OU812 sin vegg av lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Regn sier værmeldingen om helgen i Oslo området så da ligger forholdene til rette for hifi og musikk😀 Et par nye live skiver fra velkjente ”gubber" og noen meter med Nordost Frey 2 høyttalerkabel til test over helgen☔(y)

    A321359B-0203-4E28-877C-1A282FF9C9F8.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Frey 2 opplever jeg totalt sett som en litt bedre høyttalerkabel. Den totale lydsignaturen er så å si identisk med Audience Au24 SE, men det er summen av mange små ting som gjør at den stikker avgårde med seieren. Det som kanskje er de mest subtile forskjellene er i diskant og bass. Frey 2 har en anelse mer definisjon i bassen tror jeg og en bedre overtone struktur i diskanten. Høres på gode opptak med cymbaler og hi-hat. Dette er så små forskjeller at jeg isolert sett ikke bryr meg så mye om.

    83130647-9E6C-4351-96A4-98B5B5F631C2.jpeg


    Der hvor Frey 2 skiller seg ”mest" ut er i romfølelsen og fremleggelsen av instrumenter. På gode live opptak så blir alt litt større og ryddigere. Tredimensjonaliteten på instrumenter blir bedre og nærheten enda bedre!

    Vil jeg bytte til Frey 2? Er litt usikker enda på om de små nyansene er verdt prisen og så skal jeg få teste ut Frey 2 vs Tyr 2 først😬

    747239AE-3AE2-421B-A0F3-831BA06D4AB6.jpeg
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.632
    Antall liker
    4.048
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Frey 2 opplever jeg totalt sett som en litt bedre høyttalerkabel. Den totale lydsignaturen er så å si identisk med Audience Au24 SE, men det er summen av mange små ting som gjør at den stikker avgårde med seieren. Det som kanskje er de mest subtile forskjellene er i diskant og bass. Frey 2 har en anelse mer definisjon i bassen tror jeg og en bedre overtone struktur i diskanten. Høres på gode opptak med cymbaler og hi-hat. Dette er så små forskjeller at jeg isolert sett ikke bryr meg så mye om.

    Vis vedlegget 752334

    Der hvor Frey 2 skiller seg ”mest" ut er i romfølelsen og fremleggelsen av instrumenter. På gode live opptak så blir alt litt større og ryddigere. Tredimensjonaliteten på instrumenter blir bedre og nærheten enda bedre!

    Vil jeg bytte til Frey 2? Er litt usikker enda på om de små nyansene er verdt prisen og så skal jeg få teste ut Frey 2 vs Tyr 2 først😬

    Vis vedlegget 752335
    Du må byte jumpers också, gjorde väldigt stor skillnad hos mig. Sen tror jag att Tyr 2 är ett steg upp, så var det hos mig på signalkabel.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Du må byte jumpers också, gjorde väldigt stor skillnad hos mig. Sen tror jag att Tyr 2 är ett steg upp, så var det hos mig på signalkabel.
    Har aldri sett Frey eller Tyr jumpers! Må opp på Valhalla jumpers da😬 Må nok nøye meg med Nordost Reference jumpers😉
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Bare å hoppe direkte til Valhalla, ”eneste” NO kabelen jeg på mitt tidligere Wilson Benesch & Audionet oppsett synes fungerte bra, förste generasjon er vel ikke så hinsides priset lengre heller ;)

    mvh
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Bare å hoppe direkte til Valhalla, ”eneste” NO kabelen jeg på mitt tidligere Wilson Benesch & Audionet oppsett synes fungerte bra, förste generasjon er vel ikke så hinsides priset lengre heller ;)

    mvh
    For endel år siden så testet jeg Valhalla mot Audience Au24 og opplevde mye av det samme som jeg gjorde med Frey 2. Valhalla var kanskje enda litt mer oppløst og fremoverlent i diskanten etter det jeg kan huske!
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Siste timen med Frey 2 før de pakkes pent ned og returneres i morgen😕 Det litt morsomme er at frua ikke har nevnt med et ord at det lå noen nye kabler på gulvet i stua i løpet av de tre dagene jeg har hatt de🤣 De er jo ikke usynlige, eller🧐 Noen som ser kabelen på bildet?😂🤩

