langt færre) en gang når hun solgt ut Rockefeller to måneder før konserten. Oppsiktsvekkende. Og det er ikke det eneste eksempelet. Artister får spenna sine, men det blir nok mer og mer gjennom turnering og sponsoravtaler.

Selv så ofret jeg alt for plateshopping når jeg var tenåring. Handla klær på Fretex (den gang en skinnjakke kosta 20 spenn hos fretex), lot håret vokse (det kosta en cd å dra til frisøren), -alt for å få råd til flest mulig plater.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Wergeland skrev:
Ja nå kom det et litt usakelig innlegg inni mellom her..
Sånn går det når dere driver og legger ut youtube-snutter, som det er sperret mot på min jobb-pc. :mad:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå er det kanskje lett å dra for sterke linker til Loudness War -( i og med at jeg linket til den tråden) men det jeg også er bekymret for, som jeg prøvde å få frem, er rett og slett om det blir for mye INPUT av musikk i dagens samfunn? Rett og slett for mye overalt?
Et eksempel som jeg ble sjokkert over, da jeg selv ikke oppdaget det før det var gått noen minutter..."muzak" under en hel naturdokumentar....absolutt ikke stillt ett eneste sekund. Hva i helv....?!!

JEG VIL HA "RETTEN TIL Å VELGE" NÅR JEG SELV VIL HØRE PÅ MUSIKK!

Sterke ord med konsekvenser både på den ene og andre måten......

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
johna skrev:
Nå er det kanskje lett å dra for sterke linker til Loudness War -( i og med at jeg linket til den tråden) men det jeg også er bekymret for, som jeg prøvde å få frem, er rett og slett om det blir for mye INPUT av musikk i dagens samfunn? Rett og slett for mye overalt?
Et eksempel som jeg ble sjokkert over, da jeg selv ikke oppdaget det før det var gått noen minutter..."muzak" under en hel naturdokumentar....absolutt ikke stillt ett eneste sekund. Hva i helv....?!!

JEG VIL HA "RETTEN TIL Å VELGE" NÅR JEG SELV VIL HØRE PÅ MUSIKK!

Sterke ord med konsekvenser både på den ene og andre måten......
Enig! Rene musikkhelvetet til tider, med dårlig avspillingskvalitet riktignok, men overalt.

Var på House of Oslo forleden. Der spilte de faen ta meg "Being There" av Tord Gustavsen trio over PA!!!
Handlelyder, rop og kassaklirr - og Jarle Vespestad som svisjer over trommene med vispene sine.

Topp Bunn