Over til LINUX ... Foobar ?

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Hei !
Ønsker nå å gå over til Linux (skulle ha gjort det for lenge siden)

...men det er noen skjær i sjøen.

Mine kjære program som Foobar, EAC, Mp3tag m. flere finnes jo ikke for Linux.

Har noen tips ?

Og om jeg må falle så dypt å bruker WINE for å kunne kjøre Foobar (noe jeg ikke har prøvd),
Hva da med ASIO, kernel streaming?

Hilsen en som er veldig takknemlig for svar.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har valgt DeaDBeeF som avspillingsprogram under Linux, men det er ikke like fancy som FooBar 2000. Det finnes flere, selvsagt.

Asio får du heller ikke (gratis?) til Linux, såvidt jeg vet. Den medfølgende lyddriveren er ganske low latency i utgangspunktet, så det skal ikke bety så mye.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Linux sine avspillere er, akkurat som det meste annet på markedet, dessverre en haug med dritt kontra foobar2000 (jeg gidder ikke en gang å være litt demokratisk selv om jeg er linux-mann). Dette gjelder imidlertid når det kommer til funksjonalitet og muligheter. Om målet er å ha tilgang på et greit musikkbibliotek og avspille musikken din så finner du flere kandidater.

Både EAC og mp3tag ekvivalenter savnes også sårt når det kommer til ren og skjær stabil robust funksjonalitet. Men igjen, det finnes alternativer til begge om du godtar mindre konfigurasjonsmuligheter og enklere funksjonalitet (men fremdeles nok til å tilfredsstille de aller aller fleste)

ASIO er egentlig ikke noe tema for avspilling på Linux. Bitperfect avspilling fungerer ofte out-of-the box litt avhengig av driver.

Jeg ville vurdert en løsning basert på MPD (music player daemon) som da er serverdelen som kjører på Linux. Klientprogramvaren laster du ned til din ønskede platform, dvs iphone/ipad, android, linux, Windows, OS X og tilsvarende.
Klientprogramvaren styrer da serveren via nettverk og du har en rekke mer eller mindre (mest mindre) vellykkede klienter. Den mest egnede jeg har funnet heter Gnome Music Player Client (gmpc) for alle PC-platformer, samt et par ikke fullt så gode klienter til mobiltelefoner. Den beste mobile klienten har iphone/ipod/ipad så vidt jeg har skjønt

Linux/MPD er samme løsning som mange såkalte high-end filavspillingssystemer benytter, f.eks Bryston BDP-1 og Auraliti PK100 med flere.
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Bruker foobar2000 under wine i Linux, funker veldig fint. Noen små mangler, bl.a. kan man ikke dra-og-slippe mapper og filer inn i avspillervinduet.

Når det gjelder mp3tag, så skal Puddletag være vel så bra - den er basert på mp3tag, og utviklerne har gjort den ennå kraftigere. Har nettopp installert den, har ikke fått testet den noe særlig ennå.
Ellers har jeg også med hell installert mp3tag vha. wine.

Her er guiden jeg brukte for Foobar-installasjonen i Ubuntu:

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=54933
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Hmm. Er selv ny til Ubuntu. Det var ikke mye godt å si om Banshee?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Clementine kan være verdt et forsøk, bassert på amarok. For første gangs brukere så er Linux Mint et ypperlig valg, denne er basert på Ubuntu, så en kan benytte Ubuntu forum for hjelp.
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Du kunne jo definert kategorier for oss som ikke er helt inne på disse win32 programmene.

Amarok er fint til avspilling og mediatags. Du har jo andre ting som rhythmbox eller velkjente VLC.

På videosiden er det igjen VLC, mplayer, xine, totem og diverse andre ting.

Skal du ha en traver på sistnevnte er MusicBrainz Picard fin

Av rippeprogrammer er rubyripper uovertruffen som frontend til de mer avanserte programmene den gjør seg bruk av. Sikker rip er sikker rip.

Edit: @stejorge: Linux mint har også en versjon basert på debian, 100% kompatibel, hvilket er en mye bedre ide enn å basere seg på 3djeparts debian.

Debian?Ubuntu?Mint gir mindre mening enn Debian?/Mint. Rullende lanseringsplan er enklere å forholde seg til enn at ting i verste fall knekkes hver 6mnd.
 
Topp Bunn