    40B646D1-B1ED-43F9-BC0A-FA665073CC04.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.641
    Antall liker
    58.410
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde et par NO Heimdal, men etter høyttalerbytte for noen år sida, så syntes jeg at det ble litt mye energi oppover i frekvens.
    Det var flott med glitter og stas, men det kunne ta litt mye fokus. Etter å ha prøvd 5-6 ulike ht kabler bytta jeg derfor til Vertere, som jeg opplever som mer balansert i mitt oppsett. Det som imidlertid var fint med flate brede Norost, var at de fungerte som gjerder og fanget hybelkaninene da de stod på høykant.😊🐇 IMG_20211005_095024.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hadde et par NO Heimdal, men etter høyttalerbytte for noen år sida, så syntes jeg at det ble litt mye energi oppover i frekvens.
    Det var flott med glitter og stas, men det kunne ta litt mye fokus. Etter å ha prøvd 5-6 ulike ht kabler bytta jeg derfor til Vertere, som jeg opplever som mer balansert i mitt oppsett. Det som imidlertid var fint med flate brede Norost, var at de fungerte som gjerder og fanget hybelkaninene da de stod på høykant.😊🐇 Vis vedlegget 752952
    Hva liker du ikke å ha frittgående hybelkaniner😳🤣 Ellers enig med deg ang. din oppfatning av Heimdall(y)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Finfin tur ni hade idag Ronny🙂🚴‍♂️ selv fikk jeg sette meg på spinn sykkelen i garasjen etter litt jobbing på huset.
    Du får jekke en kald nå og ha en fin fortsettelse på helgen🍻
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.178
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Her overlates ingenting til tilfeldighetene……..eller blir det egentlig likevel i bunn og grunn tilfeldigheter 😉 Jeg forventer at hele OVK samles for en vitenskapelig ABX test. Dette er for viktig til å overlate til tilfeldighetene. For ikke å snakke om at du kan bli lurt av de forferdelige menneskene på OHC, og ikke minst at noen kan lese hva du skriver etterpå, og du ender opp med å lure alle hifi rookiene i kongeriket. Du står til knes i potensiale for å måtte stå skolerett for kabel-inkvisisjonen på HFS. Dette kan bli stygt!

    Eller sagt på en annen måte. Kjekt at du fremdeles har glede av å teste ut kabler, og flott at OHC låner ut demokabler 😊
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    15.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Her overlates ingenting til tilfeldighetene……..eller blir det egentlig likevel i bunn og grunn tilfeldigheter 😉 Jeg forventer at hele OVK samles for en vitenskapelig ABX test. Dette er for viktig til å overlate til tilfeldighetene. For ikke å snakke om at du kan bli lurt av de forferdelige menneskene på OHC, og ikke minst at noen kan lese hva du skriver etterpå, og du ender opp med å lure alle hifi rookiene i kongeriket. Du står til knes i potensiale for å måtte stå skolerett for kabel-inkvisisjonen på HFS. Dette kan bli stygt!

    Eller sagt på en annen måte. Kjekt at du fremdeles har glede av å teste ut kabler, og flott at OHC låner ut demokabler 😊
    Kabeltesting er ”no country for old men” og jeg nærmer meg😁 Ligge på alle fire og prøve å tre kabler bak racket er ikke en voksen mann verdig isolert sett🙄

    Prøver å teste litt systematisk A/B/A med 3-4 låter jeg har brukt til tester de siste årene! D.v.s jeg hører ikke på hele låter, men kun på enkelte snutter jeg vet kan være utfordrende eller lett å skille på. Hører jeg ikke forskjell etter A/B/A testing så må jeg ta en pause for at hjerne min ikke skal begynne å kompensere å tulle det til (bare min erfaring for meg selv). Ting tar tid, men det er jo gøy å teste og finne ut om det er noen småforskjeller. Ikke alltid ring blir bedre, men forskjell kan det være😉

    Ja OHC er snille med meg når det gjelder hjemlån👍

    PS! Hvis det er noen rookier som begynner på dette nivået så har de en altfor tykk lommebok og antageligvis ikke så interessert i å gå gradene! Da er det bare å kjøpe Odin 2 Gold og ikke tenke noe mer på det;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn