Over 10.000,- i årsavgift for dieselbiler...!?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Sommeren 2006 kjøpte jeg en dieselbil i den tro at jeg forurenset mindre pga. mindre forbruk. Honda Accord 2,2 i-CTDI. En kjempebil! Alt vel så langt.

Så kommer meldingen om omlegging av avgiftspolitikken på biler. Det resulterte i at min bil fikk en avgiftsreduksjon på hele 43.000,-, som blir et direkte tap for meg.

I dag kom nyheten at vår kjære regjering vil øke årsavgiften med ca. 3,5 x for dieselbiler, altså ca. 10.000,-. Enda en nedtur. Prisen på min bil vil falle ytterligere i pris og vanskelig å omsette.

Jeg vet ikke om jeg skal grine eller le...!!! :( ??? ;D :-[

Hva blir det neste?

Kabeldragern

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
"Tuff luck" ! eller "Shit happens" !

Livet kan være bra brutalt enkelte ganger, men på den annen side så burde slike stunt ikke overaske noen. De som stemte rød/grønt gjorde det vel fordi de ønsket det slik !? Vi som ikke stemte rød/grønt gjorde det nettopp for å unngå nettopp slike ting !! :p

A

Akle

Gjest
ha ha, dere tapte

surt med bilen, men det er vel bare et forslag?

O

om.s

Gjest
Flytt til ett mer bilvennlig land, så kjøp en bil med 200hk og turbo (02 mod) stasjonsvogn og blandt det sikreste du kan kjøre på veien, betal så 2200,- i vei avgift for den ca 1700kg tunge bilen, det er bilhold det.. ;) ...

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjøp et monster av en bil i det landet du får mest igjen for pengene. Behold de utenlandske skiltene og skaff en turkmenistansk aupair som sjåfør. Denne kan bo i bilen eller et telt og betales med lommepenger, (og likevel reise hjem med 10 årslønner etter en sesong). Har man bilen på leasing f.eks. kan man bytte hver 6 måned slik at man ikke kommer i konflikt med tollvesenet.

Eller ennå bedre organiser dette som et firma. Sett opp en brakkeby for sjåførene og del utgiftene med flere. Slik sett kan dette bli en ren utgift som man kan kreve skattefradrag for heller enn en gode som skal beskattes.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I min naivitet har jeg sendt brev til Statsministerens kontor.
Måtte det hjelpe.... (Hahahaha - kanskje en søknad om naivitetsminister i HFS-regjeringen?)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.376
Torget vurderinger
1
I min naivitet har jeg sendt brev til Statsministerens kontor.
Måtte det hjelpe.... (Hahahaha - kanskje en søknad om naivitetsminister i HFS-regjeringen?)
Du skal vel bli samferdselsminister du også....? 8) 8) 8)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Relax, det får de aldri igjenom.
Siv Jensen vil rope og bære seg.
Trudde vi skulle bli belønnet for å kjøre miljøvennlig jeg.

Har du link til den nyheten?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har stemt AP i alle år, er arvelig belastet, har været politisk aktiv.... men nå er jeg faen meg i tvil. Hva er det de holder på med? Noen vil kanskje hevde at jeg snakker for "min syke mor". Det er ikke tilfelle! Det er mye og mangt denne gjengen svikter på!!

K.

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal du være miljøvennlig får du holde deg til sykkel og hundespann.

All motorisert samferdsel er miljøfientlig.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Er enig at sykkel, hundespann, reinsdyr og apostelens hest er miljøvennlig.
Men det blir helt feil synes nu jeg å skru opp avgifter slik at bare Røkke og co har råd til bil.
Enten alle eller ingen, mener nu jeg.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
få ned prisen på alt, bruk noe helvetes med oljepenger, øk lønningene og senk skattene.
Slik at vi kan bruke enda mer på tant og fjas, evt i sverige, hvor det da er enda billigere.
Drikk importøl, støtt for faen ikke det lokale bryggeriet (om du har). Når du drikker importølet kan du samtidig si "men jeg liker den lokale best" samtidig som du klager over at det legges ned arbeidsplasser her i landet.
Bruk kjeft på vekterne på flyplassene, det er nemlig HVER enkelt av de jævlene som har satt opp at, har du tykke sko, da skal skoene gjennom maskina.
Kast bilen i sjøen og ta det på forsikringa, ja for all del, vi kan mer enn gjerne ta igjen for høye forsikringspremier når vi først skal kjøpe ny bil.

Ikke se opp når du går i butikken, men bus inn i alle som går i din vei, flytt deg spesielt ikke når noen kommer med vareleveranse som helt tydelig veier mer enn den jævla nipsvogna du har med deg. Si for all del ikke unnskyld om du dulter borti, og finn for faen meg for all del ikke på å holde døra åpen for den som kommer etter deg.

Si ikke takk når du går av bussen, det er sjåførens egen feil at han sitter der han sitter, ikke faen om du skal være høflig.

Hold for all del ikke fartsgrensen, men kjør 10 under, det irriterer IKKE de bak at du er en komplett udugelig fjott av en tosk som ikke greier å kjøre de gitte 80, for det kan jo være glatt. Ja, det er glatt når det suser av dekkene, er +2 og generelt ekstremt lite snø.

Sånn, takk!

edit: nei, ikke ment ondt mot trådstarter, bare få ut litt fortrengt aggresjon :)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.376
Torget vurderinger
1
1 - 0 til deg! Men hvem er du??

K.
Please allow me to introduce myself
I'm a man of wealth and taste
I've been around for a long, long years
Stole many a man's soul and faith

And I was 'round when Jesus Christ
Had his moment of doubt and pain
Made damn sure that Pilate
Washed his hands and sealed his fate

Pleased to meet you
Hope you guess my name
But what's confusing you
Is just the nature of my game

I stuck around St. Petersburg
When I saw it was a time for a change
Killed the czar and his ministers
Anastasia screamed in vain

I rode a tank
Held a general's rank
When the blitzkrieg raged
And the bodies stank, Oh!

Pleased to meet you
Hope you guess my name,
And what's confusing you
Is just the nature of my game,

I watched with glee
While your kings and queens
Fought for ten decades
For the gods they made

I shouted out,
"Who killed the Kennedys?"
When after all
It was you and me

Let me please introduce myself
Been around for many a year
Laid many a man's soul to waste

Pleased to meet you
Hope you guessed my name
But what's confusing you

Just as every cop is a criminal
And all the sinners saints
As heads is tails
Just call me Lucifer
'Cause I'm in need of some restraint

So if you meet me
Have some courtesy
Some sympathy, and some taste
Use all your well-learned politesse
Or I'll lay your soul to waste, YEAH!

Pleased to meet you
Hope you guessed my name
But what's confusing you

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er dette vedtatt? Når skal det eventuellt opp i stortinget?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Please allow me to introduce myself
I've been around for a long, long years
Stole many a man's soul and faith

And I was 'round when Jesus Christ
Had his moment of doubt and pain
Made damn sure that Pilate
Washed his hands and sealed his fate

Pleased to meet you
Hope you guess my name
But what's confusing you

I stuck around St. Petersburg
When I saw it was a time for a change
Killed the czar and his ministers
Anastasia screamed in vain

I rode a tank
Held a general's rank
When the blitzkrieg raged
And the bodies stank, Oh!

Pleased to meet you
Hope you guess my name,
And what's confusing you
Is just the nature of my game,

I watched with glee
While your kings and queens
Fought for ten decades
For the gods they made

I shouted out,
"Who killed the Kennedys?"
When after all
It was you and me

Let me please introduce myself
Been around for many a year
Laid many a man's soul to waste

Pleased to meet you
Hope you guessed my name
But what's confusing you

Just as every cop is a criminal
And all the sinners saints
As heads is tails
Just call me Lucifer
'Cause I'm in need of some restraint

So if you meet me
Have some courtesy
Some sympathy, and some taste
Use all your well-learned politesse
Or I'll lay your soul to waste, YEAH!

Pleased to meet you
Hope you guessed my name
But what's confusing you
Ok. 2 - 0 til deg.

Drister meg til å hevde 2 - 1 i og med at du har interessert deg så mye for hva jeg skriver at du har sjekket min identitet.

Det tar jeg som et kompliment!

K.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Har du en link til dette?
Har leita rundt på nettet finner ingenting om dette jeg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
få ned prisen på alt, bruk noe helvetes med oljepenger, øk lønningene og senk skattene.
Slik at vi kan bruke enda mer på tant og fjas, evt i sverige, hvor det da er enda billigere.
Drikk importøl, støtt for faen ikke det lokale bryggeriet (om du har). Når du drikker importølet kan du samtidig si "men jeg liker den lokale best" samtidig som du klager over at det legges ned arbeidsplasser her i landet.
Bruk kjeft på vekterne på flyplassene, det er nemlig HVER enkelt av de jævlene som har satt opp at, har du tykke sko, da skal skoene gjennom maskina.
Kast bilen i sjøen og ta det på forsikringa, ja for all del, vi kan mer enn gjerne ta igjen for høye forsikringspremier når vi først skal kjøpe ny bil.

Ikke se opp når du går i butikken, men bus inn i alle som går i din vei, flytt deg spesielt ikke når noen kommer med vareleveranse som helt tydelig veier mer enn den jævla nipsvogna du har med deg. Si for all del ikke unnskyld om du dulter borti, og finn for faen meg for all del ikke på å holde døra åpen for den som kommer etter deg.

Si ikke takk når du går av bussen, det er sjåførens egen feil at han sitter der han sitter, ikke faen om du skal være høflig.

Hold for all del ikke fartsgrensen, men kjør 10 under, det irriterer IKKE de bak at du er en komplett udugelig fjott av en tosk som ikke greier å kjøre de gitte 80, for det kan jo være glatt. Ja, det er glatt når det suser av dekkene, er +2 og generelt ekstremt lite snø.

Sånn, takk!

edit: nei, ikke ment ondt mot trådstarter, bare få ut litt fortrengt aggresjon :)
Jeg er egentlig litt enig i det du sier, men jeg synes denne regjeringens omlegginer kommer litt fort!

Litt etter litt, en forutsigbar politikk er mitt syn.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har stemt AP i alle år, er arvelig belastet, har været politisk aktiv.... men nå er jeg faen meg i tvil. Hva er det de holder på med? Noen vil kanskje hevde at jeg snakker for "min syke mor". Det er ikke tilfelle! Det er mye og mangt denne gjengen svikter på!!

K.
;D

Du får stemme Frp ved neste valg du da... så tenker jeg at dette ordner seg... ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
Kjøp et monster av en bil i det landet du får mest igjen for pengene. Behold de utenlandske skiltene og skaff en turkmenistansk aupair som sjåfør. Denne kan bo i bilen eller et telt og betales med lommepenger, (og likevel reise hjem med 10 årslønner etter en sesong). Har man bilen på leasing f.eks. kan man bytte hver 6 måned slik at man ikke kommer i konflikt med tollvesenet.

Eller ennå bedre organiser dette som et firma. Sett opp en brakkeby for sjåførene og del utgiftene med flere. Slik sett kan dette bli en ren utgift som man kan kreve skattefradrag for heller enn en gode som skal beskattes.
Og du har gått Ligningsetatens revisorskole ? Ferdig med pliktårene og jobber i det private ? Tjener grovt med penger ?

Svarer du nei på ett eller fler spørsmål har du trådt feil i livet !! ;D ;D Naturlige anlegg har du iallefall. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
Jeg har stemt AP i alle år, er arvelig belastet, har været politisk aktiv.... men nå er jeg faen meg i tvil.
K.
Ja ungdommelige feilgrep kalles slikt, men der finnes tilgivelse og frelse også for slike synder. Så fatt håp unge mann !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
Sånn, takk!

Føles det bedre nå, eller trenger du en klem ? ;D

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
ikke overrasket. gir de noe som helst tar de med andre hånden.
fader så dum folk er i dette landet. vi garanterer fast lav barnehagepris... nei det gjør vi ikke! lover ditten og bryter datten... alle aksepterer hva som helst
kutt masse avgifter på dieselbil og 3doble årsavgiften for de samme bilene ET år senere og alt er tjent inn igjen... skalkeskjul

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Finner ikke noe om det på nettet. Hvor fant du det?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Finner ikke noe om det på nettet. Hvor fant du det?
Har kun hørt det på nyhetene på P1 sist fredag. Der refereres det til at Sverige og EU har lignende differensiering og at det foreløpig kun er et forslag...

K.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har kun hørt det på nyhetene på P1 sist fredag. Der refereres det til at Sverige og EU har lignende differensiering og at det foreløpig kun er et forslag...

K.
Håper at de med vett i skallen får tatt rotta på de folkvealgte haiene.!
Jeg har nemlig tenkt tanken på å bytte ut min Caravelle VR-6 med TDi etter hvert..

Slogan til Transportbånd&Service er:
Intet er umulig... det umulige tar bare lengre tid..
Du jobber vel ikke for dem.?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
Nå må du våkne mann !! De har flertall og gjør akkurat som de vil, uansett hva Siv og Erna mener og bæljer ! :eek:

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1

Ok ;D Har bodd 3 år i sverige hadde dieselbil 4500 i årsavg. Bensinbil 1400 i årsavg. og mc 75 :eek: kr i årsavg.
Kansje på tide å se på mc igjen snart... ;D(som om det kommer til å bli billigere). diesel går opp og de andre prisene blir fryst.. :-[

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Grrrrr!

Her forsøker en stakkar å tilpasse seg avgiftsystemet som best man kan for å få kronene til å strekke til, og hver gang kommer det en avgiftskåt statsråd og roter til alt! Jeg vet ihvertfall hva jeg IKKE skal stemme ved neste stortingsvalg, og for å gjøre et poeng ut av det så gjelder det samme lokalvalgene.

Skal de gjøre dette skikkelig, så bør de heve avgiftene for alle dieseldrevne kjøretøyer, men tungtransport og bønder slipper vel unna igjen, tenker jeg. Det er på tide at NAF erklærer at de har en politisk agenda og går klart ut med hva man bør stemme for å få det levelig som bilist!

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.376
Torget vurderinger
1
Det er jo litt begredelig at vekslende myndigheter ikke greier å forholde seg til den motsigelsen at dieselbiler er dårligere enn bensinbiler på nærforurensing (ulempe i byer), mens de er bedre enn bensinbiler på Co2 (fordel utenfor tettbebyggelse).
Og siden man har problem med å både stimulere befolkningen til å velge bensin og diesel samtidig, later det til at myndighetene veksler annenhvert år...

Dette kan ikke løses før vegprising blir innført som erstatning for høy avgift på kjøp av bil. Da har man muligheten for å avgiftsbelegge bruk av diesel fordelaktig ved kjøring utenfor tettbebygd strøk, og ufordelaktig ved kjøring i byer. Og forbrukeren kan ta sine valg basert på kjøremønster.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Grrrrr!

Her forsøker en stakkar å tilpasse seg avgiftsystemet som best man kan for å få kronene til å strekke til, og hver gang kommer det en avgiftskåt statsråd og roter til alt!  Jeg vet ihvertfall hva jeg IKKE skal stemme ved neste stortingsvalg, og for å gjøre et poeng ut av det så gjelder det samme lokalvalgene.  

Skal de gjøre dette skikkelig, så bør de heve avgiftene for alle dieseldrevne kjøretøyer, men tungtransport og bønder slipper vel unna igjen, tenker jeg.  Det er på tide at NAF erklærer at de har en politisk agenda og går klart ut med hva man bør stemme for å få det levelig som bilist!
Hallo!

Vil du virkelig at alt det du kjøper i butikkene rundt om skal bli DYRERE bare fordi du ikke tåler at nyttekjøretøyer som traktor og lastebil skal slippe denne avgiften? Alt skal til syvende og sist betales av sisteleddet, nemlig deg og meg.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Årsavgiften er den mest urettferdige avgiften i bilholdet: Jo mere du kjører så utgjør andelen av årsavgiften mindre og mindre.

Motsatt altså om ei gammel kjærring utpå landet må ha bil fordi butikken er langt unna, kanskje hun kjører 2.000 km i året, vil hun måtte betale mye mere pr km enn hva en som f.eks kjører 20.000 km pr. år hva årsavgiften angår...

Fjern all årsavgift og legg denne på drivstoffprisene heller. Da vil de som bruker bil mest, betale mest og vice versa.
DET er rettferdig!

K.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.896
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For ikke å snakke om hvor urettferdig det er at de som kjører lite må betale like mye for bilen som de som kjører mye, her synes jeg forhandlerbransjen bør begynne å ta litt mer hensyn til de som bare trenger bilen litt......

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For ikke å snakke om hvor urettferdig det er at de som kjører lite må betale like mye for bilen som de som kjører mye, her synes jeg forhandlerbransjen bør begynne å ta litt mer hensyn til de som bare trenger bilen litt......
Saklig. Artig... ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vil du virkelig at alt det du kjøper i butikkene rundt om skal bli DYRERE bare fordi du ikke tåler at nyttekjøretøyer som traktor og lastebil skal slippe denne avgiften?
Hvis et minimalt varepåslag betyr at jeg sparer 8000 på årsavgiften, så ja. Jeg har ingen tro på at dette vil medføre en enorm økning. Jeg er for øvrig enig med dem som sier at årsavgiften er urettferdig. Den blir jo billigere desto mer man kjører, og har en dårlig effekt hvis målet er å ramme dem som belaster miljøet mest. Legg det på drivstoffprisen istedet, og avskaff miljørabatten på drivstoff til landbruk etc. også. Hvorfor er det bare vi privatpersoner som skal ha "incentiv" for å være mer miljøvennlig?

Topp Bunn