Over 20 års lagring for vinylen min er over...!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    2.030
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Som nevnt i mitt forrige innlegg, så kjøpte jeg en klassisk Thorens TD 160 B MkII etter at jeg våknet fra min over 20 år lange vinyldvale. Dette ga så absolutt mersmak, så nå har jeg kjøpt en maken spiller til mitt anlegg nr 2. Dog med en annen arm; SME 3009 SII Improved. Denne armen lar seg lett modifisere til å takle en tung og stiv MC pickup, noe som jeg foretrekker. Dette er beskrevet her: http://www.hifisentralen.no/forumet...e-3009-sii-ga-r-det-ann-da-3.html#post2328001.

Så jeg fortsetter ferden langs den forjettede vinylveien, nå med 2 vinylsnurrer! :)

SME_001.jpg

SME_002.jpg

Mvh Salty

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    2.030
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Neida, den nye spilleren er til anlegg nr 2. :)

Apropos alt utstyret: Jeg kjøpte spilleren av en hyggelig vinyl- og Thorensentusiast på Kongsberg. Der kunne jeg se flere spillere enn jeg har fingre...! (og jeg har alle i behold.) Artig med entusiasme.

Mvh Salty

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    2.030
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har levd i mange år. Men jeg har mange huller i min musikkunnskap. Wishbone Ash er ett av dem. Er dette noe bra...? Og hvor bør jeg begynne...?

(Som tidligere fortalt, så kom jeg over en batch vinyl inne i Oslo for en stund siden. 7-800 lp'er. Jeg har foretatt en grovsortering, men det kan finnes enda flere av Wishbone Ash.)

Wishbone_Ash.jpg

Mvh Salty

V

vinyl-mannen

Gjest
    Søppel alt sammen , send alle(800) skivene til meg så skal jeg sortere for deg.:D
    mvh
    :)

V

vinyl-mannen

Gjest
    Deres Pilgrmage, Wishbone four og Live Dates regnes vel som noe av deres bedre, selvsagt Argus.:)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.345
    Torget vurderinger
    1
    Wisbone Ash: de tre første (wishbone ash, Pilgrimage, Argus) pluss liven er essensiell. Førsteskiva er kanon. En av tidenes debutplater....
    Desverre degenererte de etterhvert til kjedelig boogierock.....

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    971
    Torget vurderinger
    7
    Så wishbone ash på rockefeller i noe som må ha vært 96, kanskje!? Min første tur på rockefeller. Har blitt noen siden :) Argus og Pilgrimage er finfine skiver!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.539
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Men redningen var nær - "The Wall" finnes i en flunke ny 2016-utgave. Jeg har i kveld lyttet igjennom de 4 platesidene. Og du hildrande du - hvilket verk dette er. Storslagent og mektig, og gjennomarbeidet. Lages det sånt i dag...? Og lyden da - klar som en fjellbekk, og med et bunndrag som av et fossefall. Nydelig! ;)

Vis vedlegget 401052

Her er litt info om vinylutgaven av 2016. Den er nennsomt mastret av James Guthrie, Joel Plante og Bernie Grundman. De har tatt utgangspunkt i de originale analoge mastertapene, og gjort en kjempejobb. Så langt mine gamle ører er i stand til å bedømme.

Vis vedlegget 401053

Mvh Salty
    Når denne ble lansert for et par uker siden var informasjonen noe tvetydig mht om dette var en ny remastring, eller en re-issue av 2012 utgaven. Jeg fikk min lokale vinyl-pusher til å kontakte Warner, og de hevdet at det (som mye tilsa) en re-issue av 2012 utgaven.

Men, nå begynner jeg å lure på om det kan være rett. Et par andre her inne har, som du, gitt uttrykk for at lyden er svært bra, hvilket den egentlig ikke er på 2012 utgaven (sett opp mot 1979 pressingen).???

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    2.030
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Nå har ikke jeg hørt 2012-utgaven av "The Wall" på vinyl, men 2016-utgaven tilfredsstiller i alle fall meg (og mine gamle ører). Og info-tagen forteller jo i klartekst at 2016-utgaven er mastret på nytt av de nevnte tre herrer, med utgangspunkt i de originale analoge mastertapene.

Pink_Floyd_The_Wall_Info.jpg

Mvh Salty

Røroman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2012
    Antall liker
    86
    Sted
    Skafjellveien 90 , 3076 Sande i Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    20 år uten peisknitter ? Godt å komme ut av tørka vil jeg tro. Og Dynavector pickup har vært min favoritt i alle år, så nå har du mange gode stunder foran deg nå da vi går mot mørke og kulde med mye innekos. Håper vi får til en lytteaften i løpet av måneden i regi av Eble. Jeg er klar.

Mvh Røroman

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.382
    Sted
    Trondheim
    Vi får se hva som skjer her. Min Kenwood KD-500 med Grace-707 mk2 arm har stått ubrukt i ca 20 år. Den har vært utstyrt med en low-output MC pickup, noe som i sin tid fungerte godt (selv om armen vel skal fungere best med en MM-pickup). Jeg har manglet en step-up med nok output, så den har ikke vært i bruk på lange. For noen år siden kjøpte jeg en brukt C-J et2 med MM RIAA-trinn, og jeg tenkte at etter hvert at det er litt for dumt å ha en vinylspiller stående som ikke blir brukt. Spesielt siden jeg fremdeles har ca 1500 LPer stående, så her om dagen kjøpte jeg en MM pickup til armen. Armen skulle vist i sin tid være spesiallaget for Shure V15, så jeg fikk tak i en Shure 97xE. 1300 kr. for en OK MM-pickup som skal passe veldig godt i armen er jo greit som et forsøk. Skulle det vise seg å ikke fungere så har man tapt 1300 kr - det kan jeg leve med. Så får vi se hva som skjer. Har prøvd den ut med en LP så langt (Different ways med The Difference), og det lyder jo helt greit, uten at jeg skal si at det lyder bedre enn noe annet. Jeg kjøpte spilleren mens jeg var student - ca i 1976, så den har jo noen år på baken, men selv uten noe vedlikehold på 40 år, og etter å ha stått ubrukt i 20 drar den i gang uten problemer. Motoren går jevnt og den lager ingen ulyder. Spilleren står i et rack som står rett på et betonggulv støpt på fjell, så ingen problemer med tilbakekobling.
    Vi får se hvor mye den blir brukt.
    Resten av anlegget: C-J et2, C-J MTF 2250, SF Guarneri Memento. Det lyder relativt greit :)

Sist redigert:

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    2.030
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Høytid i heimen!

Snart ett år siden jeg skrev i denne tråden, så nå kliner jeg til med denne:
    Pakke i posten i dag fra Elusivedisc, med "A Salty Dog" inni. MFSL utgave på vinyl.
    Første gjennomspilling er gjennomført. Musikken er jo velkjent, og jeg er veldig fornøyd med lyden.
    Svært lite overflatestøy, flott dynamikk, og en behagelig bass. Det siste er kanskje et MFSL-triks...?
    Som sagt, det er høytid i heimen! :cool:

Salty_Dog_MFSL_001.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn